Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Flyt rundt Lutvann?

Flyt rundt Lutvann? #2720373 19/09/2022 08:34
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har lenge hatt på tapetet å ta en runde rundt Lutvann, og for noen uker siden var det dags. På vestsidem og fram til Lutvann-leiren synes jeg at jeg fikk veldig fin flyt, så den delen er grønn. Fra Lutvann sin nordside fulgte jeg den blå opp til Haukåsen. Det var ganske mye klatring, men ikke fullstendig katastrofe. Her skal det sies at jeg valgte elsykkelen min til turen, på den analoge hadde jeg nok synes at dette var for spesielt interesserte.

Kom fra Østmarksetra-parkering via både Pynten og den Hemmelige Linje opp til radaren på under en time, og da hadde jeg et par mindre feilnavigeringer. Derfra fulgte jeg sti ned til Sarabråten som hadde mest flyt, men jeg måtte dytte litt. Derfra tok jeg grusen til Korketrekken før jeg brakk av mot Ulsrudvann via Trudes sti. Alt i alt tok turen ca. 1:40.

[Linket bilde]

Sånn i ettertid synes jeg turen var grei, men så kommer jo tankene om det kan gjøres enda bedre. Har derfor sett meg ut følgende rute fra Lutvann nord og til Mariholtet. Noen som har erfaring med dette eller som har andre og bedre alternativ? På en annen tur her om dagen tok vi Bestemorsåsen fra sør til nord, den var fin den veien, men motsatt virket den litt knotete, så jeg ser for meg at veien videre enten kan gå på østsiden av Elvåga, via Hesthullet og Slettfjell/Samuels flyt eller rett og slett grusen tilbake til Korketrekkeren.

[Linket bilde]

Vedlegg
Lutvann rundt.jpg (408.51 KB, 677 nedlastinger)

Lars-Erik
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: Ugla] #2720381 19/09/2022 08:49
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Ruta sørover på bilde to har noen partier forbi Grønlihytta (omtrent ved de to prikkene) som ikke er sykkelbare på umotorisert sykkel. Det er veldig bratt og steinete. Mulig det går lettere med motor, men vær forberedt på knot. Det stiger jevnt oppover åsen etter Grønlihytta, fram mot Lauvtjern (5 på bildet) og så ganske flatt videre mot radaren på Haukåsen.

Generelt er det få muligheter for å komme opp og inn i denne delen av Østmarka fra nord. Et alternativ kan være å sykle over til Lørenskog og ta stiene over Lysås/Røykås sørover.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: Ugla] #2720390 19/09/2022 10:22
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det må da være bedre å sykle motsatt vei? Med grus opp til selve kula.

Redigert av larsdx; 19/09/2022 10:22.
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: larsdx] #2720396 19/09/2022 10:49
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
[Linket bilde]
Sitat: larsdx

Generelt sett enig i det. Fra radaren og nordover er det mange fine partier med litt knot innimellom men generelt en Fin Tur(tm) (bortsett fra det stykket som Lenny snakker om, men der finnes det en fin omvei med utsikt til og med). Sørover er det en real kondisøkt da det stiger jevnt og trutt, også fra Lauvtjern til og radaren.. Om det er en real kondisøkt man er ute etter er det selvfølgelig greit.

Rød strek på denne viser omveien (egentlig bare et poeng om man sykler mot Nord). Blå strek er en variant som er en ganske fin nedkjøring (også mot Nord).

Redigert av knuthaug; 19/09/2022 11:02. Rediger grunn: Ble visst flere blå streker. Alternativet er fra Tørrgranåsen, til høyre på bildet.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: Ugla] #2720409 19/09/2022 11:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Blåstien ned til Lutvann fra vestsiden av Lutvann er jo langt fra grønn. Den er blodrød. Sykler der "ofte", og den er langt fra nybegynnervennlig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: baronKanon] #2720412 19/09/2022 11:53
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Blåstien ned til Lutvann fra vestsiden av Lutvann er jo langt fra grønn. Den er blodrød. Sykler der "ofte", og den er langt fra nybegynnervennlig.

Men det er jo ikke der Lars-Erik har syklet? Han har tatt et mer vestlig løp enn blåstien og tatt grusen inn til vannet igjen.

Edit: blåstien går vel her hvor jeg har markert med gult?

[Linket bilde]

Vedlegg
blåsti.jpg (174.05 KB, 643 nedlastinger)
Redigert av Garpen; 19/09/2022 11:57.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: baronKanon] #2720414 19/09/2022 12:00
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: baronKanon

Første bildet viser ruta jeg syklet fram til Lutvann leir, ikke mye blåsti jeg er innom der, så da snakker vi nok forbi hverandre. Fin flyt synes jeg på de stiene jeg tok så lenge jeg var vest for Lutvann.

Jeg er nok også passe øvet, så jeg er nok mer ute etter om det er rimelig grad av flyt mer enn at den skal være nybegynner-vennlig. Det var hva jeg la i grønn, ikke at det var grønt-terreng som i MTB-map el.

Lars-Erik
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: larsdx] #2720418 19/09/2022 12:47
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Det kan tenkes, men det er en mulighet jeg ikke er veldig lysten på å teste ut selv om jeg ser at det gir en god del høydemeter som kan tas ut senere. Blir jo en god del grus å komme seg til foten av bakken også.

Lars-Erik
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: Lenny] #2720420 19/09/2022 12:56
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Lenny
Ruta sørover på bilde to har noen partier forbi Grønlihytta (omtrent ved de to prikkene) som ikke er sykkelbare på umotorisert sykkel. Det er veldig bratt og steinete. Mulig det går lettere med motor, men vær forberedt på knot. Det stiger jevnt oppover åsen etter Grønlihytta, fram mot Lauvtjern (5 på bildet) og så ganske flatt videre mot radaren på Haukåsen.

Generelt er det få muligheter for å komme opp og inn i denne delen av Østmarka fra nord. Et alternativ kan være å sykle over til Lørenskog og ta stiene over Lysås/Røykås sørover.

Akkurat, jeg plottet ruta etter å ha sett på Strava-heatmap filtrert for sykkel, men da går trolig trafikken i en sør-nord retning. Jeg valgte rett og slett ut der det er mest trafikk, så takk, da skal jeg ikke prøve den veien

Lars-Erik
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: knuthaug] #2720424 19/09/2022 13:30
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: knuthaug
[Linket bilde]

Generelt sett enig i det. Fra radaren og nordover er det mange fine partier med litt knot innimellom men generelt en Fin Tur(tm) (bortsett fra det stykket som Lenny snakker om, men der finnes det en fin omvei med utsikt til og med). Sørover er det en real kondisøkt da det stiger jevnt og trutt, også fra Lauvtjern til og radaren.. Om det er en real kondisøkt man er ute etter er det selvfølgelig greit.

Rød strek på denne viser omveien (egentlig bare et poeng om man sykler mot Nord). Blå strek er en variant som er en ganske fin nedkjøring (også mot Nord).

Takk, jeg brukte som skrevet over Strava Heatmap for å tegne ruta, og på den er det knapt trafikk på den blå ruta. Kommer en fra Lutvann blir det vel dobbelt så langt på grus, men fra Haukåsen blir det annerledes, selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt meg den veien.

Lars-Erik
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: Ugla] #2722766 19/10/2022 11:52
T
Trond123 Offline
Medlem
Medlem
T
Lutvann enduro gir jo enormt med flyt og den beste stien i næromården etter min mening. Østsiden av Lutvann fra utsikten

Vedlegg
Screenshot 2022-10-19 134948.png (332.03 KB, 60 nedlastinger)
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: Trond123] #2722768 19/10/2022 12:05
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trond123
Østsiden av Lutvann fra utsikten

Eller vestsiden som det også heter. (Måtte åpne bildet ditt for å se hvor du hadde funnet flyt på østsiden av Lutvann ... ICON_TONGUE )

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: Trond123] #2722769 19/10/2022 12:10
Ugla Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Trond123
Lutvann enduro gir jo enormt med flyt og den beste stien i næromården etter min mening. Østsiden av Lutvann fra utsikten

Det er jeg enig i, og den har jeg syklet mange ganger. Utfordringen er fra Lutvann og derfra på østsiden av vannet, primært opp til radaren.

Lars-Erik
Re: Flyt rundt Lutvann? [Re: Ugla] #2722777 19/10/2022 13:17
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Haukåsen har etterhvert forsvunnet helt ut av mitt stirepertoir, og kommer nok ikke inn igjen. Det er en del veldig fine partier, men alt i alt er det for mye knot og omveier for å komme dit, og det er som kjent nok av muligheter i nærområdet. Uansett, en langtur over Hauksåsen er fint ved rett forhold (tørt da, fortrinnsvis). Det jeg syntes var den beste måten å komme til radaren på, var skubbing opp til Nedrre Utsikten ved Hauktjern og blåstien derfra. Denne er tildels bra, men i motsetning til resten av Østmarka så er det temmelig sleipt her når det er vått. Fra Kula pleide jeg å ta en runde mot klokka rundt Lauvtjern, før jeg tok den rødmarkerte stien (på MTBMap) som går mest rett sør, med sykkeldytt forbi Graåbeinsmåsan og den blåmarkerte som finnes fra et høydedrag som ligger ved den. Lille Haukåsen har bratt skubbing opp, og raskt fall over tildels svært fiin sti, som jeg mener hadde et litt for langt utagbart parti, til at jeg noen gang ble glad i denne. Alternativet er å ta den lengre ruta rundt hele Lutvann. Denne mener jeg blir best om man helt dropper Grønlihytta, og heller tar grusen til man kommer til stien som det har vært snakk om tidligere i tråden. Denne er vel for det meste ganske grei skuring opp med elsykkel.

Moderator  support