Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kronikk fra Veidirektøren

Kronikk fra Veidirektøren #2719661 12/09/2022 06:32
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/VPbwWV/vi-har-ikke-lyktes-med-norsk-sykkelsatsing

Så får vi se om det blir noe bedre. Med den policyen av å love sykkel og grønnvaske med dette, men så å kutte dette med en gang man må kutte noe så er jeg noe skeptisk...

Vi trenger også ny forskning for å finne hovedårsaker til hvorfor vi ikke når målene og hvorfor sykkelandelene i Norge kun er det halve i forhold til land som for eksempel Sverige og Finland

Fordi vi har et vegvesen der toppen er nesten utelukkende sykkel-fiendtlige bilgubber?

Statens vegvesen planlegger i høst å gi ut en ny gateveileder. Her bruker vi den omvendte trafikantpyramiden for bysentra. Det overordnede trafikanthierarkiet er her at de gående bør gis førsteprioritet. Deretter de syklende, kollektiv, varelevering og så personbiler til slutt

Fint tiltak

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2719689 12/09/2022 09:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fint tiltak ....... og dødfødt, som tidligere tiltak.

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/sykkelstamvegnordjaren/nyhetsarkiv/flere-ma-sykle/

Ja vel, men det er ikke akkurat denne standarden de har i typiske sykkelland heller, hvor man sykler mest i byene.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2719704 12/09/2022 12:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas

Vi trenger også ny forskning for å finne hovedårsaker til hvorfor vi ikke når målene og hvorfor sykkelandelene i Norge kun er det halve i forhold til land som for eksempel Sverige og Finland

Fordi vi har et vegvesen der toppen er nesten utelukkende sykkel-fiendtlige bilgubber?

Just presis. SVV er vel en av hovedgrunnene til at ting er som de er. Hva veidirektøren lirer av seg i media for å gi inntrykk av at de er skikkelig på hugget er jo helt underordnet når effektene på bakkenivå er helt fraværende.

Redigert av Anders A-R; 12/09/2022 12:17.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2719705 12/09/2022 12:17
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Synes det er smart av dem å sammenlikne mot Sverige og Finland. Mye mer relevant enn å se til Nederland og København.

Så tror jeg det er viktig å ikke fokusere for mye på meg og du som leser dette. Jeg husker med gru en artikkel om Sporveien som ville finne ut hvordan de kunne få flere til å reise med trikken, og derfor spurte folk på trikkeholdeplassen... Ganske meningsløst, de reiste jo allerede med trikk!

De man må spørre, er de som kjører 6 km til jobb hver dag, eller slipper av barna på vei til jobb i stedet for å la dem gå/sykle selv.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2719707 12/09/2022 12:29
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Nå bor jo ikke jeg i Oslogryta lengre, men skjønner jo at det er vanskelig å få folk til å sykle hele året når ikke engang jeg, som er helårssyklist, ikke klarer å la bilen stå på regnfulle/våt-snø dager. Inn til Oslo er det vel enda vanskeligere å få folk til å velge alternativt da selv ikke lange og trege køer samt høye priser får de til å velge noe annet enn bil. En start er jo selvfølgelig å starte med skikkelige sykkelveier. Jeg har jo noen turer innover til byen på det som må være norges mest trafikkerte sykkelpendlerute (Sandvika-Aker Brygge) og det er jo helt flaut dårlig. Stadig vekk kryssing av vei, fotgjengere, innkjørsler etc.
Jeg sier ikke at man bare skal se til Nederland, da det er mange forskjeller, men man kan jo starte å prioritere syklist foran bil om man ønsker at flere skal sykle.

Mulig jeg husker feil, men synes jeg fikk med meg at det var en skole der barna ikke fikk lov til å sykle til skolen før de gikk i 4. klasse. Høres jo helt kokko ut spør du meg.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2719712 12/09/2022 13:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det siste viste seg vel ikke å være lovlig, om jeg husker rett.
Men de kunne legge ansvaret på foreldrene (skolen er ansvarlig for barn på vei til skolen) og de kunne forby barn under 4. klasse til å parkere sykkelen på skolens områder.
Men ja, det viser jo ett av mange problemer vi har her i landet angående sykling. Og for det meste går det på holdning.

Enig med Gråstein at det ikke er oss de må spørre i første omgang. Jeg driter jo nesten uansett i om det finnes GS-vei eller fortau. Mye enklere regler om man holder seg i veibanen. Men det betyr ikke at vi ikke kan ha oversikt over klønete opplegg som bussholdeplasser på GS-vei, varierende plassering av skilt og haitenner på/for sideveier (varierende vikeplikt) og krysning av vei/GS-vei med ensidig fortauskant (hvem krysser hvem). osv. osv.osv.osv.osv.osv.osv.osv.osv.osvosv.osv.osv.osv.osvosv.osv.osv.osv.osvosv.osv.osv.osv.osvosv.osv.osv.osv.osvosv.osv.osv.osv.osv
Altså veinormalen(e) som det henvises til er enten ubrukelig eller blir ikke brukt (mistenker det første).

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: aug11x] #2719716 12/09/2022 13:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: aug11x

Mulig jeg husker feil, men synes jeg fikk med meg at det var en skole der barna ikke fikk lov til å sykle til skolen før de gikk i 4. klasse. Høres jo helt kokko ut spør du meg.

Det var standarden i min barndom, og den gangen var det streng oppfølging fra foreldre. Sannsynligvis fordi vi hadde en drøy km nedoverbakke hvor vi klarte over 60 på Apache'n med wire-speedometer - neppe pga trafikken. Da syklet vi sikksakk opp igjen pga manglende gir og bratt...men syklet gjorde vi. Resten av ruta var vel 80% sammen med bilene, litt fortau, og noen susselige metre G/S.

Når det gjelder viljen til å sykle er jeg like overrasket som nevnt over. Det er svært få som sykler/går til min arbeidsplass, til tross for at mange jobber innenfor 500m - 5km. Tilretteleggingen er ikke spesielt god, men om man bruker litt tid på å finne en rute og aksepterer at enkelte krysninger = livsfare er det uendelig mer hyggelig å sykle enn å stå i kø i dobbelt så lang tid.

Myndighetene var flinke til å pushe el-sykler nylig, men det er jo hverken varmere, tørrere eller mindre glatt enn sykkel.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Gråstein] #2719938 14/09/2022 13:51
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
Synes det er smart av dem å sammenlikne mot Sverige og Finland. Mye mer relevant enn å se til Nederland og København.

Så tror jeg det er viktig å ikke fokusere for mye på meg og du som leser dette. Jeg husker med gru en artikkel om Sporveien som ville finne ut hvordan de kunne få flere til å reise med trikken, og derfor spurte folk på trikkeholdeplassen... Ganske meningsløst, de reiste jo allerede med trikk!

De man må spørre, er de som kjører 6 km til jobb hver dag, eller slipper av barna på vei til jobb i stedet for å la dem gå/sykle selv.

Nå er vel bosettingsmønsteret, vesentlig forskjellig mellom Norge og Sverige (Finland kjenner jeg ikke til). Vi bor mye mer spredt her enn i Sverige.
Gjetter på at 70% av Sverige sin befolkning bor syd for Oslo, og primært i byer.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2719945 14/09/2022 14:22
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Men man kan jo fortsatt lett sammenligne epler(byer i Norge) mot epler (byer i Sverige/Finland)..

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2719976 14/09/2022 19:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ndreas
Men man kan jo fortsatt lett sammenligne epler(byer i Norge) mot epler (byer i Sverige/Finland)..

Tror det varierar väldigt mycket hur många som sykler i svenska byer. Lite gammal data här
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...publisherId=391729&releaseId=3248985

Har ikke intryck av att det varken er fler eller bättre i Stockholm än i Trondheim. I Uppsala er det väldigt många som sykler men har ikke för mig att sykkel infrastrukturen var så fantastisk där heller. Korta avstånd, väldigt platt och en massa studenter däremot.

I Sverige får man ikke sykle på fortau men det finns väldigt många g/s veier så väldigt likt Norge tycker jag.

Tror att man i Norge självklart kan få fler syklande med bättre infrastruktur men att man också i många områden har kuperingen och vädret mot sig. El-syklar ändrar dock en hel del på detta.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2720015 15/09/2022 07:31
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Det er et godt poeng ja fredriks. INfrastruktur er superviktig, men gir kanskje mest sikkerhet og trygghetsfølelse. Er fortsatt god trøkk på sykkeltrafikken på Tour de Finans, men tipper den dropper ganske raskt mot oktober.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2720040 15/09/2022 09:44
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Syklet litt i sverige i sommer. De viktigste byene var Malmö og Stockholm. Nå fulgte jeg bare en rute som var forhåndsbestemt, men Malmö var et godt stykke foran. Veldig bra der. Stockholm var mer som i en typisk storby. Litt kaotisk innerst i byen, bedre i forstadene.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Dexter] #2720049 15/09/2022 11:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dexter

Nå er vel bosettingsmønsteret, vesentlig forskjellig mellom Norge og Sverige (Finland kjenner jeg ikke til). Vi bor mye mer spredt her enn i Sverige.
Gjetter på at 70% av Sverige sin befolkning bor syd for Oslo, og primært i byer.

Nja, mer en myte. Det er ikke så store forskjeller mellom Norge og Sverige og de fleste andre europeiske land: urbanisert.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-1/id2395258/?ch=8

Vi bor ikke mye mer spredt, vi bor i og nær tettsteder, som alle andre.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Tange] #2720051 15/09/2022 11:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tange
Sitat: Dexter

Nja, mer en myte. Det er ikke så store forskjeller mellom Norge og Sverige og de fleste andre europeiske land: urbanisert.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-1/id2395258/?ch=8

Vi bor ikke mye mer spredt, vi bor i og nær tettsteder, som alle andre.

Vet ikke hvis den datan er så relevant varken för saken eller hur tätt folk bor. Hvis man ser på en slags definition så kan ett tettsted i Norden bestå av 200 inbyggare https://no.wikipedia.org/wiki/Tettsted

Når jag kör rundt i Norge så tycker jag det verkar bo folk "nästan överallt" och jag skulle tro att det er många tettsted med några hundra inbyggare.

Men tvivlar på att det har så mycket att göra med sykkelandelen i noe land. Sykkel andelen utanför större byer er nog ofta rätt liten på grund av att bil er så enkelt eller för att folk pendlar en bit.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: fredriks] #2720064 15/09/2022 13:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Når jeg kjører rundt i Norge synes jeg at det virker som om det er sykkel- og gangveier overalt. Også i tettsteder som bare består av et hus, en hage og en skole. Men jeg ser sjeldent at det sykler folk der.

Utover det skjønner jeg ikke hvor du vil hen med den siste setningen. Nå var mitt innlegg rettet mot Dexter, og det jeg mener er er myte, det at Norge er er vesentlig mindre urbanisert enn f.eks. Sverige. Men det kan hende Dexter har noen gode tanker om hvorfor spredt bostedmønster er viktig med tanke på sykkelsatsingen.

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Tange] #2720498 20/09/2022 08:57
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Tange
Fint tiltak ....... og dødfødt, som tidligere tiltak.

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/sykkelstamvegnordjaren/nyhetsarkiv/flere-ma-sykle/

Ja vel, men det er ikke akkurat denne standarden de har i typiske sykkelland heller, hvor man sykler mest i byene.

Det blir jo fryktelig tidlig å dømme dette til dødfødt. Faktisk, når en passerer dette målepunktet (i artikkelen vist under) så viser det titalls tusen som allerede har brukt den. Det på tross av at den begynner midt inni "nowhere", altså ved rideskolen på sørsiden av Sørmarka, sånn at folk sykler ofte alternative veier (som gjennom Røyneberg eller FV44). Det blir litt som å klage på at få bruker en tunnel før en har sprengt helt gjennom....

Blir uansett veldig spennende å se hvor mange som bruker den når de blir ferdige med hele strekket fra Stavanger til Sandnes. Det som er veldig bra med dette prosjektet at faren for å bli alvorlig kvestet blir mye lavere enn når folk leker i rundkjørings-landet Stavanger (FV44)...er så ufattelig mange eksempler på biler som ikke ser syklister (bak A-stolpen). Veldig mange syklister har "viktige" jobber, sånn at tapet av arbeidskraften er ganske så dyr (når f.eks. kiropraktorer osv ikke kan fikse andre mennesker).

Jeg har syklet en del på denne sykkel-motorveien (ikke bredere enn den bør være), men aldri for å komme til jobb...mer på Strava-jakt / trening.

Sånn utenom det er Sandnes fantastiske på sykkelveier, mens Stavanger har et godt stykke å gå (vanskeligere å få til der fordi alt er så trangt).

https://www.nrk.no/rogaland/_sykkel...a-er-prisen-naer-2-milliardar-1.16011117)

Re: Kronikk fra Veidirektøren [Re: Ndreas] #2720499 20/09/2022 09:02
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
...en annen ting er at på sjøveien mellom Stavanger og Sandes så har de laget en ganske flott og spektakulær sykkelvei, men det er så utrolig dårlig merket, at selv om en har kikket på kart i forveien så sykler en seg vill. Hadde de bare merket godt i asfalten og med skilt så kunne de også fanget opp de som ikke har lest heftet: "sykkelveier". Nå må du bare vite f.eks. at du må sykle inn under en bro (Kvalaberg), og ta en 90-graders sving for å komme videre...og enkelte steder så virker det som at hele stien løser seg opp. Kjør stien i rask film på kino/lokalTV osv, og merk i asfalten, sånn at folk vet om sykkelveiene!

Moderator  support