Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 80 av 116 1 2 78 79 80 81 82 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2719561 09/09/2022 15:12
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange

Nei, ikkehelt. Som sagt, så ser det fleste land ut til å være enig i at det er en fordel for næring og industri at man har lave priser på energi, spesielt den typen som krever mye energi. Det er vel ingen som bestrider dette. Det er jo derfor de har tiltak og ordninger for å 'garantere' at det er god tilgang på billig energi. Det jeg ønsker å se en skikkelig sammenligning (OECD-type) som gir et innblikk i hvilke land som har særdeles gunstig betingelser til billig energi for næring og industri.
Så lang kan jeg ikke se at Norge skiller seg ut her på en måte at strøm (energi) blir avgjørende.
Men det kan f.eske tenkes at med at andre land (fortsatt?) er vant til støtte og tiltak at de raskt har klart å omstille seg nye høye strømpriser med forbedrede tiltak, mens Norge ligger litt etter fordi prisene har vært 'naturlig' lave over lang tid.

Det er nok bare meg, men jeg får litt rykninger når jeg ser at man begrunner enorme, skatteliknende overføringer, med at man skal innføre støtteordninger. Høres ut som sametinget og folk som lever på statens nåde.

Jeg er rimelig sikker på at billig energi ikke er en veldig komparativ fordel om den er kortvarig og lemfeldig. Det bidra ikke i samme grad til ringvirkninger i samfunnet. Ta noe så enkelt som aluminumsverk. Når man vet de er der på lang sikt, bidrar det med enorme ringvirkninger lokalt, regionalt og nasjonalt.
Hvis det er støtteordninger og politikk som setter føringene, er det ikke lenger mer insentiv for de lokale enn å melke den kua mens den er der.
Ikke noe nytt hotell, ikke foredlingsbedrifter, ikke lokale folk som utdanner seg til faget, ikke blir det laget studier på høyskoler og universitet, ikke får vi er eget, internasjonalt konkurransedyktig fagmiljø.
De som eier industrien sufer på støttordning etter støtteordning global. Litt som Decepticons gjør, men de gjør det selvfølgelig på galaktisk skala.

Høye strømpriser og høye avgifter på strøm i Norge, tilsvarer omtrent skatt til eskimoer for «fordelen av fraværet av behov for kjøleskap»

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719562 09/09/2022 15:34
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
NRK artiklene er forsiktige og det skrives om sikringskontrakter, men en gammeldags sikringskontrakt ville jo bare gitt mindre i kassen enn det kunne ha vært når prisene stiger som nå. Greit nok at det føres som tap, men i virkelighetens verden tjener man fremdeles penger.
Det som skjer nå er jo full finansakrobatikk Hollywoodstyle med strømmen og fellesskapets midler som innsatsfaktor.
Foreløpig er strategien tydelig på at man satser på at man skal få vridd seg unna, men det kan vel ikke gå når folk skjønner hva som skjer i den såkalte sikringshandelen (?)
Legg til at et av hovedargumentene for prisene er at felleskassen fylles opp...hehe......You cant make this shit up.

https://www.nrk.no/vestland/kraftse...-blir-verre-av-hog-straumpris-1.16088177

https://www.nrk.no/vestland/kraftselskap-sel-seg-ned-pa-borsen-for-a-unnga-pengeknipe-1.16096302

Lederen i Klassekampen noen dager tilbake tar for seg første(?) Minerva artikkel om emnet og siterer Warrens syn på saken. Man kan vel anta at det foregår mye forsøk damagecontrol i de øverste rekkene i Statnett og kommunale kraftselskap om dagen.

" «Om selskapet har gamblet på at de skal kunne kjøpe strøm i markedet til en lavere pris enn hva de har solgt den for, er dette ikke lenger sikringsforretning, men spekulasjon», sier investor og tidligere hedgefondforvalter Peter Warren til Minerva"

https://klassekampen.no/utgave/2022-09-07/leder

På 48 timer har Equinor toppens anslag om 1500 milliarder i støttepakker gått 2 gangeren så nå er vi på 3 Trillioner som de over there kaller en slik sum. Jeg tipper vi snakker Andebyspråk og Fanatsillioner når vi kommer til neste uke.

https://www.dn.no/energi/nho/strom/...-over-3000-milliarder-kroner/2-1-1287062

EU jobber på spreng og skal faktisk få kred for å ta priskrisen på alvor og komme med kreative løsninger, men jeg skjønner ikke hvordan EU skal kunne diktere prisen på LNG hvis det er underskudd på varen. Norsk/US/Can eksport er jo uansett ikke nok på kort sikt slik jeg har forstått det.
I teorien kan strømprisen delvis finansieres ved hjelp av store overskudd hos andre, men er det ikke disse som allerede trenger de annonserte støttepakkene? Isf må jo hele balletten dekkes via den Europeiske sentralbanken ved bruk av diverse støttepakker med de følgene det får for økningen i pengemengden, EUR kursen og (videre) inflasjon og til slutt renten (?)

https://www.nrk.no/urix/sveriges-statsminister_-eu-tiltak-vil-fa-ned-stromprisene-1.16098411

Redigert av sanouka; 09/09/2022 15:46.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719565 09/09/2022 16:20
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Kampen om Norges energiressurser - her gass - og et Europa som vil ha de rimelig, har startet igjen.

Fra Economist Norway is profiting embarrassingly from war in Europe. Sjakkspillet er i gang, Støre: Ikke jeg som selger gassen.

Spillteori på høyt nivå.

Redigert av Andreas83; 09/09/2022 16:56. Rediger grunn: Språkvask

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719573 09/09/2022 20:25
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er jo nå vi kan grønnvaske!

Selg oss tilbake strøm dere genererer med den samme gassen, men dere betaler co2 kvotene.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719609 10/09/2022 21:09
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Frode Brenden plukker frem et avslørende intervju om formålet med de siste kablene;

"Etter å ha hørt på bortforklaringene til Olje og Energiminsteren, som vi har blitt vant med fra flere hold siden strømprisene eksploderte, minner jeg om dette intervjuet. Der kommer det klart frem fra tidliger Olje og Energiminister Tord Lien hva våre folkevalgte visste og ønsket med kablene. De ønsket høyere strømpris i Norge for at vindkraft skulle kunne bli lønnsomt. Kablene var virkemidlet for at strømprisen skulle øke. Tilgi dem ikke, de visste hva de gjorde. Du betaler prisen."

Hele smoking gun intervjuet: https://www.tu.no/artikler/tord-lien-vil-ha-dyrere-strom/234939

https://m.facebook.com/story.php?st...5EXmGuEuTl&id=586595842&sfnsn=mo

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2719686 12/09/2022 09:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tagelli

Nei, ikkehelt. Som sagt, så ser det fleste land ut til å være enig i at det er en fordel for næring og industri at man har lave priser på energi, spesielt den typen som krever mye energi. Det er vel ingen som bestrider dette. Det er jo derfor de har tiltak og ordninger for å 'garantere' at det er god tilgang på billig energi. Det jeg ønsker å se en skikkelig sammenligning (OECD-type) som gir et innblikk i hvilke land som har særdeles gunstig betingelser til billig energi for næring og industri.
Så lang kan jeg ikke se at Norge skiller seg ut her på en måte at strøm (energi) blir avgjørende.
Men det kan f.eske tenkes at med at andre land (fortsatt?) er vant til støtte og tiltak at de raskt har klart å omstille seg nye høye strømpriser med forbedrede tiltak, mens Norge ligger litt etter fordi prisene har vært 'naturlig' lave over lang tid.

Det er nok bare meg, men jeg får litt rykninger når jeg ser at man begrunner enorme, skatteliknende overføringer, med at man skal innføre støtteordninger. Høres ut som sametinget og folk som lever på statens nåde.

Hvilke 'man' tenker du på her?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719733 12/09/2022 16:49
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Petter uteligger besøker Nordmenn uten fastprisavtale på strøm

- De sliter og står i en krise, men de er også mennesker, sier Petter «Petter Uteligger» Nyquist.
Den populære programlederen og dokumentarskaperen har til nå konsentrert seg om mennesker med rusproblemer som lever på gaten eller går inn og ut av fengsel.

Nå står en kanskje enda mer utfordret gruppe for tur – nordmenn som ikke har tegnet fastprisavtale på strøm.

– Det er klart jeg er spent. Dette er gjengen som står aller, aller lavest på rangstigen i samfunnet, og hver dag er en kamp for å klare seg. Likevel har de åpnet sine kalde, kalde hjem for meg, og jeg tror vi skal klare å vise at dette også er mennesker.
– Hva var vanskeligst?
– Å se folk stå opp klokken 0330 om natten for å kjøre en vaskemaskin på 20 grader. Det var også tungt å være vitne til at folk tok med seg Fjordland-middagen inn i dusjen for å varme den og vaske seg og hele familien samtidig. Teslaen står ubrukt i garasjen, ungene får beskjed om å logge av og leke i hagen og au pairen lager kun koldtbord. Det er klart slik gjør inntrykk også på meg.
– Er dette det tøffeste du har gjort?
– Det er vanskelig å rangere lidelse, men de på gata slapp i alle fall å bekymre seg for om de hadde glemt å slå av varmekablene i oppkjørselen på hytta.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719747 12/09/2022 19:18
Panda Offline
Besatt
Besatt
Haha. Sykt bra.
Litt sant og. Folk klager faktisk på strømmen er høy på hytta deres til 5-6 mill.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2719753 12/09/2022 20:14
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

Jada, holdt til i Kauto tidlig 90-tall. Pariakaste vi utenfra.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719781 13/09/2022 09:04
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
"Strømselskap trenger to milliarder

Høye strømpriser skaper utfordringer for kraftselskaper. Sjefen i Geilo-baserte Ustekveikja Energi sier han frykter en lignende situasjon som under finanskrisen."

https://e24.no/boers-og-finans/i/VPbWb4/stroemselskap-trenger-to-milliarder?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Redigert av Duck; 13/09/2022 09:06.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719786 13/09/2022 09:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Litt som foreldrekaution.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719808 13/09/2022 12:57
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Ikke ofte jeg siterer og linker til innlegg fra RV-representanter, men synes denne er verdt å nevne...:

"Fri diktning fra Statnett"

Vi som er mot de siste utenlandskablene, benekter ikke at vi trenger en viss kraftutveksling, men vi mener de første 15 kablene gir god sikkerhet. Folk er i sin fulle rett til å tvile på kraftmarkedets fortreffelighet.

I et forsøk på å rydde opp i kraftdebatten, roter Statnetts konserndirektør for kraftsystem og marked, Gunnar G. Løvås, det til på minst to måter i et DN-innlegg 12. september. For det første ved å dikte opp en rekke stråmenn, og for det andre ved å fremstille Statnett som en nøytral overdommer i kraftdebatten."

Les resten her:

https://www.dn.no/innlegg/energi/kraftmarkedet/politikk/fri-diktning-fra-statnett/2-1-1295538

De som dessuten skulle ønsker å fordype seg i Statsnett sine begrunnelser for de siste kablene kan lese disse her:

https://www.statnett.no/globalasset...esjonssoknad_mellomlandsforbindelser.pdf

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/oed/pdf_filer_2/analyserapport.pdf#page=54

Redigert av Duck; 13/09/2022 12:57.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719838 13/09/2022 18:12
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Duck
Ikke ofte jeg siterer og linker til innlegg fra RV-representanter, men synes denne er verdt å nevne...:

"Fri diktning fra Statnett"

Som forventet fra Rødt.

Jeg synes innlegget fra Statnett's direktør er helt på sin plass. Misforståelser preger og ødelegger debatten i stedet for fakta.

I lokalavisa/nett her i dag er det om den tørre Drammenselva. Kommentarfeltet bærer ikke overraskende preg av skyldig intellekt.

Elva er selvfølgelig tappet gjennom utenlandskablene. Så vet dere det.

Redigert av JoachimV; 13/09/2022 18:14.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719846 13/09/2022 19:50
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Innlegget fra Statnettdirektøren presenterer en del fornuftige ting, men "feil 4" er fullt "tante Turid" nivå.
Svaret på spørsmålet er også fullt av åpenbare feil og tvilsomme omgåelser:
-Kraftverk har konsesjoner som bestemmer minstevannstand, selvsagt kunne politikere endra dette og knyttet det til eksport. Om det er fornuftig kan selvsagt diskuteres.
-60 prosent magasinkapasitet? Ja og vi har elvekraft uten magasin og vi har magasin med tre års kapasitet. Ingen med faktisk interesse av temaet bryr seg om at snittet er 60%
-Mindre eksport med kablene? Ja ble det eksportert mere tidlig på vinteren før man visste det var lite vann?

Sånn uansett så tenker jeg problemet med strømprisen stort sett kommer fra krigen i Ukraina og alt som følger med det, det er bare at dette innlegget ikke gir en god forklaring på det.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719851 13/09/2022 20:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tycker feil nummer 2 också er rimeligt dumt.

"Eksporten fra Sør-Norge er (overraskende nok) redusert etter at nye kabler ble satt i drift til Tyskland og England. Norge har ikke mer kraft å eksportere selv om det er bygget flere kabler. Det er også hovedårsaken til at de nye kablene betyr mindre for «prissmitten» fra kontinentet enn mange tror.

Noen argumenterer for at Norge skal ha et stort kraftoverskudd, uten eksport. En slik løsning finnes ikke. Kraftoverskudd betyr eksport – med mindre vi av prinsipp insisterer på å la verdiene renne på havet."

Man har alltså ekpsporterat så pass mycket att magasinen er på rekord lava nivåer vilket har medfört problem med försyningssikerheten. Kanske ikke så rart att man ikke har eksporterat mer? Englandskabeln var också nästan ren eksport i kanske ett halvår når vannet började ta slut. Hvis det faktiskt hade varit mer tillgängligt vann så hade de nya kablarna gjort en större forskjell.

Är också en del imellan att eksportera till en för årstiden väldigt lav nivå i magasinen och att låta vannet rena på havet. De flesta borde väl förstå att man kunde ha eksporterat mindre förra hösten, vintern och våren och varit i en annan situation med tanke på tillgänglig norsk energi nu?

Förstår ikke hur debatten i media och i politiken fremdeles er på en så lav nivå. En massa stråmen och överdrivelser på båda sidene av saken. Verkar som man gör allt för att missförstå vad andra menar och små förenklingar hoppar man på för att sen själv göra en massa förenklingar.

Tror dock att de två nya kablarna ikke har gjort så mycket för eller till för dagens situation. Det har varit för lite tillgängligt vann för att de ska göra en stor forskjell. Hvis det hade funnits mer vann däremot ... men det er väl knappast bra för tillgänglighet av energi i Norge att ha en kabel som den till England som innan prisen blev väldigt hög i sör-Norge var ren eksport.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2719852 13/09/2022 20:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: appelsin2

Sånn uansett så tenker jeg problemet med strømprisen stort sett kommer fra krigen i Ukraina og alt som følger med det, det er bare at dette innlegget ikke gir en god forklaring på det.

Klart att Putin och kriget er huvudorsaken men det er ju också en massa annat som påvirker. Ett europa som har gjort sig väldigt beroende av russisk gas och en kraft marknad som er väldigt fölsam för höga gaspriser for eksempel.

Får se om eu klarar av att få ned el prisene.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2719944 14/09/2022 14:20
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: JoachimV/heavydude
bla bla det er ikke synd i folk bla bla det går helt fint med en liten ekstrakost på strøm

Matsentralen har fordelt 32 prosent mer gratis mat hittil i år, enn på samme tid i fjor. – Der det deles ut mat, er det nå køer. Det er det over hele landet, sier styrelederen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719953 14/09/2022 15:06
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Tyskland vil ha gassrabatt, men bedriver selvskading | Finansavisen

"Utenfra ser dette ut som selvskading i en tid med både klimautfordringer og europeisk energikrise. Spørsmålet vi bør stille oss er om vi skal godta dette, med risiko for å bli dradd med i dragsuget (prissmitte på strøm og vanskelige kår for norsk industri), eller om vi skal ta ansvar for vår selvskadende storebror ved å stille noen krav."

https://www.finansavisen.no/nyheter...l-ha-gassrabatt-men-bedriver-selvskading

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2719978 14/09/2022 19:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har varit imot kjernkraft men har blivit mer och mer positiv till den och tror den kunde vara en viktig del av lösningen på klimakrisen. Det Tyskland håller på med tycker jag er helt idiotiskt och också provoserande i dagens situation.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2719988 14/09/2022 20:58
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Ndreas
Sitat: JoachimV/heavydude
bla bla det er ikke synd i folk bla bla det går helt fint med en liten ekstrakost på strøm

Matsentralen har fordelt 32 prosent mer gratis mat hittil i år, enn på samme tid i fjor. – Der det deles ut mat, er det nå køer. Det er det over hele landet, sier styrelederen.

Kreativ bruk av siteringsfunksjonen for å plante stråmenn.

Det er jo bare et forum med det totale fravær av moderering som tillater sånt.

Inspirerende… Not.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2719990 14/09/2022 21:21
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2719992 14/09/2022 21:51
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Andreas83

Prøv,igjen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2719993 14/09/2022 22:17
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: JoachimV

Kreativ bruk av siteringsfunksjonen for å plante stråmenn.

Det er jo bare et forum med det totale fravær av moderering som tillater sånt.

Inspirerende… Not.

Hvorfor skulle det modereres? Fordi stråmenn ikke skal være lov?
Eller fordi det muligens eksisterer folk som så dumme at de ikke forstår at et sitat ikke kan komme fra to personer samtidig?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2719994 15/09/2022 05:44
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Tydeligvis kjempefestlig å holde på sånn, slikt som skaper god debatt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2719997 15/09/2022 06:01
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J

Joachim: føler du deg så krenket? Du har så vidt jeg husker skrevet flere ganger i tråden at norske husholdninger ikke har noe problem å betjene høyere strømregning

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: johannessen] #2720000 15/09/2022 06:11
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: johannessen

Joachim: føler du deg så krenket? Du har så vidt jeg husker skrevet flere ganger i tråden at norske husholdninger ikke har noe problem å betjene høyere strømregning

Gidd å dra krenkekortet.

Jeg har ment at den norske gjennomsnittlige husholdningen med 2 inntekter ikke burde ha noe problem med 2500,- i mnd for å dekke primærbehovene hva angår el-energi. Hvis det er for mye så er problemet et annet sted og da må man prioritere annreldes. Og det er kjernen i min holdning. At dette har vært en krise som ikke har vært til å unngå, det har bare vært utsatt til det uunngåelige. Det har bare vært et sprørsmål om tid før vi ikke lenger kunne holde "arvesølvet" isolert både hva angår utveksling og pris. Så at man nå må ut med 2500,- burde være en selvfølge i et moderne Europa i 2022.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2720004 15/09/2022 06:39
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Jeg har ment at den norske gjennomsnittlige husholdningen med 2 inntekter ikke burde ha noe problem med 2500,- i mnd for å dekke primærbehovene hva angår el-energi. Hvis det er for mye så er problemet et annet sted og da må man prioritere annreldes.

Enig. Ingen overraskelse at prisstigning på basisvarer (strøm og mat) bikker flere over i fattigdom. Men det var fattige før krisen også. Mat+strøm utgjør fortsatt en beskjeden andel av utgiftene for en gjennomsnittlig husholdning. Da blir det for enkelt å skylde på økte priser som årsaken til fattigdom generelt - selv om det selvsagt er årsaken til økt fattigdom siste året.

I hovedsak er det et fordelingsproblem! Øk barnebidrag, ulike NAV-bidrag etc etc. Øk bunnfradraget på skatt. Gjerne finansiert med høyere skatt på alle som tjener over snittet (~600k).

Redigert av Mmar; 15/09/2022 06:43.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2720006 15/09/2022 06:45
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Jeg ønsker ikke å forklare hva jeg egentlig mener, slikt som skaper god debatt.

For ordens skyld så er denne falske sitatbruken et ikke eksisterende problem før det ble innført av overnevnte.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2720008 15/09/2022 06:48
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Ketil Rolness siterer Jon Hustad fra siste Debatten;

"I år 2000 produserte Storbritannia 100 mrd kubikk gass i året. (Norge produserer i år 122 mrd.) I fjor produserte Storbrittania 32 mrd. En nedgang fra 100 til 32. Nederland produserte i 2010 75 mrd kubikk. I år produserte de bare 18. Hadde Storbrittania og Nederland opprettholdt produksjonen sin, letet, gitt lisenser, utviklet felt, slik Norge har fortsatt med å gjøre, så hadde vi ikke hatt energikrise i Europa. Det minner meg om en slags Morten Klatremus [Hustad blander her Morten Skogmus og Klatremus, men la gå]: Vil ikke plukke nøtter om sommeren, vil spise av vårt lager om vinteren, og synge at vi er usolidariske nå.

Problemet med EUs energipakke er at EU trenger mer energi. Men når de skattlegger selskaper dramatisk når de tjener penger, da lærer selskapene at de ikke kan stole på EU. Hvis vi tjener ekstra mye penger, så kommer EU og tar oss. Ergo så investerer vi ikke like mye i energi som vi kunne.

All energi henger sammen. Gass setter riktignok prisen, men alle de andre får gassprisen. Driver du et lite vindkraftverk i Nederland så får du den prisen som er i markedet. Driver du på spot, så fikk du kanskje før 30 kroner pr. KwT, når kan du komme opp i 3-4 kroner. De skal ta denne ekstraprofitten. Man har du da lyst å investere i ny vind?

Det er der Norge har vært helt geniale, vi har hatt de samme, trygge rammebetingelsene, og når det har vært krise med lave priser, har staten stilt opp i form av oljepakker. Som nå bidrar til at Norge raskt får mer gass ned til Europa. Norge har vært den ansvarlige storebroren her, i år, etter år, etter år.

Det første EU må reflektere over, er hva de selv holder på med. Nederland har et felt som heter Groningen. I morgen kan de slå på produksjonen, og øke den over natten med 20 mrd ekstra kubikk med gass (....) I en slik situasjon som nå, når de kan bidra med like mye som skulle komme gjennom Nord Stream 1 [gassledningen mellom Russland og Tyskland], og når Tyskland legger ned 25 prosent av sin kraftproduksjon i form av hel ren atomkraft, og når Frankrike har gitt familiene en makspris i året på 10.000 for kraft, som er lavere enn den norske, så skal vi gi Frankrike penger? Det henger ærlig talt ikke på greip. Jeg vil heller gi 1000 mrd til Ukraina enn å gi 1 mrd ekstra kroner til EU.

Europa mangler energi. Hvis vi gir dem 1000 mrd kroner, så blir ikke det én ekstra kalori med energi. De kan trykke penger, og gjøre mye rart, men de trenger energi! Og energi er noe MDG har prøvd å nekte de å få fra Norge i mange år. Allerede i 2001 kom det første MDG-vedtaket om å avvikle norsk oljenæring.

EU kan berge seg selv, gjennom å investere massivt mer i energi. Men de trenger desperat mer gass. Det er selve grunnstammen i EUs system. 92 prosent av husholdningene i Nederland, får all sin varme fra gass. Uten Norge, så hadde det vært veldig, veldig kaldt."

Se hele sendingen her:
https://tv.nrk.no/serie/debatten/202209/NNFA51091322/avspiller

https://www.facebook.com/560205498/...PnHPLDXu3CuMSQ89mYv1fFsJLVHT2l/?sfnsn=mo

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2720009 15/09/2022 07:01
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: johannessen

Gidd å dra krenkekortet.

Jeg har ment at den norske gjennomsnittlige husholdningen med 2 inntekter ikke burde ha noe problem med 2500,- i mnd for å dekke primærbehovene hva angår el-energi. Hvis det er for mye så er problemet et annet sted og da må man prioritere annreldes. Og det er kjernen i min holdning. At dette har vært en krise som ikke har vært til å unngå, det har bare vært utsatt til det uunngåelige. Det har bare vært et sprørsmål om tid før vi ikke lenger kunne holde "arvesølvet" isolert både hva angår utveksling og pris. Så at man nå må ut med 2500,- burde være en selvfølge i et moderne Europa i 2022.

Nevn gjerne en gjennomsnittlig familie i Sør-Norge som har en strømregning på 2500,- uten at de har sentralvarme eller låst strømpris for 1 år siden. Ingen jeg snakker med her jeg bor betaler så lite!

Side 80 av 116 1 2 78 79 80 81 82 115 116

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå