Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny fulldemper til markabruk

Ny fulldemper til markabruk #2719758 12/09/2022 21:29
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei!

Har endelig fått klarsignal fra kona om at ny fulldemper kan kjøpes! Så da trenger jeg litt hjelp.

Har syklet et par år på hardtail, men er nå 40+, vond rygg, og ønsker litt mer komfort. 190 cm høy og ca. 95 kg. Bruken er hovedsakelig til Lillomarka (og litt Nordmarka) i Oslo. Altså kupert, mye røtter og steiner. Jeg har egentlig blitt mer glad i oppover, så sykkelen må kunne klatre godt.

De aller mest interessante jeg har funnet så langt er:

- Ibis Ripmo AF (SLX) (til ca. 40.000 kr)
https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo-af

- Orbea Occam (H30, M30, litt usikker på modell)
https://www.orbea.com/no-en/bicycles/mountain/occam/cat/occam-m30-lt
https://www.orbea.com/no-en/bicycles/mountain/occam/cat/occam-m30
https://www.orbea.com/no-en/bicycles/mountain/occam/cat/occam-h20-lt

Ser at Ripmo har fått endret demperne til Marzocchi Bomber Z1 Coil 160mm og bakdemperen er jeg litt usikker på. Både DVO Topaz Air og Marzocchi Bomber Air Shock har blitt nevnt. Er disse bra nok? Ser ut til at det er en nedgradering fra tidligere, men i disse tider kan man kanskje ikke være for kravstor heller...

Occam'n kjører ulike FOX typer ser det ut til. I tillegg er den vel karbon.

En annen utfordrer er Scott Genius. Hvordan måler denne seg mot de to førstnevnte?
https://bikeshop.no/scott/286297010/scott-genius-940-29-terrengsykkel-hvit-str-l

Eventuelt andre modeller jeg bør vurdere? Tenker altså litt grovere enn de kvikkere som f.eks. Spark.

Håper virkelig på noen gode råd! ICON_SMILE

Redigert av Dupp; 12/09/2022 21:37.
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719761 13/09/2022 05:10
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg ville gått for Ripmo. Siden du skriver at den må klatre godt og basert på vekta di. Jeg veier omtrent det samme og har prøvd noen forskjellige sykler opp igjennom. Har funnet st bakhjulsopphenget som Ibis og SantaCruz har funker bedre for tyngre ryttere enn de mer «vanlige». Lite pedalgyng på den typen oppheng.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719764 13/09/2022 05:33
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Omtrent like gammel og like tung, men litt kortere enn deg.

Om du liker å klatre så vil jeg vel tro at en sykkel som ikke er like nedover fokusert vil kunne gi enda mer glede.

Både Ripmo AF med 160/147 og Occam LT med 160/150 eller Occam med 140/140 er ganske mye sykkel å dra med seg oppover om det ikke er med formål å kose seg og herje på vei ned igjen.

Lillebroren til Ripmo dvs. Ripley AF har 130/120 vandring og er kjent for å klatre veldig godt samt være god nedover.
Den fikk jo veldig gode skussmål i testen her på terrengsykkel.no og.

Hadde en sånn fra i fjor vår til midt på sommeren i år og det er en veldig trivelig sykkel til generell sti sykling.
Jeg ville ha ennå mindre vandring og litt kvikkere følelse og bytta i en Santacruz Blur.

AG

40+ and still climbing......
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719766 13/09/2022 06:43
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg vurderte også både Ibis Ripmo AF og Orbea Occam, men valget falt på Ripmo AF. Mye på grunn av tråkkegenskapene som DW-linken bestandig har fått sånn skryt for.
Forhør deg litt med Probike om hva som finnes på lager her i Norge. Har du flaks kan det hende de eller en forhandler har en XL på lager med de spesifikasjonene du vil ha. Marzocchi Z1 er nok en bra gaffel, men den veier 300 gram mer enn DVO Onyx D1, som Ibis spekket AF-en med tidligere. Den er sikkert fin og plush på toppen, det er jo en coil-gaffel, men det kommer jo litt an på hva slags preferanser du har. Selv ville jeg mye heller ha DVO Onyx D1.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719769 13/09/2022 07:31
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Tror Genius og Ripmo er epler og bananer, genius er mer i kategori med Ripley såvidt jeg forstår.

Enig med det Gullars sier, men overbiked nedover er digg til tider og hvis du ikke har prøvd noe mer effektivt så vet du heller ikke hva du går glipp av ICON_LAUGH

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719782 13/09/2022 09:12
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg har i år sykla på Rocky Mountain Element 2022 model. Den er utrolig allsidig og jeg har aldri vært mer fornøyd med en sykkel. Har byttet den ut med en sykkel i "hver" ende. Den klatrer bra, men det er nedover den virkelig har overrasket meg mest. Den har geometri som en endurosykkel, men med mindre vandring. Jeg liker å sykle så fort som mulig opp, bortover og nedover og etter min mening er denne sykkel perfekt til det.

Problemet er at den er vanskelig å få tak i nå.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Ndreas] #2719793 13/09/2022 10:16
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Ndreas
Tror Genius og Ripmo er epler og bananer, genius er mer i kategori med Ripley såvidt jeg forstår.

Enig med det Gullars sier, men overbiked nedover er digg til tider og hvis du ikke har prøvd noe mer effektivt så vet du heller ikke hva du går glipp av ICON_LAUGH

Er det ikke Spark som er mer lik Ripley? Genius er jo 150/150.

Enig med det å være litt overbiked. Jeg har vurdert et par år nå å gå ned i vandring til type downcountry 130/120 området. Men ser at jeg i dag bruker rundt 90% av vandringen jeg har (140/135) på vanlig stisykling. Og når det blir hårete nedover så brukes all vandring. Så jeg har konkludert med at det blir litt for lite med 130/120 området. Jeg liker å ha litt å gå på og så blir turene hakket mer behagelige når ikke all vandring bunner titt og ofte.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719796 13/09/2022 10:55
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Ah, da blander jeg, men den har 34 gaffel

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719797 13/09/2022 11:00
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har aldri tenkt at vandringen som brukes er en god indikasjon på om du trenger mere eller mindre av den (foruten rene bunninger). En 120mm vil ha mindre sag og "strammere" fjærrate (som gjør den møter motstand fortere) enn en lenger gaffel/demper som vil ha mer sag (i millimeter) og lenger fjær at gå på før den møter samme motstand. Men som med alle annet så kommer det jo an på hvilke tradeoffs man er ute etter, en kort demper (i slaglengde) vil jo være avhenging av mer korrekt oppsett enn en lenger som har teks et lenger mellomregisteret at ligge i. Det er oftest det jeg syns er vanskelig med de syklene med kortere vandring; vinduet for bra oppsett er mye smalere. På andre siden er det kanskje litt vanskeligere å finne rett plass i det større vinduet på en lenger slaglengde, alt er en balansegang og man kan ikke få alt ICON_SMILE

Av valgene du har hadde jeg nok gått for Occam (om du fikser at du må plukke ut flasken med venstre hånd), Ripmo AF rammen er usedvanlig tung AF om det betyr noe for deg. Videre har vel Ibis også greien med at demperopphenget er nesten linjært etter sag punktet ennå? Men som alltid må man jo bestemme seg for om man liker det eller ikke. Occam kommer vel også en en LT versjon med mere/grovere vandring? Men det sies at 2022+ versjonen av fox34 ikke så fleksete som de en gang var.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: svene] #2719798 13/09/2022 11:12
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: svene

Er det ikke Spark som er mer lik Ripley? Genius er jo 150/150.

Enig med det å være litt overbiked. Jeg har vurdert et par år nå å gå ned i vandring til type downcountry 130/120 området. Men ser at jeg i dag bruker rundt 90% av vandringen jeg har (140/135) på vanlig stisykling. Og når det blir hårete nedover så brukes all vandring. Så jeg har konkludert med at det blir litt for lite med 130/120 området. Jeg liker å ha litt å gå på og så blir turene hakket mer behagelige når ikke all vandring bunner titt og ofte.

Jeg tror mange går i fella med overbiked sykkel, spesielt om man er glad i fart opp og bortover. RM Element og tilsvarende downcountry er overraskende bra nedover og bør holde i massevis i Lillomarka og Nordmarka.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719799 13/09/2022 11:14
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Må gjøre det litt vanskeligere for trådstarter!

Kommer fra hardtail? Da er det ikke mye som skal til for å få komfort. Om man liker å sykle kontinuerlig i inspirert tempo kan mange stisykler oppleves som...seige. Nå virker det som kanskje det har vært stisykkel tidligere?

Sykler selv i veldig variert terreng, fra flyt til relativt grove "ikke syklebare" stier, og har vært gjennom flere generasjoner sykler av ymse grovhet. En typisk tur er 1.5-3t, kun avbrutt av et par Instapauser. "Liker" også oppover.
Blir aldri helt klok på hva jeg liker best, men fasit for i år er at downcountry-sykkelen med moderne geo og 120/110 har gått over 350 mil, mens 150/160 stisykkelen ikke engang har bikket 50. Selv gravel-doningen som jeg har vært/er så begeistret for kjenner seg tilsidesatt for den lette fulldemperen.

Annenhver dag lurer jeg på om jeg skulle hatt en fulldemper midt mellom de jeg har nå, type lett 130/140, og klart meg med den. Men hver gang jeg er ute med de andre er jeg også knallfornøyd ICON_SMILE

Min mening er at DC-sykkelen er mer komfortabel (og ikke minst raskere) i 95% av all syklingen jeg driver med enn den grove. Så da kontrer jeg med at underbiking er fint, så lenge man ikke bor ved eller har tilgang til lange nedkjøringer type heftig. Konklusjonen er vel som alltid at man må få tatt en eller flere skikkelige prøveturer før man slår til.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719801 13/09/2022 11:19
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du kommer fra en hardtail og skal primært sykle sti i Oslomarka, så er Ripmo eller andre sykler med 150+ i vandring litt overkill i min bok. Ripley med sitt magiske oppheng og stive hekk klatrer som et uvær, samtidig som den gir akkurat passe dose feedback når det blir rufsete.

Skal du jevnlig til Drammen/Hafjell og/eller deltar i enduro, så stiller saken seg litt annerledes.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Ndreas] #2719807 13/09/2022 12:15
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Ah, da blander jeg, men den har 34 gaffel

Nei, Genius har 36-gaffel. De eldre modellene hadde 34.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719810 13/09/2022 13:07
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg heier på Downcountry til OP's skisserte bruk. Eller Lette stisykler som terrengsykkel fornuftig nok kaller dem.

Her har terrengsykkel samlet testene i kategorien. Titt gjennom og se om det frister.
https://www.terrengsykkel.no/sykler/lette-stisykler

Og de litt mer tradisjonelle stisyklene med 130 til 160 mm vandring er her:
https://www.terrengsykkel.no/sykler/stisykler-med-140-160-mm-vandring

LarsB

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719811 13/09/2022 13:10
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Uansett: Dekkvalg er viktigere for fremdriften og farten på stien enn om du har 120mm eller 160mm i hekken.

En Downcountry 120mm sykkel utstyrt med Assegai og DHR i DD-utgave med innlegg vil ikke gi opplevelse av en sykkel som flyr over stien. Da vil selv en endurosykkel med 500-700gram lettere dekk vil være mye raskere oppover og bortover.

Ut på tur!

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719812 13/09/2022 13:30
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Salg på Forbidden Druid. Mulig å skaffe seg noe relativt eksotisk til €3000+mva...

https://eu.forbiddenbike.com/collections/sale/products/druid-slx-complete

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Supermann] #2719813 13/09/2022 13:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Supermann
Uansett: Dekkvalg er viktigere for fremdriften og farten på stien enn om du har 120mm eller 160mm i hekken.

Eh, nei...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: RazeFaze] #2719814 13/09/2022 13:36
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze

Eh, nei...

Enig med Supermann her... Jeg har hatt alt i fra grove minions til rekon race på min, og det er som to forskjellige sykler.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719816 13/09/2022 14:02
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Jeg synes Geniusen er mer nedover sykkel enn oppover sykkel, dog helt rå.
Litt liten i størrelsen

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Supermann] #2719817 13/09/2022 14:04
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

En Downcountry 120mm sykkel utstyrt med Assegai og DHR i DD-utgave med innlegg vil ikke gi opplevelse av en sykkel som flyr over stien. Da vil selv en endurosykkel med 500-700gram lettere dekk vil være mye raskere oppover og bortover.

kommer an på hvor grov stien er det, men lette og lettrullende dekk blir aldri feil

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719819 13/09/2022 14:42
O
Olav11 Offline
Fersking
Fersking
O
Jeg har selv lett en del i den kategorien du ser etter. Uten selv å ha prøvd en ( men kun lest veldig mye bra om den) så ville jeg sjekket ut Pivot Trail 429 Enduro. Den har 140mm foran, 120mm bak, DW-link ( likt som Ibis) og skal klatre veldig bra. Pivot er i utganspunktet dyre sykler, men Birk har satt ned prisen litt. På torsdag- lørdag er det 25% ekstra rabatt på alt på Birk for de med DNB-Mastercard (se egne betingelser), men da er prisen ganske konkurransedyktig med de andre syklene. Link til sykkel:

https://birk.no/pivot-trail-429-pro-xt-2022-blue-fulldempet-stisykkel

Link til DNB-betingelser:
https://www.dnb.no/kundeprogram/fordeler/supertilbud/manedens-tilbud?sms=st9

Redigert av Olav11; 13/09/2022 14:49. Rediger grunn: Ekstra opplysning
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Flamini] #2719822 13/09/2022 15:28
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Flamini

kommer an på hvor grov stien er det, men lette og lettrullende dekk blir aldri feil

Selvfølgelig, i det øyeblikket du ikke har grep til å holde linjen eller klare klatringene lenger så blir de lette og raske dekkene dine plutselig veldig trege. Tilsvarende om de lette dekkene fører til punktering. Da står man der bare og er egentlig dum fordi man har spekulert i lette dekk..

Har selv brukt Rekon Race som stidekk og det var kjempegøy på de to turene som dekket holdt før jeg revnet sideveggen. Den lettere oppbyggingen av dekket gjør at sykkelen flyter mye bedre over røtter og steiner så lenge grepet er tilstrekkelig. Tilsvarende så vil en hardere gummi være bedre på jevnt underlag(asfalten til og fra stien eksempelvis).

Poenget mitt er samtidig at veldig mange kjører med veldig tunge dekk, og så tror man at litt mindre vandring vil løse alt. Dekkene er etter min oppfatning mye viktigere. Og før mengde vandring så kommer selvfølgelig geometri og demperoppheng. En sykkel som bobber(lite antisquat) med treg returdemping vil suge krefter ut av deg om sykkelen så bare har 100mm. En godt oppsatt endurosykkel har ikke nødvendigvis dette problemet.

Som et eksempel. Har selv kjørt en Specialized Enduro(170mm f/b) i et år og den gruser det meste som har vært av stisykler noen gang selv på enkle stier. Så lenge dekkene er lette nok(Når Supergravity Soft/Supersoft fra Schwalbe blir hevet foran og bak på så endrer det seg...). Å holde godt over 25km/h på asfalten er også problemløst i snitt. Tilsvarende så er Enduroen lett å sette opp slik at man kan pumpe seg gjennom terrenget. Jeg har ingen tro på at f.eks. en Spectral 125 er noe raskere, selv i lett terreng med like dekk og hjul (Hypotese - Hadde vært meget interessant å teste!) Da velger man mindre vandring for at det skal føles annerledes. Ikke fordi at det er raskere. Om man setter XC hjul og komponenter på en endurosykkel med god geometri og bra hjuloppheng så vil den være lynrask, men de fleste vil oppleve at de kjører istykker hjul, dekk og bremser fordi sykkelen vil invitere til mye høyere fart enn det komponentene er laget for når man sykler utfor.

Mindre vandring i seg selv er bare en begrensning og sier svært lite om hvor rask en sykkel er på sti, grus og asfalt.

Jo mer du klarer å ta hensyn til komponentene dine når du kjører utfor, desto letter utstyr kan du kjøre, og som et resultat av det blir du raskere totalt sett.

Ut på tur!

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719823 13/09/2022 15:31
tron Offline
Besatt
Besatt
Lillomarka er røtter, stein, oppover og nedover. Mye herlige, røffe nedkjøringer. Da stemmer jeg for at mer vandring i kombinasjon med tråkkeffektivt oppheng og tråkkeffektiv setevinkel. Fint med såkalte downcountry-sykler med kortere vandring på maskinbygde stier i Trysil eller stein- og rotfritt flytterreng, men slik er ikke Lillo.
Min personlige mening, bare.

Redigert av tron; 13/09/2022 15:32.
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: RazeFaze] #2719825 13/09/2022 15:34
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: RazeFaze

Eh, nei...

Jo.

Du kan prøve Rekon Race/ Ardent Exo/ Aggressor Exo/Minion Semislick eller tilsvarende bak mot DHR DD på to gode sykler og se hva som er viktigst. Specialized Stumpjumper mot Enduro f.eks.? Blur mot Hightower? Eller hva med Spectral 125 mot Strive?

Om DHR i DD er nødvendig så er det også grunn til å tro at man vil ha glede av mer vandring enn 120mm...

Ut på tur!

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719890 14/09/2022 08:35
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Dette hadde terrengsykkel-bladet en test av en gang, en Trek stisykkel og en Trek rittfulldemper. De målte tid oppover og i terrenget på begge og så byttet de hjul mellom dem. Ut i fra hukommelsen så gjorde hjulbyttet alt det som Supermann snakker om her, da ble stisykkelen plutselig raskest oppover.

Om noen er gode til å lete i arkivet så finnes testen der ute et sted...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: vids] #2719909 14/09/2022 10:08
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: vids
Dette hadde terrengsykkel-bladet en test av en gang, en Trek stisykkel og en Trek rittfulldemper. De målte tid oppover og i terrenget på begge og så byttet de hjul mellom dem. Ut i fra hukommelsen så gjorde hjulbyttet alt det som Supermann snakker om her, da ble stisykkelen plutselig raskest oppover.

Om noen er gode til å lete i arkivet så finnes testen der ute et sted...

Jeg har gjort samme eksperiment, og funnet ut at på korte, harde forsøk er det ikke rare forskjellen. Men der D/C sykkelen min dominerer er nettopp når man skal holde på en stund (dvs over 5 min ICON_SMILE ). På grovsykkelen er seterøret relativt bratt, og jeg sitter ganske så oppreist. Det er jo gull i tekniske klatringer samt røffe utforkjøringer, men å holde farta oppe i variert terreng funker langt fra så godt. Får ikke brukt rumpe/lår på samme måte, og det er mye tyngre å pumpe/poppe samt å få opp farta igjen etter nedbremsing. Resultatet er mye høyere snittpuls på alt av turer.

I tillegg har komboen sub 11kg, raske dekk og SID/SID vist seg å tåle deng veldig bra, er på sesong 2.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Supermann] #2719920 14/09/2022 11:14
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Det er klart at dekk betyr mye, men en merker også stor forskjell på hvor mye vandring en har.

Personlig har jeg en Ibis Ripley v4 og en Ibis Ripmo v2, dvs. to sykler med samme oppheng, men forskjellige vinkler og vandring. De er satt opp identisk med samme hjul og samme dekk, og det er ingen tvil om hvilken av de to syklene som er raskest på sti. Jeg logger alle tidene mine og ser at farten er høyere og pulsen lavere med bruk av Ripley, og det er signifikant.

Lars-Erik
Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Dupp] #2719926 14/09/2022 11:39
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takk for mange gode svar!

Har vært et fullpakket døgn, så har ikke fått svart før nå.

En ting jeg kanskje ikke var tydelig nok på, og ønsker innspill på, er det med vond rygg. Etter et prolaps for et par år siden, har jeg en del smerter i rygg og isjias. Dette har gjort sykling problematisk til tider. Derfor har jeg tenkt at kanskje mer vandring kan gjøre sykkelturen litt smoothere og mindre belastende for ryggen.

Og det snakkes mye om fart her. Fart er moro, for all del, men jeg prøver å minne meg selv på at det skal være en turopplevelse, gjerne med kanelbolle og fotografering. Altså mer turfokus enn fartsfokus ICON_SMILE Men mens jeg skriver dette, så er det ikke tvil om at jeg liker begge deler! ICON_LAUGH

Det var vel derfor jeg tenkte Ripmo kunne være et godt alternativ, da jeg har lest på det store nett at denne nettopp skal være meget god på klatring også (i forhold til hva slags sykkel det er i alle fall..)

Forøvrig kommer den med DVO Onyx D1 gaffel i stedet for Marzocchi Bomber Z1 Coil, hvis det har noe å si.

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Ugla] #2719942 14/09/2022 14:08
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Ugla

Det er klart at dekk betyr mye, men en merker også stor forskjell på hvor mye vandring en har.

Personlig har jeg en Ibis Ripley v4 og en Ibis Ripmo v2, dvs. to sykler med samme oppheng, men forskjellige vinkler og vandring. De er satt opp identisk med samme hjul og samme dekk, og det er ingen tvil om hvilken av de to syklene som er raskest på sti. Jeg logger alle tidene mine og ser at farten er høyere og pulsen lavere med bruk av Ripley, og det er signifikant.

Du nevner vinkler(geometri) og vandring, men du nevner ikke demperoppsett. Vi er nok enige om dekk ;-)

Jeg vil plassere demperoppsett, demperoppheng og geometri foran vandring hvis du skal vurdere hva som er viktig. Jeg vet ingenting om ditt oppsett, men jeg tror ikke forklaringen er mengden vandring i seg selv, men heller andre faktorer.

Om du har et mykere demperoppsett med tregere retur og lite lavhastigets-kompresjonsdemping så vil det gi en tregere sykkel. Uavhengig av lite vandring eller ikke. Over små ujevnheter har det enormt mye og si. Mye retur betyr f.eks. at demperen absoberer bevegelsesenergien din. Demperene dine blir fysisk varme, på samme måte som bremser som subber. Den kraften kommer fra beina dine! Lite lavhastighetskompresjon gjør at demperen går inn vandringen i utgangspunktet som følge av din aktivitet på pedalene, med samme resultat. En dårlig luftdemper vil f.eks. tendensielt kunne slippe seg langt ned i vandringen med dårlig effektivitet som resultat.

Om demperopphenget ditt er ineffektivt med lite antisquat(hva er norsk oversettelse?), manglende progresjon og andre egenskaper som prioriterer at bakhjulet skal løpe mest mulig uavhengig kraft i pedalene og i bremsene så vil sannsynligvis effektiviteten kunne lide tilsvarende. Godt innstilt demping kan adressere mye eller noe av dette. På flat mark, les til og fra stien, hvor dempingen kan låses med mye lavhastighetskompresjon har dette derimot knapt noen ting å si overhode.

Geometri og sittestilling er viktig. Om du ikke sitter godt i forhold til pedalene i forhold til tråkking så får du ikke like mye kraft i pedalene. Tilsvarende om du ikke klarer å pumpe eller på annen måte utvikle fart mot underlaget. Videre så vil en høyere front, som ofte nedoverorienterte sykler automatisk gi høyere luftmotstand. Luftmotstand er en vesentlig faktor allerede fra 15-20 km/t med de store klærne som mange av oss bruker. Prøvd å legge igjen knebeskyttere og baggy på endurosykkelen noen gang? Det betyr noe!

Sist vedrørende vandring. En godt oppsatt langbeint sykkel skal ikke bruke opp vandringen sin i terreng hvor dette ikke er nødvendig, eller sogar kontraproduktivt - da er oppsettet etter min oppfatning dårlig. En godt oppsatt langbeint sykkel har en ekstra reserve for å kunne gi enda mer gass og ha mer reserve når det går skikkelig unna, slagene blir større og kreftene gjennom sykkelen tilsvarende. En kortbeint sykkel som utsettes for mer kraft enn oppsettet er egnet for vil enten bunne ut alt for ofte og dermed gå i stykker eller måtte settes opp så stramt at mye av hensikten med dempingen forsvinner i lettere terreng. Tilsvarende så bør en langbeint sykkel på en enkel stitur sannsynligvis aldri være i nærheten av å bunne ut, da den i såfall sannsynligvis vil gi opp for mye vandring på småting og ikke lenger fungere på større slag og høyere fart.

Nå ble jeg ivrig igjen... :-)

Ut på tur!

Re: Ny fulldemper til markabruk [Re: Supermann] #2719954 14/09/2022 15:07
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Du nevner vinkler(geometri) og vandring, men du nevner ikke demperoppsett. Vi er nok enige om dekk ;-)

Jeg vil plassere demperoppsett, demperoppheng og geometri foran vandring hvis du skal vurdere hva som er viktig. Jeg vet ingenting om ditt oppsett, men jeg tror ikke forklaringen er mengden vandring i seg selv, men heller andre faktorer.

Om du har et mykere demperoppsett med tregere retur og lite lavhastigets-kompresjonsdemping så vil det gi en tregere sykkel. Uavhengig av lite vandring eller ikke. Over små ujevnheter har det enormt mye og si. Mye retur betyr f.eks. at demperen absoberer bevegelsesenergien din. Demperene dine blir fysisk varme, på samme måte som bremser som subber. Den kraften kommer fra beina dine! Lite lavhastighetskompresjon gjør at demperen går inn vandringen i utgangspunktet som følge av din aktivitet på pedalene, med samme resultat. En dårlig luftdemper vil f.eks. tendensielt kunne slippe seg langt ned i vandringen med dårlig effektivitet som resultat.

Om demperopphenget ditt er ineffektivt med lite antisquat(hva er norsk oversettelse?), manglende progresjon og andre egenskaper som prioriterer at bakhjulet skal løpe mest mulig uavhengig kraft i pedalene og i bremsene så vil sannsynligvis effektiviteten kunne lide tilsvarende. Godt innstilt demping kan adressere mye eller noe av dette. På flat mark, les til og fra stien, hvor dempingen kan låses med mye lavhastighetskompresjon har dette derimot knapt noen ting å si overhode.

Geometri og sittestilling er viktig. Om du ikke sitter godt i forhold til pedalene i forhold til tråkking så får du ikke like mye kraft i pedalene. Tilsvarende om du ikke klarer å pumpe eller på annen måte utvikle fart mot underlaget. Videre så vil en høyere front, som ofte nedoverorienterte sykler automatisk gi høyere luftmotstand. Luftmotstand er en vesentlig faktor allerede fra 15-20 km/t med de store klærne som mange av oss bruker. Prøvd å legge igjen knebeskyttere og baggy på endurosykkelen noen gang? Det betyr noe!

Sist vedrørende vandring. En godt oppsatt langbeint sykkel skal ikke bruke opp vandringen sin i terreng hvor dette ikke er nødvendig, eller sogar kontraproduktivt - da er oppsettet etter min oppfatning dårlig. En godt oppsatt langbeint sykkel har en ekstra reserve for å kunne gi enda mer gass og ha mer reserve når det går skikkelig unna, slagene blir større og kreftene gjennom sykkelen tilsvarende. En kortbeint sykkel som utsettes for mer kraft enn oppsettet er egnet for vil enten bunne ut alt for ofte og dermed gå i stykker eller måtte settes opp så stramt at mye av hensikten med dempingen forsvinner i lettere terreng. Tilsvarende så bør en langbeint sykkel på en enkel stitur sannsynligvis aldri være i nærheten av å bunne ut, da den i såfall sannsynligvis vil gi opp for mye vandring på småting og ikke lenger fungere på større slag og høyere fart.

Nå ble jeg ivrig igjen... :-)

Jeg har bedre dempere på den langbente enn den med lite vandring, og jeg DW-link (nok en Dave Weagle konstruksjon) er et av de mest effektive opphengene.

Rent konkret: den med mest vandring har FOX 36 Factory/X2 Factory og den kortere har Fox 34 Factory/DPS Factory. Dvs. 160/147 på en vs. 130/120 i vandring.

Geometri: Samme setevinkel, samme reach, men headtube er slækkere på den langbeinte Sitter veldig bra på begge.

Begge syklene er veldig gode sykler, begge er anerkjent for å være blant de bedre i sin klasse, jeg mener selv at demperoppsettet er rimelig optimalt. Her skal det sies at jeg også har fått profesjonell hjelp på den langbeinte, det synes jeg egentlig ga meg en enda tregere sykkel, blant annet at det ble for mykt, så jeg har gått tilbake til "eget" oppsett som igjen er basert på anbefaling fra fabrikk, som jeg så har tunet litt på. High- og low- på både høy og lavhastighets kompresjon er brukt aktivt.

Jeg sier ikke på noen måte at den langbeinte er dårlig, jeg sier bare at det er merkbar forskjell i effektivitet til bruk på sti, det krever mer å dra på tur med den - dvs. at jeg får bedre trening, så det har jo noen positive sider ved seg. Det krever rett og slett mer energi å bevege den langbeinte like fort

Lars-Erik
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå