Hvor vanlig er det å fikse fartssperren, eller, er det noen som ikke gjør det ?
Jeg sykler stort sett hver dag på en av Norges mest trafikkerte sykkelveier, dvs. "Tour de finance". Mitt inntrykk er at langt de fleste elsyklene er lovlige, og at de ligger og stanger mot 25 km/t fordi det blir for mye slit på en tung trekking-sykkel å dra på noe særlig mer.
Når det er sagt ser jeg regelmessig trimmede sykler, de er ikke vanskelig å identifisere og jeg synes det er fasinerende når det kommer en forelder med barn i barnesete bak peisende i 40+ mens man knapt trår. For meg er det grensende til omsorgssvikt da jeg har jobbet med Trafikkforsikringsforeningen og vet hvordan de jobber med uforsikrede skadevoldere etter uhell, og det er risikoen de løper med et kjøretøy som egentlig er pliktig både forsikring og registrering og ikke har noe på sykkelvei å gjøre.
Blant de trimmede syklene så har vi pushere som f.eks E-Wheels som åpenlyst selger ulovlige sykler, du trenger altså ikke gjøre noe selv, den kommer ferdig trimmet rett fra butikk. At det er lovlig å omsette i det hele tatt er for meg en gåte.
På den samme sykkelveien har SVV og Politiet i år flere ganger hatt med seg rullende testlaboratorium hvor både elsykler og elsparkesykler testes. Når de finner ulovlige doninger så blir de både beslaglagt og bøtene er høye. Sånn sett er det lett for Politiet å ta ut gjengangere som f.eks Momas som selges av nevnte E-Wheels.