Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fjerne fartssperre

Fjerne fartssperre #2719563 09/09/2022 15:44
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Hadde en liten kveldstur forleden på landeveissykkelen, når jeg holdt ~40km/t med litt pådrag i pedalene så kommer det to godt voksne herremenn seilende forbi på hver sin elektriske fulldemper. Man får jo en liten mistanke om at noen har trikset litt med elektronikken.

Hvor vanlig er det å fikse fartssperren, eller, er det noen som ikke gjør det ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Fjerne fartssperre [Re: Flamini] #2719571 09/09/2022 18:20
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Det er nok ganske vanlig blant folk av lav moralsk støpning.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Fjerne fartssperre [Re: Flamini] #2719575 10/09/2022 04:09
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Konklusjonen må da bli at de fleste har lav moral.

Min mening er at det vitner om dårligere bedømmelse å sykle forbi en racer i 40 km/t med fulldempet el-sykkel enn å fjerne sperra i seg selv.

Jepp
Re: Fjerne fartssperre [Re: Flamini] #2719582 10/09/2022 08:16
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ser fristelsen, spesielt på pendlersykler der man ligger og butter på 26-27 km/t på flatene. Dette kan løses med sykler med mindre motstand i drivverket slk at det blir lettere å trå for egen maskin. Specialized sin SL-motor er fin, den skal ha mindre en 5 W drivverkstap. Regner med at den kommer i ny versjon neste år.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Fjerne fartssperre [Re: Flamini] #2719598 10/09/2022 15:26
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flamini

Jeg sykler stort sett hver dag på en av Norges mest trafikkerte sykkelveier, dvs. "Tour de finance". Mitt inntrykk er at langt de fleste elsyklene er lovlige, og at de ligger og stanger mot 25 km/t fordi det blir for mye slit på en tung trekking-sykkel å dra på noe særlig mer.

Når det er sagt ser jeg regelmessig trimmede sykler, de er ikke vanskelig å identifisere og jeg synes det er fasinerende når det kommer en forelder med barn i barnesete bak peisende i 40+ mens man knapt trår. For meg er det grensende til omsorgssvikt da jeg har jobbet med Trafikkforsikringsforeningen og vet hvordan de jobber med uforsikrede skadevoldere etter uhell, og det er risikoen de løper med et kjøretøy som egentlig er pliktig både forsikring og registrering og ikke har noe på sykkelvei å gjøre.

Blant de trimmede syklene så har vi pushere som f.eks E-Wheels som åpenlyst selger ulovlige sykler, du trenger altså ikke gjøre noe selv, den kommer ferdig trimmet rett fra butikk. At det er lovlig å omsette i det hele tatt er for meg en gåte.

På den samme sykkelveien har SVV og Politiet i år flere ganger hatt med seg rullende testlaboratorium hvor både elsykler og elsparkesykler testes. Når de finner ulovlige doninger så blir de både beslaglagt og bøtene er høye. Sånn sett er det lett for Politiet å ta ut gjengangere som f.eks Momas som selges av nevnte E-Wheels.

Lars-Erik
Re: Fjerne fartssperre [Re: Ugla] #2719612 11/09/2022 06:21
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Ugla
Sitat: Flamini

Jeg sykler stort sett hver dag på en av Norges mest trafikkerte sykkelveier, dvs. "Tour de finance". Mitt inntrykk er at langt de fleste elsyklene er lovlige, og at de ligger og stanger mot 25 km/t fordi det blir for mye slit på en tung trekking-sykkel å dra på noe særlig mer.

Når det er sagt ser jeg regelmessig trimmede sykler, de er ikke vanskelig å identifisere og jeg synes det er fasinerende når det kommer en forelder med barn i barnesete bak peisende i 40+ mens man knapt trår. For meg er det grensende til omsorgssvikt da jeg har jobbet med Trafikkforsikringsforeningen og vet hvordan de jobber med uforsikrede skadevoldere etter uhell, og det er risikoen de løper med et kjøretøy som egentlig er pliktig både forsikring og registrering og ikke har noe på sykkelvei å gjøre.

Blant de trimmede syklene så har vi pushere som f.eks E-Wheels som åpenlyst selger ulovlige sykler, du trenger altså ikke gjøre noe selv, den kommer ferdig trimmet rett fra butikk. At det er lovlig å omsette i det hele tatt er for meg en gåte.

På den samme sykkelveien har SVV og Politiet i år flere ganger hatt med seg rullende testlaboratorium hvor både elsykler og elsparkesykler testes. Når de finner ulovlige doninger så blir de både beslaglagt og bøtene er høye. Sånn sett er det lett for Politiet å ta ut gjengangere som f.eks Momas som selges av nevnte E-Wheels.

Jeg er enig, men her blander du kortene.
TS spurte om å fjerne fartssperre, det ble også nevnt fulldempet elsykkel. Trimming ut fra din beskrivelse blir noe helt annet.
De fulldempede elsyklene med fjernet fartssperre jeg har prøvd blir noe helt annet enn de trimmede syklene du beskriver. På de skal du virkelig være glad i å trå om du vil sykle over 40 km/t. Ser mer ut som du har mistet kjede... Såfremt du ikke drever om da, men da vil jeg tro sykkelen blir håpløs å bruke i terrenget som den er ment for å gjøre.

Jepp

Moderator  support