Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Smarthus, hjelp!

Smarthus, hjelp! #2719109 04/09/2022 19:06
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Noen her som har satt seg inn i dette med smarthus?

Vi driver å pusser opp og skal uansett ha elektriker. Tenkte da at jeg kanskje skulle gå for noen smarthus løsninger, men går meg helt vill. Så ender nok opp med vanlige brytere.

Hva jeg tror jeg trenger. Jeg er keen på 1 system som kan binde sammen det jeg tenker nå og er lett å utvide.
Hva jeg tenker å koble til:
-Id lock dørlås
-Smart varmtvannsbereder
-Varmefolie i gulv
-Sonos
-diverse sikkerhetssensorer som feks waterguard, kamera osv
-Taklys (spotlight)
-Kanskje screens

Sette opp diverse automatiseringer så at lyset i gangen slår seg på når jeg låser opp døra osv

Noen som har noe å komme med. De systemene jeg har sett så langt er ikke så lett å koble til ting fra andre merker. De som er mer åpne sliter jeg med å finne ut av.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719111 04/09/2022 19:28
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
"Matter" er det nye ordet å se etter. En standard som nå visstnok har ganske bred støtte fra de viktige aktørene. (Apple, Google, Samsung etc)

Tidligere var "Zigbee" standarden som var mest standard. Feks kunne man relativt lett koble IKEA-greier, Hue-lys etc til Samsungs Smartthings-hub. I mitt relativt enkle oppsett i leilighet i Oslo var det Smartthings-hub + dørsensor, IKEA-brytere og lyspærer + 3. part stikkontaktplugger til å skrue ovner på og av. Å koble til feks Yale Doorman eller rullegardinene til IKEA ville nok også være uproblematisk.

Skal du først i gang med oppussing ville jeg tenkt på hvor det kan være aktuelt å plassere stikkontakter med innebygd smartfunksjonalitet. Det meste du vil styre kommer nok til å ha egen tilkobling (feks vil lamper med "vanlig" pæresokkel lett kunne utstyres med pærer som selv er koblet mot smart-systemet), men kanskje det kan være greit å styre strømtilgangen for noen ting?

For varmtvannsbereder vil jeg anta det finnes løsninger som også støtter Zigbee/Matter, og som kan fjerstyres direkte. Hvis ikke vil jeg vel tro dette er et sted det kan være mye å spare på å kunne slå strømmen av og på. (Feks passe på at den varmer opp midt på natten, og heller lar temperaturen synke litt rett etter morgendusjen når prisen er høy.) Her kommer jo Tibber også inn i bildet med mye fancy løsninger.

Sånn jeg har forstått det, er Athom Homey Pro et veldig godt alternativ for deg som hub og app for systemet. Den skal visst ha god støtte for å legge til "alle mulige" dingser fra forskjellige leverandører.

Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719116 04/09/2022 19:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Homey pro var utsolgt hele høst/vår 2021/2022 og ser ut som det samme for denne sesongen ICON_LAUGH

Jeg endte derfor med en løsning med Home Assistant, som har vært MYE googling for en ikke-ingeniør, men jeg har fått til en smart styring av varmekabler som har både redusert strømforbruket mitt generelt med 20ish%, men også skrur seg av på toppene, som sparer en del kroner.

Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719117 04/09/2022 19:50
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ser at future Home også relativt enkelt dukker opp på googling. Noen som kjenner til det.

Ambassadør for Scott.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719122 04/09/2022 20:18
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er jo store muligheter for betydelig Enova-støtte, men krever nok at det blir gjort av en elektriker, så da forsvinner jo muligheten til å gjøre det billig. Men kanskje det er verdt å kontakte en frisk elektriker bedrift i nærområdet?

Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719136 05/09/2022 06:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Home Assistant! Home Assistant!!!!!1!1!!!1111

Home Assistant er open source, og det er vedlikeholdt av en gjeng nerder man kan betale litt hvis man vil og en hel del andre nerder som integrerer ting de virkelig vil ha og deler det med andre. Det er nå over 2000 integrasjoner...

Bruker det selv for varmestyring, lysstyring, kaffetrakterstyring, planteovervåking, styring av avtrekk på badet etter luftfuktighet, etc.

Med en Intel NUC (gjerne med blåtann, men ikke kritisk) og et par USB-pinner for Zigbee og ZWave, og du har alt du trenger for å komme igang. Kan anbefale å bruke HeatIt termostater på varmekabler, Heatit har også relé og smarte lysbrytere hvis du svinger den veien. Selv bruker vi IKEA Trådfri på det meste av lys vi vil samkjøre, men kun pærer og brytere, og DECONz på Home Assistant som kobler dette sammen logisk (bruker ConBee som Zigbee-sentral/antenne i Home Assistant).

Mine preferanser er:
Home Assistant i bunn (veldig brukervennlig blitt)
Node Red addon med PowerSaver (powersaver.no) for å styre kritisk varme (støpte varmekabler og bereder) etter strømpriser.
ConBee Zigbee-gateway med DeCONZ software (addon i Home assistant)
Aeotec ZWave-gateway med ZWave JS addon (styrer zwave-dingser)
Zwave-relé på fastmontert lysstyring
Trådfri pærer for smart lysstyring
Trådfri brytere for styring av lys eller annet (man kan styre zwave med zigbee via Home Assistant). Bruker for eksempel en IKEA Trådfri shortcut-button på nattbordet til å starte kaffetrakter som er ferdig preppa på kvelden og tilkoblet et Wifi stikkontaktsrelé
Sensiby Sky til å styre varmepumpe (Dessverre via skyen, men er ganske pålitelig likevel)

Red: glemte å nevne sensorer: Xiaomi Aqara på temp/luftfuktighet og dør/vindu

Redigert av baronKanon; 05/09/2022 09:22.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarthus, hjelp! [Re: Tagelli] #2719140 05/09/2022 06:51
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Tagelli
Dette er jo store muligheter for betydelig Enova-støtte, men krever nok at det blir gjort av en elektriker, så da forsvinner jo muligheten til å gjøre det billig. Men kanskje det er verdt å kontakte en frisk elektriker bedrift i nærområdet?

Mye av det elektriske skal tas av elektrikker uansett. Så ekstrakostnaden er evnt selve smartboksene/brytere

Ambassadør for Scott.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719221 05/09/2022 14:25
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Da høres det ut som du kan håve inn fra Enova :-)

Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719234 05/09/2022 18:04
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Homey Pro!
Har støtte for en haug standarder og merker. Men gjør research i forkant på at dingsen du tenker å kjøpe støttes av Homey. I praksis at noen har laget en app for den. Er bare å Google.

Særdeles viktig å kjøpe lysbrytere etc som virker om smarhussystemet/wifi faller ned. Alle som er på besøk må jo kunne operere lysene på gamlemåten. Noen lysbrytere fungerer bedre enn andre mot Homey.

NB: har til gode å finne smarte brannvarslere som kan kobles til Homey OG være seriekoblet. Dvs, flere kan enkeltvis kobles til Homey direkte og varsle i app etc, men ikke seriekoblet slik at alle utløses ved alarm. Men vanlige, dumme, standard røykvarslere kan seriekobles og signalet fanges opp i Homey. Forskjellen er at du ikke får varsel om hvilken varsler som er utløst, men alle utløses hvertfall.

Noen merker krever egen hub for å kobles til Homey. F.eks. Somfy. Har markise som er koblet via Somfy til Homey og kan utvide med screens. Kan bli noen dingser ekstra.

Har ikke fått byttet lysbrytere selv enda, men har en haug av ting koblet til Homey. Kjekt å bli varslet om temperaturen i fryseboksen i garasjen blir mildere enn -10 grader, om en bestemt dør er åpen mer enn 5 min, parkere robotgressklipperen hvis regn oppdages, kjøre inn markisen ved solnedgang, starte robotstøvsugeren i hverdagen når sistemann har forlatt huset i hverdagen etc. Er bare fantasien som setter grenser!

Se også facebooksiden Athom Homey Norge (eller noe sånt).

Re: Smarthus, hjelp! [Re: eirikbk] #2719242 05/09/2022 19:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: eirikbk

NB: har til gode å finne smarte brannvarslere som kan kobles til Homey OG være seriekoblet. Dvs, flere kan enkeltvis kobles til Homey direkte og varsle i app etc, men ikke seriekoblet slik at alle utløses ved alarm. Men vanlige, dumme, standard røykvarslere kan seriekobles og signalet fanges opp i Homey. Forskjellen er at du ikke får varsel om hvilken varsler som er utløst, men alle utløses hvertfall.
Å

Mine Nest har jeg omsider fått integrert i Home Assistant, og de er seriekoblet. Bruker en 3. Parts integrasjon som er tilgjengelig via HACS, som er en addon.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719247 05/09/2022 20:34
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Har ikke ‘Smarthus’ men ‘Smarthytte’. Bygde ny hytte for 2 år siden og mine barn sa den må være ‘smart’. Dette er ikke min greie og kjenner ikke til produktene. Tror det er viktig og få ting som virker sammen og at bruker har noe peiling på systemene,gjerne som ‘hobby’ også. Tok noe tid før både lys og varme var smart nok. Ble litt mye for en ‘handy mann’ når TVn også var ny og smart.

Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719248 05/09/2022 20:53
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Smarthus kan være hyggelige, som f.eks at man kan ringe hytte eller hus varmt før man ankommer; problemet er dersom ting faller ut, og manuelt ikke er mulig...

Re: Smarthus, hjelp! [Re: Peddal-pedanten] #2719264 06/09/2022 07:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Peddal-pedanten
Smarthus kan være hyggelige, som f.eks at man kan ringe hytte eller hus varmt før man ankommer; problemet er dersom ting faller ut, og manuelt ikke er mulig...

Derfor har jeg fått krav fra madam om at alt skal kunne opereres som om det er dumt. Dvs. bruke vanlig lysbrytere, med relé i bakkant og termostater med betjeningspanel.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarthus, hjelp! [Re: eirikbk] #2719294 06/09/2022 11:08
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: eirikbk
Homey Pro!
Har støtte for en haug standarder og merker. Men gjør research i forkant på at dingsen du tenker å kjøpe støttes av Homey. I praksis at noen har laget en app for den. Er bare å Google.

Særdeles viktig å kjøpe lysbrytere etc som virker om smarhussystemet/wifi faller ned. Alle som er på besøk må jo kunne operere lysene på gamlemåten. Noen lysbrytere fungerer bedre enn andre mot Homey.

Noen merker krever egen hub for å kobles til Homey. F.eks. Somfy. Har markise som er koblet via Somfy til Homey og kan utvide med screens. Kan bli noen dingser ekstra.

Har ikke fått byttet lysbrytere selv enda, men har en haug av ting koblet til Homey. Kjekt å bli varslet om temperaturen i fryseboksen i garasjen blir mildere enn -10 grader, om en bestemt dør er åpen mer enn 5 min, parkere robotgressklipperen hvis regn oppdages, kjøre inn markisen ved solnedgang, starte robotstøvsugeren i hverdagen når sistemann har forlatt huset i hverdagen etc. Er bare fantasien som setter grenser!

Se også facebooksiden Athom Homey Norge (eller noe sånt).

Mye nyttig. Ja jeg må ha brytere som fungerer som vanlig. Jeg vil ha et system som er enklest mulig hvor jeg ikke må leite etter koder for å få ting opp.

Ambassadør for Scott.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719295 06/09/2022 11:26
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hvilke standarder er best? Zigbee eller z wave

Ambassadør for Scott.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719304 06/09/2022 12:34
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: olechr

De er forskjellige, men jeg vil ikke si kategorisk at den ene er bedre. Jeg vil sterkt anbefale å rigge seg slik at man kan bruke begge.

Zigbee opererer i samme frekvensområde som 2.4 GHz WiFi, som kan gi noen utfordringer, mens Z-wave her i Europa opererer rundt 868 MHz, hvor det gjerne er litt mindre forstyrrelser. Z-wave har også et konsept som heter assosiasjoner, hvor man kan få en dings til å styre en annen dings (skarp fagterminologi der, altså) uten at det går via sentralenheten. Det kan være greit i noen tilfeller, om f.eks sentralenheten har problemer.

Igjen, mitt klare råd er å legge opp til å kunne bruke begge, ikke lås deg til den ene. Så kan andre eventuelt protestere.

Re: Smarthus, hjelp! [Re: mroek] #2719305 06/09/2022 12:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: mroek

De er forskjellige, men jeg vil ikke si kategorisk at den ene er bedre. Jeg vil sterkt anbefale å rigge seg slik at man kan bruke begge.

Zigbee opererer i samme frekvensområde som 2.4 GHz WiFi, som kan gi noen utfordringer, mens Z-wave her i Europa opererer rundt 868 MHz, hvor det gjerne er litt mindre forstyrrelser. Z-wave har også et konsept som heter assosiasjoner, hvor man kan få en dings til å styre en annen dings (skarp fagterminologi der, altså) uten at det går via sentralenheten. Det kan være greit i noen tilfeller, om f.eks sentralenheten har problemer.

Igjen, mitt klare råd er å legge opp til å kunne bruke begge, ikke lås deg til den ene. Så kan andre eventuelt protestere.

Jeg bifaller alt du skriver her, mroek. ZWave er nok mer "pro", men koster også en del mer. Synes det med assosiasjoner er digg, så man har linket alle utelys sammen, og kan operere fra hvilken som helst bryter (har tre "kurser" til utelys).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719308 06/09/2022 12:43
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da blir det mulighet for begge. Skal til elektriker til uka å høre litt. Noen som har brytere til dimmer og varmekabler/matter de er sykt happy med?

Ambassadør for Scott.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719311 06/09/2022 13:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Da blir det mulighet for begge. Skal til elektriker til uka å høre litt. Noen som har brytere til dimmer og varmekabler/matter de er sykt happy med?

Dimmere etc. er vrient. Vil du ha skrudiimmer, har ELKO noen som går på Zigbee, alternativt HeatIt på ZWave. Begge er "norske". Alternativt kan man bruke en dimmerenhet som ligger bak en vanlig, dum bryter, der man gjerne bruker en fjærbelastet bryter for opp- og neddimming. Ikke nødvendigvis det mest elegante. Har ikke dimmer på alt, og der jeg dimmer, har jeg en dum bryter og en zigbee-pære i lampa, der selve pæra dimmes via en egen bryter. Ikke høyest WAF, men min W-ish aksepterer løsningen. Så spørs det om det er verdt kost for dimming vs. ikke. Dimming krever ofte at både L og N går hele veien til bryteren, som øker kablingsbehovet. Brytere trenger ikke det.

Er selv greit fornøyd med Heatit termostater til varmekabler. Fint priset og zwave.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719321 06/09/2022 15:15
jag Offline
Ringrev
Ringrev
For dimmere, så har du også Namron, som forhandles av Elektroimportøren. De har både Zigbee og ZWave kommunikasjon.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719327 06/09/2022 18:47
E
Erlend_G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg har mye Plejd installert i huset og er godt fornøyd med disse. Spesielt prisen er veldig god. Svenskdesignet, kjøres på Bluetooth LE. Styrer de både med egen app, og med Google Home gjennom home assistant. Nå vil kanskje noen kalle dette litt for proprietært, men lever for tiden godt med det. De fysiske bryterne ser og veldig bra ut, passer godt med både elko rs og plus. I motsetning til mange(de fleste?) andre.

Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719359 07/09/2022 08:27
perbl Offline
More than words
More than words
Er det stort poeng i å installere fysiske dimmere når man bare kan sette opp Hue eller lignende rett i pæra? Jeg unngikk dimmere i min bolig, og gikk heller for Hue overalt det var mulig og installerte dumme brytere.

Per B.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: perbl] #2719361 07/09/2022 08:36
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: perbl
Er det stort poeng i å installere fysiske dimmere når man bare kan sette opp Hue eller lignende rett i pæra? Jeg unngikk dimmere i min bolig, og gikk heller for Hue overalt det var mulig og installerte dumme brytere.

Kan selvsagt sette opp HUE spotlights, men liker egentlig at ting kan dimmes på vanlig måte og at man ikke er avhengig av trådløs dimming fra HUE dimmer eller fra app. Men har ikke slått det helt fra meg enda.

Redigert av olechr; 07/09/2022 08:36.

Ambassadør for Scott.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719370 07/09/2022 09:44
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Home Assistant ser ut som mye jobb og fikling hvis man ikke bare skal gjøre helt vanlige ting?
Jeg kan jo heller jobbe og tjene mye mer enn jeg sparer på fiking på yaml og scripts?

Jeg klarer ikke se det finnes noe ferdig oppsett som er effektivt til å styre strømforbruk ihht spillereglene for effektledd og strømstøtte. Det vil uansett bli veldig komplisert, men noe kan gjøres med allokeringer av utkoblbart forbruk basert på pris, prisestimater og nødvendig slingringsmonn.

Eks: Det kan være veldig lurt å kjøre opp varmekablene til 30 grader når det er billig strøm på natten, for så å skru de av kl05 og surfe gjennom dagen på magasinert varme.
Samme for vvb, som fint kan kjøres opp til 90 grader i lavprisperioder.
I tillegg bør man kunne lade masse på elbilen i perioder hvor prisen er lavere enn snittprisen, samt ikke lade i det heletatt når prisen er høy gjennom hele dagen.

Det samme kan man gjøre med oppvarming: peise på med varme på natta for å varme opp inventar og vegger og så surfe på denne magainerte varmen gjennom morgenens og ettermiddagens høypris. Men om det ikke er spess billig på natt ift dag, ønsker man jo et helt annet mønster.

Og på toppen av dette må det balanseres mellom ønsket å bruke mest mulig strøm når det er billigst mot effektleddet som gjør at man se kost nytte mot å kjøre veldig høy effekt i disse timene.

Det samme gjelder om det er synkende priser på slutten av måneden, hvor det er lønnsomt å øke komforten for å få mer i strømstøtte (det er ikke jeg som har laget de dustete reglene for hvordan strømstøtte regnes ut)

Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719371 07/09/2022 09:56
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
HUE har kommet med Tap dial switch som ser litt mer normal ut på veggen.
[Linket bilde fra proshop.no]

De har også den evig mystiske Smartbryter som jeg aldri har sett til salgs i Norge.

En bør være litt forsiktig med å investere for mye i smartsystem da det er en ganske marginal gruppe som er villig til å betale ekstra for det ved salg. Litt som dusjtoalett, det er gøy 2 ganger, etter det blir det ofte mer irritasjon enn glede. Elektrofirmaet jeg bruker hadde en svært flink elektriker(nå ingeniør) som drev med det, og han sa det kunne fort bli knot om en ikke kunne kode selv. Det finnes sikkert et stort community der ute med mye hjelp, men for de fleste er bare det å lære seg basal programmering en ganske høy terskel. Hvis man kan programmere er vel mulighetene endeløse.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719373 07/09/2022 10:28
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Skal ikke peke deg i en retning her. Men det du bør sette som absolutt øverste pri er WAF (Wife Acceptance Factor). Superenkel forskning tilsier at koner liker fysiske brytere bedre enn logikk som skal "fikse alt". Alt som kan feile, vil feile. Da er det fint med en bryter som overstyrer ting.

Så, til slutt vil jeg peke deg i retning Home Assistant ICON_SMILE

Re: Smarthus, hjelp! [Re: hansib] #2719376 07/09/2022 10:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: hansib
Skal ikke peke deg i en retning her. Men det du bør sette som absolutt øverste pri er WAF (Wife Acceptance Factor). Superenkel forskning tilsier at koner liker fysiske brytere bedre enn logikk som skal "fikse alt". Alt som kan feile, vil feile. Da er det fint med en bryter som overstyrer ting.

Det feiler når sjefs-ingeniør og garantist for "alt bare funker" er borte også...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Smarthus, hjelp! [Re: Tagelli] #2719379 07/09/2022 11:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Tagelli
Home Assistant ser ut som mye jobb og fikling hvis man ikke bare skal gjøre helt vanlige ting?
Jeg kan jo heller jobbe og tjene mye mer enn jeg sparer på fiking på yaml og scripts?
Er SVÆRT lite YAML i Home Assistant nå om dagen. Det aller meste settes opp i GUI.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarthus, hjelp! [Re: hansib] #2719386 07/09/2022 11:54
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: hansib

Helt enig. Derfor er jeg litt gira på vanlige dimmere og thermostater som kan styres smart og ikke må :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Smarthus, hjelp! [Re: olechr] #2719387 07/09/2022 12:27
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvor smart er dette etter 10, 15, 20 år
Vanlige brytere har sykt lang levetid, hva med disse og appene, funker de også om 15 år?

Nok lurt å dobbelsikre at de er både dumme og smarte ja.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support