Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes

Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes #2714883 29/07/2022 19:35
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Etter flere sesonger som trofast rullesykkel uten nevneverdig stell, har jeg bestemt meg for å gi min 13 år gamle Felt F95 en overhaling.

[Linket bilde fra live.staticflickr.com]

Det viktigste og kanskje vanskeligste var å gjøre noe med lakken - nemlig å fjerne den for å få frem råmetallet. Fargene til Garmin Slipstream er kulere nå som de er EF Education–EasyPost, men jeg foretrekker uansett metallutseendet. Jeg gikk inn i steg 1 av prosjektet med en flaske Duxola Power Gel og en visshet om at det hele kunne være over allerede her. Etter å ha lest meg opp på bruken, blant annet her inne, var det åpenbart at virketiden måtte være lang og at plastfolie var en nødvendighet for at jeg i det hele tatt skulle ha en sjanse.

Jeg kjørte to runder på 24 timer med Duxola + plastfolie.

Da jeg pakket opp etter første runde var jeg usikker på hva som ventet meg. Selv om lakken fortsatt satt ganske bra, var det tydelig at dette funket så jeg ga rammen en enda rausere runde med penselen og pakket den ned igjen.

Det måtte en del skraping og pussing til, men det gikk bedre enn forventet og jeg ble fornøyd med resultatet, pre-polering.

Uten lakk veier rammen 1337 g (størrelse 56) og som (tidligere) gamer ga dette naturlig nok ekstra motivasjon til å fortsette.

Prosjektet startet i ferien og rammen ble med på reisen. Da jeg endelig var hjemme ga jeg den en ekstra mekanisk assistert polering.

Planen var i utgangspunktet å benytte alle opprinnelige komponenter da disse fortsatt fungerer bra. Det eneste med utskiftningsbehov var drev, men drev til 8-delt med fem bolter og 110mm BCD gror ikke på trær, i hvert fall ikke i den skogen jeg lette. Prisen for nytt drev + lager til opprinnelig krank ville kostet det samme som nytt hollowtech-lager + Claris krank og da endte jeg etter litt betenkingstid opp med sistnevnte.

Ettersom Claris-gruppen har en annen farge enn Tiagra-en som stod på, ble det til at jeg bestilte omtrent komplett gruppe. Jeg hadde foretrukket sølvkomponentene som stod på fra før, men jeg tror jeg skal få det fint med Shimano-plastgrå også.

Kranklageret ble satt i like før denne posten ble skrevet så det er en del som gjenstår. Jeg har imidlertid alle komponenter her, med unntak av skiftere, som kommer om en uke eller tre.

Her er planen videre:

• - Installere resten av Claris-komponentene - fjerne dekaler.
  • - Fjerne dekaler fra hjul (Shimano WH-R501) - installere.
  • - Polere rammen mer (tar gjerne i mot tips).
  • - Bytte styrelager (se under).

Styrelager må skiftes og jeg tror jeg har funnet et som passer, men det er greit å få det bekreftet. Per nå står den med et VP-A61ACK (produsert av VP og solgt som Cane Creek) og hvis jeg har forstått det riktig kan dette erstattes i sin helhet av FSA Orbit IS-2.

Foruten en bekreftelse på om jeg har funnet riktig styrelager, tar jeg gjerne i mot tips til polering. Jeg har nå brukt en vanlig metallpolish fra Biltema. Tidligere (på andre ting) har jeg fått fint resultat med Autosol. Jeg vet ikke hvor stort behov jeg har for speilblank finish og tenker at den ser ok ut nå. Sveisesømmene er "verst" i den forstand at det finnes noen rester i noen av dem (eks. siste bilde), men det får jeg ikke bort og det er helt greit. Tips mottas gjerne uansett.

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2714884 29/07/2022 19:40
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Takk som deler. Elsker slike "bygge" tråder ICON_SMILE

Redigert av OleF; 29/07/2022 19:41.

Felgbrems <3
Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2714967 30/07/2022 19:19
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å beholde gaffelen som den var:

Men jeg tror helsvart, eventuelt med nye dekaler, vil se bedre ut så jeg tok en runde med aceton:

Det er fortsatt rester av konturen av trykket, men det regner jeg med å få fjernet med en runde til.

Ellers har det vist seg vanskelig å finne et integrert styrelager som er 1:1 erstatning for det opprinnelige. Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med å bestille nye kulelagre som er like de som stod i fra før.

Så vidt jeg kan se har gaffelen integrert crown race:

Korriger meg gjerne.

Det nærmeste komplette erstatningslageret jeg kom var Ritchey Comp Drop In. Problemet her er bare at kulelagrene er 8mm høye kontra 6,5mm som de som står i fra før og det blir ikke helt riktig. Det hadde vel funket øverst siden medfølgende topp ville kompensert, noe jeg vurderer å teste da toppen jeg har nå bygger en del.

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2714977 31/07/2022 05:41
E
espenpåhjul Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Kult! Utrolig gøy med folk som deler slike prosesser ICON_LAUGH

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2715015 31/07/2022 10:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Bra prosjekt, jeg liker nytt liv til gamle greier!

Det er ikke integrert crown race det er presset på. Renser du bort all grease vil du kunne se skjøten. Om du trenger å bytte det, noe det ikke høres ut som vil forsiktig bruk av morakniv (!) og hammer kunne få det løs.

LarsB

Redigert av larsb; 31/07/2022 10:56.
Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2715017 31/07/2022 11:43
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg stemmer for sort gaffel uten dekaler. Eventuelt lakkere den i matt sort med stem og styre uten logo. Sort sete og styretape selvfølgelig ICON_SMILE

Redigert av OleF; 31/07/2022 11:44.

Felgbrems <3
Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2715018 31/07/2022 12:05
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Må du ikke legge grunning og klarlakk på ramma for å hindre korrosjon?

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: AntonS] #2715021 31/07/2022 12:59
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: larsb
Bra prosjekt, jeg liker nytt liv til gamle greier!

Det er ikke integrert crown race det er presset på. Renser du bort all grease vil du kunne se skjøten. Om du trenger å bytte det, noe det ikke høres ut som vil forsiktig bruk av morakniv (!) og hammer kunne få det løs.

LarsB

Takk for info! Det ser ikke skadet ut og skal passe nytt kulelager så da satser jeg på at jeg slipper å bytte. Jeg har også bestilt et Ritchey Comp Logic Zero for å se om jeg kan bruke topplager og hette fra dette.

Sitat: OleF
Jeg stemmer for sort gaffel uten dekaler. Eventuelt lakkere den i matt sort med stem og styre uten logo. Sort sete og styretape selvfølgelig ICON_SMILE

Jeg får nok ikke gaffelen helt sort dessverre (mer info i neste post) så jeg vurderer å bruke klister/dekal, men det tar jeg i så fall til slutt. Forsøker å bruke mest mulig deler jeg har liggende og har både sort sete, stem og styre klar.

Sitat: AntonS
Må du ikke legge grunning og klarlakk på ramma for å hindre korrosjon?

Jeg vet ikke hvor fort bar aluminium korroderer, men jeg har inntrykk av at det skal relativt lite til for å beskytte mot det. Autosol skal bl.a. gi en liten beskyttelse.

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2715023 31/07/2022 13:06
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det ser ikke ut som om jeg får bort omrisset av gaffeldekaler uten å misfarge gaffelen, så da blir det ikke mer aceton her. Jeg får se hva jeg ender opp med å gjøre.

Det var heller ikke enkelt å polere bort "Claris"-logoen fra krankarmene. Jeg har tidligere fjernet alle dekaler fra en 105-gruppe uten problemer, men overflaten her er helt annerledes. Jeg vet også at det varierer hvor enkelt det er å fjerne fra ulike gruppesett.

Løsningen ble at jeg pusset bort alt og ettersom jeg opprinnelig ønsket et sølvfarget kranksett er jeg faktisk veldig fornøyd med sluttresultatet.

Armene (og rammen) må poleres mer, men jeg arbeider på en pitteliten balkong så jeg utsetter en del av poleringen til sykkelen er komplett og kan trilles til et eget sted for mer kosmetisk behandling.

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2715273 02/08/2022 10:42
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det var tydelig at noe måtte gjøres med gaffelen for at den skulle se presentabel ut. Etter litt frem og tilbake på fargevalg, landet jeg på sort som det trygge valget med muligheten for Plasti Dip i en sprekere farge ved senere anledning.

Jeg startet med å pusse dekalene bort, men ville bevare mest mulig materiale så jeg lot det være litt lakk igjen:

Deretter konstruerte jeg et provisorisk malehjørne på balkongen:

Grunnet først med primer fra Biltema:

Og sprayet så en del tynne lag med felglakk, som skal være mer robust enn vanlig lakk:

Resultatet ble helt ok. Dekalene som skal på tar forhåpentligvis bort oppmerksomheten fra imperfeksjonene. Jeg hadde aldri lakket hele rammen selv på samme måte med samme lakk, men på en gaffel er det akseptabelt.

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2716360 11/08/2022 15:56
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Blir bra, blir artig å se resultatet. Har du vurdert nytt hjulsett med litt profil på ?

Felgbrems <3
Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2716365 11/08/2022 17:25
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ja, jeg ønsket i utgangspunktet et hjulsett med 30-40mm profil på og vurderte bl.a. Vision Team 30/35 som en rimelig løsning, men endte opp med et sett Shimano R501 til en god pris som muligens blir ventepølse til kronen styrker seg og det blir forsvarlig å bestille karbonhjul fra utlandet. Jeg har et annet prosjekt som er litt mer ressurskrevende så først vil jeg bare få denne opp og rulle og hvis den både føles og ser bra ut, så kan jeg koste på den finere sko.

Nå venter jeg foreløpig på kulelagre som ble bestilt fra England for 12 dager siden. Jeg antar de er like rundt hjørnet. Skifterne ligger på postkontoret og det er alt jeg mangler for å ferdigstille.

Jeg har vurdert å sette på EF-dekaler ettersom det er ny sponsor for laget denne replica-modellen opprinnelig ble designet for, men disse er så fargerike at det vil bryte litt med det enkle sølvsorte uttrykket som ser ut til å bli ganske bra. Om det ikke blir bra er det godt mulig jeg setter på fargerik kassett, kjede og setepinne m.m. og dekorerer med matchende dekaler.

[Linket bilde fra m.media-amazon.com]

[Linket bilde fra zoodmall.com]

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2716399 12/08/2022 08:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du kan også kjøpe en rull olislick-folie og gå helt banas med skalpellen.
Da vil sikkert hotryti applaudere ICON_SMILE

LarsB

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2718589 30/08/2022 15:23
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Etter en måned på dagen kom endelig kulelagrene frem. Forsinkelsen skyldtes både at min opprinnelige bestilling ikke ble registrert (selv om pengene ble trukket fra konto) og noe treg postgang fra England.

Men de nye lagrene funker og det er det viktigste.

Jeg rakk å montere styre, hjul og diverse komponenter (dette bildet er tidlig i prosessen) for å klargjøre for ferdigstilling en dag jeg har tid, kanskje allerede i morgen.

En liten nedtur at det som skulle være en solid lakk allerede har tatt skade, men jeg planla uansett å sette dekaler på gaffelen så nå må jeg bare påse at skaden dekkes.

Det bør ikke være for komplisert å få Claris-gruppen opp og gå, kanskje med unntak av Sensah-shifterne, men jeg tror det skal gå bra også.

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2718892 01/09/2022 16:00
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Da er prosjektet i det minste kjørbart. Og den er ikke så verst å kjøre, men det visste jeg jo fra før. Skifterne fra Sensah var en positiv overraskelse. Giren er ikke finjustert enda, men jeg kom meg gjennom et par mil på grovjustert gir og fikk utbedret noe etterpå.

Med en bartape i revers, GPS og styreveske ble også cockpit-en koselig (høyresiden er replugget - ser bra ut nå).

Rammen må fortsatt poleres. Jeg gikk over kjapt med carnaubavoks før jeg satte den i boden, men skal ta en skikkelig runde til våren.

Jeg har også bestilt ny helsort setepinne i karbon for å gjøre kjøreopplevelsen litt mykere. Ellers fikk jeg ikke dekalene til gaffelen til å fastne. Det var litt nedtur, men jeg tror det kan løses med en bedre rens av underlaget. Faren er å dra av lakk, så det er mulig jeg bare går for klistre som kan brettes rundt.

Lett er den ikke - 9,6 kg uten flaskeholdere og styreveske, men det betyr ikke så mye. 28mm dekk er i bredeste laget, men jeg kjører på disse til våren og skifter til noen smalere, sannsynligvis i en sprekere farge.

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2718893 01/09/2022 16:18
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Coool, så riktig så bra ut og grattis med vel gjennomført.

Re: Byggetråd: 2009 Felt F95 strippes og fornyes [Re: baroudeur] #2718898 01/09/2022 16:45
baroudeur Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for det! Jeg anser fortsatt prosjektet som pågående, men det var viktig for meg å få sykkelen kjørbar så fort alle delene var på plass og så får jeg heller finmekke og småpynte i vinterhalvåret.

Moderator  support, Valentino