Etter flere sesonger som trofast rullesykkel uten nevneverdig stell, har jeg bestemt meg for å gi min 13 år gamle Felt F95 en overhaling.
![[Linket bilde fra live.staticflickr.com]](https://live.staticflickr.com/65535/52248755207_b3e34f99bd_b.jpg)
Det viktigste og kanskje vanskeligste var å gjøre noe med lakken - nemlig å fjerne den for å få frem råmetallet. Fargene til Garmin Slipstream er kulere nå som de er EF Education–EasyPost, men jeg foretrekker uansett metallutseendet. Jeg gikk inn i steg 1 av prosjektet med en flaske
Duxola Power Gel og en visshet om at det hele kunne være over allerede her. Etter å ha lest meg opp på bruken, blant annet her inne, var det åpenbart at virketiden måtte være lang og at plastfolie var en nødvendighet for at jeg i det hele tatt skulle ha en sjanse.
![[Linket bilde fra live.staticflickr.com]](https://live.staticflickr.com/65535/52250235635_92f9bd06d6_b.jpg)
Jeg kjørte to runder på 24 timer med Duxola + plastfolie.
![[Linket bilde fra live.staticflickr.com]](https://live.staticflickr.com/65535/52249730376_567ecefca6_b.jpg)
Da jeg pakket opp etter første runde var jeg usikker på hva som ventet meg. Selv om lakken fortsatt satt ganske bra, var det tydelig at dette funket så jeg ga rammen en enda rausere runde med penselen og pakket den ned igjen.
![[Linket bilde fra live.staticflickr.com]](https://live.staticflickr.com/65535/52248755317_67d332b5f8_b.jpg)
Det måtte en del skraping og pussing til, men det gikk bedre enn forventet og jeg ble fornøyd med resultatet, pre-polering.
![[Linket bilde fra live.staticflickr.com]](https://live.staticflickr.com/65535/52249730316_d77ce0611c_b.jpg)
Uten lakk veier rammen 1337 g (størrelse 56) og som (tidligere) gamer ga dette naturlig nok ekstra motivasjon til å fortsette.
![[Linket bilde fra live.staticflickr.com]](https://live.staticflickr.com/65535/52248755272_0a36dbdcd7_b.jpg)
Prosjektet startet i ferien og rammen ble med på reisen. Da jeg endelig var hjemme ga jeg den en ekstra mekanisk assistert polering.
![[Linket bilde fra live.staticflickr.com]](https://live.staticflickr.com/65535/52249744193_6aea9b758d_b.jpg)
Planen var i utgangspunktet å benytte alle opprinnelige komponenter da disse fortsatt fungerer bra. Det eneste med utskiftningsbehov var drev, men drev til 8-delt med fem bolter og 110mm BCD gror ikke på trær, i hvert fall ikke i den skogen jeg lette. Prisen for nytt drev + lager til opprinnelig krank ville kostet det samme som nytt hollowtech-lager + Claris krank og da endte jeg etter litt betenkingstid opp med sistnevnte.
![[Linket bilde fra live.staticflickr.com]](https://live.staticflickr.com/65535/52250235500_b692a6a2a7_b.jpg)
Ettersom Claris-gruppen har en annen farge enn Tiagra-en som stod på, ble det til at jeg bestilte omtrent komplett gruppe. Jeg hadde foretrukket sølvkomponentene som stod på fra før, men jeg tror jeg skal få det fint med Shimano-plastgrå også.
Kranklageret ble satt i like før denne posten ble skrevet så det er en del som gjenstår. Jeg har imidlertid alle komponenter her, med unntak av skiftere, som kommer om en uke eller tre.
Her er planen videre:
- - Installere resten av Claris-komponentene - fjerne dekaler.
- - Fjerne dekaler fra hjul (Shimano WH-R501) - installere.
- - Polere rammen mer (tar gjerne i mot tips).
- - Bytte styrelager (se under).
Styrelager må skiftes og jeg tror jeg har funnet et som passer, men det er greit å få det bekreftet. Per nå står den med et
VP-A61ACK (produsert av VP og solgt som Cane Creek) og hvis jeg har forstått det riktig kan dette erstattes i sin helhet av
FSA Orbit IS-2.
Foruten en bekreftelse på om jeg har funnet riktig styrelager, tar jeg gjerne i mot tips til polering. Jeg har nå brukt en vanlig metallpolish fra Biltema. Tidligere (på andre ting) har jeg fått fint resultat med Autosol. Jeg vet ikke hvor stort behov jeg har for speilblank finish og tenker at den ser ok ut nå. Sveisesømmene er "verst" i den forstand at det finnes noen rester i noen av dem (eks. siste bilde), men det får jeg ikke bort og det er helt greit. Tips mottas gjerne uansett.