|
|
Nytt dekk «eksploderte» ifm. popping med gulvpumpe
|
Re: Nytt dekk «eksploderte» ifm. popping med gulvpumpe
[Re: mob]
11/08/2022 10:36
|
chalshus
More than words
|
More than words
Makstrykket på dekk er 50% av når dekket eksploderer på stålfelgen på ISO testsenteret. Må stå på alle dekk som selges i Europa.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
11/08/2022 10:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Makstrykket på dekk er 50% av når dekket eksploderer på stålfelgen på ISO testsenteret. Må stå på alle dekk som selges i Europa. Men jeg har forstått at noe av usikkerheten her kommer av slangeoppsett versus slangeløst. ETRTO/ISO har god kontroll på krav til førstnevnte, mens det arbeides med sistnevnte. Godt mulig at jeg ikke er oppdatert på siste utvikling, eller ser meg blind på landevei 
|
|
|
11/08/2022 11:03
|
chalshus
More than words
|
More than words
Dette har jeg hørt fra Silcasjegfen på en video på tuben.
Uansett. Med lube på dekket trenger man ikke pumpe dekket til man ser mannen med ljåen for å få det til å sette seg.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
11/08/2022 11:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Dette har jeg hørt fra Silcasjefen på en video på tuben. +1  F.eks. her: Your TIRES are LYING to YOU!
|
|
|
11/08/2022 14:33
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Lang og interessant, men djees hvem har tid til å time ting med notatbok? :\
|
|
|
[Re: Ndreas]
11/08/2022 16:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...djees hvem har tid til å time ting med notatbok? :\ Det fremkommer jo av videoen: Når du heter Josh Poertner, eier Silca og hjelper Peter Sagan med å finne optimalt dekktrykk for Paris-Roubaix. Så får du selv vurdere om du havner i samme kategori  Jeg lenket til den kun som kilde for Chalshus betimelige påpekning om makstrykk. Tror vi har sett samme samtale mellom Russ Roca og Josh Poertner. Er blitt en stund siden jeg så den, men her er det jeg husker som særlig relevant for mange: - Minimum og maksimum lufttrykk angitt på dekkene er bestemt kun ut fra pålagte tekniske krav for hvor lavt eller høyt man skal kunne gå uten å risikere at dekket går av en felg utformet etter en gitt standard. Skal i utgangspunktet ha massivt sikkerhetsmonn, f.eks. tåle opp til dobbelt så høyt trykk som angitt. Men med slangeløst oppsett på ulikt utformede felger, kan sikkerhetsmonnet raskt bli redusert. Så vidt jeg kan forstå, er realiteten at med slangeløst oppsett kan man ofte trygt gå under oppgitt minimumstrykk, mens oppgitt maksimumstrykk ikke nødvendigvis er trygt. - Egnet lufttrykk for reell bruk finner man derimot ved å ta hensyn til flere forskjellige faktorer. Disse fremkommer i trykkalkulatorer som hos Silca eller SRAM/Zipp. Jeg liker spesielt godt sistnevnte. Ikke fordi jeg følger den slavisk, men fordi den sammenfaller sånn cirka med hva jeg erfaringsmessig liker  - Hjernen oppfatter vibrasjoner og tilbakemeldinger fra underlaget som bekreftelse på at det går sabla fort. Josh peker på at det motsatte er tilfellet. Det går fortest når det går mykest. Derav dagens preferanser for lufttrykk betydelig lavere enn tidligere. Nå beveger vi oss over i (b)landevei, men jeg antar at det har relevans også for terreng. Vi med barberte legger skal være ydmyke nok til å innrømme at bukkestyresyklene har lært og arvet langt mer fra terrengsyklene enn motsatt det siste tiåret 
|
|
|
[Re: Sepeda]
11/08/2022 18:25
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Veldig interessant video! Selv om jeg ikke har noe med bukkstyresykler å gjøre.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/08/2022 08:24
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Stor takk til Nerdokirurgisk avdeling for grundig utredning og diagnose! Som ventet mye å lære/legge i leselista. For den nysgjerrige kan jeg opplyse at importøren har tilbudt å erstatte felgen. Gikk forøvrig greit å sette opp slangeløst foran (uten innlegg) vha. CO2-patron. Byttet samtidig til Fast Trak med sjuergummi, og det virker som et bra valg. Kunne godt vært litt bredere eneste.
|
|
|
31/08/2022 20:56
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Liten update: Nytt hjul ankommet fra importør. Til glede for den vitebegjærlige siteres det fra den oransje WARNING-lappen på WTB i27-felgen: TIRE MOUNTING INSTRUCTIONS * Inflate tire to maximum psi (do not inflate over maximum psi) * Confirm molded indicator line is uniformly visible around entire rim circumference * Reduce tire to desired pressure (NEVER ride below minimum PSI) ... som tilfeldigvis var akkurat det jeg var iferd med å gjøre da dekket poffa  Så kan det selvsagt være at WTB har avvikende standarder fra andre felgprodusenter, men slik lød nå anbefalingen i dette tilfellet.
|
|
|
31/08/2022 22:43
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Minner meg om: For race use only on designated tracks Do not ride over other riders And please prevent assmunch Hvilket dekk snakker jeg om? 
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
01/09/2022 06:04
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Minner meg om: For race use only on designated tracks Do not ride over other riders And please prevent assmunch Hvilket dekk snakker jeg om?  Det som vel fremdeles framstår som det tøffeste fabrikklagde piggdekket noensinne!
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
01/09/2022 06:12
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Minner meg om: For race use only on designated tracks Do not ride over other riders And please prevent assmunch Hvilket dekk snakker jeg om?  Det som vel fremdeles framstår som det tøffeste fabrikklagde piggdekket noensinne! Forbudte Dugast Diavola var tøffere!  ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122659&filename=Dugast Diavolo 2.jpg) Okei, da, det var håndlaget. Eller kanskje ikke.
|
|
|
01/09/2022 07:50
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Jeg monterte et Schwalbe Hans Dampf på elsykkelen for noen uker siden. Helt standard slangeløst oppsett. Brukte såpevann og dekket poppet fint på plass rundt 2.5 bar. Brukte deretter elsykkelen på etpar turer uten problemer. Noen dager senere la jeg merke til at dekket var flatt og faktisk hadde løsnet helt fra felgen. I tillegg var det litt guffe-søl ut over gulvet som tydet på "explosive decompression":P Etter en nøyere inspeksjon av dekket viste det seg at kanttråden hadde røket av på den ene siden. Dette har da skjedd "av seg selv" mens sykkelen stod i ro og med ca. 1.8 bar trykk.
|
|
|
|
|