Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sykkelmafiaen - mye action på Alna

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: simson] #2718376 29/08/2022 12:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: simson
Sitat: Tange
Nettopp, det ser ut til å være en fullstendig vanlig manøver, hvor han legger seg i venstre fil (det mangler oppmerking, men det er opplagt god plass for to felt/biler). Eventuell usikkerhet ligger tror jeg i hvor lagt bak bimmer'n var da han la seg ut til venstre. Man kan se at han titter over skulderen før han legger seg til venstre men det er ikke mulig å se om bimmer'n alt var såpass nærme at han burde ha ventet med å legge seg ut til venstre. Det går ikke mange sekunder fra å legge seg ut til bildet hvor bimmer'n ligger opp i ræva.

At han muligens var til hinder bør uansett aldri etterfølges med å presse seg forbi med bilen.

Ingen tvil om at bilisten er virkelig på styr i denne videoen. Ikke minst at han fortsetter forbikjøringen.

Det syklisten kunne gjort annerledes var å se ordentlig over skuldra før han i praksis skifter fil (veien har allerede videt seg ut der videoen begynner), og å vise ved tegngiving at han skifter over til å ligge til venstre.
Syklisten ligger til høyre først, så ser han raskt mot venstre men snur ikke hodet fullt 90 grader. For bilisten vil det når videoen starter kunne se ut som hele venstre fil blir ledig (ref hvordan syklisten og bilen foran ligger når videoen starter).

Det er uansett fullstendig klart: Bilisten er den som skulle avbrutt forbikjøringa (og ikke minst all den etterfølgende idiotien).

Men synes det er litt rart at de samme folkene med kamera havner i denne typen situasjoner igjen og igjen. Jeg sykler 30km på hverdagene i og rundt Oslogryta, og havner ekstremt sjelden i denne typen situasjoner.

Man kan jo se tydelig at han titter over skulderen, rett før første teksten. Hvorfor han skal vri hodet 90 grader skjønner jeg ikke. Vrier du fortsatt hodet for å se i speilene når du kjører bil, slik du lærte under kjøreopplæringen eller er det nok nå med å rette øyne kort mot speilet for å sjekke for trafikken bak.
Som jeg skrev før, er spørsmålet her hvor fort bilen var på vei opp og om den alt hadde lagt seg til venstre for å kjøre forbi. Eller om de beveget seg samtidig til venstre med litt høyere fart for bilen.
I mot setning til buss- og trikkvideoen er jeg usikker på om ikke syklisten hadde vikeplikt (venteplikt her), men det tror jeg er vanskelig å konkludere ut i fra videoen.

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: Tange] #2718382 29/08/2022 13:08
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Man kan jo se tydelig at han titter over skulderen, rett før første teksten. Hvorfor han skal vri hodet 90 grader skjønner jeg ikke. Vrier du fortsatt hodet for å se i speilene når du kjører bil, slik du lærte under kjøreopplæringen eller er det nok nå med å rette øyne kort mot speilet for å sjekke for trafikken bak.

Når jeg skal skifte fil og det er fare for at en bil bak meg kommer bakfra, så vrir jeg hodet opp mot 90 grader ut, slik at jeg er sikker på at jeg ser godt bak, ja.

For min del ser det ut som han kanskje vrir hodet 45 grader - for egen del hadde jeg ikke da følt meg trygg nok på om jeg har fått med meg bevegelser bak meg, siden vi kun har 180 graders synsfelt.

Hva dette har med speilene på bilen å gjøre, som er tydelig innenfor om vi bare flytter blikket uten hodet, ser jeg ikke helt referansen av. Men orker ikke å gå inn i en detalj-nerdediskusjon om synsfelt.

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: simson] #2718397 29/08/2022 14:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: simson

Når jeg skal skifte fil og det er fare for at en bil bak meg kommer bakfra, så vrir jeg hodet opp mot 90 grader ut, slik at jeg er sikker på at jeg ser godt bak, ja.

For min del ser det ut som han kanskje vrir hodet 45 grader - for egen del hadde jeg ikke da følt meg trygg nok på om jeg har fått med meg bevegelser bak meg, siden vi kun har 180 graders synsfelt.

Hva dette har med speilene på bilen å gjøre, som er tydelig innenfor om vi bare flytter blikket uten hodet, ser jeg ikke helt referansen av. Men orker ikke å gå inn i en detalj-nerdediskusjon om synsfelt.

Jeg gjør samme hodebevegelse som han gjør, og det er tilstrekkelig for å få oversikt etter min mening.

Om du bare bruker speilet til å se for trafikken bakfra har du nok forsømt å se over skulderen, spesielt når du svinger til høyre for å forsikre deg at ingen syklist befinner seg i blindsonen på høyre side av bilen.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/hvor-ofte-glemmer-du-a-sjekke-blindsonen#

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: GeirK] #2718409 29/08/2022 15:14
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: GeirK
Sitat: GeirK
Sitat: JoachimV

Det er åpenbart hvem som har vikeplikt

Det er fint at du synes det er åpenbart. Da burde det være helt uproblematisk å svare på spørsmålet som du hele tiden unngår.

Hvem er det du mener har vikeplikt i denne situasjonen?
a) Bussjåføren
b) Syklisten

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet?

Husk at det ikke finnes noe som heter forkjørsrett, selv om andre har vikeplikt.

Er det virkelig umulig å tenke seg en situasjon der begge parter bryter "vær aktsom"? Dette handler ikke om hvem som har MEST skyld (åpenbart bussjåføren for min del), men om det ikke er sånn at syklisten kunne bidratt til bedre trafikkavvikling ved å oppføre seg annerledes.

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: JoachimV] #2718410 29/08/2022 15:28
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Apekatten har heller ikke grønt lys. Legg spesielt merke til hvordan bilisten som kommer i mot oppfører seg.

Bilen glir inn i krysset akkurat som syklisten. Dette er oppførsel alle bør utøve i møte med vikepliktsbrytere, altså å gli sakte inn i krysset for å poengtere og "oppdra" men selvsagt ha 100% kontroll så man ikke står i fare for å skape en ulykke.

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: appelsin2] #2718416 29/08/2022 16:29
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: appelsin2

Apekatten har heller ikke grønt lys. Legg spesielt merke til hvordan bilisten som kommer i mot oppfører seg.

Bilen glir inn i krysset akkurat som syklisten. Dette er oppførsel alle bør utøve i møte med vikepliktsbrytere, altså å gli sakte inn i krysset for å poengtere og "oppdra" men selvsagt ha 100% kontroll så man ikke står i fare for å skape en ulykke.

Da ser vi nok veldig forskjellig. Apekatten har akkurat unngått å havne under trikken og er på andre siden av veien når han møter den hvite bilen. Så nei, den hvite bilen glir ikke inn i krysset akkurat som syklisten, den avventer situasjonen.

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: MartinK] #2718419 29/08/2022 16:46
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvis dere ikke snur hodet 90 gr. og kikker bakover før filskifte da er det ikke rart om det smeller.
Du har jo vikeplikt. Skjerp dere. Dette lærte vi under oppkjøringen. Går ikke an å stole på speil, kamera og blind sone varsel.

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: JoachimV] #2718421 29/08/2022 16:50
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Da ser vi nok veldig forskjellig. Apekatten har akkurat unngått å havne under trikken og er på andre siden av veien når han møter den hvite bilen. Så nei, den hvite bilen glir ikke inn i krysset akkurat som syklisten, den avventer situasjonen.

Bilen glir, fortauet forsvinner under den.
Apekatt eller ikke så har sykkelen i den hastigheten han har før trikken stopper en bremselengde ingenting relativt avstanden til der trikken ville komme om den ikke stoppet.

Personlig ville jeg nok holdt meg tilbake og ikke fremprovosert stopp for en så stor kollektivtransportsting. Mulig det at han ligger så langt tilbake og så begynner å sykle er en eller annen idiotisk provokasjonsgreie. Men farlig? Nei.

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: appelsin2] #2718423 29/08/2022 17:00
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: appelsin2

Bilen glir, fortauet forsvinner under den.
Apekatt eller ikke så har sykkelen i den hastigheten han har før trikken stopper en bremselengde ingenting relativt avstanden til der trikken ville komme om den ikke stoppet.

Personlig ville jeg nok holdt meg tilbake og ikke fremprovosert stopp for en så stor kollektivtransportsting. Mulig det at han ligger så langt tilbake og så begynner å sykle er en eller annen idiotisk provokasjonsgreie. Men farlig? Nei.

Ikke litt påfallende at det er en og samme apekatt som er på vei under trikken, på onnsida av leddbusen og nå sist har klart å erte på seg en bilist til å bli forfulgt med trusler på Alna?

sorry om det ikke er empiriske bevis men de er gode nok for meg.

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: JoachimV] #2718424 29/08/2022 17:05
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Ikke litt påfallende at det er en og samme apekatt som er på vei under trikken, på onnsida av leddbusen og nå sist har klart å erte på seg en bilist til å bli forfulgt med trusler på Alna?

sorry om det ikke er empiriske bevis men de er gode nok for meg.

Det påfallende er at jeg har sagt meg enig i at det er mistenkelig måte det blir syklet på, og at du krangler videre på det likevel. Det er mange på internett tydeligvis som ikke takler å se at folk er enige med dem, helt blinde for tanken?

Så kan vi eventuelt krangle videre på om situasjonen med trikken på noe vis var farlig om vi virkelig vil. Og her har vi jo uansett empiriske bevis.

Redigert av appelsin2; 29/08/2022 17:05.
Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: JoachimV] #2718429 29/08/2022 17:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
samme apekatt som er på vei under trikken,

Nytt spørsmål - så går vi heller tilbake til det du ikke tør å svare på om litt.

Hvordan kan han være på vei under trikken når trikken har stoppet før han passerer foran fronten?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: Panda] #2718599 30/08/2022 19:15
T
TealC Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: Panda
Dette lærte vi under oppkjøringen.

Hadde du sensor som drev opplæring under oppkjøringen?

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: TealC] #2718600 30/08/2022 19:42
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: TealC

Hvis det var et seriøst spørsmål:
Jeg har nylig tatt lappen, Selv om sensor ikke ga noen som helst indikasjon på at jeg var i nærheten av å stryke, snakket jeg med sensor om hva han synes om kjøringen og ting jeg evt kunne forbedre. Så ja, det er mulig å lære noe under oppkjøring også.

Hvis det var men for å kverulere:
Hvorfor?

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: Gråstein] #2718713 31/08/2022 12:21
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Gråstein
Sitat: TealC

Hvis det var et seriøst spørsmål:
Jeg har nylig tatt lappen, Selv om sensor ikke ga noen som helst indikasjon på at jeg var i nærheten av å stryke, snakket jeg med sensor om hva han synes om kjøringen og ting jeg evt kunne forbedre. Så ja, det er mulig å lære noe under oppkjøring også.

Hvis det var men for å kverulere:
Hvorfor?

Rent logisk sett: Sensor pleier primært å være der for å kontrollere at du kan noe, ikke supplere det kjørelæreren hadde som oppgave å formidle...

Så jeg ville tro at en som sier at han lærte noe under oppkjøringen ikke bør være særlig forbauset over at noen spør om sammenhengen, spesielt når det altså gjelder preventiv oppførsel ved feltskifte...

(Jeg kan ikke huske at jeg selv stilte spørsmål, men jeg kommenterte min egen kjøring og ting jeg så underveis, slik at sensor fikk høre litt om hva jeg visste, så og tenkte underveis...)

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: MartinK] #2718760 31/08/2022 19:15
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Kan det tenke seg - jeg spør helt teoretisk hva dere tenker om mulighetene her - at Panda egentlig mente å si at dette er sånt man lærer under opplæring? At det bare var et lite øyeblikk av uoppmerksomhet som gjorde at han brukte feil ord? Og at i så fall hele setningen ville gitt akkurat den meningen dere mener er riktig?

Re: Sykkelmafiaen - mye action på Alna [Re: MartinK] #2718793 01/09/2022 07:03
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Det går ikke an, dette var med vilije og overlegg og intensjon om å skade, fy deg Panda!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support