Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 75 av 116 1 2 73 74 75 76 77 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2718709 31/08/2022 12:13
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange
Grunnen hvorfor man skal være forsiktig med mormor er at hun kanskje ikke har det så dårlig generelt sett. Og at man da heller bør fokusere på alle som har det vanskelig enn bare på mormor.

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbr...kter-men-storre-formue-for-pensjonistene

Ja, derfor jeg ikke brukte farmor som eksempel. Søkkrik og gjerrig og fyrte med ved fra egen teig.

Poenget er at man ikke kan sitte og forsøke å ignorere den hardest rammede kvartilen og hele tiden drive å peke på alsken almisseordninger de kan søke om.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2718710 31/08/2022 12:18
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Andreas83
Sitat: Supermann
Det grønne skiftet gjør at investeringene har gradvis beveget seg bort fra norsk oljevirksomhet i takt med at markedet innser hvilken vei vinden blåser.
Har du eksempler på grønne aksjer som har gjort det bedre enn f.eks. Equinor siden duppen i 2020?

Grønne aksjer er gjerne vekstaksjer, det medfører ofte stor risiko, men og mulighet for stor (kortsiktig) gevinst. Aker Horizons går i motsatt retning enn Equinor-aksjen. Er ikke uten grunn til mange forvaltere advarer mot grønne aksjer, da det ofte kan være mye luft - lite innhold.

Spør fordi jeg har en stor liste med aksjer jeg følger med på.

P/E er fremdeles bedre på såkalt grønne aksjer som faktisk har inntjening.

At Equinor stiger er ikke akkurat noen stor overraskelse når oljeprisene stiger. Stigende renter som kommer i kjølvannet av inflasjonen vi opplever gjør at aksjer med mørk nåtid og potensielt lys fremtid får lavere verdsettelse enn tidligere.

Om du mener at denne teorien og faktaene ikke står - hvilket det framstår som du prøver å motbevise med ditt spørsmål - så er det allikevel du som har bevisbyrden. Dette fordi det jeg har skrevet over representerer den allmenne oppfatningen og er i tråd med finansteori.

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2718711 31/08/2022 12:20
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Tagelli

Mitt poeng var at du skrev siste tids svekking av kronen i ditt innlegg. Det var feil. De siste månedene har den norske valutaen styrket seg samtidig med energiprisene. Jeg sier ikke med dette at det er den eneste faktoren, men at det forklarer mye.

Fallet i NOK siden 2013 handler om svakere energipriser, hovedsaklig lavere eksport av norsk olje og gass samt svakere langsiktige utsikter knyttet til norsk olje og gass.

Du er veldig kategorisk i å si at andre har feil, samtidig som du bruker argumenter som er helt malplasserte. Krona har stort sett svekket seg mot USD siden 2011. Duppen i oljeprisen kom i 2014. Du fikk USD for 5.2 NOK i 2011. Oljeprisen var USD100-110.

Covid-dippen? En annen kjent effekt historisk: I tider med større usikkerhet i finansmarkedene flytter investeringene seg bort fra små land og valutaer(som er mer volatile) og over til disse berømte "sikre havnene" som USD og EUR utgjør.

Mekansimen finnes ja, men forklarer langt ifra at dipp'en var akkurat like utpreget mot SEK, PLN eller somaliske shilling om vi virkelig skal gå dit. Så "sikker havn"-effekten ser ikke ut til å ha noe betydning i det hele tatt.

Også falt vel energiprisene et lite øyeblikk...

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2718714 31/08/2022 12:23
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ndreas

Hva skjer med alle argumentene om at nordmenn sløser med strøm hvis "de som påvirkes av høye strømpriser, allerede hadde et lavt forbruk som ikke kunne reduseres uten at det går utover livskvalitet."?

Hvis dette var tilfellet, hva bør vi gjøre med det? Det synes jeg ville vært et fruktbart tema for denne tråden.

Tilsynelatende er det et godt tema, men det degraderer nok fort til meninger om i hvilken grad man skal være avhengig av staten og hvor langt staten skal gå inn og regulere innbyggernes liv fremfor å regulere marked og investeringer for å gi trygghet og produktivitet til innbyggerne.

Vi så jo tydelig under covid hvor langt mange ønsket å gå i så måte fordi de var redde. Det er ikke akkurat den type folk man ønsker skal ta føring i møte med skumle utfordringer. Da blir det veldig totalitært veldig fort. Men for all del, det er jo endel som ønsker det slikt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Supermann] #2718717 31/08/2022 12:26
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Så du bytter ut "sikker havn" argumentasjonen din? Tok du feil?

Forresten hvor blir det av eksemplene på de nettavisen oppgulpene du mente jeg kom med, og de ubesvarte spørsmålene du mente jeg ikke svarte på? Tok du feil der også?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2718728 31/08/2022 13:00
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Så du bytter ut "sikker havn" argumentasjonen din? Tok du feil?

Forresten hvor blir det av eksemplene på de nettavisen oppgulpene du mente jeg kom med, og de ubesvarte spørsmålene du mente jeg ikke svarte på? Tok du feil der også?

Du stiller tre spørsmål. Her kommer tre svar:
1. Nei. Jeg forklarer at det finnes flere effekter. Tror du verden er svart/hvitt?
2. Nei
3. Har svart deg allerede her. Og jeg gjentar: Jeg er ikke interessert i den meningsløse metadiskusjonen din. Min oppfatning er at du støyer i denne diskusjonen med dine mange i stor grad med mange lite overveide innlegg. Jeg har svart deg hvorfor du ikke får noe mer svar enn dette og du fremstår i mine øyne som en tulling(i mangel av et bedre ord) som prøver å avspore i den retningen.

Siden du har masse sterke meninger og gjennomgående svakt belegg for påstandene dine så synes jeg heller du skal komme tilbake på ballen og forklare oss hvordan Statnett eller noen andre skulle forutse den nåværende energisituasjonen når beslutningen om strømkablene ble tatt. Du kan starte med å se om du finner noen som kom med innvendingene i forkant av beslutningstidspunktet på bakgrunn av noe annet enn magefølelse.

Sentrale spørsmål du bør klare å svare på for belegge argumentasjonen din fram til nå:
Hvem kommuniserte innvendingene?
Hva slags analyser lå til grunn for innvendingene?
Hvilke framtidsscenarier så de som presenterte innvendingen som sannsynlige?
Når ble innvendingene kommunisert?

La oss nå se om du fortsetter å prøve å spore av debatten i stedet for kjernen i problemstillingen for diskusjonen om for eller mot strømkablene.

Og ja Statnett har innrømmet at analysene deres ikke har slått til, men det er heller ikke poenget: https://www.nrk.no/vestland/_-sor-noreg-kan-fa-straumprisar-pa-over-20-kroner-i-vinter-1.16085853

Redigert av Supermann; 31/08/2022 13:06. Rediger grunn: Statnett og Statkraft er ikke det samme

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Supermann] #2718729 31/08/2022 13:09
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

At Equinor stiger er ikke akkurat noen stor overraskelse når oljeprisene stiger. Stigende renter som kommer i kjølvannet av inflasjonen vi opplever gjør at aksjer med mørk nåtid og potensielt lys fremtid får lavere verdsettelse enn tidligere.

Om du mener at denne teorien og faktaene ikke står - hvilket det framstår som du prøver å motbevise med ditt spørsmål - så er det allikevel du som har bevisbyrden. Dette fordi det jeg har skrevet over representerer den allmenne oppfatningen og er i tråd med finansteori.
Jeg stilte kun et spørsmål fordi jeg ønsket å se på potensielle nye aksjer.

Hvis du tolket det som at jeg var kritisk til ditt tankesett, beklager jeg dette.

Hvis du er skeptisk til det jeg skrev om grønne aksjer og at det kan være mye luft, lite innhold, er det gjengs oppfatning hos mange innenfor finans. Er vel til og med et par BI og NHH forskere som har tullet med at det kan ligne på DotCom-boblen. Vekstaksjer har også utfordringer når det kommer til P/E og en bør være forsiktig med å trekke konklusjoner når man sammenligner ulike selskaper i forskjellige bransjer. Finnes andre utfordringer også. Sier på ingen måte at alle grønne aksjer er tull, bare at ikke alt er gull. For de som forvalter fond eller har kortsiktig horisont, var de iallefall gull.

Er ikke en sånn fancy finansøkonom jeg da, er kun sånn raddisøkonom fra universitet.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Supermann] #2718733 31/08/2022 13:21
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

3. Har svart deg allerede her. Og jeg gjentar: Jeg er ikke interessert i den meningsløse metadiskusjonen din. Min oppfatning er at du støyer i denne diskusjonen med dine mange i stor grad med mange lite overveide innlegg. Jeg har svart deg hvorfor du ikke får noe mer svar enn dette og du fremstår i mine øyne som en tulling(i mangel av et bedre ord) som prøver å avspore i den retningen.

Så du tenker det er greit å komme med jug for å prøve begrunne den subjektive synsingen din? Hva tenker du om din egen goalpost-flytting da?

Siden du har masse sterke meninger og gjennomgående svakt belegg for påstandene dine så synes jeg heller du skal komme tilbake på ballen og forklare oss hvordan Statnett eller noen andre skulle forutse den nåværende energisituasjonen når beslutningen om strømkablene ble tatt.

Jeg har ikke sagt de burde forutse den nåværende energisituasjonen. Hvor har jeg sagt det?

Redigert av Tagelli; 31/08/2022 13:22.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2718752 31/08/2022 16:18
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Så du tenker det er greit å komme med jug for å prøve begrunne den subjektive synsingen din? Hva tenker du om din egen goalpost-flytting da?

Siden du har masse sterke meninger og gjennomgående svakt belegg for påstandene dine så synes jeg heller du skal komme tilbake på ballen og forklare oss hvordan Statnett eller noen andre skulle forutse den nåværende energisituasjonen når beslutningen om strømkablene ble tatt.

Jeg har ikke sagt de burde forutse den nåværende energisituasjonen. Hvor har jeg sagt det?

Du påstår at jeg er en løgnhals. Det er ikke belegg for din påstand. Foreslår at du leser mine tidligere innlegg en gang til.

Til ditt andre spørsmål:

Du har skrevet følgende:
"...Kraftmarkedet er komplekst, Statnett og regjering har sagt utenlandskabler bare vil bety noen få øre, det er ingenting ved vær eller klima som tilsier de prisene vi ser nå. Enten har Statnett gjort slett jobb eller så har myndighetene feilet ved deregulering av kraftmarkedet eller begge deler.

Hvordan skal man agere imot hva myndighetene sier er sant uten å være en konspirasjonsteoretiker?"

Ut av dette leser jeg at du mener at myndighetene har feilet. Siden du nå skriver at de ikke kunne forutse den nåværende energisituasjonen så mener du at noe annet var galt. Da må feilen ligge i beslutningen gitt informasjonen som var tilgjengelig.

Hvordan skulle de handlet istedenfor? Hvilke signaler og analyser på beslutningstidspunktet skulle gitt en annerledes beslutning?

Vi vet alle at politiske prosesser neppe er perfekte, men hvem var det som hevet stemmen da? Eller var det noen som gjorde det overhodet (med utgangspunkt i nasjonale interesser)?

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2718754 31/08/2022 16:34
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Andreas83

Jeg stilte kun et spørsmål fordi jeg ønsket å se på potensielle nye aksjer.

Hvis du tolket det som at jeg var kritisk til ditt tankesett, beklager jeg dette.

Hvis du er skeptisk til det jeg skrev om grønne aksjer og at det kan være mye luft, lite innhold, er det gjengs oppfatning hos mange innenfor finans. Er vel til og med et par BI og NHH forskere som har tullet med at det kan ligne på DotCom-boblen. Vekstaksjer har også utfordringer når det kommer til P/E og en bør være forsiktig med å trekke konklusjoner når man sammenligner ulike selskaper i forskjellige bransjer. Finnes andre utfordringer også. Sier på ingen måte at alle grønne aksjer er tull, bare at ikke alt er gull. For de som forvalter fond eller har kortsiktig horisont, var de iallefall gull.

Er ikke en sånn fancy finansøkonom jeg da, er kun sånn raddisøkonom fra universitet.

OK. Jeg tror vi forstår hverandre :-)

Jeg er absolutt enig at det du skriver om grønne aksjer - at disse har vært (for) høyt vurdert fra et rent økonomisk perspektiv. Selv har jeg svært lite direkte investeringer i "grønne" selskaper. Også fordi jeg har vært redd for effekten økt rente nå påfører disse selskapene en betydelig reprising.

At mange av disse grønne selskapene sannsynligvis kommer til å feile er vel heller ikke spesielt kontroversielt, mer spennende er det hvilke selskaper som blir igjen.

Ut på tur!

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718767 31/08/2022 20:44
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sverige gjenopptar strømstøtte ( de hadde i vinter, men stoppet den fra og med april).

I den forbindelse sier Sveriges finansminister Mikael Damberg :
«
Sammanhållningen i Europa är helt avgörande för att vi ska kunna klara den här utvecklingen, fortsätter han.

Den som hävdar att Rysslands agerande inte är den primära orsaken till prishöjningarna har helt enkelt fel, säger Damberg vidare.»

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718768 31/08/2022 20:48
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
"Tilbakebetaling til kraftkundene" - får inntrykk av at den svenske regjeringen nå har et annet forhold til "raus strømordning" enn den norske;

"Prognosene for Svenska Kraftnäts inntekter fra overføring av kraft i 2022 og 2023 økes fra 60 til 90 milliarder svenske kroner. Dermed økes også tilbakebetalingene til kraftkundene."

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/ab17B5/sverige-oeker-stroemstoetten?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Redigert av Duck; 31/08/2022 20:54. Rediger grunn: Link virket ikke
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2718769 31/08/2022 20:50
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: HeavyDude

Den som hävdar att Rysslands agerande inte är den primära orsaken till prishöjningarna har helt enkelt fel, säger Damberg vidare.»

Er det noen som mener dette er feil?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2718771 31/08/2022 20:53
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Sverige gjenopptar strømstøtte ( de hadde i vinter, men stoppet den fra og med april).

I den forbindelse sier Sveriges finansminister Mikael Damberg :
«
Sammanhållningen i Europa är helt avgörande för att vi ska kunna klara den här utvecklingen, fortsätter han.

Noen ville vel lese en slik uttalelse i lys av et nært forestående valg, og at en politiker i den rådende situasjon har alt å vinne på å leke pekeleken...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718773 31/08/2022 20:55
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Duck

Noen ville vel lese en slik uttalelse i lys av et nært forestående valg, og at en politiker i den rådende situasjon har alt å vinne på å leke pekeleken...

Mener du det er feil?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718774 31/08/2022 20:56
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
"Tilbakebetaling til kraftkundene" - får inntrykk av at den svenske regjeringen nå har et annet forhold til "raus strømordning" enn den norske;

Det inntrykket får du fordi du ikke kan det svenske kraftsystemet og hvordan plasseringen av kraftverk og forbruk/befolkning er.

Redigert av appelsin2; 31/08/2022 20:57.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718778 31/08/2022 21:51
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Som et apropos til smutthullet i strømstøtten:
Hvis en kunde på sørvestlandet har en fastprisavtale på f.eks 80 øre, og gikk inn for å svi av 5000 kWh i august (slett ikke umulig om man går inn for det), så ville vedkommende få utbetalt ca 7000,- kr i premie for å sløse med strømmen.

Jeg håper ikke det er mange som gjør dette, men det er garantert noen. Selv med et moderat forbruk på 1200 kWh blir det en utbetaling på ca 1400,- kr,-.

Det er opplagt ikke noen umulighet å få tettet dette smutthullet, og når vi går mot vinteren og potensielt dobbelt så høye priser som nå, og med 90% støtte, så blir det veldig mye penger av for dem som har fastprisavtale. Skikkelig ugreit, etter min mening.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718794 01/09/2022 07:09
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Statistisk sentralbyrå (SSB) har på oppdrag fra Finansdepartementet sett på betydningen av økte strømpriser for ulike deler av næringslivet i Norge.

Moderat strømsjokk i de fleste næringsgrupper

I beregningene er det tatt utgangspunkt i informasjon om hvert enkelt foretak. I analysene som viser tall etter strømregion, angitt som sør og nord, har vi aggregert til 17 næringshovedområder, og kraftkrevende industri er skilt ut fra øvrig industri. Strømsjokkfaktoren er beregnet med de aggregerte tallene fra strømforbruk og omsetning per næringshovedområde. For å belyse spredningen i strømkostnader innad i næringshovedområder rapporterer vi også medianen og kvartilene i hver gruppe (tabell 1). I tabell 2 viser vi medianen og kvartilene for Sør-Norge etter en mer detaljert næringsgruppering.

Strømsjokkfaktoren er på under 2 prosent i de fleste næringshovedområder i Sør-Norge, hvor strømprisene er høyest. Det betyr at ekstrakostnaden som følge av økningen i strømprisene fra 2019 til 2022 utgjør mindre enn 2 prosent av 2020-omsetningen i de fleste næringer.

Foretak kan i ulik grad øke salgsprisen for å dekke inn økte kostnader. På en annen side kan de også oppleve endringer i prisene på øvrige innsatsfaktorer, som kan være drevet både av økte strømpriser og av andre forhold. Det er derfor grunn til å anta at andre markedsforhold enn strømprisen (isolert) er langt viktigere for de fleste foretak, med de strømprisene vi har tatt utgangspunkt i.

Strømsjokkfaktoren er beregnet for en økning i spotprisen fra omtrent 40 øre (gjennomsnitt for 2019) til 160 øre (gjennomsnitt for januar-juli 2022). Dersom strømprisene i lange perioder blir liggende langt over prisene vi har sett så langt i 2022 vil også strømsjokkfaktoren øke. Med en spotpris på 400 øre/kWh blir kostnadsendringen, og dermed strømsjokkfaktoren, tre ganger så stor.

Store forskjeller mellom næringene

De omkring 100 foretakene som tilhører næringene innen kraftkrevende industri bruker nesten like mye strøm som alle norske husholdninger til sammen. Beregningene indikerer at strømsjokkfaktoren for denne gruppen er 4,6 prosent i Nord-Norge og 2,8 prosent i Sør-Norge. For disse næringene, og ingen andre, har vi lagt til grunn kraftpriser som er like i hele landet. Det er derfor svært sannsynlig at vi overdriver sjokket i Nord-Norge, og underdriver sjokket i Sør-Norge, for kraftkrevende industri.

For «Industrien utenom den kraftkrevende» er strømsjokkfaktoren samlet sett på 1,4 prosent i Sør-Norge. Hele 78 prosent av disse industriforetakene og 86 prosent av lønnskostnadene i industrien hører til i næringsundergrupper hvor faktoren er under 2 prosent. Median strømsjokkfaktor er over 4 prosent for undergruppene porselens- og keramikkproduksjon, metallstøping og noen grupper med veldig få aktører.

Strømsjokkfaktoren er høyest i Sør-Norge for næringshovedområdet «Elektrisitets-, gass-, damp- og varmtvannsforsyning», på 4,2 prosent. Dette skyldes høyt strømforbruk blant foretak som driver med damp- og varmtvannsforsyning – en næring som sannsynligvis kan øke salgsprisene når strømprisene er høye.

Faktoren er 3,7 prosent i «Omsetning og drift av fast eiendom». Vi tror dette skyldes at utleiere står oppført som sluttbruker av strømmen, uten at det nødvendigvis er de som betaler regningen til slutt.

Faktoren er 2,7 prosent i «Kulturell virksomhet, underholdning og fritidsaktiviteter», der virksomheter knyttet til idrettsanlegg, fornøyelsesparker o.l. trekker opp.

For næringen «Overnattings- og serveringsvirksomhet» er faktoren 2,6, der særlig foretak som driver med overnattingsvirksomhet er utsatt. Som diskutert ovenfor er både omsetningen og strømforbruket i 2020 sterkt preget av korona for denne næringen, og strømsjokkfaktoren kunne ha blitt annerledes dersom den ble beregnet med utgangspunkt i omsetning og strømforbruk fra et normalår.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718798 01/09/2022 07:28
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Nyttig sak fra dagbladet, kalkulator for hvor mye strømstøtten utgjør for deg.
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/tar-over-halve-regninga/77029496

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2718800 01/09/2022 07:33
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: appelsin2

Er det noen som mener dette er feil?

Det er av den mest gjentagende retorikken fra motstandsbegevegelsen at prisene gikk opp før 24 februar 2022.

Det bare å lese litt andre debatter enn bare her på TS som er noe mer reflektert enn snittet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2718805 01/09/2022 07:52
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Mmar
Ja. Mulig "produksjonstiltak" var forvirrende. Jeg mener feks beslutning om å ha solcellepaneler på taket av lagerbygg, som åpenbart vil påvirkes av strømprisen.

Jo, men da kan vi jo få press på solcellepaneler, så om de også skal koste 1000 ganger produksjonskostnaden så...

Jeg er ganske sikker på, etter å ha sett hvor lite forbruket har endret seg med kraftprisen, både i det store, men også for mitt private forbruk, at økte energipriser og resulterende inflasjon ikke er veien å gå for å øke investeringsevnen eller -viljen.

Tenk de stakkars bedriftene som har investert stort i enøk, og klart å kanskje spare noen prosent energi som nå sitter med adskillig mye mindre penger på sparekonto til å håndtere 10,- pr. kWh.

Hvis solcellepaneler kan selges med 1000x avanse vil jeg tro produksjonskapasiteten øker, men selvsagt ikke over natten.

Jeg ser poenget vedr. investeringsevne. Det er problemet når prisene mangedobles på såpass kort tid.

Men disse "stakkars bedriftene": hvis ENØK-tiltaket lønte seg før prisene økte, vil det ihvertfall lønne seg nå. I og med at du nevner sparekonto, snakker du om bedrifter som nå går med underskudd. Ingen bedrifter kan gå med underskudd over tid, så det er jo like synd på de som ikke investerte i ENØK.

I motsatt fall har du bedrifter som i dag overlever nettopp pga ENØK-investeringer. Mens konkurrende bedrifter med høyere strømforbruk går over ende.

Hele scenarioet ditt fremstår ganske søkt.

Redigert av Mmar; 01/09/2022 07:54.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718808 01/09/2022 08:08
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Konsernsjef Eimund Nygaard i kraftprodusenten Lyse sier han forstår at mange er fortvilet over prisene. Selskapet er eid av 14 kommuner i Rogaland, og Stavanger, Sandnes og Sola har de største eierandelene.

– Hadde du noen gang trodd at vi ville få se timepriser på åtte-ni kroner kilowattimen?

– Nei, selvfølgelig ikke. For da hadde vi ikke kjørt kraftverkene våre på den måten vi har gjort. Det hadde ingen gjort. Så det er ingen som har sett for seg den situasjonen overhodet, sier Nygaard med referanse til at det ville vært en fordel å holde igjen på vannet om man hadde kjent dagens kraftsituasjon.

Interessant at etter 4mnd med uvanlig høye priser før invasjonen, at de ikke post-invasjon (si mars/april) så linjene framover...

https://e24.no/olje-og-energi/i/O8b...-ikke-kjoert-kraftverkene-paa-den-maaten

Redigert av Ndreas; 01/09/2022 08:17.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2718810 01/09/2022 08:15
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

Mener du det er feil?

Naive politikere som tross advarsler gjorde seg avhengig av russisk gass, og således la skjebnen i Putins hender, er vel ikke Putins feil? Heller ikke at de samme politikerne ikke videreutviklet kjernekraften, men snarere har gått for å avviklet er Putin sin feil. Det ligger ikke akkurat i polikernes natur å erkjenne egne feil.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2718811 01/09/2022 08:18
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Til dere som mener folk bruker for mye strøm og at høye priser hjelper på dette: Hva sier dere hvis Nord-norge feks ikke økte sitt strømforbruk noe særlig pga lave priser, og sør-norge ikke kutta sitt forbruk pga høye priser?
Hvis dette var tilfellet, hva sa det om deres markedsteori på dette?

Er dette hypotetisk, eller har du sett tegn på at prissensitiviten er såpass lav? Det må vel isåfall skyldes at de som hadde et unødvendig høyt forbruk, har råd til å fortsette med det høye forbruket. Mens de som påvirkes av høye strømpriser, allerede hadde et lavt forbruk som ikke kunne reduseres uten at det går utover livskvalitet.

https://klassekampen.no/utgave/2022-08-06/norge-bruker-ikke-mindre-strom/NiLg

Men uavhengig av fakta, siden ingen av oss er eksperter eller lager politikk, kan vi på et teoretisk plan bare føre tankerekken videre et stykke?

Hva skjer med alle argumentene om at nordmenn sløser med strøm hvis "de som påvirkes av høye strømpriser, allerede hadde et lavt forbruk som ikke kunne reduseres uten at det går utover livskvalitet."?

Hvis dette var tilfellet, hva bør vi gjøre med det? Det synes jeg ville vært et fruktbart tema for denne tråden.

Takk! Dette viser vel at den kortsiktige effekten av strømpris er mindre enn de underliggende svingningene, samt den generelle trenden i økt strømforbruk. Den langsiktige effekten kan være større.

Hvis nordmenn ikke sløser med strøm, så er "nordmenn sløser med strøm" et svært dårlig argument. Men hvis jeg tolker deg med noe mer velvilje; hvis nordmenn uansett er avhengig av den strømmen vi bruker, så er effekten av økte strømpriser primært en overføring av penger fra forbrukere til stat/kommune. Samt økte inntekter på den strømmen vi eksporterer.

Men jeg har vanskelig for å tro at ikke nordmenn kan tilpasse seg høye strømpriser, på en måte som fører til mer effektiv bruk av begrensede ressurser. Feks vil redusert kjøpekraft påvirke flere til å leie ut hyttene sine som uansett står tomme store deler av året. Og det vil igjen redusere presset på å bygge nye hytter. Og kanskje mormor som bor alene i en enebolig flytter til leilighet, mens eneboligen kan overtaes av en familie.

Energi er en mangelvare i Europa, og det bør reflekteres i prisene vi betaler også her i Norge. Og som sagt før; velferdssamfunnet må opprettholdes. Det klarer vi.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2718812 01/09/2022 08:19
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Konsernsjef Eimund Nygaard i kraftprodusenten Lyse sier han forstår at mange er fortvilet over prisene. Selskapet er eid av 14 kommuner i Rogaland, og Stavanger, Sandnes og Sola har de største eierandelene.

– Hadde du noen gang trodd at vi ville få se timepriser på åtte-ni kroner kilowattimen?

– Nei, selvfølgelig ikke. For da hadde vi ikke kjørt kraftverkene våre på den måten vi har gjort. Det hadde ingen gjort. Så det er ingen som har sett for seg den situasjonen overhodet, sier Nygaard med referanse til at det ville vært en fordel å holde igjen på vannet om man hadde kjent dagens kraftsituasjon.

Interessant at etter 4mnd med uvanlig høye priser før invasjonen, at de ikke post-invasjon (si mars/april) så linjene framover...

https://e24.no/olje-og-energi/i/O8b...-ikke-kjoert-kraftverkene-paa-den-maaten
Sitat: Warren Buffett
Forecasts may tell you a great deal about the forecaster; they tell you nothing about the future.
ICON_TONGUE
Takk! Dette viser vel at den kortsiktige effekten av strømpris er mindre enn de underliggende svingningene, samt den generelle trenden i økt strømforbruk. Den langsiktige effekten kan være større.

Hvis nordmenn ikke sløser med strøm, så er "nordmenn sløser med strøm" et svært dårlig argument. Men hvis jeg tolker deg med noe mer velvilje; hvis nordmenn uansett er avhengig av den strømmen vi bruker, så er effekten av økte strømpriser primært en overføring av penger fra forbrukere til stat/kommune. Samt økte inntekter på den strømmen vi eksporterer.

Men jeg har vanskelig for å tro at ikke nordmenn kan tilpasse seg høye strømpriser, på en måte som fører til mer effektiv bruk av begrensede ressurser. Feks vil redusert kjøpekraft påvirke flere til å leie ut hyttene sine som uansett står tomme store deler av året. Og det vil igjen redusere presset på å bygge nye hytter. Og kanskje mormor som bor alene i en enebolig flytter til leilighet, mens eneboligen kan overtaes av en familie.

Energi er en mangelvare i Europa, og det bør reflekteres i prisene vi betaler også her i Norge. Og som sagt før; velferdssamfunnet må opprettholdes. Det klarer vi.
Linket i denne posten til SSB rapporten "Hvordan reagerer strømforbruket i alminnelig forsyning på endringer i spotpris?" fra 2011.

Redigert av Andreas83; 01/09/2022 08:24.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2718813 01/09/2022 08:19
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

Det inntrykket får du fordi du ikke kan det svenske kraftsystemet og hvordan plasseringen av kraftverk og forbruk/befolkning er.

Takk for påpekningen, men det hadde kanskje vært mere konstruktivt om du i så fall opplyste meg/oss om hvordan det fungerer.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718815 01/09/2022 08:30
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Takk for påpekningen, men det hadde kanskje vært mere konstruktivt om du i så fall opplyste meg/oss om hvordan det fungerer.

Jepp mere konstruktivt. Men har man fulgt med litt i media så burde man vite at Sverige har mye mere overføringskapasitet mellom dyre områder (Nord) og billige (sør) og dermed får nettselskapet mye mere inntekter. I Norge har Statnett mindre å dele ut. De har ikke gitt tilbake noe, men de har sluttet å ta betalt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: appelsin2] #2718820 01/09/2022 08:57
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

Jepp mer konstruktivt. Men har man fulgt med litt i media så burde man vite at Sverige har mye mere overføringskapasitet mellom dyre områder (Nord) og billige (sør) og dermed får nettselskapet mye mere inntekter. I Norge har Statnett mindre å dele ut. De har ikke gitt tilbake noe, men de har sluttet å ta betalt.

Det var litt mere konstruktiv, men jeg (og de fleste) kjenner nok til at Sverige har bedre overføringskapasitet fra nord til sør, men hvordan er inntekten av eksporten til kontinentet om disse sammenlignes? Gitt at Sverige skulle ha langt høyere inntekter så er det vel likevel en forskjell om de gir alt tilbake kontra å slutte å ta betalt (slik du påpeker)?

Jeg kjenner heller ikke om svenskene må dele deler av sine kabelinntekter med andre partnere/eiere av kablene, men det er vel slik for enkelte av de kablene fra Norge at de er eid i partnerskap med utenlandske selskaper hvilket også påvirker selve inntjeningen.

Redigert av Duck; 01/09/2022 08:59.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2718822 01/09/2022 09:12
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sentralnettet får flaskehalsinntekter for overføring mellom områder det er forskjellig pris i, også internt i et land. Her får man hele inntekten, ikke bare halvparten som når man må dele med område i et annet land.

En fordeling med for eksempel 75/25 til selger/kjøper ved utenlandskabler ville gi mening etter min vurdering, men det er litt på siden av det som skjer i Sverige.

Å gi tilbake og å slutte å ta betalt er et spørsmål om å ha nok å faktisk gi tilbake, og hva man gjør med overskuddet, bruker det til å holde betalingen lav på sikt eller tar utbytte.

Redigert av appelsin2; 01/09/2022 09:16.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Supermann] #2718823 01/09/2022 09:17
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Du påstår at jeg er en løgnhals. Det er ikke belegg for din påstand. Foreslår at du leser mine tidligere innlegg en gang til.

Jo, du påstår jeg driver copy paste fra nettavisen eller liknende, uten utfyllende kommentarer. Noe jeg ikke gjør, så du er en løgnhals, og en ganske dårlig én

Til ditt andre spørsmål:

Du har skrevet følgende:
"...Kraftmarkedet er komplekst, Statnett og regjering har sagt utenlandskabler bare vil bety noen få øre, det er ingenting ved vær eller klima som tilsier de prisene vi ser nå. Enten har Statnett gjort slett jobb eller så har myndighetene feilet ved deregulering av kraftmarkedet eller begge deler.

Hvordan skal man agere imot hva myndighetene sier er sant uten å være en konspirasjonsteoretiker?"

Ut av dette leser jeg at du mener at myndighetene har feilet. Siden du nå skriver at de ikke kunne forutse den nåværende energisituasjonen så mener du at noe annet var galt. Da må feilen ligge i beslutningen gitt informasjonen som var tilgjengelig.

Hvordan skulle de handlet istedenfor? Hvilke signaler og analyser på beslutningstidspunktet skulle gitt en annerledes beslutning?

Vi vet alle at politiske prosesser neppe er perfekte, men hvem var det som hevet stemmen da? Eller var det noen som gjorde det overhodet (med utgangspunkt i nasjonale interesser)?

Jeg har skrevet mye om hva man kunne lært fra kraftbørsen i California. Denne ble etablert og levert av de samme norske og svenske ekspertene som en gang laget Nordpool markedet og systemene. Det ga en veldig god forklaring hva som skjer med vår kraftbørsmodell når den blir utsatt for knapphet og hva som skjer når rå markedskrefter får fritt spillerom. Dette vet Statnett utmerket godt, de var selv involvert som rådgivere for CalPx.

Det hele handler i bunn og grunn om håndtering av kjente og ukjente ukjente, som man gjør i veldig mange andre arenaer. Det er helt normal systemtenking og risikoanalyse. Hva som "stort sett" skjer har veldig lite å si i denne sammenhengen. Børsen ikke har regler for stans av handel ved volatilitert, bilen din har ikke turtallsperre, intenett har ikke en drøss med mekansimer for å sikre tilgjengelighet fordi ting "som stort sett skjer" skjer.

Det var nok av folk og organisasjoner som hevet stemmen når de siste enorme kapasitetsutvidelsene var til høring. Men det hjelper jo veldig lite når man får Statnetts skråsikre uttalelser slått i hodet. Du er jo også en av disse stemmene som lager kvalm for de som peker på åpenbare svakheter.

Så Statnett hadde tilgang til veldig gode signaler og analyser som viste at man ikke kan forutse alt mulig som kan skje i markedet og man dermed trenger legg inn mekanismer for å hindre ønskede utslag. Så man skulle handlet ved å legge inn kontraktsmessige sperrer for bruk av særlig de nye kablene ved gitte utslag. Så kunne man heller tatt en hensiktsmessig politisk avgjørelse om hvordan vi skulle bidra til å lettelse av den selvpåførte energikrisen til enkelte Europeiske land istedenfor å la energiprodusentene ha klondyke på andres uføre.

Side 75 av 116 1 2 73 74 75 76 77 115 116

Moderator  support