Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man?

Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? #2718329 29/08/2022 11:10
S
stiniss1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
På en merket tursti / trillesti der jeg ferdes en del gjentar det samme scenarioet seg gang på gang: To illsinte små hunder kommer løpende, uten at eier er å se. Det går greit å ta seg forbi og hundene er antakelig ikke farlige, bare agressive. Skjønt hvem vet.

Jeg kan forsåvidt forstå at eier misliker at folk går rett forbi tunet, men synes samtidig dette er noe utrivelig. Hvis han lar hundene gå løs for å skremme folk hadde det jo vært en bedre løsning å få lagt om turstien. Samtidig er det ikke helt bra med løse hunder som skremmer folk og nå har vi ikke en gang kommet inn på båndtvang. Eier er aldri å se når dette skjer.

Hva gjør man? En politianmeldelse er vel nytteløst og dessuten kanskje egentlig en overreaksjon.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718336 29/08/2022 11:30
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
At det ikke er båndtvang, fritar ikke hundeeieren for de generelle aktsomhetskravene i Hundeloven. Dessuten er det ikke lov å ha en løs hund uten at man følger den eller har den inngjerdet uten båndtvang heller.

Erfarings/anekdotemessig er det endel grunneiere som mer enn gjerne gjør det mer utilgjengelig og ubehagelig å bruke allemannsretten enn det som er naturlig. En bråkete bikkje er et typisk slikt tiltak. Er det skummelt nok, finner folk andre veier, stien gror kanskje igjen og problem til grunneieren er løst.

Da kan man jo ta igjen med samme mynt, og så lenge det ikke er jaktsesong eller en eier å se, ta med bikkja og levere den til politiet. Alternativt kan man spørre eier om de kjenner til bestemmelsene i hundeloven og evnt hvorfor de mener de er fritatt for å følge de. Men ikke hold pusten i påvente av fornuftige svar. Så kan du opplyse om at du kjenner til bestemmelsene og vil melde ifra til politiet om hva du har opplevd og hva du har informert de om.

Er det noe hundeeier er redde for, så er det å bli fratatt hunden. Om de får en telefon fra politiet om at det er kommet klager, vet de at de er et bitt unna å bli fratatt hunden og få den avlivet.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718340 29/08/2022 11:43
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg ville dristet meg til en samtale med grunneier kanskje

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718347 29/08/2022 12:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvordan er kroppsspråket til hundene? Såvidt jeg har erfart, er hunder stort sett blide og ser folk i bevegelse og tenker "KOMPIS! KAN JEG VÆRE MED? JIPPII!". Og etter at jeg har lært en del av kroppsspråket til hundeer, har jeg gått fra å være redd for hunder siden jeg var 7 til å digge hunder og ikke være redd for dem.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718352 29/08/2022 12:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis de er små, kan du jo prøve å jage dem. De lærer vel etter hvert hvem som er sjefen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718356 29/08/2022 12:11
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har hatt flere hunder, og det skal veldig mye til for at jeg blir redd for en hund. Men det er da ikke andre oppgave å venne seg til bjeffete, tannflekkende og innpåslitne kjæledyr?

Om jeg som menneske hadde oppført meg sånn som enkelte lar bikkjene sine oppføre seg, hadde jeg jo blitt bura inn for 3-4 ting i straffeloven?

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718379 29/08/2022 13:04
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Mange småbikkjer er i utgangspunktet jakthunder som er alet frem for å drepe skadedyr og kan være noen små aggresive drittbikkjer. Svært mange av disse plendriterene er udresserte i tillegg. selv om eieren synes de er nusselige

Ta med deg en bjelle og ring med den når drittbikkjene kommer,
alternativt ta med en ketchupflaske med isvann eller bruk drikkeflasken din.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718389 29/08/2022 13:35
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det mest alvorlige problemet er jo at det ser ut til at det har blitt akseptabelt at hunder hopper med frambeina på folk. For noen som er redde for hunder/ikke liker hunder/ikke liker å få møkk på seg, opplever det halvveis som et angrep. Noe det sjelden er, men kan oppleves slik.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Tagelli] #2718396 29/08/2022 14:09
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Tagelli
Det mest alvorlige problemet er jo at det ser ut til at det har blitt akseptabelt at hunder hopper med frambeina på folk. For noen som er redde for hunder/ikke liker hunder/ikke liker å få møkk på seg, opplever det halvveis som et angrep. Noe det sjelden er, men kan oppleves slik.

de færreste hunder vil angripe eller skade folk, det skjer ytterst sjeldent.
at det kan være skremmende eller irriterende at hunder varsler er noe annet

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718408 29/08/2022 15:10
S
stiniss1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk for svar. Småbikkjene er helt klart agressive, ikke lekende. Vokst opp med hund av ymse slag.

Er ikke redd for hundene, men irriterende er det jo.

Tør ikke snakke med grunneier da jeg har en tendens til å bli altfor agressiv i slike situasjoner...

Redigert av stiniss1; 29/08/2022 15:21.
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718412 29/08/2022 15:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: stiniss1
Tør ikke snakke med grunneier da jeg har en tendens til å bli altfor agressiv i slike situasjoner...

Skjønner deg godt. Skrive et velformulert brev der du får tid til å gå gjennom hva du skriver?

Hvis hundene er aggressive, så er jo ikke det heldig. Det er jo helt klart ikke noe gøy når hunder bjeffer og løper etter deg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Tagelli] #2718486 30/08/2022 07:54
S
stiniss1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Er det vits å sende en melding til viltnemnda? Dette er jo hunder som går løs i skogen, tett på vilt. Nå er det riktignok to små hunder, så de klarer neppe ta storvilt, men likevel.

Ut fra husets tilstand etc. ser det ut som hen som bor der er en typisk skrotnisse som bor lengst mulig vekk fra folk og ser liksom ikke for meg at et brev i posten gjør den helt store forskjellen. Antar hen er bevisst på at hundene skremmer folk fra å gå der.

Det enkleste er nok å løpe / sykle utenom, men problemet med det er at man i så fall må gjennom noe bedriten knotesti.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718487 30/08/2022 07:56
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har man syklet i land med mange løsbikkjer vet man at det er en ting som gjelder. Sprut litt vann på dem med flaska, så roer de seg med en gang.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718496 30/08/2022 08:32
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Er det vits å sende en melding til viltnemnda? Dette er jo hunder som går løs i skogen, tett på vilt. Nå er det riktignok to små hunder, så de klarer neppe ta storvilt, men likevel.

Ut fra husets tilstand etc. ser det ut som hen som bor der er en typisk skrotnisse som bor lengst mulig vekk fra folk og ser liksom ikke for meg at et brev i posten gjør den helt store forskjellen. Antar hen er bevisst på at hundene skremmer folk fra å gå der.

Det enkleste er nok å løpe / sykle utenom, men problemet med det er at man i så fall må gjennom noe bedriten knotesti.

Det er jo sikkert en som ikke helt liker folk og øverigheta, men de vil nok sette svært lite pris på å bli fratatt hundene, eller få de avlivet.

Det er ikke storvilt man forsøker beskytte med båndtvang. Det er fugler og småvilt. En liten masebikkje kan fint rote det til for fugler, fuglereder, rådyrkalver osv.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Flamini] #2718499 30/08/2022 08:38
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flamini

Sjeldent ja, men det skjer. Selv har jeg hatt to tilfeller hvor jeg har blitt skadet gjennom min stisykling, begge ganger endte jeg opp på legevakten, så jeg må tilstå at jeg er sunt skeptisk til løshunder.

Senest i går hadde jeg en Gordon setter altfor nærgående og uten kontroll fra eieren. Den hadde en lang snor etter seg, akkurat som om det hjelper en døyt og den ignorerte totalt rop fra eieren. Slike episoder blir det dessverre en del av for min del i løpet av et år. Den angrep ikke fysisk, men bjeffet og glefset innenfor 50 cm av meg som jeg synes er ubehagelig selv om jeg har vokst opp med hund.

Lars-Erik
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718504 30/08/2022 09:06
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ble en gang i tiden anbefalt en liten vannpistol, av en hundetrener, når jeg hadde hund som hadde vent seg til oppmerksomhets-/belønningsbjeffing. Fungerte ganske greit, men nøkkelen var at hunden ikke skulle vite hvor vannet kom fra, ellers kan det bli en lek. Også greit å ikke treffe de i øye.

Er litt i tråd med erfaringen til Sixtus.

Det enkleste er kanskje å ringe Politiet på 02800 og be om råd. Du er neppe den første som ringer om løshunder, og en effektiv operatør kan kanskje løse hele problemet med en diplomatisk telefonsamtale til eier. Likegyldige hundeeiere er leit, og skader omdømmet til hundeeiere generelt. Altfor mange velger feil hund og dresserer de ikke. Er bare trist å se f.eks. understimulerte hunder som er selskapshunder i byen.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Flamini] #2718527 30/08/2022 10:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ytterst sjeldent?
I snitt bare ca. 15 ganger hver dag (som ender på legevakta), eller ett angrep på 1000 bikkjer årlig.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Tange] #2718529 30/08/2022 10:42
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Tange
Ytterst sjeldent?
I snitt bare ca. 15 ganger hver dag (som ender på legevakta), eller ett angrep på 1000 bikkjer årlig.
Kilde?

Siden jeg er en av dem som har vært hos lege/legevakt etter hunderbitt(hudpunktering), kan jeg si at det ofte er for å "se på såret" og få stivkrampesprøyte. Dessverre er det de som blir alvorlig skadet, og det er ofte barn, de sendes som regel på sykehus med en gang.

Studie fra "Oslo Kommunale Legevakt viste at 76% av dem som søkte legehjelp for dyrebitt, var bitt av hund, 17% av katt, og 2% av hest. Andre aktuelle dyr kan være orm/slange, burfugl, rotte, mus, hamster og ilder. Men kattebitt har større sjanse for å føre til infeksjon (80%)".

Redigert av Andreas83; 30/08/2022 11:06. Rediger grunn: som regel --> ofte

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718541 30/08/2022 11:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: baronKanon] #2718544 30/08/2022 11:41
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
To svært kloke svar så langt:

Sitat: baronKanon
Hvordan er kroppsspråket til hundene? Såvidt jeg har erfart, er hunder stort sett blide og ser folk i bevegelse og tenker "KOMPIS! KAN JEG VÆRE MED? JIPPII!". Og etter at jeg har lært en del av kroppsspråket til hundeer, har jeg gått fra å være redd for hunder siden jeg var 7 til å digge hunder og ikke være redd for dem.

Sitat: Sixtus
Har man syklet i land med mange løsbikkjer vet man at det er en ting som gjelder. Sprut litt vann på dem med flaska, så roer de seg med en gang.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Tange] #2718547 30/08/2022 11:50
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

5000/365=13,7
(15-13,7)/13,7*100= 9,5%

Det er greit å runde opp for gode venner, men å legge på 10% (eller skal vi si 15%?) er jo å ta i.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Tange] #2718549 30/08/2022 11:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Ytterst sjeldent?

De fleste hundene som biter er familiehunder som Golden Retrievere som blir trengt opp i ett hjørne av uoppdragne barn som ikke respekterer hundens grenser.
Så er det noen som uforvarende blir bitt som følge av uvøren lek, been there done that.

Så vidt jeg vet er det ikke noen egen statestikk når det gjelder bittskader for terrengsyklister, for de fleste vil nok OTB skader være mer utbredt.

De færreste hunder gidder å løpe etter en svett og illeluktende terrensgyklist for å få en smakebit, Hunder med vaktgener vil i utgangspunktet reagere på to måter; enten varlse eier om at det er en skurk på eiendommen - eller skremme skurken langt vekk på egen hånd.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718554 30/08/2022 12:08
S
stiniss1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg har nå funnet ut at hen som bor der har registrert en næringsvirksomhet ifbm dyr. Så tenker jeg i første omgang varsler mattilsynet, så får vi se hvordan det går.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: erikskon] #2718556 30/08/2022 12:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: erikskon

5000/365=13,7
(15-13,7)/13,7*100= 9,5%

Det er greit å runde opp for gode venner, men å legge på 10% (eller skal vi si 15%?) er jo å ta i.

Ca. burde være greit om man forstår hva ca. betyr.

Så, det er anslått ca. 5000 hundebitt, noen sier omkring 5000, andre sier rundt 5000. Cirka, omkring og rundt betyr omtrent det samme, det kan regnes med avvik fra oppgitt tall.
Og ca. 10% er helt innenfor synes jeg.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Flamini] #2718557 30/08/2022 12:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ytterst sjeldent?

De fleste hundene som biter er familiehunder som Golden Retrievere som blir trengt opp i ett hjørne av uoppdragne barn som ikke respekterer hundens grenser.
Så er det noen som uforvarende blir bitt som følge av uvøren lek, been there done that.

Nja, i følge denne listen er de først å finne på 14. plass. Men så skriver du egentlig familiehunder, og det gjelder vel 99% av alle bikkjer.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Tange] #2718585 30/08/2022 14:45
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Ytterst sjeldent?

Det er vel ikke så veldig viktig hva de vil? Jeg tror jo ikke Trond Giske ville være skremmende eller slibrig, han ville bare hilse og leke :-).

Jeg fikk smått sjokk når jeg så at hunder i USA i snitt dreper betraktelig flere enn skoleskytere. Når det kommer til skader er hunderbitt i en helt annen liga. 1000 stk på akutten hver dag, 12400 innlagt på sykehus pga hundebitt.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: stiniss1] #2718586 30/08/2022 14:46
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har nå funnet ut at hen som bor der har registrert en næringsvirksomhet ifbm dyr. Så tenker jeg i første omgang varsler mattilsynet, så får vi se hvordan det går.

Nice! Lommeboka kjenner alle :-)

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: Sixtus] #2718598 30/08/2022 18:16
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E

Men generelt, vil ikke dette bare medføre at hundene forbinder syklister med noe negativt og dermed vil bli enda mer aggressive?

Har ikke så mange opplevelser selv med dette. Unntatt et sted jeg har vært forbi på landevei et par ganger. Der kommer hunden løpende over tunet og ut på fylkesveien... men da har jeg så god fart at jeg er vel forbi.

Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: eirikbk] #2718625 31/08/2022 06:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eirikbk
Der kommer hunden løpende over tunet og ut på fylkesveien... men da har jeg så god fart at jeg er vel forbi.

Da er det vel bare med å vente med å sykle forbi til det kommer noe møtende trafikk og så er problemet løst permanent.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Illsinte hunder jager mosjonister - hva gjør man? [Re: eirikbk] #2718628 31/08/2022 06:36
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: eirikbk

Men generelt, vil ikke dette bare medføre at hundene forbinder syklister med noe negativt og dermed vil bli enda mer aggressive?

.

det med å sprute vann på hunder og katter er ett kjent triks for å avvenne dem med uønsket aktivitet,
forrige hunden ble stille når vi sa "zalo" (vi brukte en gammel rengjort Zalo spruteflaske)

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå