Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Ndreas]
29/08/2022 12:05
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Nå er det heldigvis ingen som kommer til å betale NOK 8/kWt i kongeriket Norge all den tid vi har strømstøtte. Avhengig av kapasitetstrinn og geografi så kan ikke et trinn utgjøre mer enn maks NOK 100/mnd her jeg bor så jeg kan ikke si jeg føler så veldig mye med deg.
Joda. Det er mange som betaler 8,-/kwt. Men den regningen får du ikke før du forsøker kjøpe noe eller delta på noe. Det er sikkert greit om du tenker etter at andre steder har sikker andre regler enn deg. De trinnene jeg ligger på, har 340,- i differanse.
|
|
|
[Re: Tagelli]
29/08/2022 12:10
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
De trinnene jeg ligger på, har 340,- i differanse. Da må du gjerne vise til hvem hva hvor dette gjelder for det er tre gangeren hva som er differansen hos de store aktørene på østlandet.
|
|
|
[Re: Duck]
29/08/2022 12:12
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
De trinnene jeg ligger på, har 340,- i differanse. Da må du gjerne vise til hvem hva hvor dette gjelder for det er tre gangeren hva som er differansen hos de store aktørene på østlandet. Du kan sjekke Norgesnett https://norgesnett.no/nettleie-privat/
Redigert av Tagelli; 29/08/2022 12:14.
|
|
|
29/08/2022 12:15
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Bingo. ...
Klarer du å se bristen i argumentasjonen din snart?
Klarer du å tenke at det kan være et poeng du ikke får med deg? Skal ikke se bort i fra at noe går meg hus forbi, men med så mye støy som slippes inn i diskusjonen av deg og Duck uten at dere imøtegår argumentasjon men istedenfor velger å tåkelegge i copy paste fra nettavisen og annet som _utelukkende_ støtter deres narrativ så er det vanskelig å vite. Kanskje du kan fortelle meg, hvor jeg og mange andre tar feil og du har rett?
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
29/08/2022 12:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skal ikke se bort i fra at noe går meg hus forbi, men med så mye støy som slippes inn i diskusjonen av deg og Duck uten at dere imøtegår argumentasjon men istedenfor velger å tåkelegge i copy paste fra nettavisen og annet som _utelukkende_ støtter deres narrativ så er det vanskelig å vite.
Dety er derfor jeg stiller spørsmål fremfor å argumentere. Da tvinges de til å ta stilling til det man skriver. Men det går ikke alltid så bra det heller.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Supermann]
29/08/2022 12:19
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Skal ikke se bort i fra at noe går meg hus forbi, men med så mye støy som slippes inn i diskusjonen av deg og Duck uten at dere imøtegår argumentasjon men istedenfor velger å tåkelegge i copy paste fra nettavisen og annet som _utelukkende_ støtter deres narrativ så er det vanskelig å vite.
Jeg må nesten be deg vise hva jeg har copy-paste'a og hva det er for noen spørsmål jeg ikke har svart på.
|
|
|
29/08/2022 12:21
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
De trinnene jeg ligger på, har 340,- i differanse. Da må du gjerne vise til hvem hva hvor dette gjelder for det er tre gangeren hva som er differansen hos de store aktørene på østlandet. Du kan sjekke Norgesnett https://norgesnett.no/nettleie-privat/Takk, ser ut som jeg har vist til gamle tall og det det er noe mer riktig også her. Uten at jeg endrer mening av den grunn. Folk som bruker strøm og belaster nettet skal selvfølgelig belastes deretter.
|
|
|
[Re: JoachimV]
29/08/2022 12:33
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Takk, ser ut som jeg har vist til gamle tall og det det er noe mer riktig også her. Uten at jeg endrer mening av den grunn. Folk som bruker strøm og belaster nettet skal selvfølgelig belastes deretter.
Belaster de virkelig nettet mer? En som bruker konstant 4.99kW belaster åpenbart nettet mer enn en som bruker 5.01kW tre timer i måneden og ellers 2kW. Førstnevnte fjerner alle storbruksfordeler, slik at trafoen har 4.99kW mindre kapasitet til andre. Den som bruker 5.01 av og til, deler denne variasjonsmuligheten på flere, siden de ikke konstant legger beslag på større deler av kapasiteten. Det er en skinnøvelse i å fordele utgiftene etter "den som bruker, betaler", som ikke gir mening bare man får tenkt litt mer på det. Så får man jo selvfølgelig idiot-skatt-elementet; de som ikke har kompetanse eller kapital til å innrette seg, blir de som betaler. Vi andre bruker mer enn gjerne både penger og tid på å unngå disse trinnene, som gjør at andre må betale for oss. Netteier skal jo ha pengene sine :-)
|
|
|
29/08/2022 13:07
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
The analyst team at Volue Insight, headed by Tor Reier Lilleholt, has created a power price scenario in which Norway doesn’t utilise the two interconnections to the UK and Germany.
- Volue Insight has created a scenario in which Norway does not utilise the interconnectors to the United Kingdom and Germany. - The simulation shows that the two cables account for 25 percent of Nordic power prices in the upcoming winter, 15 percent higher than previous estimates. - The previous estimates showing a 10 percent increase do not take into account the energy crisis and recent geopolitical developments. - Without the interconnectors, expected delivered prices in Norway are 25 percent lower. - The Volue model also shows hydro reservoirs in southern Norway lifting significantly faster to normal levels. (Om noen har tips til hvordan man får listefunksjonen til å fungere, gjerne skriv det)
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
29/08/2022 13:13
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
The analyst team at Volue Insight, headed by Tor Reier Lilleholt, has created a power price scenario in which Norway doesn’t utilise the two interconnections to the UK and Germany.
- Volue Insight has created a scenario in which Norway does not utilise the interconnectors to the United Kingdom and Germany. - The simulation shows that the two cables account for 25 percent of Nordic power prices in the upcoming winter, 15 percent higher than previous estimates. - The previous estimates showing a 10 percent increase do not take into account the energy crisis and recent geopolitical developments. - Without the interconnectors, expected delivered prices in Norway are 25 percent lower. - The Volue model also shows hydro reservoirs in southern Norway lifting significantly faster to normal levels. (Om noen har tips til hvordan man får listefunksjonen til å fungere, så gjerne skriv det) Det hadde vært ennå mer moro med "hva om vi aldri hadde brukt de to koblingene" eller om "hva om vi hadde begrenset makseffek til x, eller priset eksporten til y kroner pr.mWh". (Det er ikke slik at vi kan se på import/eksportvolumene totalt sett og tenke at det ikke har så mye å si. Bildet blir fordreid av svenskene viderselger nordnorsk strøm til sørnorge pga. de høye prisene)
|
|
|
29/08/2022 13:21
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Står de bruker SINTEFs EMPS model - Samkjøringsmodellen - uten at jeg vet hvilke muligheter den modellen har.
|
|
|
[Re: Andreas83]
29/08/2022 13:38
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Står de bruker SINTEFs EMPS model - Samkjøringsmodellen - uten at jeg vet hvilke muligheter den modellen har. De kan jo godt gjøre seg svært relevante med å for dene med data frem til våren 2020 før tilkoblingen av englandskabelen og så kjørt den helt fram til februar 2022. Så kan vi sammenlikne prediksjonskraften i denne, og så gå til Statnett og spørre de hva de mente med sine analyser?
|
|
|
29/08/2022 13:46
|
tron
Besatt
|
Besatt
I morgen passerer vi 10-kroningen også her på Østlandet, inkl. avgifter, mva og nettleie. Derfor ble jeg nysgjerrig på hva strømstøtten for august ligger an til å bli. Ser ut til at snittprisen uten avgifter, mva. og nettleie siste 30 dager er 328 øre, og 80 prosent av dette er dermed alt vi får tilbake på augustregningen. Bare nevner det...
|
|
|
29/08/2022 14:28
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
De trinnene jeg ligger på, har 340,- i differanse. Da må du gjerne vise til hvem hva hvor dette gjelder for det er tre gangeren hva som er differansen hos de store aktørene på østlandet. Du kan sjekke Norgesnett https://norgesnett.no/nettleie-privat/Takk, ser ut som jeg har vist til gamle tall og det det er noe mer riktig også her. Uten at jeg endrer mening av den grunn. Folk som bruker strøm og belaster nettet skal selvfølgelig belastes deretter. Rofl 
|
|
|
[Re: tron]
29/08/2022 14:31
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
I morgen passerer vi 10-kroningen også her på Østlandet, inkl. avgifter, mva og nettleie. Derfor ble jeg nysgjerrig på hva strømstøtten for august ligger an til å bli. Ser ut til at snittprisen uten avgifter, mva. og nettleie siste 30 dager er 328 øre, og 80 prosent av dette er dermed alt vi får tilbake på augustregningen. Bare nevner det... Jeg regner med Heavydude og Joachim forblir uberørte av at dette kan bli ganske dramatisk utover høste/vinteren for mange husholdninger i Norge
|
|
|
[Re: Ndreas]
29/08/2022 14:44
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
De har vel begge nevnt de har/hadde fastprisavtale, så hvis jeg hadde vært i deres sko, hadde jeg også håpet på høy strømpris. Det er ikke sikkert det smutthullet blir tettet med det første.
|
|
|
29/08/2022 14:47
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jaja, dette har alle råd til, ikke noe problem. Bare se på medianen lønna her og hvor lite strøm de bruker Somalia. Hvordan skal ellers Putin få vite at han er slem og vi er med Ukraina annet enn med skyhøye strømpriser? Burde jo virkelig vis de!
Ser også at høyreekstremistene og kokovenstre har tatt over EU og narra de til å tro at det er noe gæærnt med hvordan vi prissetter strøm. Hva sksl Støre gjøre nå, gan vet jo bedre enn EU tydeligvis
|
|
|
29/08/2022 15:44
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
I morgen passerer vi 10-kroningen også her på Østlandet, inkl. avgifter, mva og nettleie. Derfor ble jeg nysgjerrig på hva strømstøtten for august ligger an til å bli. Ser ut til at snittprisen uten avgifter, mva. og nettleie siste 30 dager er 328 øre, og 80 prosent av dette er dermed alt vi får tilbake på augustregningen. Bare nevner det... Hva er det du egentlig mener her? Snittprisen er regnet ut med de dyreste dagene inkludert så det blir jo da 80% på alt over 70 øre før moms den dyreste dagen.
|
|
|
[Re: appelsin2]
29/08/2022 18:32
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Hva er det du egentlig mener her? Snittprisen er regnet ut med de dyreste dagene inkludert så det blir jo da 80% på alt over 70 øre før moms den dyreste dagen.
Det er jo ikke noe spesielt med den dyreste dagen mhp strømstøtten. Den er med i beregningen av gjennomsnittet, men nettopp fordi det er et gjennomsnitt over en hel måned, så kompenserer ikke støtten noe ekstra for de dagene det er veldig høy pris. Støttebeløpet per kWh blir det samme, uansett hvor dyr strømmen er i enkelttimer, og nettopp derfor er det jo ekstra viktig å bruke minst mulig strøm i de aller dyreste timene.
|
|
|
29/08/2022 18:44
|
tron
Besatt
|
Besatt
I morgen passerer vi 10-kroningen også her på Østlandet, inkl. avgifter, mva og nettleie. Derfor ble jeg nysgjerrig på hva strømstøtten for august ligger an til å bli. Ser ut til at snittprisen uten avgifter, mva. og nettleie siste 30 dager er 328 øre, og 80 prosent av dette er dermed alt vi får tilbake på augustregningen. Bare nevner det... Hva er det du egentlig mener her? Snittprisen er regnet ut med de dyreste dagene inkludert så det blir jo da 80% på alt over 70 øre før moms den dyreste dagen. I stand corrected. Glemte de 70 ørene i farta. Ville bare fram til at strømmen vi bruker nå i slutten av august ender opp med å bli fryktelig dyr, selv med støtten.
|
|
|
[Re: mroek]
29/08/2022 18:48
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo ikke noe spesielt med den dyreste dagen mhp strømstøtten. Den er med i beregningen av gjennomsnittet, men nettopp fordi det er et gjennomsnitt over en hel måned, så kompenserer ikke støtten noe ekstra for de dagene det er veldig høy pris. Støttebeløpet per kWh blir det samme, uansett hvor dyr strømmen er i enkelttimer, og nettopp derfor er det jo ekstra viktig å bruke minst mulig strøm i de aller dyreste timene.
Hvordan blir gjennomsnittet regnet ut? Temmelig sikker på at det blir regnet ut basert på faktisk forbruk. I så fall vil man ved bruk av all strømmen sin i den dyreste timen få tilsvarende høyt gjennomsnitt og høyere støtte, det samme med bare noe i dyreste time.
|
|
|
29/08/2022 19:21
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Tipper det er gjennomsnitt av alle timene uten hensyn til individuelt forbruk, for å gjøre det lett for seg selv og kunne skryte av 90% uten å måtte betale 90% tilbake.
Mens du selv må betale det forbruket faktisk koster den timen du bruker strømmen.
Dersom det er store prisvariasjoner, skal det være mulig å tjene penger på å bruke strøm, dersom du klarer skru av alt strømforbruk mye av dagen. (Noe som blir vanskelig med vanlig kjøleskap og fryser)
|
|
|
29/08/2022 19:38
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Tipping betyr ikke noe, jeg mente å huske å ha lest at det var snitt spotpris på faktisk forbruk, men ser nå på en nettside at det ikke stemmer, ja det er timesnitt over hele døgnet som er grunnlaget. Så ja det er altså ekstra viktig å spare på toppene.
Uansett så er denne fablingen om at det er for å kunne skryte av 90% uten å måtte betale tilbake 90% særdeles tvilsom. Prisen jo normalt sett høyest ved høyest forbruk?
|
|
|
29/08/2022 19:49
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det er gjennomsnittet av spotprisen, time for time gjennom hele måneden som gir grunnlaget for en kompensasjon pr. kWh brukt. Det ligger med andre ord et sterkt insentiv her til å redusere forbruk de dyreste timene.
|
|
|
29/08/2022 19:54
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Tipping betyr ikke noe, jeg mente å huske å ha lest at det var snitt spotpris på faktisk forbruk, men ser nå på en nettside at det ikke stemmer, ja det er timesnitt over hele døgnet som er grunnlaget. Så ja det er altså ekstra viktig å spare på toppene.
Uansett så er denne fablingen om at det er for å kunne skryte av 90% uten å måtte betale tilbake 90% særdeles tvilsom. Prisen jo normalt sett høyest ved høyest forbruk?
Hva er fabling? Det er jo ikke 90% annet enn for de som bruker nøyaktig det samme hver eneste time. Et mer normalt forbruk vil gjøre at du kommer langt unna 90% strømstøtte.
|
|
|
29/08/2022 19:57
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det er gjennomsnittet av spotprisen, time for time gjennom hele måneden som gir grunnlaget for en kompensasjon pr. kWh brukt. Det ligger med andre ord et sterkt insentiv her til å redusere forbruk de dyreste timene. Ja, men det er jo kunstig nå gjennom sommeren hvor forbruket er milevis unna kapasitet. Det er jo egentlig ingen trengsel innad i prisområdene om sommern (sånn annet en etter eksportkapasiten har blitt fordoblet og ødelagt balansen)
|
|
|
29/08/2022 20:21
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hva er fabling? Det er jo ikke 90% annet enn for de som bruker nøyaktig det samme hver eneste time. Et mer normalt forbruk vil gjøre at du kommer langt unna 90% strømstøtte.
Min feil tenkte helt feil, selvsagt vil støtten bli mindre. Og selvsagt milevis nå i august da det vel er 80%
|
|
|
29/08/2022 22:14
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Min feil tenkte helt feil, selvsagt vil støtten bli mindre. Og selvsagt milevis nå i august da det vel er 80% Jeg gjorde et kjapt overslag, og siden vi nå er nær slutten av august, så vil snittprisen ikke endres så mye. For den dyreste sonen hvor jeg bor, så ser det ut for at strømstøtten blir ca 3,50,- per kWh ink moms. Det betyr at for de timene der strømprisen er oppe og nikker på tikroningen, så betaler vi fremdeles 6,50,- selv. Hadde støtten vært 90% også i august, så ville strømstøtten vært ca 4 kr, så forskjellen på 80 og 90% blir ikke så allverden. Dette er altså bare et overslag, men det er nok ikke så langt fra fasit. Det viser uansett hvor lite støtte man faktisk får i de timene der strømprisen er vanvittig høy, og hvorfor det lønner seg å spare mest strøm akkurat da (det ville det jo vært uten støtten også, forsåvidt). Nå er det jo dessverre litt begrenset hvor mye man faktisk kan spare, for prisene er jo høye hele døgnet.
|
|
|
[Re: mroek]
30/08/2022 05:16
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Min feil tenkte helt feil, selvsagt vil støtten bli mindre. Og selvsagt milevis nå i august da det vel er 80% Jeg gjorde et kjapt overslag, og siden vi nå er nær slutten av august, så vil snittprisen ikke endres så mye. For den dyreste sonen hvor jeg bor, så ser det ut for at strømstøtten blir ca 3,50,- per kWh ink moms. Det betyr at for de timene der strømprisen er oppe og nikker på tikroningen, så betaler vi fremdeles 6,50,- selv. Hadde støtten vært 90% også i august, så ville strømstøtten vært ca 4 kr, så forskjellen på 80 og 90% blir ikke så allverden. Dette er altså bare et overslag, men det er nok ikke så langt fra fasit. Det viser uansett hvor lite støtte man faktisk får i de timene der strømprisen er vanvittig høy, og hvorfor det lønner seg å spare mest strøm akkurat da (det ville det jo vært uten støtten også, forsåvidt). Nå er det jo dessverre litt begrenset hvor mye man faktisk kan spare, for prisene er jo høye hele døgnet. Fredrik Solvang-retorikk dette og den viste seg å være særdeles dårlig. Det er jo bare å se på strømregningene deres og hva dere får i strømstøtte. Jeg med flere gjorde dette en periode og fant ut det var veldig riktig. Dere må huske at for at strømstøtten skal være dårlig må dere skru av strømmen om natta og ellers når spotprisen er lavere enn snittet/støtten. https://www.nrk.no/video/her-forkla...rer_1efd3ec9-4144-405b-8e37-b7b73297cf1dFredrik Solvang gikk mildt sagt fem på, og glemmer at med gjennomsnitt får du også strømstøtte når spotprisen er lavere enn støtten. (Men g*d forby å nevne det!). Matte kan være noe skikkelig dritt.
|
|
|
30/08/2022 06:05
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Min feil tenkte helt feil, selvsagt vil støtten bli mindre. Og selvsagt milevis nå i august da det vel er 80% Jeg gjorde et kjapt overslag, og siden vi nå er nær slutten av august, så vil snittprisen ikke endres så mye. For den dyreste sonen hvor jeg bor, så ser det ut for at strømstøtten blir ca 3,50,- per kWh ink moms. Det betyr at for de timene der strømprisen er oppe og nikker på tikroningen, så betaler vi fremdeles 6,50,- selv. Hadde støtten vært 90% også i august, så ville strømstøtten vært ca 4 kr, så forskjellen på 80 og 90% blir ikke så allverden. Dette er altså bare et overslag, men det er nok ikke så langt fra fasit. Det viser uansett hvor lite støtte man faktisk får i de timene der strømprisen er vanvittig høy, og hvorfor det lønner seg å spare mest strøm akkurat da (det ville det jo vært uten støtten også, forsåvidt). Nå er det jo dessverre litt begrenset hvor mye man faktisk kan spare, for prisene er jo høye hele døgnet. Fredrik Solvang-retorikk dette og den viste seg å være særdeles dårlig. Det er jo bare å se på strømregningene deres og hva dere får i strømstøtte. Jeg med flere gjorde dette en periode og fant ut det var veldig riktig. Dere må huske at for at strømstøtten skal være dårlig må dere skru av strømmen om natta og ellers når spotprisen er lavere enn snittet/støtten. https://www.nrk.no/video/her-forkla...rer_1efd3ec9-4144-405b-8e37-b7b73297cf1dFredrik Solvang gikk mildt sagt fem på, og glemmer at med gjennomsnitt får du også strømstøtte når spotprisen er lavere enn støtten. (Men g*d forby å nevne det!). Matte kan være noe skikkelig dritt. Makan til sur fyr a… Hva skal mormora mi med strømstøtte midt på natta i august? Ikke lager hun mat, ikke dusjer hun, ikke har hun på lys, lager mat eller vasker tøy. Det står på en fryser og en vaskemaskin og tre-fire ledpærer. Det hadde vært et svært enkelt regnestykke og vektet eller justert denne til en forbruksprofil som var mer hensiktsmessig slik at man ikke hadde 3 millioner folk som kl.13 måtte sitte og planlegge neste dag (og natt) basert på hva slags overraskelse som dukket opp. ‘Sorry baby, du kan forresten ikke ha besøk i morgen allikevel. Eller dra på jobb. Det er helt sjuke priser i morgen, så vi får bare kjøre ned på den kommunale ladestasjonen og sitte holde varmen der, der koster det jo bare 3,50. Ta med pute, kanskje vi sover over’
|
|
|
|
|