Rapha Gore Tex shake dry.
|
Rapha Gore Tex shake dry.
12/08/2022 13:53
|
opml
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har hørt at denne jakken skal være bra i guffent vær Rapha Gore Tex shake dry., Men finner den ikke i min str. Noen som vet om tilsvarende jakker de kan anbefale?
|
|
|
Re: Rapha Gore Tex shake dry.
[Re: opml]
13/08/2022 07:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Nå pirrer du min regntøysfetisj. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122540&filename=Gore-Tex-ShakeDry-feature.jpg) Du vil sikkert få flere svar og høre mer om praktiske erfaringer dersom du poster der shakedry-folket er, nemlig på racerforumet Rapha har som kjent forskjellige Shakedry-jakker. Vet ikke hvilken du har sett på, men det finnes en rekke alternativer både fra Gore selv og andre merker. Nyttige oppsummeringer og tester i f.eks. Bikeradars Best Gore-Tex Shakedry cycling rain jackets og Landeveis Test: Gore C7 Shakedry og 7mesh Shakedry regnjakker. Finnes også andre. Bildet over er hentet fra CyclingTips' Gore-Tex Shakedry Shootout: Who makes the best waterproof cycling jacket? Det meste fra James Huang er lesverdig, også denne, men enkelte av de testede modellene er nå kommet i nye versjoner. Hva gjelder regnbeskyttelse og pusteevne, skal det ikke være særlige forskjeller mellom alle jakkene som bruker Gores Gore-Tex Shakedry. Forskjellene vil ligge i utforming, som snitt, lommer, lufteåpninger, ermer og evt. justering rundt håndleddene, og valg av glidelåser og hemper, evt. fôr. Viktig for reell bruk, og verdt å sette seg inn i om man skal grave dypt i lommeboka og investere i en slik jakke. Ulemper med Shakedry fremfor andre regnjakker, er sårbarhet (lett å skade i bruk, tåler ikke ryggsekk, sårbar for greiner osv.), fortsatt nesten utelukkende mørke farger (lav synlighet) og en tendens til å blafre i vinden, Har selv nylig plukket opp en knapt brukt Castelli Idro 2 overraskende rimelig på Finn. Ikke at jeg strengt tatt trenger den, men ble fristet. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122539&filename=Castelli Idro.jpg) Den er så kompakt og lett at den enkelt går i baklomma på enhver trøye. Men den er også så minimalistisk at den har ingen lommer, og kan dermed heller ikke pakkes i sin egen lomme. Bruker en liten pakklomme hentet fra oppblåsbar nakkestøtte  Kan pakkes enda mer kompakt. Race-fit, tettsittende og skal ikke blafre særlig. Om jeg skulle ha kjøpt kostbar Shakedry-jakke til ny-pris, ville jeg valgt en modell med lommer bak og mulighet for både å åpne og stramme rundt håndleddene. Har ennå ikke fått brukt jakka. Håper på regn til uken. *** For mer solid materiale og bedre synlighet i trafikken, se f.eks. Landeveis Test av regnjakker til landeveissykling og Dette er klærne du trenger for å sykle i regnet. Jeg har god erfaring med både Castelli Tempesta og testvinneren Gore C7 Gore-Tex Active Jacket. Begge tar mer plass enn Shakedry-jakka, men fremstår til gjengjeld betydelig mer solide. Lykke til med valget!
|
|
|
[Re: Sepeda]
13/08/2022 19:56
|
opml
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tusen takk for tips 😁
|
|
|
14/08/2022 07:26
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Både kona og jeg har Gore Goretex shakedry, beste jakka vi har hatt.
|
|
|
[Re: kaiost]
14/08/2022 07:45
|
opml
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
14/08/2022 08:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Igjen - ingen erfaring  - og har ikke sett tester av Craft CTM Goretex Shake Dry Jacket, men Shakedry er Shakedry, så funksjonen er der. Så vidt jeg kan forstå fra omtalen, har Crafts jakke også Active Shakedry Stretch. Det omtales som en tilleggsteknologi til Shakedry hos Gore. Sammen med ergonomisk formede ermer og skuldre, skal strekk i paneler sikre tettsittende passform. Liker også at den har baklomme med vanntett glidelås og andre gjennomtenkte detaljer. Passform for øvrig, lengde på ermer og hvor stramme strikkene rundt håndleddene er, kan jeg ikke finne noe informasjon om. Segmentet er Pro, så jeg regner med at den er noenlunde tettsittende og designet for god passform når rytteren er i posisjon på sykkelen, ikke når han står/går/løper. Det er lenke til størrelsesguide. Ser at jakka er til samme pris hos f.eks. Braasport. Tipper at dette er en jakke som ikke står tilbake for andre Shakedry-jakker på markedet. Tommel opp for strekkpaneler og baklomme med glidelås.
|
|
|
15/08/2022 09:42
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har Shakedry fra 7Mesh. Den er jo så dyr og skjør at jeg ikke tør bruke den. Dermed er det mye for pengene. I motsetning til ting man tør å bruke opp. Passformen er slank med oppsiktsvekkende stramme ermer.
LarsB
|
|
|
16/08/2022 20:07
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg er skuffet. Det begynte så bra. Pløyde meg gjennom en vegg av styrtregn, mens lynene flerret, torden drønnet og strømmen kom og gikk en tidlig morgen i Sørkedalen. Skulle rulle ned til Larvik på vei til Arendal på det som bare måtte bli årets deiligste uværstur. Det var meldt regn, regn og mer regn når himmelen med dunder og brak skulle åpne seg fra morgen til kveld og gi en utflyttet bergenser følelsen av å være hjemme en stakket stund. Og dermed skulle jeg endelig få testet vidundermaterialet Shakedry, for min del i form av Castelli Idro 2 på 152 gram anskaffet på Finn, under de meste krevende forhold. Men etter den gode starten dabbet det av utover formiddagen, og i stedet for å flomme frem med vann til akslingene og sykle i sikksakk mellom lynnedslagene i nedstigningen mot Drammen, måtte jeg være vitne til at det klarnet stadig mer opp, og til slutt ble det... sol!  Heldigvis kom det en og annen kraftig byge med varme, store dråper, og etter Holmestrand kom godfølelsen tilbake i et par korte timer med jevnt sipevær. Deilig! Men hvor lenge var Adam i Bergen? Da jeg nærmet meg Larvik, var det bare å gi opp, kaste regntøyet og innse at det var over. Turen gav meg likevel nok erfaring med Shakedry til å si at... jeg liker det! Jeg skal ikke leke anmelder, for opplevelsen bekreftet rett og slett det alle sier om det skjøre membranet som er Shakedry: Lett, vanntett, og føles rimelig pustende for å være en regnjakke. Jeg merket at kjøligheten til jakken gjorde at toleransen for å ha den på seg selv mellom bygene, var hakket større enn med alminnelig Gore-Tex Active og selv Castellis forgjenger Tempesta med eVent, som jeg for sammenlikningens skyld også hadde tatt med. Så jeg er ikke i tvil om at stoffet leverer. Shakedry må være tingen for landeveissykling med høy intensitet under de mest krevende værforholdene, når det er både vått og kaldt, eller roligere våte turer selv på varme dager. Og nevnte jeg at tettsittende Shakedry ser barskt ut? Men ulempene var også nettopp de samme som alle påpeker: Jeg måtte behandle herligheten varsomt for å unngå rifter, jeg følte meg som en usynlig spøkelseskladd på tungt trafikkerte veier med dårlig sikt, og det var slett ikke snakk om å ta en Alpers og vrenge av seg jakken i fart. Strikkene rundt håndleddene likte ikke engang tynne hansker som Sportful Fiandre Light. Til sitt bruk, skinner Shakedry. Om man derimot skal ha én regnjakke til alt, herunder hverdagsbruk på grå høst, ville jeg valgt en mer tradisjonell løsning. I dag var det i grunnen uansett for varmt for regnjakke, om enn den kom godt med i det verste styrtregnet. Mine medsyklister taklet utfordringen på forskjellig vis: Landeveissyklisten med med bib rett på bar overkropp og uten sokker. Elsyklisten med full oljehyre, men åpen og flagrende som en kappe verdig superkreftene han nøt. Og min favoritt: Paret på fullastede touringsykler i badetøy og sandaler. *** Det var uansett ikke vått nok i dag. Og i morgen blir det dessverre enda verre. Sørlandsidyll med sol og varme, tørre veier, og kun en mild bris fra kysten. Jeg får lide meg gjennom det og drømme om regn.
|
|
|
17/08/2022 07:27
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
17/08/2022 07:40
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
En ting som ikke er nevnt i den glimrende turreportasjen/testen er lydnivået på Shakedryjakke. Nå digre regndråper treffer den er den skikkelig bråkete. Jeg tror at det hjelper til på bæddæss-følelsen av å sykle i regnet. I alle fall var det sånn på den ene av mine tre ganger med min annet enn i baklomma.
Trøst deg, Sepeda. Du får sikkert flere sjanser.
LarsB
|
|
|
17/08/2022 12:15
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg begynner å få alvorlig lyst på en shakedry-jakke.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
17/08/2022 12:59
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Kona og jeg var en runde om Elverum og omegn i går, fikk styrtregn de 3 siste milene hjem. Gore Goretex Shakedry gjorde at man nesten måtte smile litt. Regnet bare prellet av og i tillegg føltes den komfortabel på, uten at man følte seg klam på innsiden. Sa til kona da vi kom hjem at den jakka er vårt beste kjøp og absolutt verdt pengene.
|
|
|
22/08/2022 07:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
7Mesh sin Oro ShakeDry-jakke har en bitteliten pakklomme på innsiden som man kan vrenge jakken inn i. Da blir den omtrent på størrelsen med en vanlig lyspære. Synes selv det går helt fint å ta den både av og på i fart, så fremt det ikke blåser hunder og katter. Men evt hansker må så klart av først, ja.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
23/08/2022 10:39
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Er grundig i tenkeboksen på min første ordentlige regnjakke nå. Tenker toppmodell, men helst noe som er på salg. Men typisk har jeg tidligere spart meg til fant og kjøpt jakker som ikke har holdt mål. Så tenker nå toppmodell som skal vaskes sjelden, og da nøye ihht instrukser. Ikke shakedry pga historier om revning. Tiltenkt bruk regn fra begynnelse til slutt, ca 3 timer, landeveg.
På lista:
7mesh rebellion i high-vis, ikke minst for å høste anerkjennelse fra terrengsykkelforumets Fluo Bang!-general
Assos schlosshund, men den er kun på lager i XL som i følge tabell er litt for stort.
Rapha Pro Team Rain
Le Col Pro Rain - fordi det fremstår som enkelt å få 25% rabatt ved å melde seg inn i den klubben og sykle noen uker - 1 poeng pr km og 1000 poeng for 25% = en liten måned
Sportful Stelvio nølte jeg for lenge på da den var 50%
Cafe du Cycliste Suzette var på salg men jeg nølte for lenge. Men markant lavere veilpris en de andre, så kanskje den ikke når helt opp?
Spørsmål: hva med "terrengjakker" til landeveg, som feks Norrøna Fjørå i så liten størrelse man får klemt seg inn i?
|
|
|
24/08/2022 19:29
|
ziggy68
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Santini Mercurio. Du får sikkert litt rabatt på spinn og kan prøve først.
-BSK
|
|
|
[Re: ziggy68]
26/08/2022 21:35
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Den ser bra ut, skal vurderes. Jeg fikk god hjelp på Spinn Sandnes til å finne rett størrelse da jeg julen 2020 kjøpte Santini Guard 3.0 til meg selv. Midt på treet-jakke prismessig, og samme vaffel-membran som Mercurio, kan det se ut til. Men dessverre ble den først klam, så våt. Til slutt ble den nedgradert til commuterjakke, og vasket hver dag slik at teipene løsnet. Visste det ville skje, men hadde da gitt litt opp. Den nye jakka vil stelles bedre.
Så revna Sweet Hunter vindjakka i et terrengsykkelfall, og Santini-jakka ble til vinterstisykkeljakke på korte timesturer, og fungerer fortsatt greit men ikke til landeveg. Flott jakke, god stretch, hadde den bare pustet bedre - kanskje det er der Mercurio kommer inn.
|
|
|
26/08/2022 21:45
|
ziggy68
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis ikke har jeg en så å si ubrukt Brevet Goretex liggende du kan prøve men sikkert litt stor siden den er XL.
-BSK
|
|
|
27/08/2022 19:15
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
7Mesh sin Oro til 50% hos VPG nå...
|
|
|
[Re: erikskon]
27/08/2022 19:19
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
7Mesh sin Oro til 50% hos VPG nå... Perfekt om trådstarter er kvinne! Og bruker S  (Ikke vondt ment, erikskon!)
|
|
|
27/08/2022 21:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Absolutt. Og 25% avslag er ikke ille! Eller får du faktisk 50% om du logger inn og bruker rabattkode? Det poenget hadde jeg ikke fått med meg. Jeg svarer meg selv: Ja, om man registrerer seg som kunde og aktiverer koden du nevnte, får man 50% avslag også på herremodellen. Jøss!
|
|
|
27/08/2022 22:27
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det første jeg tenkte på da jeg så koden og introen var deg Sepeda. Om det finnes en very important graveler så må det nesten være deg.
|
|
|
28/08/2022 07:40
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Tusen takk for oppdateringene, mine herrer, driver fortsatt og leser tester til øyet blir stort og vått. Det er 7mesh fra vpg, ja, som er på kortlista, og nå kan oro vurderes på ny muligens. Sist regntur, halvannen time regn som gikk over i halvannen time sol, hadde jeg tynt langermet innerlag, med Gore Bikewear windstopperjakke i størrelse S over, kjøpt for 75 kroner i billigkassen på xxl, i tråd med et innlegg (av Valentino?) om at vindjakke kan være så liten som man får på seg. Funka overraskende bra!
|
|
|
28/08/2022 07:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk, erikskon! Men jeg er knapt en graveler, bare en sinnssykt masete innflytter. 12.000 innlegg. Helt vanvittig. Men altså: Som registrert kunde får man med koden du nevnte akkurat nå 50% avslag på 7Mesh Oro med indre pakklomme og åpning bak for luftig og tilgang til lommer i trøya under. Som anbefalt av Øyvind. Prismessig tangerer den da Craft CTM, der det også begynner å bli få størrelser igjen. Liker fortsatt at den har strekkpaneler og baklomme med vanntett glidelås, men veier trolig noe mer. Ellers er det hos Anton Sport også tilbud på enkle Idro 2 og nyere Idro 3 med strekkpaneler og åpning på ryggen, mens Bikeshop fortsatt har et par størrelser igjen med nedsatt pris på Idro Pro 3 med to lommer og strekkpaneler. Legger merke til at Sykkelkomponenter tilbyr Etxeondo, uten at det er tilbud for øyeblikket. Opphavsmerket Gore sine forskjellige Shakedry-modeller finner man naturlig nok hos Gore, men det synes å være få igjen hos forhandlere. Noen hos Bikester. Merk at du også får Shakedry-lue. Den tror jeg må inn på min liste. Undres om den virkelig er mindre klam enn tilsvarende i alminnelig Gore-Tex eller eVent. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122618&filename=Gore-x-Romance.jpg) Jeg savner fortsatt farger på Shakedry, og vil egentlig ha Gore x Romance. Men det var en spesialutgave i begrenset opplag. Samme gjelder for så vidt Rapha Pro Team. Bare å håpe at Gore får enda bedre grep på teknologien, og at fargerikt Shakedry - for ikke å si Fluo Bang! - dukker opp. Sist regntur, halvannen time regn som gikk over i halvannen time sol, hadde jeg tynt langermet innerlag, med Gore Bikewear windstopperjakke i størrelse S over, kjøpt for 75 kroner i billigkassen på xxl, i tråd med et innlegg (av Valentino?) om at vindjakke kan være så liten som man får på seg. Funka overraskende bra!  Det er en grei påminnelse om at det skal være temmelig kaldt og surt før man virkelig føler på behovet for en rendyrket regnjakke. Og en bekreftelse på at sykkeltøy for landevei bør være tettsittende. Skikkelig tettsittende. I posisjon. Jeg er så lei av å lese om at "jeg bruker egentlig M, men må ha XXXXXXXL i denne jakka"  Valentino er sjef, ja.
|
|
|
[Re: RoyE]
28/08/2022 09:01
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg begynner å få alvorlig lyst på en shakedry-jakke. Jaja. Holdt i fjorten dager  7Mesh til 2.250,- klarte jeg ikke å si nei til. Og det er nok på tide å pensjonere Classic-regnjakken til Rapha fra 2014.
|
|
|
[Re: ktodnem]
28/08/2022 17:56
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Kjøpt oro nå, og jeg skulle jo ikke ha Shakedry! La med en Altus-gir til vintercommutern for å få inn et snev av fornuft 
|
|
|
[Re: ktodnem]
28/08/2022 18:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kjøpt oro nå, og jeg skulle jo ikke ha Shakedry! Føler med deg. Jeg ble også revet med. Men bare ny lue.
|
|
|
[Re: Sepeda]
28/08/2022 18:41
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Så melder de altså kun finfint vær her nede i Vestfold-regionen de neste ti dagene. Æsj.
|
|
|
29/08/2022 06:49
|
rosandholm
Medlem
|
Medlem
Som trøndersyklist kjøpte jeg en Shakedryjakke rimelig kjapt etter at jeg begynte å sykle ute. Troner nok øverst over gode kjøp (betalte 1800 hos XXL for Gore sin C5). Bruker den også som vindjakke siden den er så lett og tar liten plass. Virker mer robust enn det enkelte skal ha det til også, ikke fått noen rifter enda. Hadde ikke nølt med å betale under 2500 for en slik jakke 
|
|
|
[Re: rosandholm]
29/08/2022 08:24
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Som trøndersyklist kjøpte jeg en Shakedryjakke rimelig kjapt etter at jeg begynte å sykle ute. Troner nok øverst over gode kjøp (betalte 1800 hos XXL for Gore sin C5). Bruker den også som vindjakke siden den er så lett og tar liten plass. Virker mer robust enn det enkelte skal ha det til også, ikke fått noen rifter enda. Hadde ikke nølt med å betale under 2500 for en slik jakke  Min shakedry tålte lite, og fikk store revner ved et enkelt fall på en trebru. Jeg sitter med et inntrykk at den fikk større skader enn en annen skalljakke ville fått. Dette er kun mine antakelse, og det er langt i fra en vitenskapelig undersøkelse bak denne antakelsen.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
|
|