Ifm flytting har jeg klart å rote bort min Spyderco Sharpmaker, og flere av kjøkkenknivene begynner å bli skuffende sløve.
Jeg har fortsatt håp om å finne igjen settet jeg er veldig fornøyd med, og det er derfor litt dumt å handle et makan og potensielt ende opp med to. I stedet vurderer jeg kanskje å skaffe gammeldagse steiner, og teste ut tradisjonelle metoder for å slipe og polere et knivblad.
Noen som har noen anbefalinger om hvor man får tak i sånt for en ikke altfor dyr penge? Jeg ser for meg at en stein på rundt 1000 grit, og en 3000-5000-sak kan være et fornuftig oppsett for en miks av kokkekniver fra Global og Mac?
I tillegg er det vel også anbefalt å ha en egen stein for å avrette de andre steinene såvidt jeg har lest meg til, men mulig det er viktigst om man har virkelig grove steiner der man fjerner endel materiale når man bruker den?
Noen med erfaring og inputs til en potensiell nybegynner på tradisjonell sliping?
Per B.
Re: Knivsliping og slipesteiner, hva, og hvor handle?
[Re: perbl]
#271788725/08/202209:08
Du er sikkert klar over dette allerede, men i nødstilfeller kan man skjerpe eggen en bitteliten smule på undersiden av en kaffekopp eller annen rå keramikk. Akkurat nok til å komme gjennom tomatskinnet, liksom. Mens du venter på utstyr, mener jeg.
[Re: appelsin2]
#271791025/08/202210:31
Den tråden hadde jeg glemt ja, OysteinS er jo en mann med peil på mye, så får kanskje teste ut noen produkter der om jeg ikke handler noe dyrt japansk lokalt.
Per B.
#271791425/08/202211:09
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
[Re: eOpseth]
#271791825/08/202211:31
Jepp, vært innom der. Men blir fort dyrt om man skal ha 2-3 steiner, så tenkte å se om det var noen andre alternativ som var verdt å vurdere før man evt går aliexpress-veien.
Redigert av perbl; 25/08/202211:31.
Per B.
#271800926/08/202210:06
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
#271801026/08/202210:19
Jeg har lenge gått og tenkt at jeg trenger et Lansky-sett eller tilsvarende for å få dette skikkelig til, er det helt feil?
Jeg er på ingen måte ekspert på området, men fikk et sånt Lansky-sett (med "bare" de 3 mellomste stein) i gave for sånn rundt 15-20 år siden. Har aldri brukt det på kjøkkenknivene, men er veldig fornøyd med resultatet for bruks-/tur-kniver.
#271802026/08/202210:57
Lansky har bare faste vinkler, men den vil fungere. Tror Lansky var først eller i alle fall tidlig ute, men at det har kommet produkter som er bedre enn denne i etterkant.
#271804526/08/202216:13
Jeg er ikke noen kniv-entusiast engang, men jeg lot meg inspirere/forlede av en veldig flink fyr på YT, og endte opp med å kjøpe et byggesett av en båndsliper. Så nå har jeg 2.2kW 50mm båndesliper i garasjen som absolutt SPISER alt av metall den kommer i nærheten av.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
[Re: Furu]
#271826829/08/202207:01
Ramla forøvrig over en speeda produkttesterfyr på Youtube i helga, han har testa endel varianter, bla den Lanskyen, som gjør det ganske ok der. Den absurd dyreste ser ut til å gjøre det bra da, men tror jeg må sette på bremsen her :
Per B.
#271842529/08/202217:07
Jeg har Lansky, fra ca 2004. Lite brukt, men sist jeg tok fram settet, da var det heller lite diamanter igjen i slipesteinene, så settet har kanskje kvesset opp 20-30 kniver totalt, og så er det ikke brukendes lenger. Grunnen til lite bruk er at det er mer irriterende sette sammen alt, enn halvsløve kniver plager meg. Kjøkkenkniver holder seg ganske finfint skarpe med en runde med skjerpestålet. 10 sekunder vs masse fikling med smådeler. Skjerpestålet vinner glatt.
Redigert av ØysteinS; 29/08/202218:04.
[Re: ØysteinS]
#271847530/08/202206:34
Jeg har Lansky, fra ca 2004. Lite brukt, men sist jeg tok fram settet, da var det heller lite diamanter igjen i slipesteinene, så settet har kanskje kvesset opp 20-30 kniver totalt, og så er det ikke brukendes lenger. Grunnen til lite bruk er at det er mer irriterende sette sammen alt, enn halvsløve kniver plager meg. Kjøkkenkniver holder seg ganske finfint skarpe med en runde med skjerpestålet. 10 sekunder vs masse fikling med smådeler. Skjerpestålet vinner glatt.
Hørtes ikke fristende ut. Noe av grunnen til at jeg heller litt mot solide steiner, er jo varighet. Alternativet som frister mest er kanskje den Work Sharpen, som virker å lage ganske ok konvekse egger.
En av de tingene jeg har lagt merke til på den Spydercosaken jeg ikke finner igjen, er at man går forholdsvis raskt fra sylskarpt til ok skarpt, noe som han stressa amerikaneren også påpekte etter målingen etter systematisk slitasje mot tre. Konvekse egger skal vel være litt mer holdbare i teorien.
Per B.
#271864731/08/202207:46
Jeg hadde gått for gode steiner. Hver gang. Ikke kjøp på AliEkspress. Gode stener koster litt, men du vil ikke angre på det og de varer livet ut. Naniwa er meget gode og selges til en ok pris hos blant and Skarpe Kniver. Shapton og Minosharp anbefales også. Du trenger bare en 1000grit til å begynne med, evt en 4-600 først hvis knivene er skikkelig dølle. 1000 bruker du til å øve med så du finner riktig vinkel for deg, det er også den stenen du bruker til å få dem skarpe med. 3000 og oppover er for finpussen. Alt over 5000 er tull for kjøkkenbruk, men kjempegøy likevel! I tillegg anbefaler jeg en skjerpestropp av god gammeldags type, samt pasta til denne. Ser kult ut og er lett og gøy å bruke. Når du er ferdig med å slipe trekker du knivbladet forsiktig gjennom en vinkork for den siste finishen. Billig, og hos de fleste er det nesten ubegrenset tilgang Ikke bruk sånne vinkelklosser, de skraper opp knivene.
Redigert av Maybelline; 31/08/202207:47. Rediger grunn: Skrivefeil
Man kommer alltids ned
[Re: Maybelline]
#271866131/08/202208:59
Jau, har sett på Naniwa, den lokale knivsliperen her i Trondheim (Tomatosharp) ser ut til å selge disse til ca samme priser som andre. Så det blir nok handel derfra hvis jeg går for steiner.
Per B.
#271888201/09/202213:55
Hvis du vurderer Worksharp Ken Onion så er det mulig å teste min før kjøp.
Det kan være aktuelt, men ulempen er at Fjellsports kampanje går ut på søndagen, og jeg er i kranglebøgda fram til da (bla for å lete gjennom leiligheten jeg bodde i her etter Spyderco-saken min).
Er du fornøyd?
Per B.
#271900103/09/202206:47
Hvis du vurderer Worksharp Ken Onion så er det mulig å teste min før kjøp.
Det kan være aktuelt, men ulempen er at Fjellsports kampanje går ut på søndagen, og jeg er i kranglebøgda fram til da (bla for å lete gjennom leiligheten jeg bodde i her etter Spyderco-saken min).
Er du fornøyd?
Har ikke Fjellsport 100 dagers fri retur?
Da kan du handle og la "din" Worksharp Ken Onion forbli uåpnet mens du tester Arne_And sin. God tid til å bestemme seg mao.
"I never understood wind" - Donald Trump
[Re: jag]
#271901403/09/202209:56
Ble uansett bestilt både en Ken Onion og tilbehør for horisontal sliping i går, og basert på videoer og tester tror jeg nå bare jeg tar sjansen på å åpne dem, med mindre noen kommer med sterke advarsler her innen jeg mottar dem.
Per B.
#271903103/09/202216:00
Jeg har ikke prøvd den så mye enda. Jeg er så langt fornøyd, det er mye raskere og enklere å slipe med denne enn Tormek (der jeg brukte betydelig mer tid på å få riktig vinkel på hver kniv enn å slipe dem) og så langt blir knivene skarpe.
Redigert av Arne_And; 05/09/202212:46.
[Re: Arne_And]
#271921205/09/202213:21
Jeg har ikke prøvd den så mye enda. Jeg er så langt fornøyd, det er mye raskere og enklere å slipe med denne enn Tormek (der jeg brukte betydelig mer tid på å få riktig vinkel på hver kniv enn å slipe dem) og så langt blir knivene skarpe.
Tormek virket litt for formidabelt for meg ja, og slår meg som noe man helst bør ha dedikert verksted for å ha framme.
Ser ut til at Fjellsport har sendt dingsen selv om jeg sendte mail om å kansellere. Så da har jeg to dager på å bestemme meg for om jeg skal ha to slipesystem eller heller bruke penga på noe annet :-/