Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
26/08/2022 08:18
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Fornuftig klimapolitikk må enten ha god effekt på klimagassutsleppa i forhold til kostnaden, eller stimulere utvikling av klimavennleg teknologi. Elektrifisering av oljeplattformer feilar på begge område."
Det er vanskelig å være enig i de uttalelsene, men vi vet fra før at noen legger alt for mye vekt på "stimulere utvikling av klimavennlig teknologi". Det er sånne ting som kan forsvare "slutte utvinne hydrokarboner innen 2030". Som jo vil være starten på en veldig rask slutt på tilværelsen for de som gjør det.
|
|
|
[Re: GeirK]
26/08/2022 08:29
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Dersom vi årlig sender X antall tonn gass til Europa og brenner Y antall tonn selv, vil det å sende X antall tonn gass til Europa og brenne 0 tonn selv, gi en global reduksjon på Y forbrente tonn per år. Så enkelt kan det umulig være. For å ikke forbrenne Y tonn selv, må vi bruke Z TWh strøm fra norsk vannkraft. Og det er Z TWh strøm som ellers kunne blitt eksportert til Europa, hvor den erstatter kull (eller gass fra Russland). En motivasjon for elektrifisering av sokkelen er å møte norske klimamål, uten at det nødvendigvis er det mest effektive tiltaket mtp globale utslipp.
|
|
|
[Re: Tagelli]
26/08/2022 08:31
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fornuftig klimapolitikk må enten ha god effekt på klimagassutsleppa i forhold til kostnaden, eller stimulere utvikling av klimavennleg teknologi. Elektrifisering av oljeplattformer feilar på begge område."
Det er vanskelig å være enig i de uttalelsene, men vi vet fra før at noen legger alt for mye vekt på "stimulere utvikling av klimavennlig teknologi". Det er sånne ting som kan forsvare "slutte utvinne hydrokarboner innen 2030". Som jo vil være starten på en veldig rask slutt på tilværelsen for de som gjør det. Ser så absolutt den, men falt det ut noe i den første setningen din? Eksempelvis "ikke" evt u(enig)? ;-)
|
|
|
[Re: Mmar]
26/08/2022 08:33
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dersom vi årlig sender X antall tonn gass til Europa og brenner Y antall tonn selv, vil det å sende X antall tonn gass til Europa og brenne 0 tonn selv, gi en global reduksjon på Y forbrente tonn per år. Så enkelt kan det umulig være. For å ikke forbrenne Y tonn selv, må vi bruke Z TWh strøm fra norsk vannkraft. Og det er Z TWh strøm som ellers kunne blitt eksportert til Europa, hvor den erstatter kull (eller gass fra Russland). En motivasjon for elektrifisering av sokkelen er å møte norske klimamål, uten at det nødvendigvis er det mest effektive tiltaket mtp globale utslipp. Tipper innvendingen din er korrekt, ref Torvangers poeng.
Redigert av Duck; 26/08/2022 08:44. Rediger grunn: Uklar tekst
|
|
|
26/08/2022 08:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så enkelt kan det umulig være. For å ikke forbrenne Y tonn selv, må vi bruke Z TWh strøm fra norsk vannkraft. Og det er Z TWh strøm som ellers kunne blitt eksportert til Europa, hvor den erstatter kull (eller gass fra Russland).
Korrekt. Jeg har innrømmet at jeg overså denne delen av saken. Jeg har nå gått fra å være FOR elektrifisering til å bli MOT elektrifisering fordi jeg har fått ny kunnskap som krever at jeg endrer mitt syn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/08/2022 08:47
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Så enkelt kan det umulig være. For å ikke forbrenne Y tonn selv, må vi bruke Z TWh strøm fra norsk vannkraft. Og det er Z TWh strøm som ellers kunne blitt eksportert til Europa, hvor den erstatter kull (eller gass fra Russland).
Korrekt. Jeg har innrømmet at jeg overså denne delen av saken. Jeg har nå gått fra å være FOR elektrifisering til å bli MOT elektrifisering fordi jeg har fått ny kunnskap som krever at jeg endrer mitt syn. Hyggelig lesning. Virker som sommerferien har gjort deg godt, ikke minst ifht debattkultur :-)
Redigert av Duck; 26/08/2022 08:47.
|
|
|
26/08/2022 08:54
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Korrekt. Jeg har innrømmet at jeg overså denne delen av saken. Jeg har nå gått fra å være FOR elektrifisering til å bli MOT elektrifisering fordi jeg har fått ny kunnskap som krever at jeg endrer mitt syn. Hyggelig lesning. Virker som sommerferien har gjort deg godt, ikke minst ifht debattkultur :-) Ufint, GeirK sitt postulat er man bør endre mening med ny kunnskap eller nye fakta, som taler for det.
|
|
|
[Re: Dexter]
26/08/2022 08:58
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Korrekt. Jeg har innrømmet at jeg overså denne delen av saken. Jeg har nå gått fra å være FOR elektrifisering til å bli MOT elektrifisering fordi jeg har fått ny kunnskap som krever at jeg endrer mitt syn. Hyggelig lesning. Virker som sommerferien har gjort deg godt, ikke minst ifht debattkultur :-) Ufint, GeirK sitt postulat er man bør endre mening med ny kunnskap eller nye fakta, som taler for det. Synd at du oppfatter det slik, men da håper jeg GeirK oppfatter det annerledes. Intensjonen var ikke å være ufin, men å gi kred både for å snu og ikke minst til det jeg så langt har oppfattet som en annen tone i diskusjonene.
|
|
|
26/08/2022 08:59
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Korrekt. Jeg har innrømmet at jeg overså denne delen av saken. Jeg har nå gått fra å være FOR elektrifisering til å bli MOT elektrifisering fordi jeg har fått ny kunnskap som krever at jeg endrer mitt syn.
Jeg er fortsatt ikke helt sikker hva jeg mener ennå. Jeg er for alle ting som (nokså) effektivt og bærekraftig bytter ut fossilbrensel. Men på den annen side er det for billig og lett å ty til brenning av hydrokarboner. Så jeg lurer på hva vi kan gjøre uten at vi gir klassens bøller (kina, UAE, Russland og litt andre røverstater) for mye makt/konkurransefordel? Men sånne litt brå, store bevegelser som elektrifisering av sokkelen er, nei takk uansett. Vi ser jo fra Statnetts tregheter at det tar laaaaang tid å utjevne og fikse skjevheter/svakheter i transmisjonsnettet, så her må det tenkes noen ganger til.
|
|
|
26/08/2022 09:05
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Denne fra KEE kan jeg ikke se at er postet tidligere. Noen som ønsker å påpeke eventuelle feil/svakheter i hans nærmere gjennomgang? "Både statsminister Jonas Gahr Støre og tidligere statsminister Erna Solberg har kommet med de merkeligste forklaringene på de høye strømprisene. Det toppet seg under partilederdebatten i Arendal." https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/store-trakk-moralkortet-i-mote-med-fakta/o/5-95-619431
|
|
|
26/08/2022 09:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hyggelig lesning. Virker som sommerferien har gjort deg godt, ikke minst ifht debattkultur :-)
Jeg har ikke endret noen ting. Jeg vil fortsatt kreve at folk underbygger påstandene sine med fakta og logikk slik at jeg har mulighet til å ta stilling til dem. Her gjorde du det uppfordret, og da blir det, som du ser, mye enklere å diskutere med meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dexter]
26/08/2022 09:19
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Ufint, GeirK sitt postulat er man bør endre mening med ny kunnskap eller nye fakta, som taler for det.
Vi er alle venner her, så ufint blir litt sterkt ord vel? Jeg har ikke fått så mye nye fakta, men litt andre vinklinger, så jeg har gått fra å være hylende motstander mot elektrifisering til å helle mer på noe slags hybridopplegg. Mest av alt for å få fram ennå mer problematisering av den smått kvalmende grønnmalingen man forsøker på. Egentlig vil jeg at vi skal ha masse problemer med elektrisitetsforsyning, produksjon, eksport, priser etc. som et slags wake up call for mangelen på systemtenking i klimasaken. Men; hvis vi gjør hybridløsning her, kan vi tenke oss sokkelen som et havbasert kraftanlegg vi kan bruke for beredskap og inntekter, samtidig som det kan jobbe i trespann med havvind. 1. Om vi dimensjonerer kabler og transmisjonsnett, vil vi kunne produsere elektrisitet fra gass til havs som selges til Europa. Prisdifferanser mellom gass og elektrisitet vil bestemme hva som lønner seg. 2. Om vi har et bedre transmisjonsnett, vil vi kunne drive offshore med nesten gratis kraft i perioder av året med mye nedbør. 3. Om vi kobler dette med havvind vil vi kunne drive eksport, pumpeanlegg og offshore med kun vind. 4. Om vi skaffer oss bedre avtaler for de mer tvilsomme eksportkablene (uk, tyskland og nederland) kan vi vi prise elektrisitet på et vis som stimulerer de til enøk og egenproduksjon uten å putte konsekvensen av Merkels putinvennlige-fantasiprosjekter over på Norges befolkning og bedrifter og beredskap. Med gasskraft fra hypereffektive kraftverk offshore i Norge, vil vi kunne prise mer med tanke på stimulering til skjerpings enn hva enn en eller annen børs sier. Da kan vi bruke vårt system som en politisk brekkstang istedenfor å holde på som krigs- og katastrofeprofittører som vi gjør nå.
|
|
|
26/08/2022 10:30
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
"Reguleringsmyndigheten for energi i NVE har vurdert Norges juridiske handlingsrom for tiltak knyttet til overføring av kraft til utlandet, på oppdrag fra Olje- og energidepartementet. Konklusjonen er at handlingsrommet for å begrense krafteksport til våre naboland er relativt begrenset. – EØS-avtalen åpner for eksportrestriksjoner når relevante hensyn tilsier det. Etter vårt syn er forsyningssikkerhet et slikt relevant hensyn, mens beskyttelse mot høye priser ikke er det. Hvis en restriksjon skal være lovlig, må den være egnet til å bedre forsyningssikkerheten, og den må være forholdsmessig. Et viktig element i den vurderingen er at den ikke skal gå lenger enn det som er nødvendig for å oppnå tilstrekkelig forsyningssikkerhet, sier NVE-direktør Kjetil Lund. " https://www.energinorge.no/nyheter/...rtbegrensninger-av-hensyn-til-strompris/Brevet til Olje- og energidepartementet kan leses her: https://www.energinorge.no/contenta...ng-av-kraft-til-utlandet-4103282_1_1.pdf
|
|
|
26/08/2022 10:49
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Ja, det er jo litt feil å avfeie eksportkapasitet som et element i suverenitetsavståelse når kablene tar bort råderett til hensiktsmessig prising av basisgoder.
|
|
|
26/08/2022 13:35
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ufint, GeirK sitt postulat er man bør endre mening med ny kunnskap eller nye fakta, som taler for det.
Vi er alle venner her, så ufint blir litt sterkt ord vel? Jeg har ikke fått så mye nye fakta, men litt andre vinklinger, så jeg har gått fra å være hylende motstander mot elektrifisering til å helle mer på noe slags hybridopplegg. Mest av alt for å få fram ennå mer problematisering av den smått kvalmende grønnmalingen man forsøker på. Egentlig vil jeg at vi skal ha masse problemer med elektrisitetsforsyning, produksjon, eksport, priser etc. som et slags wake up call for mangelen på systemtenking i klimasaken. Men; hvis vi gjør hybridløsning her, kan vi tenke oss sokkelen som et havbasert kraftanlegg vi kan bruke for beredskap og inntekter, samtidig som det kan jobbe i trespann med havvind. 1. Om vi dimensjonerer kabler og transmisjonsnett, vil vi kunne produsere elektrisitet fra gass til havs som selges til Europa. Prisdifferanser mellom gass og elektrisitet vil bestemme hva som lønner seg. 2. Om vi har et bedre transmisjonsnett, vil vi kunne drive offshore med nesten gratis kraft i perioder av året med mye nedbør. 3. Om vi kobler dette med havvind vil vi kunne drive eksport, pumpeanlegg og offshore med kun vind. 4. Om vi skaffer oss bedre avtaler for de mer tvilsomme eksportkablene (uk, tyskland og nederland) kan vi vi prise elektrisitet på et vis som stimulerer de til enøk og egenproduksjon uten å putte konsekvensen av Merkels putinvennlige-fantasiprosjekter over på Norges befolkning og bedrifter og beredskap. Med gasskraft fra hypereffektive kraftverk offshore i Norge, vil vi kunne prise mer med tanke på stimulering til skjerpings enn hva enn en eller annen børs sier. Da kan vi bruke vårt system som en politisk brekkstang istedenfor å holde på som krigs- og katastrofeprofittører som vi gjør nå. Dette er interessant, men har egentlig aldri blitt diskutert på skikkelig vis, eller ihverfall ikke i de bredere forskningsmiljøene. Det er slik det blir når følelser tar helt over og man kaster seg på dommedagsprofetier til organisasjoner og personer som har gjort det til en karriere og forretningsidé. Det er alltid ålreit når noen ( som her inne feks) sier at de revurderer ståstedet sitt, men det har jo ikke akkurat manglet på kritiske røster før, under og etter vedtaket om elektrifiseringen av sokkelen. Man skal være ganske tjukk i panna, vært med på mange klimabrøl og ha stor konspinoia over flere år for å ikke kunne ha plukket opp artikler om dette. Har man sagt høyt at man er kritisk så har forbindelsen til FrP, lav IQ, Trump og forkjemper for fri våpenlov vært kort. Slikt blir det sjeldent gode diskusjoner og innovasjoner av. Men det er vel bedre sent enn aldri som de sier så fint. Vi får bare håpe det går opp for mange nok før det er for sent. Det sier noe om kreftene bak når de kjører på med den planlagte starten og skal slå på bryteren på Sverdrup nå midt i alle rasjoneringsvarslene og generell krisestemning. Dette skal gjennomføres koste hva det koste vil kan det se ut som.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
26/08/2022 14:06
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Har man sagt høyt at man er kritisk så har forbindelsen til FrP, lav IQ, Trump og forkjemper for fri våpenlov vært kort. Slikt blir det sjeldent gode diskusjoner og innovasjoner av.
Huh, da lever vi i hver vår virkelighet. Det er flere stemmer i miljøbevegelsen som lenge har vært skeptiske til elektrifisering av sokkelen. Eksempelvis miljøpolitisk talsperson i MDG.
|
|
|
26/08/2022 14:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det var det første jeg tenkte og
|
|
|
26/08/2022 14:53
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det sier noe om kreftene bak når de kjører på med den planlagte starten og skal slå på bryteren på Sverdrup nå midt i alle rasjoneringsvarslene og generell krisestemning. Dette skal gjennomføres koste hva det koste vil kan det se ut som.
Stort sett hele grønnvaskingen til Norge og Equinor er knyttet opp mot elektrifisering og havvind, så det blir jo enorme prestisjetap. I tillegg har man sunk cost for alle som har tenkt et dette var dårlige løsninger fra starten av, men har brukt mye energi og profesjonell prestisje i omstille seg fra det man innerst inne visste.
|
|
|
26/08/2022 16:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er alltid ålreit når noen ( som her inne feks) sier at de revurderer ståstedet sitt, men det har jo ikke akkurat manglet på kritiske røster før, under og etter vedtaket om elektrifiseringen av sokkelen.
Ærlig talt så har jeg bare sett dårlige argumenter mot elektrifisering av sokkelen inntil nå.
|
|
|
26/08/2022 20:49
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er alltid ålreit når noen ( som her inne feks) sier at de revurderer ståstedet sitt, men det har jo ikke akkurat manglet på kritiske røster før, under og etter vedtaket om elektrifiseringen av sokkelen.
Ærlig talt så har jeg bare sett dårlige argumenter mot elektrifisering av sokkelen inntil nå. Da følger du dårlig med eller evt noen av de andre alternativene jeg listet opp. Det er kun symbolpolitikk og ble vedtatt i en smørje av oljesmurt økonomi og følelsesladet redde verden populisme med en tenåring som gallionsfigur som påstår at enden er nær. Så nær faktisk at man skrudde opp en klokke i landets paradegate....you cant make this up. Isen på Grønland vil bruke ca 3000 år på smelte med dagens tempo. All fornuft tilsier at vi har noen tiår på oss til å komme opp med løsninger som ikke sender oss inn i geopolitiske konflikter med opportunistiske stater eller skape hungersnød fordi vi skal bytte energikilder før de er utviklet. Et AP i samrøre med miljøNGOer og med EBE styrende i kulissene er det siste vi trenger nå. Det ser (heldigvis) ut som om folk begynner å skjønne det på tross av en massiv propaganda. Bullshit har en utløpsdato det også.
|
|
|
26/08/2022 21:09
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det sier noe om kreftene bak når de kjører på med den planlagte starten og skal slå på bryteren på Sverdrup nå midt i alle rasjoneringsvarslene og generell krisestemning. Dette skal gjennomføres koste hva det koste vil kan det se ut som.
Stort sett hele grønnvaskingen til Norge og Equinor er knyttet opp mot elektrifisering og havvind, så det blir jo enorme prestisjetap. I tillegg har man sunk cost for alle som har tenkt et dette var dårlige løsninger fra starten av, men har brukt mye energi og profesjonell prestisje i omstille seg fra det man innerst inne visste. Å binde seg til masten som det også kalles. Det er mange som må bort før man kan ta en recap. Jeg ser de siste uker/mnd hendelser som de siste desperate forsøk på å beholde narrativet og makten. Støre mfl offensive beskjed om å suck it up i solidaritet med UKR som det absolutt siste krampetrekket. Som sagt tidligere. Jeg tipper at vi snart får en granskning av Statkraft/Statnett. Da oppnår de som vil løsne seg fra masten å få fokus vekk fra masse ubehagelige tidligere avgjørelser samtidig som de får noen å skylde på på det som opptar folk aller mest om dagen. Ikke bare prisene, men de får ant mulighet til å late som om de ikke har løyet til et helt folk. To raske og vekk med n. Han er jo egentlig Nederlender lederen i Statnett så hvem bryr seg om han og et par andre blir hengt ut og sendt hjem. Når stormen har lagt seg er det noen politikere og næringslivsledere som ser etter andre utfordringer og skuespillet kan fortsette.
|
|
|
27/08/2022 12:42
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Europa opplever den verste tørken på 500 år. Putin går til fullskala krig i Europa , med konsekvenser som titusener drepte og millioner på flukt. Og russisk gass brukes som politisk pressmiddel mot Europa. Skyhøye energipriser i Europa, Tyskland innfører tiltak for å redusere energibruken. Og hva skjer i Norge ? Vanvittig høy profitt på salg av gass til Europa. Nærmest lynsjestemning mot regjeringen fordi den ikke stenger av (import og ) eksport av strøm til naboland, samt Tyskland og England. Vi kan ikke og vil ikke spare en kw i vårt energiforbruk ! Umulig ! Vi som er blant de som bruker liten andel av inntekten på energi, og som nå har fått en ekstraregning på hele 3.900 mer i første halvår i år ift samme periode i fjor. 3.900 på et halvt år ! Nei, det har vi jo slettes ikke råd til ! Opprør !
Noen ganger er det flaut å være nordmann .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
27/08/2022 13:00
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fremfor å lytte til de som aldri slutter med what about...anbefales Hogne i Dagsavisen; "Så den nesten latterlige påstanden om at «økt produksjon» her på berget skal få strømprisene i Sør-Norge ned. Også her kunne en del aktører trenge et basiskurs i markedsmekanismer. Det norske strømmarkedet i sør er nå knyttet nesten sømløst til EU/England med syv sjøkabler. De to siste økte kapasiteten til de markedene med godt over 100 %. Vårt marked i sør på rundt 100 TWh er nå integrert i et marked på ca 3500 TWh. Den som da tror at noen nye TWh hos oss skal sende prisene særlig mye ned, tror gjerne på julenissen også. En annen merkverdighet er at Norweas Åslaug Haga ser ut til å ha fått både NHO-sjefen Almlid, Energi Norges sjef Kroepelien og diverse politikere til å tro på at mer vindkraft på land er den raskeste måten å få fram mer strøm. Det er, unnskyld uttrykket, pære tøv!" Han tar blant annet til ordet for mere solkraft og energieffektivisering. https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/08/24/pa-tide-a-restarte-energidebatten/
Redigert av Duck; 27/08/2022 13:00.
|
|
|
27/08/2022 14:09
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Den Finske analysen omhandler effekt. Hvorfor skal Norge plutselig ha fått effektmangel? Eventuelt så er artikkelen elendig i og med at den ikke forklarer at det er energimangel som eventuelt fører til effektmangel. I Norge har vi uansett en rekke smelteverk og diverse vi kan betale med kroner og øre for å fikse mye av krisen. Andre land har ikke denne flaksen.
|
|
|
[Re: appelsin2]
27/08/2022 14:18
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Den Finske analysen omhandler effekt. Hvorfor skal Norge plutselig ha fått effektmangel? Eventuelt så er artikkelen elendig i og med at den ikke forklarer at det er energimangel som eventuelt fører til effektmangel. I Norge har vi uansett en rekke smelteverk og diverse vi kan betale med kroner og øre for å fikse mye av krisen. Andre land har ikke denne flaksen. Noe av forklaringen kan muligens finnes her; https://www.nettavisen.no/okonomi/u...ite-vann-i-strommagasinene/s/5-95-622053
|
|
|
28/08/2022 06:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ærlig talt så har jeg bare sett dårlige argumenter mot elektrifisering av sokkelen inntil nå. Da følger du dårlig med eller evt noen av de andre alternativene jeg listet opp. Det er kun symbolpolitikk og ble vedtatt i en smørje av oljesmurt økonomi og følelsesladet redde verden populisme med en tenåring som gallionsfigur som påstår at enden er nær. Så nær faktisk at man skrudde opp en klokke i landets paradegate....you cant make this up. Isen på Grønland vil bruke ca 3000 år på smelte med dagens tempo. All fornuft tilsier at vi har noen tiår på oss til å komme opp med løsninger som ikke sender oss inn i geopolitiske konflikter med opportunistiske stater eller skape hungersnød fordi vi skal bytte energikilder før de er utviklet. Et AP i samrøre med miljøNGOer og med EBE styrende i kulissene er det siste vi trenger nå. Det ser (heldigvis) ut som om folk begynner å skjønne det på tross av en massiv propaganda. Bullshit har en utløpsdato det også. Hvis du er av den oppfatningen at denne triaden av stråmannsoppgulp er gyldige argumenter mot elektrifisering av sokkelen, skjønner jeg godt hvorfor jeg ikke har sett det samme som deg. Og argumentet ditt om at vi har god tid på oss fordi det vil ta lang tid før hele iskappen på Grønland er borte, er enten et spektakulært dårlig forsøk på trolling eller utslag av en katastrofal mangel på forståelse av konsekvensene av klimaendringene. Det hjelper lite at det er masse is igjen på Grønland hvis tørke og styrtregn hindrer oss i å dyrke mat.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
28/08/2022 09:33
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hva er egentlig poenget? At vi har så høye lønninger at industrien trenger andre fordeler for å hevde seg? At media fokuserer vel så mye på bedrifter som husholdninger og at de ikke er representert i denne oversikten i det hele tatt?
|
|
|
[Re: appelsin2]
28/08/2022 10:25
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hva er egentlig poenget? At vi har så høye lønninger at industrien trenger andre fordeler for å hevde seg? At media fokuserer vel så mye på bedrifter som husholdninger og at de ikke er representert i denne oversikten i det hele tatt? Poenget at vi har helt mistet gangsynet? Må da gå an å skille på privat og næring, i det miste gi det et lite forsøk? Ingenting varer evig, og det er da ikke gitt at noe som var lønnsomt for 50+ år siden skal være det til evig tid for å holde liv i et par bygder på vestlandet. Repeterer meg dessverre til det kjedsommelige men dette bekrefter jo igjen bare at vi sitter i vår egen vrangforestilte virkelighetsboble her på berget når vi kan sitte å snakke varmt om å bruke alle pengene våre på kjernekraft mens det pågår en krig i Europa. Atomkatastrofe-ved-europas-storste-kjernekraftverk-kan-spres-til-norge
|
|
|
|
|