Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm

Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm #2717820 24/08/2022 18:56
M
magb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Hei alle.
Da eldstemann har biltt gira på sykkel og det kommer 2 søsken i full fart litt lenger bak i arverekka, har jeg bestemt meg for å investere litt i neste sykkel. Han kjører i dag en Islabike Creig 24pro som virker fantastisk bra, men håper/tror kan gå til 26tommer neste år. Han er med i en sykkelklubb, foreløpig uten konkurransejag, men det blir litt oppoversykling også, ser jeg..

- Fulldemper eller ikke? I så fall hvilken? Jeg har i utgangspunktet tenkt enda en HT før evt FS neste gang igjen. Virker som barnefullemdempere stort sett er ganske så tunge. Har sett på Rocky Mountain Reaper, Scott sin Ransom og YT Jeffsy (?) her. Alle rundt 13-14kg.

Tanker omkring dette?
Anbefalte hardtailer? Her sliter jeg med å finne noe som frister.
Jeg er dessverre ikke kyndig nok til å bygge noe selv.
Pris kan være relativt høy da jeg som nevnt har tenkt 2 andre på samme sykkel etter hvert. Dessuten er jo bruktprisene ville for tida, håper/tror kan selges uten for mye tap om behov.

Bruksområde er primært Bymarka i Trondheim/Nilsbyen omr. Ser for meg vi tar turer innom Trysil og Østmarka i Oslo et par ggr i året.

Takker for alle tips og råd!
mvh

Re: Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm [Re: magb] #2717834 24/08/2022 20:12
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Hei., her er mine meninger. Jeg er trener i sykkelklubben for barne- og ungdomsgruppa og vi var ute i 2 timer i kveld. Er også æresmedlem i Bingsfoss SK uten at det betyr noe. Guttungen min er 10 år, 135 cm, ca 33 kg og sykler sammen med 15 og 16 åringene.

Har forsøkt å kjøpe en Vpace MORITZ26 i flere år, uten å klare å kjøpe en p.g.a. få sykler til salgs. Tipper du kan få tak i denne til neste år og anbefaler å ta en titt på denne.

https://www.vpace.de/moritz26-kinder-enduro?c=17

Vpace har også en lett hardtail i karbon, men p.g.a sykkelglede på sti og Trysil ville jeg personlig ikke valgt denne. Velg heller en lett fulldemper med slakk vinkel (ca 65 grader) på gaffelen.

https://www.vpace.de/maxc26-carbon-kinder-mountainbike

Trailcraft har svært kostbare og lette barnesykler. F.eks:
https://www.trailcraftcycles.com/product/maxwell-26/

Et billig alternativ uten bakdemper er f.eks Woom 6 OFF Air 26"

https://woom.no/product/woom-off-air-6

Har ingen erfaring med syklene fra Woom, syns at kranken sitter for lavt.

En 11 åring i klubben har nettopp byttet fra Frog Bikes MTB 69 (med oppgradert hjulsett) til Canyon Neuron Young Hero (med oppgradert hjulsett), men denne virker tung..

Siden det har vært vanskelig å få tak i nye sykler, ende vi med å kjøpe en ny Rocky Mountain Reaper 24» i år. Denne ble valgt foran 26» fordi 26 tommeren har alt forlange krankarmer og 24 har plass til 26» hjulsett. Anbefaler å finne en krank med korte nok krakarmer. En på 140 cm skal ikke ha 165 mm krank!!!!

Syns at Rocky Mountain Reaper 24 er alt for tung, så jeg har plukket sykkelen fra hverandre og veid alle delene. Har byttet ut til noe av det råeste som finnes blant gaffel, stem, styre, setepinne, hjulsett, dekk, bremseskiver, pedaler, kassett og gir. Har fått ned vekten med flere kilo. Det som ikke er byttet er ramme, sete, krank og bremser. Tipper kostnaden ligger rundt kr 65000,-

Hos oss konkurrerer syklig med gaming og det har fungert såpass bra at guttungen ville at vi dra på to ukers sykkelferie i sommer. Det ble Trysil, Hafjell og litt lokalt.

10 åringen brukte denne i Stomperudrittet 30 km for voksne og kom likt i mål som lederen i sykkelklubben. Ca 16 km/t i snitt.

Har fått tak i en lett karbonramme Rocky Mountain i XS i kommer til å flytte over delene til denne i vinter med ny krank og bremser. Setter å sammen delene Rocky Mountain Reaper 24 og selger denne original.

Si i fra om dere er i området og har lyst til å teste sykkelen. Siden du ikke bygger selv, kan det kanskje være greit å kjøpe en av sykkelene over eller få noen til å bygge for deg.

Her er min byggetråd:
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2701561&page=all

Gå for en lett fulldemper med slakk styrevinkel p.g.a sykkelglede!

Redigert av John_Harald; 24/08/2022 20:29.
High-end barnesykkel til Preben [Re: magb] #2717836 24/08/2022 20:30
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sykkelgleden blir ikke større av en dyrere sykkel, men hvis den nye sykkelen er bedre enn den gamle så er jo det ett pluss. Gode dekk blir aldri feil
Godt selskap og fine stier er den beste motivatoren

De færreste små barn har bruk for en dyr sykkel, det er fortsatt barn vi snakker om.
Jeg vil heller anbefale at du tenner opp i peisen med hunderlapper,
venter ett par år
og så leier inn personlig trener til Preben og hans søsken.

Hvis ungene har talent og ønsker å satse så kan du heller kjøpe fra absolutt øverste hylle når de blir tenåringer

Redigert av Flamini; 24/08/2022 20:39.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm [Re: Flamini] #2717840 24/08/2022 20:48
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Flamini
Sykkelgleden blir ikke større av en dyrere sykkel, men hvis den nye sykkelen er bedre enn den gamle så er jo det ett pluss. Gode dekk blir aldri feil

De færreste små barn har bruk for en dyr sykkel, det er fortsatt barn vi snakker om.
venter ett par år

Hvis ungene har talent og ønsker å satse så kan du heller kjøpe fra absolutt øverste hylle når de blir tenåringer

Nå var det et spørsmål om high-end barnesykkel 8år/140cm!

Min erfaring er at sykkelgleden med en lett sykkel for barn blir mye større når de skal klatre opp de bratteste stiene. Hvis en liten gutt på 30 kilo har en sykkel på 14 kg tilsvarer det at en voksen på 90 kilo har en sykkel på 42 kg..

En tung sykkel kan drepe sykkelgleden!

Re: Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm [Re: John_Harald] #2717850 25/08/2022 05:58
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: John_Harald
Sitat: Flamini

venter ett par år

Nå var det et spørsmål om high-end barnesykkel 8år/140cm!

Min erfaring er at sykkelgleden med en lett sykkel for barn blir mye større når de skal klatre opp de bratteste stiene. Hvis en liten gutt på 30 kilo har en sykkel på 14 kg tilsvarer det at en voksen på 90 kilo har en sykkel på 42 kg..

En tung sykkel kan drepe sykkelgleden!

mulig jeg ble litt krass;
for all del hvis penger ikke er tema så er det bare å handle fra øverste hylle til små barn.

Hvis poden skal trene i en klubb så se på hva de andre ungene har, kjøp det samme og eventuelt oppgrader med bedre dekk.

Som nevnt i andre tråder så er utstyrsjaget en av grunnene til at sporten er såpass smal. Hvis du er med på å skape en forventning til at startpakken skal koste 40' for en åtteåring så sykler ungene dine raskt aleine.

Re: Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm [Re: John_Harald] #2717877 25/08/2022 08:25
G
glsollid Offline
Avhengig
Avhengig
G
Har en jr. som blir 11 til neste år (ca 150 cm)
Teller på knappene for å bestille en YT Primus 26 men ser at VPACE er en del lettere og kommer i 27.5"

https://www.vpace.de/moritz275l-large-kinder-enduro?c=17

På nettsiden står det: "Lieferung ab 1. Dezember 2022 innerhalb 2-3 Wochen"

Hvor reelt er dette?

Re: Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm [Re: magb] #2717884 25/08/2022 08:55
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har alltid vært opptatt av vekt på syklene til barna, blant annet bygd en relativt lett 26" til junior på en XS-ramme. Har aldri veid den, men vil tro den er rundt 10 kg.

I år trengte han ny sykkel. Å kjøpe/bygge en lett 29" til en 11-åring er fort relativt kostbart/råflott. Jeg tok derfor utgangspunkt i en BMC Twostroke med aluminiumsramme og har byttet litt småtteri underveis. Den har aldri vært lett, i dagens versjon veier den vel 12,2 kilo med senkepinne, men aldri har en sykkel gitt så stor sykkelglede. Jeg merker at jeg er langt mer opptatt av å tune vekt på den sykkelen enn han, han er veldig fornøyd med sykkelen akkurat slik den er selv om han fortsatt bruker den gamle og lette 26" til skolen.

Oppsummert: jeg tror vi voksne er alt for opptatt av vekt, også for barna våre....

Re: Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm [Re: kjasmas] #2717902 25/08/2022 10:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: kjasmas
Jeg merker at jeg er langt mer opptatt av å tune vekt på den sykkelen enn han, han er veldig fornøyd med sykkelen akkurat slik den er selv om han fortsatt bruker den gamle og lette 26" til skolen.
Samme her. Min sønn har en gammel On-One, og jeg har tynt vekt på den (i den grad det lar seg gjøre billig), og han vil ikke endre på noe, og koser seg glugg på en "tung" sykkel.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm [Re: baronKanon] #2717963 25/08/2022 19:12
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: baronKanon
Sitat: kjasmas
Jeg merker at jeg er langt mer opptatt av å tune vekt på den sykkelen enn han, han er veldig fornøyd med sykkelen akkurat slik den er selv om han fortsatt bruker den gamle og lette 26" til skolen.
Samme her. Min sønn har en gammel On-One, og jeg har tynt vekt på den (i den grad det lar seg gjøre billig), og han vil ikke endre på noe, og koser seg glugg på en "tung" sykkel.

Les nøye gjennom det Baronen skriver her, rimelig sikker på at han nevner hva som er viktigst for en liten gutt

Re: Tips ønskes til high-end barnesykkel 8år/140cm [Re: magb] #2717970 26/08/2022 05:19
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Til trådstarter. Ut i fra det du skriver, kan det virke som dere er aktive i TVK. Med 200 unger på terrengtrening, har dere er stort og aktivt miljø hvor det vil være lett å kjøpe en god terrengsykkel av de litt eldre. Det er sikkert noen med dyre fulldempere i en så stor gruppe. Vent på at noen vokser ut av og bytter til en større sykkel.

Når det er sagt, så er dette mitt inntrykk etter noen år i rundbanesyklinga: Majoriteten av norske ungdommer som satser rundbane, kjører på halvdempere med rittgeometri og heve/senkepinne. Med disse syklene kan alle med grunnteknikk sykle fint i de aller fleste løyper, så også store deler av Trysils sti- og nedovernettverk.

Min 12-åring kjører rittfulldemper nå, men det er ikke sikkert han kjører fulldemper på neste sykkel pga vektreglene.

Div. sportsremedier ...

Moderator  support