Oppgradere stihardtail eller bytte til fulldemper?
|
Oppgradere stihardtail eller bytte til fulldemper?
25/08/2022 09:09
|
Skogsmatrosen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Heisann! Da koronaen kom kjøpte en ny Rocky Mountain Growler 50 2020 som har blitt oppgradert med SLX 7120-bremser, men ellers er mer eller mindre som den kom. Har ikke fått brukt den kjempemye, men har 700km til nå. Specs: Vitalmtb viser hva den harJeg valgte å gå opp i størrelse da jeg lå midt mellom i RMs M og L, men angrer kanskje litt på det valget i etterkant. Selv om jeg i utgangspunktet har det greit på den så sliter jeg med å løfte forhjulet. Kan ha med styrke og teknikk å gjøre og ikke bare at den er stor og slack... Er 176cm høy med 82cm innerbein og hopper mellom 65 - 70kg. Så til spørsmålet i tittelen med litt utdyping: Ville du [1]beholdt Growleren og bytta deler som gaffel (Marzocchi Bomber Z2 eller Z1 eller dyrere RS/Fox?) og hjul (alu, men lettere enn de jeg har) [2]bytta hele til en nyere fulldemper for stisykling 130-150mm demping antar jeg [3]bytta ramma til fulldemper og beholdt resten for fremtidig oppgradering
Økonomi kommer litt an på gevinsten jeg får i retur. Er det godt nok å bytte gaffel og ev. hjul for å få en litt mer snerten og gøy sykkel (vanskelig med den ramma kanskje), eller er et bytte "nødvendig"? Liker at det er godt nok, og å ha noe til det er brukt opp uten å bytte bare for å bytte. Også ideen om en hardtail frister pga. mindre vedlikehold, men kjenner det rister veldig godt på steinene og røttene på Kråkerøy. Sykler som oftest småkuppert (Fredrikstads skoger og svaberg), innimellom i Østmarka, men noen ganger i året på fjellstiene i Aurdal. Planer om offroad Valdres neste år, men er 95%-bruken jeg er ute etter. Har prøvd en LaPierre Zesty AM 5.0 27,5 i M som jeg kneet borti styret og føltes liten, og en Genius 920 L som jeg ikke ble helt komfortabel med. Som dere kanskje ser av innlegget, er jeg litt usikker på hva som passer meg. Det gjorde vel også at jeg bomma litt på mitt første kjøp. Blir forhåpentligvis klokere på veien, og håper forumets visdom kan gjøre at jeg treffer bedre videre.:D TLDR; Oppgradere min litt for store stihardtail eller kjøpe en mer passende fulldemper?
Redigert av Skogsmatrosen; 25/08/2022 13:53. Rediger grunn: Husket modellen på Zestyen.
|
|
|
Re: Oppgradere stihardtail eller bytte til fulldemper?
[Re: Skogsmatrosen]
25/08/2022 09:38
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg valgte å gå opp i størrelse da jeg lå midt mellom i RMs M og L, men angrer kanskje litt på det valget i etterkant. Selv om jeg i utgangspunktet har det greit på den så sliter jeg med å løfte forhjulet. Kan ha med styrke og teknikk å gjøre og ikke bare at den er stor og slack... Er 176cm høy med 82cm innerbein og hopper mellom 65 - 70kg.
Jeg har hatt trøbbel med med forhjulsløft på to sykler siste par årene, men tror jeg har løst problemene. Ene, Transition Throttle, der gikk jeg for størrelse til L, (jeg er 178cm). Puttet etterhvert på styre med 40mm rise, da bli ting bedre. Den andre, Evil Offering i størrelse M, gikk fra 20mm til 35mm Rise på styret, men slet framdeles, og vurderte å bytte til en kortere, f.eks Revel Rascal i str M. I år så løste det seg. Det hadde blitt en uvane å ikke vekte gaffelen skikkelig før forhjulsløft. Nå går det lett som en plett, dvs. legge seg skikkelig ned framover, sånn at nedre kant av ribbeina truer med å knekke karbonstyret, og så hive seg bakover sånn at halebeinet akkurat unngår å punktere bakdekket. (Pusling tøffer seg på internett.) Throttle, som er noe lang for meg er den raskeste nedoversykkelen jeg har, og med litt tilpasning så er ikke slagene i hekken særlig utmattende, stort sett. Så tja, vet ikke helt om fulldemper vil fikse opp i ting. Erfaringsmessig dukker det opp mentale sperrer hele tiden, som må jobbes med, og som kan være vanskelig å finne ut at er der. For 8-10 år siden var det null problem å hive seg bakover sånn at jeg ramlet og skamslo meg flere ganger. Senere er det er sperre som jeg vanskelig får kontroll på, som hindrer meg fra å løfte forhjulet særlig høyt, om jeg ikke tar meg sammen.
|
|
|
25/08/2022 09:48
|
Skogsmatrosen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for tips, Øystein! Kanskje styret og teknikk er et sted å begynne, ja.
Edit: Styret nå er Rocky Mountain AM, 780mm width, 25mm rise, 9° backsweep, 5° upsweep, og jeg har det med alle spacere under.
Redigert av Skogsmatrosen; 25/08/2022 10:10. Rediger grunn: tilleggsinfo
|
|
|
25/08/2022 11:21
|
langen
Besatt
|
Besatt
Jeg har hatt fulldemper i "alle år", og bygget opp en stihardtail (150mm gaffel) for snaue to år siden. Den kommer seg frem overraskende bra, og jeg er stor fan av aspektet med lite vedlikehold, men jeg blir en del mer sliten i ulendt terreng enn med fulldempern. Lange rufsete nedkjøringer = leg day. I litt snillere terreng er den en fryd. Hvis mulig: Lån deg en fulldemper i riktig kategori og str, og test på kjente stier. Så må du selv bedømme om evt økt fart/morro/etc er verdt en oppgradering eller ei. Her er min funderingstråd, hvis det kan være til inspirasjon: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2640746&page=1
Redigert av langen; 25/08/2022 11:22.
-Magnus
|
|
|
25/08/2022 11:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg tror du har for stor sykkel.
Jeg er 180 og samme str men annen modell, rammene er like. Jeg har skiftet masse utstyr nå... :-) Den kom med en 130mm Suntour gaffel, jeg målte denne og det viste seg at den er ganske høy AC, omtrent samme som en 140-150 RockShox. Jeg har hele tiden følt fronten er for lav, 2cm spacer under styre med 20mm rise.
Når jeg så fikk en RockSHox 160mm til overs dytta jeg denne på. Når jeg så fjernet spacerne under stem følte jeg sykkelen passa bedre.
Det er en lang hardtail, man skal gjerne litt ned i reach på ht sammenlignet med fulldemper...litt fordi hjulbase blir kortere når begge demperne komprimeres blant annet. Den har heller ikke korte kjedestag, den er laget for høyere fart vs lekenhet.
Jeg hadde forsøkt med kortere styreframspring, 40mm, kanskje et styre med mer rise. Deretter gått for en høyere gaffel. 160mm Lyrik eller Zeb virker helt strålende på den :-)
Men som sagt, jeg mener du har for stor ramme, og da vil det uansett bli kompromisser for deg.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
25/08/2022 11:49
|
langen
Besatt
|
Besatt
Ang eksperimentering med gaffellengde: Manitou Mezzer lar deg VELDIG enkelt bytte vandring i området 140-180mm, i 10mm inkrementer.
Fullt på høyde(!) med 36 og Lyrik.
-Magnus
|
|
|
25/08/2022 12:09
|
Skogsmatrosen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for gode tips fra dere begge. Tror ikke forholdene jeg sykler i gir behov for lang/mye demping, og bedre å fikse det grunnleggende problemet istedenfor å gjør masse tilpasninger. Så kan jeg heller gjøre masse tilpasninger på en i riktig størrelse.  Min lokale butikk har Spesh Stumpjumper (alu) i S3 /medium som jeg mener er riktig, men de er dårlig utstyrt. Gir rom for oppgradering iallfall. Men da kan jeg først leke med å se på/prøve sykler. Har lest meg opp og ned på Mezzer-tråden. 
Redigert av Skogsmatrosen; 25/08/2022 12:10.
|
|
|
25/08/2022 12:15
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
hvis du ikke har syklet mer enn 70mil siden 2020 så vil jeg anbefale at du bruker mer tid i skogen før du oppgraderer noe som helst eventuelt kun tar deg noen turer der du bare trener på teknikk
jeg vil anbefale deg en prioriteringsliste som er noe slikt:
kjøp nye dekk som du setter opp slangeløst kjøp nytt styre/stem/setepinne/sete til noe som er lettere med litt flaks har du fått fjernet ett kilogram fra sykkelen og så opplever du den som litt rappere
drikk mindre øl og tren mer og vips så blir du ett par kilogram lettere og mye rappere
og så kan du vurdere nytt hjulsett, ny gaffel eller ny sykkel
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
25/08/2022 12:26
|
Skogsmatrosen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
 Har slangeløst oppsett, men har ikke bytta fordekket ennå. Utstyrsvekt kan jeg justere, ja. Drikker lite, men kan trene og sykle mer. Veksler mellom sti på denne og grus/vei/rulle på krøllestyresykkelen. Denne er nok fortsatt littegrann for stor.
|
|
|
[Re: langen]
25/08/2022 12:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ang eksperimentering med gaffellengde: Manitou Mezzer lar deg VELDIG enkelt bytte vandring i området 140-180mm, i 10mm inkrementer.
Fullt på høyde(!) med 36 og Lyrik. Bedre.
|
|
|
25/08/2022 14:04
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelen er nok itt stor, når du er 176cm så faller du fort mellom 2 størrelser. Når du velger den største så får du stabilitet istedet for lekenhet, litt enkelt sagt.
Tung sykkel med slakk geometri og lange kjedestag - vil helt naturlig være tung å få opp fronten på. Kjedestag lengden har utrolig mye å si selv om det ikke alltid er så mange millimetre det er snakk om.
Det er jo heller ikke til å stikke under en stol at sykkelen nesten veier 1/4 av hva du veier og det er en faktor for hvor mye kraft og vekt du har til rådighet.
Teknikk er også en viktig faktor - noen kjører jo på bakhjulet på landeveissykler uten problemer.
Jeg tror at sykkelen i tillegg er litt for grov til ditt bruk - du er rett og slett overbiked som de sier på engelsk.
Jeg tror du vil ha mye mer glede av en noe lettere og mindre slakk sykkel til det småkuperte terrenget du sykler mest i.
I hardtail klassen så finnes det noen og i fulldemper klassen mange - type downcountry eller kortvandret stisykkel. Typisk 66 - 68 grader styrevinkel og 120-130mmm vandring.
Har et inntrykk av at nesten "alle" skal ha 150-160mm vandring, helhjelm og pads nå om dagen. Du skal kjøre ganske gardt for å utnytte det i småkupert terreng.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
25/08/2022 19:58
|
Skogsmatrosen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for flere innspill! Siden det var min første stisykkel så var det litt gjetting om jeg skulle gå opp eller ned, ja. Jeg kommer jo frem der jeg vil (og tør), men det er mye sykkel. En tur på 2+ timer gjør bena ganske så møre og ikke veldig lystne på mer, men det kan jeg trene opp.  Det er ikke et mål i seg selv at jeg skal få til bunny hopp, men hadde vært gøy. Selv med iherdige forsøk på å kaste seg bakover så letter det bare litt.  Skal få prøvd den Zestyen på nytt på litt lengre tur enn det lille jeg har gjort til nå, og se hvordan den går på "mine" stier, selv om den tidligere føltes liten. Sistnevnte er kanskje fordi jeg var vant til traktoren jeg har.  Eieren er noen cm høyere enn meg..
|
|
|
26/08/2022 06:48
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Husker jeg slet mye med bunnyhopp i starten. Et tips som hjalp meg veldig var å holde blikket opp og fram. Man har lett for å se ned på forhjulet når man øver på dette, og flytter da ikke vekta nok bakover. I tillegg, som Øystein S skriver, så hjelper det mye å legge kroppen raskt ned mot styret først, for å legge vekta skikkelig frampå, før man flytter vekta bakover. Også spiller nok psyken inn mer enn man tror. Jeg følte jeg la masse kraft i dette, men jeg var nok ubevisst redd for å løfte hjulet for høyt og dermed tippe bakover. Så sykkelen påvirker nok noe, men det går mest på teknikk. Husker jeg så Seth's bike hacks bunnyhoppet med vann i dekkene, og totalvekt på 22kg: https://youtu.be/vq7fF0_AjW0
|
|
|
26/08/2022 08:11
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sykler mye på Kråkerøy med Stumpjumper Evo, den er litt for grov og dvask, men er det jeg har. Jeg er 176 og sykkelen er S4. Det er topp når jeg er i Nesbyen osv, men kan føles litt stor hjemme Hadde jeg kjøpt noe for kun for kråkerøy, så er en hardtail veldig aktuelt. Stiene er jo ganske snille. Drømmer litt om en Epic Evo, men har ikke lyst til å legge så mye penger i enda en sykkel
At man blir mør i beina etter 2 t har jo mest å si hvor bra trent man er og hvilke aktivitetsnivå man har
|
|
|
28/08/2022 17:13
|
Skogsmatrosen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for flere gode råd! Har nok til å drømme, planlegge og overtale meg selv for en fremtidig new bike day. Imens skal jeg få flere timer på min litt for store sykkel.  Syklet Rallarvegen i helgen på en GT Zaskar Elite, og den var jo utrolig mye enklere å få forhjulet opp på. Men siden det var en leiesykkel ville jeg ikke øve bunnyhopp på den. Godt mulig at en mindre slack hardtail eller downcountry sykkel er hva jeg ønsker meg. Sykkelstasjonen har jo en Epic Evo S3 inne, men 62 000,- er mer enn hva jeg har lyst å bruke. Rocky Mountain Element eller Canyon Lux Trail (alt. Spectral 125 om grovere) i riktig størrelse og grei spec virker mer attraktivt.
|
|
|
10/10/2022 17:32
|
Skogsmatrosen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Her er en oppdatering om det tilfeldigvis skulle være interesse for andre enn meg. Bytta fra 50mm til 40mm stem med 0° stigning (Raceface Turbine R) og justerte vinkelen på originalstyret noe så det er litt mer opp. Det føles som et riktig valg. Takk igjen for tips!
|
|
|
10/10/2022 18:29
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
geniusen kan kjennes ut som en gummiku for svampeBob til du får satt den opp skikkelig og jeg synes den er litt liten i størrelsen, nå er jeg meget godt fornøyd med geniusen min
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
|
|