Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lys for stisykling

Lys for stisykling #2717516 22/08/2022 15:05
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Som så mye annet så blir ikke akkurat mørkesynet bedre med årene og jeg må oppgradere fra de billiglyktene jeg har.

Ser for meg en skikkelig lyskaster til å ha på styret og eventuelt noe lite og lett til å ha på hjelmen. Noen som har forslag til gode lykter, eventuelt noen tanker om hva en gammel svaksynt mann må berege seg på å betale ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2717520 22/08/2022 15:38
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøp denne pakka, da er du godt skodd. Essensielt med lykt på styret OG hjelm.

https://www.sykkelkomponenter.no/products/gemini-duotitan-lyspakke

For egen del sykler jeg mye om vinteren, men mest i dagslys eller etter at det har kommet snø slik at lyset reflekteres. Høstsykling på mørke, våte stier er jeg blitt for gammel til. Enøyd er jeg òg.

Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2717546 22/08/2022 20:20
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Viktig med lykt både på styret og hjelmen ja, og jeg synes det blir best lys om hjelmlykta har ca halvparten av lysstyrken. Om begge har samme lysstyrke synes jeg det blir for lite kontraster, og med 1/4 på hjelmen blir det for mye kontraster. Jeg kjører Magicshine med 800lm på hjelmen og 1600lm på styret, og synes det har fungert bra, men vet at mange sverger til mer lys enn det.

Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2717566 23/08/2022 06:54
T
Tassen83 Offline
Fersking
Fersking
T
Har hatt en eldre utgave av Magicshine Monteer med 3-4000 oppgitt Lumen. Har fungert glitrende sammen med en mindre lykt på hjelmen. De har også rimelig bra tilgang på reservebatterier o.l.

Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2717567 23/08/2022 07:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Kjører motstrøms jeg da. Har en 2000lm Trygg fra bikeshop på styret. Liten og nett, sitter godt bare med strikk/brakett. Den har funket fjell i flere år, og batteriet holder bra. På hodet har jeg den sterkeste som jeg hyppig justerer styrke på avhengig av terrenget. For øyeblikket en eller annen magicshine, tror det er "4000 lumen".
Litt fordi vi kjører mye teknisk på vinteren, styret vris i mange retninger, og det er viktigere for meg å se bra dit jeg skal/hodet peker. Lykta på styret peker litt ned for å gi kontraster i terrenget. På transportetapper slår jeg hodelykten av.

Men, har ikke forsket så mye på dette da jeg stort sett bare har hatt enkle/billige/kjipe lykter, og tar det jo litt pent i mørket.

Det jeg har lyst på etter mange år med billiglykter er noe uten kabel & batteriræl, spesielt den på hodet. Bør kunne brukes normalt i drøyt to timer. Sjekket amerikanske Outbound Lighting som ser knallbra ut, men det koster like mye å shippe en lykt som å kjøpe den. Vurderes allikevel.

Redigert av knutspeed; 23/08/2022 07:10.
Re: Lys for stisykling [Re: knutspeed] #2717572 23/08/2022 07:27
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: knutspeed

Det jeg har lyst på etter mange år med billiglykter er noe uten kabel & batteriræl, spesielt den på hodet. Bør kunne brukes normalt i drøyt to timer. Sjekket amerikanske Outbound Lighting som ser knallbra ut, men det koster like mye å shippe en lykt som å kjøpe den. Vurderes allikevel.

Disse får du i Norge også, fra Probike. https://www.probike.no/outbound-lighting/ Siden jeg er ambassadør for Probike/Ibis, så er jeg vel ikke helt nøytral i omtalen av produktene deres, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med å slippe kabelsalaten. Lyktene holder fint et par timer i sakuen, og siden lys og batteri henger sammen så holder også batteriet seg varmt om vinteren. I tillegg er det jo mulig å bruke en usb-c batteribank som ekstrabatteri. Jeg har dog aldri hatt behov for det selv.

Lyktene fikk også en ganske så bra omtale i terrengsykkel. https://www.terrengsykkel.no/sykkel...v-outbound-lighting-trail-evo-sykkellykt

Redigert av Håvard.; 23/08/2022 11:20.
Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2717573 23/08/2022 07:40
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Kan absolutt anbefale Exposure-lyktene fra Sykkelkomponenter. Gikk til innkjøp for et par år siden da jeg var lei av løse batterier og ledninger. Kvalitet på både lykt og lys fremstår som veldig bra. Diablo-lykta og er liten og lett nok til at den går på hjelmen, selv med batteri inne i selve lykta.

Medlem av NOTS
Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2717709 23/08/2022 21:04
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kjører kun med lys på hjelmen da jeg synes det er best. I år er det monteer 8k. Den er hølvelig åkkei. Har tidligere brukt gloworm sin på 2+k eller magicshine 2.8k. Begge har funka helt supert.

Re: Lys for stisykling [Re: Håvard.] #2717778 24/08/2022 11:53
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Håvard.

Disse får du i Norge også, fra Probike. https://www.probike.no/outbound-lighting/ Siden jeg er ambassadør for Probike/Ibis, så er jeg vel ikke helt nøytral i omtalen av produktene deres, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med å slippe kabelsalaten. Lyktene holder fint et par timer i sakuen, og siden lys og batteri henger sammen så holder også batteriet seg varmt om vinteren. I tillegg er det jo mulig å bruke en usb-c batteribank som ekstrabatteri. Jeg har dog aldri hatt behov for det selv.

Lyktene fikk også en ganske så bra omtale i terrengsykkel. https://www.terrengsykkel.no/sykkel...v-outbound-lighting-trail-evo-sykkellykt

Jaggu! Takk for tips! Merkelig at ikke leverandøren henviste meg dit når jeg krangla om shipping-pris med de!

Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2718049 26/08/2022 16:31
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Kjøp like greit det beste med en gang. Lupine.
Har gått "gradene" selv vi billigere varianter.

Betty eller Alpha på styret og Blika eller Wilma på hjelm

Kjører selv Betty og Wilma kombinasjon nå.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2718055 26/08/2022 18:56
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flamini
Som så mye annet så blir ikke akkurat mørkesynet bedre med årene og jeg må oppgradere fra de billiglyktene jeg har.

Ser for meg en skikkelig lyskaster til å ha på styret og eventuelt noe lite og lett til å ha på hjelmen. Noen som har forslag til gode lykter, eventuelt noen tanker om hva en gammel svaksynt mann må berege seg på å betale ?

Kjørt Alpha + Blika-kombo siden de kom ut. Stort sett fornøyd. Kunne hatt noe mer lumens på hjelm, men er dog brukbart til å se rundt seg. Fremover holder Alpha i massevis. Ny Alpha med noen ekstra lumens kom vel i år.

Har forøvrig alltid med Alpha-batterier, og to til tre Blika-batterier på tur. Jeg kjører ofte lange turer, selv på vinteren.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2718491 30/08/2022 08:24
perbl Offline
More than words
More than words
Kjører Betty/Blika i år som flere år tidligere. Fortsatt storfornøyd, og batteriene holder fortsatt bra.

Per B.
Re: Lys for stisykling [Re: knutspeed] #2718501 30/08/2022 08:51
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Håvard.

Jaggu! Takk for tips! Merkelig at ikke leverandøren henviste meg dit når jeg krangla om shipping-pris med de!

Ja, det var rart. Får satse på at det ordner seg via Probike. Disse lyktene er nok i en litt annen kategori enn verstingene fra Lupine. De er rendyrkede sykkellykter, tilpasset montering på hjelm og styre, og ikke superkraftige multisportlykter med alle mulige festevarianter og batterikombinasjoner. Når lykt og batteri er interert så er det jo heller ikke mulig å ha batteri til å levere tusenvis av lumens i mange timer, men etter min mening er det mere enn nok til stisykling i høstmørke. Jeg gikk over til disse fra 2x light and Motion Seca 2000 da batteriene var utslitt. Sånn rent lysmessig synes jeg ikke det er noen kjempeforskjell, men det er utrolig digg å slippe kabel, spesielt siden jeg foretrekker å sykle uten sekk. Bajonettfestet på styrelykta er dønn solid og enkelt å justere. Null risting. Hjelmlykta har standard gopro-feste

Re: Lys for stisykling [Re: Flamini] #2718990 02/09/2022 17:48
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel ikke alltid produsentene kobler at de har en distributør i et land langt der borte i over there, men vi har Outbound lykter.
Vi har dessverre ikke blitt veldig gode på nettbutikk helt ennå, og det er vel målet å få disse lyktene ut til forhandlere også.
Men send oss en e-post (info ætt probike dott no) så fikser vi det, enten vi sender eller man henter i Sandvika.

https://www.probike.no/outboundlighting/

Jeg har noen ganger hatt Gemini batteri(er) tilkoblet lyktene om jeg skal ut og sykle lenge i mørket eller det er veldig kaldt, man kan lade lyktene mens man sykler da f.eks Gemini batterier kan fungere som powerbank.
Men jeg har ikke hatt bruk for det, mine kveldsturer varer sjelden stort mer enn et par timer.
Batteriene blir heller ikke like kalde på Outbound lyktene som eksterne batterier siden de får litt varme fra lykta.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Moderator  support