Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Doping i XCC/XCO-sirkuset

Doping i XCC/XCO-sirkuset #2717211 19/08/2022 10:29
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Som det står på terrengsykkel.no, https://www.terrengsykkel.no/sykkelprofiler/mathias-fluckiger-med-positiv-dopingprove-foran-em

Sikkert ikke alle som følger verdenscupen i terrengsykling, men dette er en mega-skrell og veldig trist for sporten.
Fortvilende for de andre at han testet positivt allerede 5.juni, men først suspenderes nå. Han har jo gjort det meget sterkt i mellomtiden, og er med og slåss i sammendraget og i enkeltritt. Ødela for Nino Schurters muligheter i forhold til å ta rekorden på hjemmebane i antallet enkeltseire i verdenscupen. Alltid der oppe og er med å kjemper om seieren.

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717218 19/08/2022 11:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg er avventende med kritikk til B-prøven er avlagt og evt. etterforskning er ferdig. Det kan være noe så enkelt som en Johaug-glipp eller Graves/Rude i enduro. Som Jared Graves skrev i etterkant, så er det noen substanser som går under flere navn, der kun det ene navnet står i dopinglisten, slik at man ikke får match når man søker på ingredienser i tilskudd opp mot dopingdatabasen. Selvfølgelig er det utrolig dumt at noen doper seg, og det er nok egentlig rart at ikke flere blir tatt i XCO/XCC.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: baronKanon] #2717220 19/08/2022 11:19
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: baronKanon
og det er nok egentlig rart at ikke flere blir tatt i XCO/XCC.

Har tygget på det samme. Det er noen få som har litt rar progresjon, og ikke minst det at ganske mange dropper å stille i ritt av ymse grunner. Det at man matematisk ligger tynt an opp mot totalseier i WC er et rart argument for å skippe 50% av sesongen syntes jeg. Greit at noen konser max på VM eller OL, men har det ikke tatt litt av i det siste? Fortsetter det slik er det også kjipt for sporten når halvparten av de store navnene ikke er med.

Kanskje det er en følge av pandemien? Hybridkontor, hybridkonkurranser...;)

Redigert av knutspeed; 19/08/2022 11:20.
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: baronKanon] #2717233 19/08/2022 11:55
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: baronKanon
Jeg er avventende med kritikk til B-prøven er avlagt og evt. etterforskning er ferdig. Det kan være noe så enkelt som en Johaug-glipp eller Graves/Rude i enduro. Som Jared Graves skrev i etterkant, så er det noen substanser som går under flere navn, der kun det ene navnet står i dopinglisten, slik at man ikke får match når man søker på ingredienser i tilskudd opp mot dopingdatabasen. Selvfølgelig er det utrolig dumt at noen doper seg, og det er nok egentlig rart at ikke flere blir tatt i XCO/XCC.

Skeptisk i dette tilfellet, altså. Stoffet er brukt som veksthormon for storfe i USA og Canada men forbudt til den bruken i EU. Slår meg ikke umiddelbart som noe som skulle dukke opp i kosttilskudd uten videre (uten at det gjør det noe bedre, er fortsatt utøverens ansvar).

Og det er svært sjelden B-prøven viser noe annet enn A, selv om det kan forekomme.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717254 19/08/2022 13:46
stosu Offline
Besatt
Besatt
Om han har tatt forurenset kosttilskudd, så er Flückinger en av de i XCO-sirkuset som skal vite best at det å putte i seg noe man ikke kjenner opprinnelsen til er noe av det dummeste man kan gjøre, som Christian Kopperud sier det.
Uansett er det forferdelig synd at det finnes dop i idretten, men flott at det avdekkes

Redigert av stosu; 19/08/2022 13:47.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717325 20/08/2022 12:34
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Johaug fikk en fullstendig rettmessig utestengelse. Samme kan sies om Graves og Rude. De tok en risiko ved å være uforsiktige/sløve/naive osv.

Stoffet Fluckiger har testet postitivt for, er ganske potente saker. For all del, han skal få la tvilen komme han tilgode hva gjelder resultatet av B prøven, men når har A og B prøven gitt to helt motsatte resultater?

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717365 21/08/2022 07:40
olechr Offline
More than words
More than words
A og B er vel så og si alltid det samme. Har vel hørt om tilfeller hvor lokket på B prøven ikke er skrudd korrekt til og derfor ikke gjelder.

Uansett grunn til at man har fått det i seg så er man dopet. Enkelt og greit fordi det er svært få som blir tatt som sier de har gjort det med vilje.

Er ikke en eneste utøver i verden som ikke nå vet at kosttilskudd som ikke er testet igjennom en av de godkjente programmene har risiko.

Det triste med saken her er ikke at han er tatt, men at han har konkurrert en del etter han ble tatt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717402 21/08/2022 15:38
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg har ikkje sett absolutt heile EM-sendinga på NRK, men av det eg har sett så var det ikkje sagt noko om kvifor han ikkje stilte til start. Kvifor ikkje? Var de ikkje klar over det?

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: -Jan] #2717439 22/08/2022 07:24
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: -Jan
Eg har ikkje sett absolutt heile EM-sendinga på NRK, men av det eg har sett så var det ikkje sagt noko om kvifor han ikkje stilte til start. Kvifor ikkje? Var de ikkje klar over det?

På det tidspunktet var ikke årsaken til at han stod over kommet frem enda.

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: olechr] #2717442 22/08/2022 07:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
A og B er vel så og si alltid det samme.

Ja, A og B-prøven er samme prøven bare i to forskjellige glass - for ytterligere å begrense muligheten for forurensing eller juksing med selve prøven etter at den har blitt avlevert.
Å skylde på skittent kosttilskudd holder ikke lenger på noe vis. Kosttilskudd i seg selv har beviselig minimal effekt på prestasjon/helse og alle på internasjonalt toppnivå i noe som helst vet at de må forholde seg til sikre og godkjente varianter. Sveitsere bør ha bedre forutsetninger for å klare dette enn de aller fleste.

Redigert av sykkeloyvind; 22/08/2022 07:37.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717482 22/08/2022 10:51
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sitat: HNK

Joda - årsaken var kjent. Samboer her sa det før rittet startet. Mulig det sto på kvinneguiden.no eller andre sikre kilder. :-) Men hu viste det i hvert fall.
Sikkert ikke fanget opp av Ole C og Ole C bare.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: sykkeloyvind] #2717490 22/08/2022 11:42
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: sykkeloyvind
A og B er vel så og si alltid det samme.

Å skylde på skittent kosttilskudd holder ikke lenger på noe vis. Kosttilskudd i seg selv har beviselig minimal effekt på prestasjon/helse og alle på internasjonalt toppnivå i noe som helst vet at de må forholde seg til sikre og godkjente varianter. Sveitsere bør ha bedre forutsetninger for å klare dette enn de aller fleste.

Er det ikke også apper i dag som utøverne kan bruke til å scanne produkter ol? En utøver som i dag ikke sjekker hva han/hun får i seg framstår i mine øyne så naiv at det ikke er troverdig. Lever du av å holde deg skadefri og tilgjengelig for konkurranser, så er det også jobben din å sjekke hva du putter i deg...

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: Fjeldheim] #2717530 22/08/2022 18:17
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Fjeldheim
Sitat: HNK

Joda - årsaken var kjent. Samboer her sa det før rittet startet. Mulig det sto på kvinneguiden.no eller andre sikre kilder. :-) Men hu viste det i hvert fall.
Sikkert ikke fanget opp av Ole C og Ole C bare.

Tror det var ute på terrengsykkel.no og..

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717537 22/08/2022 19:18
olechr Offline
More than words
More than words
Saken var kjent, men når det blir sluppet ut samme dagen og Mathias selv har vel ikke uttalt seg etter hva jeg har fått med meg? Når terreng først kommer på tv er jeg usikker på om det er god reklame å bruke tid på han som har dopet seg når det er så ferskt. Men man må gjerne være uenig. :-)

Redigert av olechr; 22/08/2022 19:21.

Ambassadør for Scott.
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717540 22/08/2022 19:28
olechr Offline
More than words
More than words
Skal sies at jeg er litt motstander av at man ikke venter med å offentliggjøre før B prøven er analysert eller at utøver har sagt at de ikke trenger å analysere. Skulle nå B prøven være negativ (kommer sikkert ikke til å hende) så vil det stå doping på hans navn i evig tid selv om han ikke blir dømt for det.

Ambassadør for Scott.
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: olechr] #2717541 22/08/2022 19:42
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Saken var kjent, men når det blir sluppet ut samme dagen og Mathias selv har vel ikke uttalt seg etter hva jeg har fått med meg? Når terreng først kommer på tv er jeg usikker på om det er god reklame å bruke tid på han som har dopet seg når det er så ferskt. Men man må gjerne være uenig. :-)

Helt enig, når man kommenterere så er det de som deltar som skal ha oppmerksomheten. Og enda viktigere når det først vises på norsk lineær tv.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: olechr] #2717542 22/08/2022 19:57
Gew88 Offline
Veteran
Veteran

Ikke ment som kritikk av deg fra min side, for å ha det sagt, men jeg visste grunnen til at han ikke stilte.
Jeg er enig i at det ikke bør være fokus når terrengsykling en gang i skuddåret for TV-tid i Norge.

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717570 23/08/2022 07:25
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
5 av de 9 første fra Sveits. Hva gjør de annerledes enn resten av Europa?

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: olechr] #2717571 23/08/2022 07:25
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Skal sies at jeg er litt motstander av at man ikke venter med å offentliggjøre før B prøven er analysert eller at utøver har sagt at de ikke trenger å analysere. Skulle nå B prøven være negativ (kommer sikkert ikke til å hende) så vil det stå doping på hans navn i evig tid selv om han ikke blir dømt for det.

enig

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: Kjesk] #2717574 23/08/2022 07:47
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Kjesk

Jeg tror hovedpoenget er det samme som for Norge i langrenn, for Nederland i skøyter, for Kenya og Etiopia i langdistanseløping. Det er enorme idretter i de landene og veldig mange bedriver det. Med en slik kultur over mange nok år opparbeider man seg kunnskap og ligger ofte mange år foran andre på trening, samtidig som at bak toppene i de landene er det maaange utøvere som ikke når opp. Se på Norge og terrengsykling, som virkelig begynner å komme seg internasjonalt. Det er ganske skjørt når Petter Fagerhaug for noen år siden fikk sykdomsperioden sin, og det samme med Erik Hægstad som slo igjennom i 2019 før han og fikk langvarig sjukdom. Da er det ingen som tetter de hullene. Blir en sveitser sjuk/skada er det en ny på omtrent samme nivå.
Mye av forklaringen ligger der. Så får vi håpe Fluckigers dopingsak nå er et sveitsisk unntak.

Redigert av Gew88; 23/08/2022 10:12.

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717577 23/08/2022 08:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Av alle ting så er han tatt for et stoff som ikke funker noe særlig hos menn. Zeranol har samme effekt som estradiol, som er et østrogensteroidhormon. Altså hovedsaklig det kvinnelige kjønnshormonet, det er involvert i kvinnelig "brunst" og menstrusjon og brukes i all hovesak av kvinner i overgangsalder for å redusere symptomer på hetetokter og "dårlig glid".
Jeg synes det er merkelige greier, leser man litt om zeranol så fungerer den jo som en aromatase-katalysator. Jeg tenkte kanskje det var brukt for å maskere en kur med ett eller annet steroid, eller en post-cycle kur for å hindre aromatase (omdanning av androgener til østrogen). Jo mer jeg leser, jo mindre skjønner jeg hva dette skulle vært brukt til. Kanskje har han bare spist amerikansk eller kanadisk biff, andre har jo fått utslag på dopingtester etter spor av diverse hormoner i storfekjøtt ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717583 23/08/2022 08:30
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan det bidra til å ta ned verdiene av mer potente hjelpemidler kanskje?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: Anders A-R] #2717596 23/08/2022 10:11
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Kan det bidra til å ta ned verdiene av mer potente hjelpemidler kanskje?

Med mindre han skal øke østrogennivået i kroppen så klarer jeg ikke se nytten i Zeranol. Men nå er jeg ingen Michele Ferrari så jeg vet ikke mer enn det som står på pubmed o.l. sider om Zeranol. Slik jeg forstår så vil bruk av zeranol gjøre deg mer utsatt for brystkreft bl.a, fordi det øker sensitiviteten til østrogenreseptorene, og friske celler i brystene blir ondartet.
Det virker snodig, man kunne jo tenke seg at zeranol er brukt fordi testosteronnivåene er så høye, men etter f.eks endt "bolekur" vil man jo UNNGÅ aromatase og økte østrogennivåer. Det er aromatase som fører til mannepupper.
Gudene vet, fremtil mannen selv kommer med en uttalelse om saken så blir det bare spekulasjoner. Eventuelt blir han utestengt, holder kjeft, og man ser ikke noe mer til han i fremtiden.

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: HNK] #2717597 23/08/2022 10:17
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Er ikke kjønnskifte fra herre til kvinneklassen det ultimate dopingprosjektet da? Selv med noe tap av muskelmasse så blir jo aldri selve muskelfibrene borte? Han tenker langsiktig vettu!

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: vids] #2717598 23/08/2022 10:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vids
Er ikke kjønnskifte fra herre til kvinneklassen det ultimate dopingprosjektet da? Selv med noe tap av muskelmasse så blir jo aldri selve muskelfibrene borte? Han tenker langsiktig vettu!

Heheheh! Ja kanskje du er inne på noe der ICON_GRIN

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: Kjesk] #2717747 24/08/2022 09:46
olechr Offline
More than words
More than words

Vet ikke akkurat hva de gjør, men de har hatt ett veldig fokus på teknikk fra de er små. Husker også at når jeg begynte å sykle i utlandet så dukket det plutselig opp en tropp med 25-30 junior/U23 fra Sveits på Bondesliga. Mange av de som var med på den satsningen var de som har dominert de siste årene.

Ambassadør for Scott.
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: Hoaas] #2717789 24/08/2022 13:08
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Hoaas
Sitat: vids

Heheheh! Ja kanskje du er inne på noe der ICON_GRIN

Nå er det jo de som har gjort det allerede og flere som er på vei til å gjøre det, så man kan jo alltids spøke med temaet.
Det enste som er sikkert er at det er en grei måte å ødelegge kvinneidretten på, men på den annen side - hvis Frode Kippe og Azar Karadas skifter kjønn så burde mye være gjort for damelandslaget.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: olechr] #2717792 24/08/2022 13:18
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig

Vet ikke akkurat hva de gjør, men de har hatt ett veldig fokus på teknikk fra de er små. Husker også at når jeg begynte å sykle i utlandet så dukket det plutselig opp en tropp med 25-30 junior/U23 fra Sveits på Bondesliga. Mange av de som var med på den satsningen var de som har dominert de siste årene.

Det er vel litt sånn som med langrenn i Norge, som er nevnt lenger oppe i tråden.

Det er generelt ganske smalt i eliteklassene i rundbane i Norge med få utøvere som deltar i Norgescup og NM.

Menn elite hadde 24 fullførende utøvere i 2022 og menn junior elite hadde 32.

Tilsvarende i Equinor NM junior F langrenn 2022(uten at jeg er helt sikker på hva det er) er 135 17åringer og 126 18åringer + 157 19-20åringer.

For junior klassen er jo det over 8 ganger så mange utøvere.

På junior jentesiden i rundbane er det ennå færre med 8-10 deltagere på NM XCO i 2022

AG

Redigert av Gullars; 24/08/2022 13:19.

40+ and still climbing......
Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: Gullars] #2717799 24/08/2022 13:46
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Gullars

Det er vel litt sånn som med langrenn i Norge, som er nevnt lenger oppe i tråden.

Det er generelt ganske smalt i eliteklassene i rundbane i Norge med få utøvere som deltar i Norgescup og NM.

Menn elite hadde 24 fullførende utøvere i 2022 og menn junior elite hadde 32.

Tilsvarende i Equinor NM junior F langrenn 2022(uten at jeg er helt sikker på hva det er) er 135 17åringer og 126 18åringer + 157 19-20åringer.

For junior klassen er jo det over 8 ganger så mange utøvere.

På junior jentesiden i rundbane er det ennå færre med 8-10 deltagere på NM XCO i 2022

AG

F er fristil. Antallet i år var faktisk langt under det normale pga Covid. Er gjerne 250 gutter kun i 17-årsklassen

Re: Doping i XCC/XCO-sirkuset [Re: olechr] #2717896 25/08/2022 09:34
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

I Sveits er terrengsykling en ganske anerkjent sport, ikke så nisjepreget som i Norge og i andre land. De sveitsiske stjernene er kjente personer på linje med våre langrennsstjerner. Som ung utholdenhetstalent vokser man opp med tro på at terrengsykling kan være en karriere og at det er fullt mulig å bli best i verden.
Ritt/konkurranser i ungdomsklassene er mer ferdighetsbasert enn tidsbasert noe som gir unge sveitsere solid teknikk fra ung alder. Kondis er relativt lett å trene opp når man blir 16-20 år. Teknikk bør læres inn tidligere. Da snakker jeg ikke bare om det å klare å sykle opp eller ned vanskelige ting, men den litt ubeskrivelige ferdigheten man må ha for å få flyt i terrenget slik at man får igjen for den watten man legger ned i pedalene og faktisk er i stand til å trå på pedalene når det gir mening/fart.
Sveits har vært ivrige på forskning på mtb-relatert trening osv osv. Miljøet på Lillehammer er nå å regne som verdensledende når det kommer til treningsprinsipper her, men vi har fortsatt et stykke å gå.
Samtidig er Frankrike den suverent beste nasjonen når det kommer til terrengsykling, spesielt hvis man tar med utfor og enduro i statistikken.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå