Arrangementet vil som tidligere ha fokus på sykling, for det meste nedover (regn dog med en del dytting oppover først)!
Stiene har etterhvert blitt til klassikere og ikke uten grunn. Det handler om kremsykling i idylliske omgivelser.
Vi bor samme sted som alltid, på Muri Hytteutleige (og camping). Bofasiliteter fra telt til flotte hytter tilgjengelig. Deltagere må selv ta kontakt med Muri og booke overnatting.
Det er satt tak på maks 50 deltagere siden vi setter fokus på å gi alle en hyggelig opplevelse, både på stien og sosialt på kvelden.
Vi stiller med guider, så vi tar med alle på tur, både nye og faste gjester.
Påmelding kommer om ikke lenge.Erfaringsmessig så kommer det noen spørsmål om hvor bratt/hvor flink må jeg være osv. Så jeg klipper inn mitt standardsvar fra tidligere år:
---------------
Det viktige:Alle blir tatt vare på. Om du ikke sykler så fort, eller er utenfor komfortsonen din så kommer noen til å henge sammen med deg i baktroppen

Så ikke stress med farten
Så, en helt ærlig beskrivelse av hva dette er for noe:Fjørå Singletrack Camp er 3 dager med dytting av sykler opp på en fjelltopp i 2-4 timer før vi nyter episk utsikt over Sunnmøre, spiser matpakke og triller ned igjen. Noen steder finnes det seterveger vi kan sykle opp for å få noen høydemeter, deler av turene kan shuttles med bil, men alle turene involverer dytting/bæring av sykkel oppover.
Fjellsidene på Sunnmøre er bratte, men stiene går jo ikke rett ned. Stiene veksler mellom deilig nedover-flyt, bratt-crux her og der, før mer flyt og så kommer det alltid noen umulig-steder (nesten) alle hopper av sykkelen og går ned.
Det er vanskelig å sammenligne med noe som finnes i Oslo, for det finnes knapt. Men hvis jeg skal sammenligne de vanskelige/bratte partiene med noe så tenk Vettakollen Loam eller Skurken på Røverkollen (om det sier deg noe

) Men der Oslo-nedoverkjøringene er over på 2-3 minutter så varer nedoverstiene på Fjørå leeeenge. De fleste opplever en blanding av eufori og å bli sliten i hodet av kombinasjonen langvarig glede og utfordringer

Det er ingen som synes det er rart om du når grensen din og rusler ned enkelte partier. Det gjør vi alle her og der

Og så er det viktig å si at mange av stiene har store deler som ikke er vanskeligere enn f.eks. Pioneren i Østmarka.
Det finnes forskjellige turer på campen, noen har mye flyt, andre er for spesielt interesserte, men alle har sine øyeblikk. Se på det som et eventyr.
Om du er førstereis så er det mer enn nok av turer å velge blant som ikke er konstant angst
Hva slags innstilling/hode du har teller like mye som at du er en superflink stisyklist

Du kommer et godt stykke om du er en person som tør å slippe deg utfor ting som er utenfor komfortsonen.
Jeg må være helt ærlig og si at om du er helt i nybegynner-fasen med stisykling så kommer du til å verdsette den gode stemningen på kvelden mer enn selve syklingen
Utstyr:Noen kommer sikkert til å spørre om dette snart, så jeg legger til litt om hva slags greier de fleste bruker:
De fleste sykler på sti- og endurosykler med 140-170mm vandring.
Det er ca 70/30-fordeling mellom vanlig- og helhjelm. De som sykler fort og vil utfordre seg selv bruker helhjelm, de som bare er ute på tur bruker vanlig hjelm.
Alle jeg har sett bruker knebeskyttere, en god del koster på seg albuebeskyttere i tillegg.
Det er viktig å ha smileutstyret i orden når du kommer ned, du kommer til å trenge det ICON_WINK