Investere i gull/sølv uten å ha det i madrassen?
|
Investere i gull/sølv uten å ha det i madrassen?
19/08/2022 15:21
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det snakkes mye om at man må kjøpe fysisk gull. Regner med at vi 2022 har markeder hvor man kan kjøpe seg inn og slipper å ha det i mynter hjemme (?) Noen som har tips til store solide atomkraftaksjer sånn i samme slengen tar jeg gjerne i mot dette også.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Investere i gull/sølv uten å ha det i madrassen?
[Re: sanouka]
19/08/2022 15:40
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Gull og sølv er typiske SHTF-investeringer - tror du at det er fare for at MER s. kommer til å treffe vifta, ja, så kjøper du eventuelt sånt. Eller du bygger en bunker et sted... Personlig lurer jeg litt på vitsen med alle de gull- og sølv-myntene (eller barrene) - hvis vi havner tilbake på byttehandelnivået, hvordan skal en som selger deg (f.eks) noe salt, kunne gi igjen på en sånn mynt ? Eh, ja, det finnes varianter med gull-papirer, hvor noen har gullet i sitt hvelv, og du eier så-og-så mange gram. Joda, så lenge betalingssystemer og internasjonal handel fremdeles eksisterer, kan det være en variant for å sikre seg mot f.eks valuta-usikkerhet. Jeg ville ha spurt banken, Oslo Børs, og evt. noen som du vet driver i finans- eller aksjemarkeder - og jeg ville alltid husket på å regne inn egeninteressen for kilden i vurderingen av infoen jeg fikk. (Og: Trust, but verify...)
|
|
|
19/08/2022 18:49
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
I en tid hvor hermetikkbokser erstattes med pappkartonger, så tenker jeg en bedre valuta i bytteøkonimien er nettopp hermetikk! Trenger ikke ha det i madrassen en gang, man lager liksågodt en rammeseng av dem!
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
19/08/2022 20:12
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Gull og sølv er typiske SHTF-investeringer - tror du at det er fare for at MER s. kommer til å treffe vifta, ja, så kjøper du eventuelt sånt. Eller du bygger en bunker et sted... Personlig lurer jeg litt på vitsen med alle de gull- og sølv-myntene (eller barrene) - hvis vi havner tilbake på byttehandelnivået, hvordan skal en som selger deg (f.eks) noe salt, kunne gi igjen på en sånn mynt ? Eh, ja, det finnes varianter med gull-papirer, hvor noen har gullet i sitt hvelv, og du eier så-og-så mange gram. Joda, så lenge betalingssystemer og internasjonal handel fremdeles eksisterer, kan det være en variant for å sikre seg mot f.eks valuta-usikkerhet. Jeg ville ha spurt banken, Oslo Børs, og evt. noen som du vet driver i finans- eller aksjemarkeder - og jeg ville alltid husket på å regne inn egeninteressen for kilden i vurderingen av infoen jeg fikk. (Og: Trust, but verify...)
At det er SHTF og sikring i riktige dårlige tider vet de fleste. Det jeg altså lurte på var spesifikke selskap. Jeg ser jeg feks kan kjøpe gruveaksjer i store selskap, men det føles ikke helt som å kjøpe noe gull liksom. ETFer er jo bare spekulative papirer så det er kanskje slik at gruveaksjer er det nærmeste man kommer uten å fylle kamferkisten med gull og sølvmynter.
|
|
|
19/08/2022 20:51
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
At det er SHTF og sikring i riktige dårlige tider vet de fleste. Det jeg altså lurte på var spesifikke selskap. Jeg ser jeg feks kan kjøpe gruveaksjer i store selskap, men det føles ikke helt som å kjøpe noe gull liksom. ETFer er jo bare spekulative papirer så det er kanskje slik at gruveaksjer er det nærmeste man kommer uten å fylle kamferkisten med gull og sølvmynter. Som jeg skrev: det finnes varianter med gull-papirer, hvor noen har gullet i sitt hvelv, og du eier så-og-så mange gram. Dette er korrekt informasjon; derimot sitter jeg altså IKKE på navn, nummer og adresser, disse må du finne selv. Tilleggskommentar: Forøvrig synes jeg du er litt optimistisk med å stille et sånt spørsmål på et sykkelforum; joda, det er mange slags folk som sykler, men det er ikke dermed sagt at noen her HAR slik informasjon, eller evt. ønsker å identifisere seg som ansatt i finansselskaper. Dette er primært et sted for hobbysyklister, og følgelig er et hvilket som helst annet tema marginalt her. Ikke dermed sagt at du IKKE kan få svar her; bare at det altså synes meg å være lite sannsynlig at dette vil være en god kilde for sånn informasjon...
Redigert av Peddal-pedanten; 19/08/2022 21:00.
|
|
|
20/08/2022 09:17
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil tvert i mot si at jeg tror det er veldig sannsynlig at noen her vet noe om dette. Jeg baserer dette på antagelsen om at den gjennomsnittlige norske stisyklisten er en godt lønnet mann og med høy nok utdanning til å ha interesse for hvordan man kan skaffe eller sikre meravkastning av sparepengene. Det at det allerede er gitt svært gode svar viser jo at det er riktig sted å spørre. Som med alt annet.
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
20/08/2022 09:32
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
At det er SHTF og sikring i riktige dårlige tider vet de fleste. Det jeg altså lurte på var spesifikke selskap. Jeg ser jeg feks kan kjøpe gruveaksjer i store selskap, men det føles ikke helt som å kjøpe noe gull liksom. ETFer er jo bare spekulative papirer så det er kanskje slik at gruveaksjer er det nærmeste man kommer uten å fylle kamferkisten med gull og sølvmynter. Som jeg skrev: det finnes varianter med gull-papirer, hvor noen har gullet i sitt hvelv, og du eier så-og-så mange gram. Dette er korrekt informasjon; derimot sitter jeg altså IKKE på navn, nummer og adresser, disse må du finne selv. Tilleggskommentar: Forøvrig synes jeg du er litt optimistisk med å stille et sånt spørsmål på et sykkelforum; joda, det er mange slags folk som sykler, men det er ikke dermed sagt at noen her HAR slik informasjon, eller evt. ønsker å identifisere seg som ansatt i finansselskaper. Dette er primært et sted for hobbysyklister, og følgelig er et hvilket som helst annet tema marginalt her. Ikke dermed sagt at du IKKE kan få svar her; bare at det altså synes meg å være lite sannsynlig at dette vil være en god kilde for sånn informasjon... På de snart 20 forumåra tror jeg det kun er tre ganger jeg ikke har fått et vettugt svar på alt fra bakeoppskrifter til relativt avanserte sparetips i fond aksjer ol. Kan hende at dette spm blir for avansert. Ser jo selv at å finne riktig investeringsmåte kan bli vanskelig og at mynter kanskje blir det letteste likevel. Kan jo være moro med en kiste full av dubloner og må vel isf også kjøpe litt smykker i gull til kona som danderes kledelig over kanten på den halvåpne kista 
|
|
|
20/08/2022 09:48
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
At det er SHTF og sikring i riktige dårlige tider vet de fleste. Det jeg altså lurte på var spesifikke selskap. Jeg ser jeg feks kan kjøpe gruveaksjer i store selskap, men det føles ikke helt som å kjøpe noe gull liksom. ETFer er jo bare spekulative papirer så det er kanskje slik at gruveaksjer er det nærmeste man kommer uten å fylle kamferkisten med gull og sølvmynter. Som jeg skrev: det finnes varianter med gull-papirer, hvor noen har gullet i sitt hvelv, og du eier så-og-så mange gram. Dette er korrekt informasjon; derimot sitter jeg altså IKKE på navn, nummer og adresser, disse må du finne selv. Tilleggskommentar: Forøvrig synes jeg du er litt optimistisk med å stille et sånt spørsmål på et sykkelforum; joda, det er mange slags folk som sykler, men det er ikke dermed sagt at noen her HAR slik informasjon, eller evt. ønsker å identifisere seg som ansatt i finansselskaper. Dette er primært et sted for hobbysyklister, og følgelig er et hvilket som helst annet tema marginalt her. Ikke dermed sagt at du IKKE kan få svar her; bare at det altså synes meg å være lite sannsynlig at dette vil være en god kilde for sånn informasjon... På de snart 20 forumåra tror jeg det kun er tre ganger jeg ikke har fått et vettugt svar på alt fra bakeoppskrifter til relativt avanserte sparetips i fond aksjer ol. Kan hende at dette spm blir for avansert. Ser jo selv at å finne riktig investeringsmåte kan bli vanskelig og at mynter kanskje blir det letteste likevel. Kan jo være moro med en kiste full av dubloner og må vel isf også kjøpe litt smykker i gull til kona som danderes kledelig over kanten på den halvåpne kista  "For avansert" er pisspreik; for lite kjent, på grunn av at det er lite efterspurt, er den mest sannsynlige grunnen. Jeg, som altså IKKE driver innen finans, har hørt om disse papirene - men jeg har aldri hørt om noen nordmann som faktisk har handlet sånne... (For ordens skyld: Siden jeg er lite interessert, har jeg altså heller ikke sjekket opp om de som ble nevnt i den artikkelen jeg i min tid leste, viste seg å være ekte eller svindlere.) Og for å presisere: Det er altså eier-sertifikater man kjøper, slik at man juridisk eier en gitt mengde gull, som er og forblir lagret i det hvelvet initiativtaker organiserte for saken. På grunn av at dette gullet altså ikke transporteres over landegrenser, vil det mest sannsynlig også være fritatt for moms, noe gullbarrer i utgangspunktet IKKE er, her i landet. Gullmynter, derimot, er fritatt fordi de formelt er kontanter, og kontanter er momsfrie.
|
|
|
20/08/2022 10:23
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du kommer med lite info man ikke selv henter opp på noen raske søk. Hvorfor ikke bare gå videre?
|
|
|
20/08/2022 10:43
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Det var liksom det jeg tenkte å gjøre, men jeg svarer når noen snakker til meg...
|
|
|
|
|