
For å svare på aug11x sitt spørsmål med en gang:
Dagen derpå var formen faktisk ikke så veldig bra.
Dehydreringen hadde herjet med kropp og sinn gjennom natten. Jeg hadde svevd ut og inn av drømmer om jungel, brønnvann, strenge ambulansedamer og forbudt Cola. Men fremfor alt følte jeg meg som den dusten jeg beviselig var. Jeg var som en førstegangsbesøkende fra varme strøk som hadde klart å gå seg vill i Frognerparken midtvinters i sommersko og forfrosset tærne.
C&O er langstrakt, men enkel og familievennlig. Med en smule planlegging, hadde jeg visst at jeg flere steder hadde kunne tatt av fra skogsveien og funnet bosetninger, skygge og servering. Jeg kunne ha tilført kroppen det den trengte for å unngå dehydrering. Jeg kunne ha syklet i kjøligere perioder gjennom døgnet for å unngå overoppheting.
Men når ting var som de var, fremsto en gåtur hundre meter over veien til
Potomac River Grill med deres
Corned Beef Hash og
Blueberry Pancakes som en uoverkommelig ferd gjennom badstuen som var Hancock. Jeg valgte derfor heller et mer oppnåelig mål, nemlig motellresepsjonen og den iskalde Colaen som den strenge ambulansedamen hadde nektet meg kvelden før.
Det hyggelige paret som eide og drev motellet viste seg å være velutdannede russiske emigranter som hadde skapt seg et liv i den amerikanske småbyen. Hun var attpåtil fra St. Petersburg, Europas vakreste by der jeg har tilbrakt store deler av mitt voksne liv. Vi fant tonen umiddelbart med felles savn etter byen ved Neva og felles sorg over krigen. Siden russere er like vennlig mot fremmede som amerikanerne, endte dagen med at de kjørte meg ti mil til Harpers Ferry - nærmeste by med togforbindelse til Washington D.C.
Harpers Ferry, der elvene Shenandoah og Potomac møtes ved inngangen til Appalachians og Blue Ridge Mountains, er et levende museum, med bevarte gater og bygninger fra den amerikanske borgerkrigen. Jeg syklet dit første gang i
mars 2019 via Washington & Old Dominion Trail.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=116043&filename=20191116_131423_resized.jpg)
I
november samme år besøkte jeg byen igjen via selvsamme
C&O Canal Towpath. Så vakker er kanalen på høsten.
Nå var vi kommet til 4. juli, og Harpers Ferry var fylt av flagg, motorsykkelklubber på buldrende Harley Davidson, barnefamilier i finklær, og av en eller annen grunn indiske turister. Et øyeblikk trodde jeg historiske bekledning inngikk i feiringen, inntil jeg forstod at det var grupper av konservative mennonitter, som uinnvidde lett kan forveksle med amish.
Jeg søkte tilflukt fra heten på den gamle jernbanestasjonen, og et velfylt Capitol Limited med egen sykkelvogn førte meg trygt tilbake til hovedstaden og fyrverkeri over Capitol.
Og snipp, snapp, snute var mitt bittelille amerikaeventyr ute.
***
Etter tre uker med utvidet jobbsykling i like mange land, kan jeg trygt slå fast at
Island og Grefillinn på alle vis var mest storslått og vellykket som sykkeltur.
Men til tross for alle mine tabber og det uvante klimaet, som medførte at planlagte 50 mil effektivt ble redusert til 25, var besøket til den amerikanske østkysten rent menneskelig en opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Amerikanerne er åpne, og alle er vennlig stemt mot en støvete syklist med store vesker på doningen. Fra sykkelsetet får du et helt annet innblikk i både land og mennesker enn på møter og organiserte ekskursjoner.
Og fellesskapet blant syklister er slående, ikke minst blant dem jeg fortsatt kaller eventyrsyklister. Sykler, utstyr, ernæring, ruter, kultur, drømmer. Mine
syv mil gjennom Ohiopyle med Blake begynte med den enkle observasjon at vi begge var på René Herse i Endurance-versjonen. Han på Steilacoom, jeg på Hurricane Ridge. Det alene er nok til å fylle en dag med dypt meningsfylte diskusjoner for eventyrsyklister. Og ikke minst det store, evige, overordnede spørsmålet som forener alle syklister av alle avskygninger over hele verden: Hvor kommer knirken fra? Er det kranken? Eller er det ikke kranken?
Samtidig var det ubeskrivelig deilig å lande i et kjølig og regnfylt Oslo, og fylle lungene med den friskeste sommerluft i Sørkedalen. Vi lever i det ideelle sykkelland med uendelige opplevelser langs rufsete kyst og i storslåtte fjell.
Nå skal jeg nyte Norge resten av sommeren og ikke sette en fot utenfor landets grenser.