Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 15 1 2 11 12 13 14 15

Bikepacking - hva anbefales?

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2716871 17/08/2022 06:31
L
likeråsykle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Nå er det jo en del år siden dette posten, og du har vært innom litt forskjellig utstyr siden. Ville du gått for en ortlieb seat pack den dag i dag?

Vurderer den her: https://bikeshop.no/ortlieb/f9902/ortlieb-seat-pack-seteveske-16-5-l-pvc-fri-456-g
Har bestilt hjem apidura expedition saddle pack 14L, og liker den egentlig ganske så godt, men får ikke til å stappe soveposen min nedi... Uten pakkpose går det, men kanskje litt dumt uten? Synes det er litt rart, da soveposen i teorien skal pakkes ned til 8L, men åpningen blir for liten.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: likeråsykle] #2716874 17/08/2022 06:53
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: likeråsykle
Ville du gått for en ortlieb seat pack den dag i dag?

Ortlieb er topp kvalitet, og stoffet er både lett og vanntett. Men nei, den ville ikke vært på toppen av min helt subjektive liste i dag. Jeg har hatt den, men solgte den raskt videre.

Det er smak og behag, og avhenger av bruk og vekt på bagasje, men selv ville jeg sett etter en seteveske som kan 1) kjapt løftes rett av og på uten å løsne festet, altså hylster med drybag eller veske med ministativ og 2) ikke har en tends til å vingle eller gnikke. De to poengene er som regel knyttet nært sammen.

Med en tradisjonell veske som Ortliebs eller nevnte Apidura, altså én enhet som festes direkte på sete og setepinne, ville jeg i så fall vurdert å kombinere med støtteanordning som nevnt i forrige innlegg. Et absolutt minimum for Ortliebs veske er stabiliseringsstroppen som tyskerne i sin visdom ikke har inkludert i vesken, men må kjøpes separat ICON_SMILE

Skjønner at det er Bikeshop du ser på. De har bl.a. Restrap 14 liter, dersom bagasjen egner seg for drybag. Ingen erfaring med den selv, men registrerer at den får ros.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2716887 17/08/2022 07:29
R
rosandholm Offline
Medlem
Medlem
R
Jeg syklet med Restrap 14 liter i sommer (riktignok med halve veska fyllt) og glemte etterhvert at jeg hadde den bak der. Fungerte ypperlig. Praktisk å bare ta ut drybagen når man skal inn på hotellrommet ICON_SMILE
[Linket bilde fra i.ibb.co]

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2716898 17/08/2022 08:08
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Liker Ortlieb sin seteveske, jeg. Svær munning gjør det enkelt å stappe soveposen inni, ventilen slipper ut overflødig luft, og i motsetning til de fleste andre setevesker så er den faktisk vanntett. Stropper man den ordentlig ned så synes jeg ikke den vingler noe særlig heller.

Har samme erfaring med Apidura, at åpningen er for smal som gjør det veldig knotete å få inn soveposen.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2716912 17/08/2022 09:16
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg hater setevesker (men bruker dem likevel av og til). Har kun eid en kinaveske og den nevnte ortlieb. Det er konseptet med at alt stappes inn i en stor åpning jeg syns er problematisk. Får hver gang man skal ha noe ut, ramler masse annet ut òg. Spesielt når det man skal ha ikke ligger øverst... Høy bannefaktor. Ser dog at noen vesker virker smartere, kanskje jeg gir det et tredje forsøk en gang.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2716915 17/08/2022 09:28
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg bruker en White seteveske på 10 liter (mistenker det er billigere Apiduraklone) og får plass til sovepose, underlag, klær + småstæsj. Siden veska er vanntett stapper jeg posen inn først (uten trekk) og dytter den godt ned i bunnen. Det samme med klær, det skal stappes, ikke rulles eller pakkes.

Jeg prøvde i vinter å sy en løs pakkpose for å raskere pakke av og på ved å tre den løse posen inn i seteveska, men det fungerte dårlig.

Jeg er rimelig sikker på at du får plass til sovepose +++ i Apiduraveska, men det må stappes.

Ellers istemmer jeg de øvrige bidragsytere at jeg i dag ville valgt løs seteveske som plasseres i hylster, eller stativ. Forenkler de/montering og tidsbruk når regnet høljer ned.

For å avhjelpe vingling lar jeg reimene gå en ekstra runde rundt seterails for å øke friksjon og jeg bruker i tillegg en ekstra pakkestropp fra bakerst på veska og til hvert sitt seterails.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: sun flyer] #2716946 17/08/2022 12:24
R
rosandholm Offline
Medlem
Medlem
R
Sitat: sun flyer
Jeg hater setevesker (men bruker dem likevel av og til). Har kun eid en kinaveske og den nevnte ortlieb. Det er konseptet med at alt stappes inn i en stor åpning jeg syns er problematisk. Får hver gang man skal ha noe ut, ramler masse annet ut òg. Spesielt når det man skal ha ikke ligger øverst... Høy bannefaktor. Ser dog at noen vesker virker smartere, kanskje jeg gir det et tredje forsøk en gang.

Løste dette med å pakke det jeg skulle trenge underveis i rammeveska og ha toalettsaker + klesskift i seteveska. Åpnet drybagen på hotellrommet. Problemet er sikkert verre om man er på skikkelig bikepacking og har de tunge tingene nederst i posen.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2716958 17/08/2022 13:38
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
En liten styrebag på 2-3 liter. Er det no kjekt å ha, eller er det for smått? Noen som bruker?

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: mpe] #2716961 17/08/2022 14:07
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Tror svaret er at alle bruker. Nesten ICON_SMILE

Ta testen: Rorschach-test: Styrevesker

Hilsen fra Øysang der jeg nettopp har innsett at fergen til Risør ikke går ICON_SMILE Da blir det litt lengre til Arendal i stekende sol langs buktende landevei. Sørlandsidyll på kysten. Med full oppakning!

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717185 19/08/2022 08:34
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har begynt å bruke Vaude trailsaddle 2

Har også forrige versjon, men den krevde litt mye eksponert setepinne. Sitter som et skudd og har også ekstra åpninger for ev. ytterligere sikring. Oppgis til 10l av Vaude, så litt mindre enn Restraps 14l. Når jeg bestilte fikk jeg avbildet variant og ikke "svart" som xxl merker den som, men det var ikke meg imot. Reflex på hylse og pose.

Tok også med meg Vaude trailfront 2 da xxl hadde 25%, men ikke fått testet enda. Og det hører sikkert til en eller annen tråd om ekstrem pakking (sove ute) hvis man har slike behov ICON_WINK

Liker veldig godt bumper bar prinsippet, så takk for den! Litt kostbart, men legges i ønskelisten. Jeg har noen merker på soveposetrekk etter humper og forhjul.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717311 20/08/2022 08:31
L
likeråsykle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Takk for tilbakemeldinger, blir Ortlieb! Her spiller det også inn at den er vanntett (tror ikke apidura er 100%? kun vannavstøtende?).

Over til tempobøyler - er det stor forskjell på å bruke "mye" penger og ikke?
feks:
https://bikeshop.no/pro/prab0039/pro-missile-ski-bend-clip-on-tempob%c3%b8yle-sort-aluminium-484-g
https://bikeshop.no/xlc/2501520900/xlc-hb-t04-tempob%c3%b8yle-sort-aluminium

Skal brukes for å kunne variere grep i større grad på tur

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: likeråsykle] #2717316 20/08/2022 09:45
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Over til tempobøyler - er det stor forskjell på å bruke "mye" penger og ikke? (...) Skal brukes for å kunne variere grep i større grad på tur.

ICON_SMILE

Jeg tilbringer dagen med å sveve rundt på deilig buktende landevei øst for Kragerø, og det slo meg nettopp at jeg savner tempobøylene.

Mitt råd: Ikke tenk så mye på materiale og vekt, men velg et merke som tilby armer/extensions med forskjellig utforming. Med tiden vil du selv bestemme hvilken form du foretrekker, og da er det fint å kunne kjøpe disse separat.

Selv har jeg Profile Design, men i dag ville jeg trolig valgt Redshift Quick Release Aerobars fordi det er så hendig og lett å ta dem av og på, nettopp for turbruk på landeveissykkel. Da hadde jeg kanskje husket å sette dem på også denne gang ICON_SMILE Bikeshop hadde dem i assortementet tidligere. Du kan eventuelt høre om de tar dem inn igjen.

Takk for tilbakemeldinger, blir Ortlieb!

Jeg håper du blir fornøyd!

Men jeg må dessverre si at jeg husker hvordan det var å sykle samme rute her langs kysten med Ortlieb-vesken.

Høy kvalitet, ja, vanntett, ja, og jeg likte den godt innledningsvis, men jeg måtte være høyst påpasselig med pakking og plassering av gjenstander av en viss vekt for å unngå vingling, en øvelse som måtte gjentas om noe skulle frem av vesken, som ved overnatting eller uforutsette omstendigheter. Gnissing mot setepinnen oppstod dessverre lett, særlig i regn. Ved stopp i tettbygd strøk, eller nattestid, var det ikke mulig å løfte vesken rett av om jeg ikke ville eller kunne ha den stående på sykkelen. Over tid ble det ikke optimalt for meg.

I likhet med nevnte Apidura, er dette design fra første generasjon setevesker. Nå er det stadig flere som tilbyr andre løsninger, med hylster eller ministativ, som nevnt over. Mer stabilt, mer fleksibelt, mer praktisk, særlig på turer over flere dager.

Mener ikke å baktale en anerkjent, god veske som mange er veldig fornøyd med, den fungerer sikkert utmerket for lett og volumiøs bagasje som sovepose, klær osv, så kanskje topp for deg - men vil bare dele egen dyrekjøpt erfaring.

Om du er interessert, kan du lese om stabiliserte vesker på CyclingAbout: The best stabilized bikepacking bags and harnesses.

[Linket bilde]

Hilsen fra Valle!

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717318 20/08/2022 09:53
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sepeda, setevesker skal pakkes på morran med sånt du ikke trenger før kvelden har kommet...

Regntøy, proviant, snop, lappesaker, mobil, og allehånde andre fiklerier plasseres i andre skjul og lommer...

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Peddal-pedanten] #2717326 20/08/2022 12:34
L
likeråsykle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Sepeda
!

Åh, ser herlig ut! Som jeg savner buktende landeveier i Vestfold!! Og så fresh sykkel! Har ett It band-problem (tror jeg) som blir trigga av mer enn en time sykling, så her tilbringes dagen med en rask tur rundt i bygda og ellers får jeg jo endelig tid til å smekke sammen ett bikepacking-sett og fikse andre problemer (numne hender).

De tempobøylene du linka til så flotte ut! Spesielt mtp at jeg har tendens til å utsette ting som ikke er fort gjort, så lett og hendig å ta av og på er fint for meg ICON_SMILE

Hmm. Får tenke litt mer på det i dag, takk for link om stabiliserte vesker! Må fortsatt tenke litt på veske foran. Har egentlig landet på en fra apidura som rulles fra begge sider, men etter å ha festet den litt foran så innser jeg at jeg muligens ikke får utnyttet denne noe særlig, da jeg har veldig smalt styre (360mm).

(min tanke er sovepose+varm jakke+klær+toalettsaker i seteveske, liggeunderlag+regnjakke+elektronikk+ litt mat i styreveske, også litt snacks/verktøy i veske på overrøret og snackback (ligner på drikkeflaskeholder. Kanskje jeg får presset liggeunderlag i seteveska, men da må jeg kanskje ha nytt liggeunderlag..).

Sitat: Peddal-pedanten
Sepeda, setevesker skal pakkes på morran med sånt du ikke trenger før kvelden har kommet...

Regntøy, proviant, snop, lappesaker, mobil, og allehånde andre fiklerier plasseres i andre skjul og lommer...

Ja, det er min tanke og! Ser jo for meg at vesken sitter på sykkelen hele dagen, men kan jo hende jeg endrer mening etter hvert...

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Peddal-pedanten] #2717331 20/08/2022 15:39
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Hmm. Får tenke litt mer på det i dag, takk for link om stabiliserte vesker! Må fortsatt tenke litt på veske foran.

Merk at hos CyclingAbout omtales ikke f.eks. britiske Restrap, som er lett tilgjengelig i Norge.

Deres Carry Everything-serie er utmerket.

Jeg kan anbefale styrevesken Bar Bag, og setevesken Saddle Bag er allerede nevnt. Begge med hylster og drybag. Rammevesken Frame Bag kan kjøpes enten med standard eller custom mål. Ikke fullstendig vanntett og dermed en smule pustende. Men har syklet gjennom dager med regn uten å ha observert mer enn en lett fuktighet i materialet.

For tempobøyler, se deres Race Aero Bar Bag. Burde også fungere godt med smalt styre, som ditt.

Om du derimot vil ha noe ikke alle andre har, og samtidig støtte en ukrainsk familiebedrift rammet av krigen, se på Rogov Bags. Ikke hylster på alle vesker, men ypperlig håndarbeid. Jeg la ut noen ord og bilder her.

Sitat: Peddal-pedanten

Det er snilt at du vil lære meg å pakke, Peddal-pedanten ICON_SMILE

Men om du sykler f.eks. en uke, blir det uvergelig en del bevegelse ut og inn av setevesken, og gjerne veskene av og på sykkelen.

Er på fjerde dagen denne uken, og selv med bedagelig kredittkort-bikepacking, setter jeg stor pris på å kunne ta både seteveske og styreveske/drybag rett av og på i en håndvending, og ikke måtte ta særlige hensyn ved daglig pakking for å forhindre vingling eller gnissing.

Om man skal kombinere syklingen med f.eks. tog eller båt, er det også praktisk å kunne ta veskene kjapt av og på.

Hva man legger i hvilke vesker, vil også avhenge av klima og årstid. Island er ikke det samme som Spania, like lite som Vestlandet er det samme som Sørlandet. På vinterstid er klærne gjerne mer volumiøse enn på sommerstid. Og så videre.

Pakke så fornuftig og funksjonelt som mulig, slik du skriver, gjør man uansett.

Og når alt det er sagt:

Vi har alle forskjellige behov, og mine erfaringer og preferanser behøver slett ikke være relevante for alle andre. Sykkelen er bilen min, og jeg har oftere PC, sko, arbeidsklær og toalettsaker enn sovepose i setevesken ICON_SMILE

Bruker selv Arkel Seatpacker 15, men den er dessverre dyr å importere.

Æsj, altfor langt innlegg med for mange gjentagelser igjen. Beklager.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717343 20/08/2022 20:09
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Redshift tempobøylene veier jo et tonn? Og hvilke justeringsmuligheter har de?

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: sun flyer] #2717346 20/08/2022 20:30
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
ICON_SMILE

Fra 570 til 640 gram, ja.

Og det samme slo meg da jeg kjøpte (andre) bøyler. Men i dag verdsetter jeg funksjonalitet høyere enn noen hundre gram ved fullt bikepacking-oppsett.

[Linket bilde fra ksr-ugc.imgix.net]

Gode justeringsmuligheter. Og så får du armer/extensions i forskjellige versjoner/utforming.

Hvor du vil feste holderne på styret, bestemmer du selvsagt selv. Hele poenget er at de er quick release med tanke på sykler der bøylene ikke står på permanent. Det gjør det også enkelt å justere plassering underveis.

Redshift er generelt veldig bra. Men ikke lettvekt.

Chapeau og kudos for rapporter fra Northcape4000. Har nettopp lest de siste yes

Må være en mengde å lære derfra om bikepacking-oppsett også.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717388 21/08/2022 12:47
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sepeda, hvordan får du med PC i det oppsettet du har vist frem?

Hilsen anonym mann som vurderer bagasjebrett/tailfin

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Andreas83] #2717393 21/08/2022 13:32
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Andreas83
Sepeda, hvordan får du med PC i det oppsettet du har vist frem?

ICON_LAUGH

Nå spurte du i rett tid. Driver altså på og pakker ut etter utvidet pendling til Arendal ICON_SMILE

[Linket bilde]

Som du ser, har PC god plass - her trygt mellom fritidssko og toalettveske. Hadde større PC før - det gikk også bra.

Men for ordens skyld: Jeg bruker ikke bikepacking-vesker til alminnelig daglig pendling.

Sitat: Andreas83
Hilsen anonym mann som vurderer bagasjebrett/tailfin.

Som nevnt over, har jeg Arkel Seatpacker 15 med ministativ. Jeg er veldig glad i den, og i motvind over Kaldidalur var det en trøst at seteveske er rimelig aerodynamisk.

Men den har noen ulemper i forhold til bagasjebrett/tailfin.

Oppgitt maksvekt er 5 kg, og den grensen bryter jeg dessverre fra tid til annen.

Da Google Map lurte meg ut på en steinete, bratt sti på vei til Stockholm, førte overvekt og risting til at en bolt i stativet røk. Siden skjebnen som regel står meg bi, rullet jeg rett ut i et lite svensk tettsted der den lokale jernvarehandelen satte himmel og jord i bevegelse for å finne en tilsvarende bolt til meg. Alle hjelper en støvete syklist med vesker ICON_SMILE Under andre omstendigheter, kunne tapet av bolten vært mer dramatisk.

Og så var det den gangen jeg glemte igjen stativet på et hotellrom i Madrid, reiste hjem og forlot det der kun dager før pandemien brøt løs og den spanske hovedstaden stengte ned.

Og det ryktes blant ultradistanseryttere at et Arkel-stativ røk langs Baja Divide. Ikke heldig.

Poenget mitt er at med bagasjebrett/tailfin kan du laste mer vekt, og konstruksjonen er trolig mindre sårbar enn ministativ festet til sete, som hos Arkel.

Men på det viset, er gjerne tradisjonelle vesker eller hylstre som stroppes til ramme og gaffel det tryggeste. Ingen stativer som kan knekke eller bolter som kan ryke ICON_SMILE

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717400 21/08/2022 14:51
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ser ut som det er mer plass i Arkel enn Restrap sin på 14L, mer enn spesifikasjonene skal tilsi. Designet med alu-rammen virker veldig smart. Stiv pris med levering og mva. ja, 3100NOK-ish (nesten 3 stk Restrap 14L på tilbud).

Har litt dekk-seteveske-klareringsutfordringer med min 14L. Eller utfordringen er mine korte ben med 80cm-ish inseam som gjør at jeg har small Rondo Ruut, med et ikke altfor høyt sete, kun 2-3cm klaring. Litt humpete terreng kan medføre litt subbing. Heldigvis er stoffet svært solid, men er vel bare et tidsspørsmål før dekket har spist seg igjennom. Tror løsningen for meg kanskje er en smallere seteveske, evnt. få laget en custom.

Hovedfordelen - i mine øyne - med panniers er hvor lett det er å pakke. En slipper å være bydelsmester i Tetris for å få pakket alt i diverse små vesker på sykkelen, innenfor en tid hvor turfølget ikke har begynt å kjede seg. I tillegg kunne jeg hatt packraften bakpå bagasjebrettet, istedenfor å måtte sykle med 35L sekk, og de smertene det medfører.

Akk, så mange muligheter, så mange valg.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717404 21/08/2022 16:09
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Rack gir jo større sjokkbelastninger på bakhjulet og ramma. Det er som jeg ser det hovedgrunnen til å ha vesker som stroppes fast. De fjærer litt når du kjører over hull og kanter. Og det er kanskje grunnen til at disse veskene kom først til terrengsykling.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717437 22/08/2022 06:17
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
ICON_SMILE

Fra 570 til 640 gram, ja.

Og det samme slo meg da jeg kjøpte (andre) bøyler. Men i dag verdsetter jeg funksjonalitet høyere enn noen hundre gram ved fullt bikepacking-oppsett.
....

Interessant at bøylediskusjonen kommer opp på bikepackingforumet.

Jeg researchet dette tidligere i år, kom fram til at jeg kommer til å kjøpe meg et sett med profile design 35a og legge til riser'e etter behov. Jeg har da drop-bars.

På ultra-ritt hvor flate styrer er like vanlig som drop bars (f eks tour divide og silk road mountan race) så er det også vanlig med bøyler, da er det gjerne litt andre modeller som anbefales på flat bar enn på drop bars.

Så er det spørsmål om riser'e. En drop bar mtb er kanskje litt høyere rigga i utgangspunktet enn mer tradisjonell gravel. Jeg kommer nok likevel til å legge til noen riser'e på min drop-bar mtb. Komforten er et overskyggende poeng.

For min del er dette primært aktuelt for virkelig lange turer. Mulighetene for mer variasjon på sittestilling er da gull. Kravene til en sykkel rigga for slike turer blir noe annet enn for lettvektsbikepacking over en helg.

Jeg synes disse erfaringene var særlig nyttig å lese om:
https://www.biketour-global.de/en/2021/01/03/review-profile-design-sonic-ergo-35a-45ar-aerobar/

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717446 22/08/2022 07:50
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har aldri testet bøyler på flatt styre. Det er riktig som du sier at utgangspunktet er høyere front på disse, men så blir de gjerne brukt på dårligere underlag, så jeg regner med at det er greit med riser der òg. Var fin den linken, kanskje jeg skal investere i et nytt sett.

Sepeda: Nå koster redshift's variant mye ekstra og veier mer enn de billigste så mener jeg at man betaler dobbelt så mye for å få noe som er tyngre og at den eneste fordelen er at den er kjapp å demontere. Men for meg som bruker karbonstyre vil jeg vite hvor mange nm klemmen gir og jeg ser ikke poenget med at den skal være rask å demontere for jeg har den stort sett alltid på.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EspenS] #2717459 22/08/2022 09:08
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: EspenS
Interessant at bøylediskusjonen kommer opp på bikepackingforumet (...) Jeg synes disse erfaringene var særlig nyttig å lese om:
Test ride with the Profile Design Sonic Ergo 35a & 45a aerobar

Takk, Espen!

Som trådstarter prøver jeg med hard hånd å holde oss på sporet med bikepacking-vesker, men bøyle er i mitt hode nesten i samme kategori, siden det er noe vi gjerne fester på sykkelen for de lange turene med bagasje ICON_SMILE

Interessant test. Jeg skulle for egen del ønsket at Moschek skrev mer om Redshift ICON_SMILE

[Linket bilde]

Som beskrevet i tråden Valg av tempobøyle for langdistansesykling, endte jeg selv opp med den nå utgåtte modell Profile Design T4+ i aluminium, som for øvrig var lettere enn karbon-versjonen. Kan skimtes på bildet over fra Stockholmstur. Har ikke brukt bøyle hyppig nok til å ha en klar formening om oppsett og utforming, men håper å få anledning til å rulle gjennom deler av Finland neste måned. Der burde de komme til sin rett.

Det finnes som nevnt vesker designet nettopp for tempobøyle, som Restrap Race Aero Bar Bag og Apidura Racing Aerobar Pack. Jeg har brukt Restraps alminnelige styreveske, og det fungerer for så vidt med bøyle, men ikke optimalt.

Nå koster redshift's variant mye ekstra og veier mer enn de billigste så mener jeg at man betaler dobbelt så mye for å få noe som er tyngre og at den eneste fordelen er at den er kjapp å demontere. Men for meg som bruker karbonstyre vil jeg vite hvor mange nm klemmen gir og jeg ser ikke poenget med at den skal være rask å demontere for jeg har den stort sett alltid på.

Men så anbefalte jeg den heller ikke til deg, men til likeråsykle ICON_SMILE

Når man har bøyle tilnærmet permanent på sykkelen, er det åpenbart helt meningsløst å investere i en mer kostbar og tyngre Redshift Quick Release, der hele poenget er å kunne ta den raskt av og på etter behov. Likeledes om man sykler ritt der vekt er avgjørende.

Det er for øvrig klemmer som skrus på styret med den Nm som produsenten av styret måtte anbefale. Man klikker armene på denne klemmen.

Om man ønsker det, kan man bruke bøylen i det Redshift kaller Switch Aero System, der rytteren kan veksle mellom tradisjonell landeveisposisjon og mer aggressiv tempo-posisjon. Igjen er tanken raskt å sette en tradisjonell landeveissykkel opp på annet vis, for dem som ikke ønsker permanent tempo-oppsett. Forutsetter at rammen tar standard 27,2 mm setepinne, eventuelt med adapter/shims. Også relevant for ultradistanse, men de fleste setevesker vil dessverre ikke tillate slike kjappe endringer av seteposisjon. Med bagasjebrett/tailfin derimot, burde det gå bra.

Redshift utmerker seg nettopp med utradisjonelle løsninger. Det koster, og vekt er ikke en prioritet. Lett å kritisere, men tanken er god, og ofte også funksjonen ICON_SMILE

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: sun flyer] #2717505 22/08/2022 12:36
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har aldri testet bøyler på flatt styre. Det er riktig som du sier at utgangspunktet er høyere front på disse, men så blir de gjerne brukt på dårligere underlag, så jeg regner med at det er greit med riser der òg.

Det jeg egentlig gjorde der var å skille litt mellom drop bar mtbs (altså ikke flatt) og mer tradisjonell gravel geometri ICON_WINK Dropbar mtbs som cutthroat, stargazer, fargo som er mer mat for turer som the great divide enn de mer raske aggressive 'do it all' gravelsyklene vi bruker her hjemme til nordmarka-parkett og tilsvarende hvor dekk bredere enn 45 er tilnærmet uhørt og hvor bikepacke-relevansen gjerne strekker seg til noen dager credit card touring.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EspenS] #2717513 22/08/2022 14:08
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
***Avsporing***

På vegne av alle som bedriver credit card touring med begrenset bikepacking-relevansparkett, vil jeg si at jeg er dypt fornærmet, såret, vonbroten og ikke minst grunnleggende krenket av den nedlatende tonen og dulgte antydningen om at vi ikke er barske nok.

Vårt eneste forsvar må være at du svarer en kar som i fjor faktisk syklet over 3250 km i Around Norway og i år over 3800 km i North Cape 4000, begge unsupported, mens du tenkte på å sykle Great Divide.

Den svei, tenker jeg!!!

***Avsporing slutt***

ICON_GRIN

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: EspenS] #2717531 22/08/2022 18:27
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: EspenS

Det jeg egentlig gjorde der var å skille litt mellom drop bar mtbs (altså ikke flatt) og mer tradisjonell gravel geometri ICON_WINK Dropbar mtbs som cutthroat, stargazer, fargo som er mer mat for turer som the great divide enn de mer raske aggressive 'do it all' gravelsyklene vi bruker her hjemme til nordmarka-parkett og tilsvarende hvor dekk bredere enn 45 er tilnærmet uhørt og hvor bikepacke-relevansen gjerne strekker seg til noen dager credit card touring.

Jeg skjønner dèt. Men svaret mitt er det samme og vi er egentlig ganske enige i at bøylene godt kan være høyere på en mtb geo. For min egen del skjønner jeg ikke helt vitsen med drop bar mtb, men smaken er som baken. En god gammeldags HT er en rask sykkel på grov grus. Er det egentlig noen som har kjørt Tour divide raskere enn det Mike Hall (TCR's far) gjorde med dette oppsettet?

Hvordan man overnatter er rimelig irrelevant i forhold til sittestillingen og høyde på bøylene ICON_LAUGH Og Det kan være både eventyr og bikepacking selv om underlaget hovedsakelig er asfalt.

Redigert av sun flyer; 22/08/2022 18:33.
Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: sun flyer] #2717533 22/08/2022 18:44
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Er det egentlig noen som har kjørt Tour divide raskere enn det Mike Hall (TCR's far) gjorde med dette oppsettet?

Takk for lenke!

Mike Hall har fortsatt rekorden for Tour Divide, fra 2016, ja, men om du med TCR mener Giant TCR, var det en annen Mike - Mike Burrows ICON_SMILE

Jeg har Mike Halls navn på min signalgule Kinesis Tripster, og hans tragiske bortgang er del av bakgrunnen for at jeg er så opptatt av synlighet, uten at jeg med det tar stilling til årsaken til ulykken.

Håper at vi ikke trenger å ta noen runde om egnethet av terrengsykkel med flatt styre versus forskjellige former for bukkestyresykkel på diverse underlag og ruter. Det er et spørsmål som jeg tenker er utenfor denne tråden. Man kan åpenbart drive med bikepacking på alle, og vesker og annet utstyr er delvis overlappende.

CyclingAbout: The Fastest Bikes of the Tour Divide Ultra Race

Med det forbeholdet, kan jeg likevel anbefale CyclingAbouts gjennomgang av sykler og oppsett i Tour Divide med lenker til Bikepackings detaljerte oversikt over sykler og oppsett for henholdsvis bukkestyre og flatt styre i årets ritt (anbefales!) Her er er det mat for en mengde forskjellige tråder.

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: Sepeda] #2717543 22/08/2022 20:02
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Er det egentlig noen som har kjørt Tour divide raskere enn det Mike Hall (TCR's far) gjorde med dette oppsettet?

Takk for lenke!

Mike Hall har fortsatt rekorden for Tour Divide, fra 2016, ja, men om du med TCR mener Giant TCR, var det en annen

Med TCR mener jeg selvfølgelig Transcontinental; det hippeste bikepackingrittet på (I hovedsak) asfalt.
En liten smakebit fra starten:

Re: Bikepacking - hva anbefales? [Re: sun flyer] #2717544 22/08/2022 20:04
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Med TCR mener jeg selvfølgelig Transcontinental; det hippeste bikepackingrittet på (i hovedsak) asfalt.

ICON_LAUGH

Takk - beklager - det burde jeg ha skjønt - vi er i forskjellige bokser ICON_SMILE

Nå har vi forresten rundet 100.000 klikk i tråden!

Side 13 av 15 1 2 11 12 13 14 15

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå