Fra sykkel til løping (med hund) råd?
|
Fra sykkel til løping (med hund) råd?
16/08/2022 10:15
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Hei Akkurat nå er jeg ganske godt trent og spisset inn mot terrengsykkel og lange distanser. Har "gågget"/småløpt sporadisk med trekkhund men nå som min egen rittsesong er over så skal jeg tune inn for å kunne løpe NM Bergen i snøreløp med trekkhund (delta i sykkel og, men det har jeg koll på) Å løpe med en trekkende hund er jo noe litt annet enn å løpe selv, hoften blir trukket frem og man treffer nok også bakken ganske hardt, spesielt nedover syntes jeg. Er det noen som har erfaringer eller tips til hvordan jeg bør legge dette opp fremover? Jeg kommer fortsatt til å trene sykkel så skal ikke være 100 % fokusert med løpinga. Jeg har ingen ambisjoner, bare forbli skadefri og ha det gøy med å løpe utover høsten med bikkjene Ser for meg at jeg bør sikkert trene både med og uten hund. (trener styrke 2x i uka og, typiske baseøvelser, kan legge til konkrete skadeforbyggende ting der også hvis noen har gode råd om det)
|
|
|
Re: Fra sykkel til løping (med hund) råd?
[Re: SiljeKH]
16/08/2022 10:38
|
Bailey
Medlem
|
Medlem
Mener at du får noen seler som går rundt hofte og skulder parti som er egnet. Vi har brukt noen lange lenker med strikk og det har fungert sånn nogenlunde. Så styres noe av styrkeforhold mellom deg og hunden, hvis du er en liten flis med ett digert beist av en hund så vil jeg tro du sliter uansett. Med tanke på ren løpetrening ville jeg bare brukt en langline på 5-10m som du bare lar slepe i bakken, slik at hunden egentlig er løs.... det fungerer veldig bra med en noe ustrukturert og overlykkelig Dobermann snuppe med lange bein og mye fart. Vi kjører til en lokal utfartsparkering og jogger innover i skogen på stier, aldri på asfalt- eller grusveier Det å få en hund til å trekke "passe mye" er ukjent terretorie for oss 
Du kan ikke kjøpe lykke men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
|
|
|
16/08/2022 10:42
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Jeg har utstyr til løping med hund (cani x fra Non stop og bungee helstrikk)
Bor et sted med båndtvang frem til 30.09 så løs går dessverre ikke. Tenker mest på hvordan jeg, mennesket, kan tåle løping med en sterk, trekkende hund foran. Poenget er at hunden skal trekke mest mulig og jeg løpe fortest mulig. Glemte å si at distansene på dette er rundt 4-5 km så ganske korte løp med høy fart og lange steg vil jeg tro.
|
|
|
16/08/2022 11:34
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg hadde hund og løp, brukte jeg en modifisering på drikkevesten. Det ga utfordringer for balansen, spesielt når man var sliten, men jeg unngikk at hoften ble presset frem. Størsteparten av de jeg ser som løper (raskt) med hund, bruker en lignende sele som den du har, og mange av de "flyter"/spretter lett bak hunden. Du vet sikkert allerede at det kalles Canicross, men Canicross - NonStop har tips til styrkeøvelser og nybegynnerguide. Samme med Canicross UK.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
16/08/2022 13:47
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Dette så skikkelig kult ut: ![[Linket bilde fra non-stopdogwear.dog]](https://non-stopdogwear.dog/uploads/nonstopdogwear/originals/_b1a6534.jpg) LarsB
|
|
|
16/08/2022 16:57
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Begynn å løpe med hund tidlig. I god tid før NM. Du kommer til å være støl i mange dager etterpå  Det er ganske vanlig å "holde igjen". Prøv å slippe på, og la beina gå. Du kan se Ben Robinson her https://youtu.be/abWbYu1NzmQ Ben har vunnet det meste som er mulig å vinne med en hund og et par joggesko.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Andreas83]
17/08/2022 07:09
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Når jeg hadde hund og løp, brukte jeg en modifisering på drikkevesten. Det ga utfordringer for balansen, spesielt når man var sliten, men jeg unngikk at hoften ble presset frem. Størsteparten av de jeg ser som løper (raskt) med hund, bruker en lignende sele som den du har, og mange av de "flyter"/spretter lett bak hunden. Du vet sikkert allerede at det kalles Canicross, men Canicross - NonStop har tips til styrkeøvelser og nybegynnerguide. Samme med Canicross UK. Har sett Non stop sitt ja, men ikke Canicross UK, får titte litt der.... Stosu: jeg begynte i dag med rolig 3 km ganske flatt, og tenker det er planen da, å øke utover. Vet det er mange løpenerder her som sikkert kan synse litt om hvordan man kan forebygge skader og slikt siden man egentlig løper litt over evne med motorhjelp foran, så er fortsatt ute etter ideer og tips og synsing (må ikke være hundespesifikt altså men alt som har med å ivareta kropp, muskler og ledd mtp at jeg ikke er vant til løping og ofte blir for ivrig på nye ting...)
|
|
|
17/08/2022 07:27
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tenker det viktigste løpemessig er kanskje å legge inn et tur ekstra i starten uten hund slik at du blir vandt med å løpe.
Selv om du har hjelp foran, så går det unna (relativt sett) og farten øker skaderisken. Mykt underlag, gode sko og korte distanser til å begynne med, selv om "hjelperen" gjerne vil lenger. Med tanke på farten så tenk også på sko, knaster og grep.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
17/08/2022 12:02
|
Tråkk uten trøkk
Medlem
|
Medlem
Start med oppoverbakker om mulig. Da blir både du og hunden varm uten at farten blir for høy. Prøv å fokusere på høy frekvens og korte steg i nedoverbakker. Blir det for lange steg nedover er min opplevelse at jeg bremser i hvert steg og overkroppen kommer bakpå i stedet for framover.
Løp kort og ofte, men lytt til kroppen. Lykke til :-)
|
|
|
17/08/2022 13:29
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Vet det er mange løpenerder her som sikkert kan synse litt om hvordan man kan forebygge skader og slikt siden man egentlig løper litt over evne med motorhjelp foran, så er fortsatt ute etter ideer og tips og synsing (må ikke være hundespesifikt altså men alt som har med å ivareta kropp, muskler og ledd mtp at jeg ikke er vant til løping og ofte blir for ivrig på nye ting...)
Forebygge skader..., da er det styrkertrening/øvelser som gjelder, og som jeg er altfor dårlig til selv. Men jeg har faktisk klart å ta meg sammen noen uker nå, med å bruke Stravas nye (p)rehab-app Recover. Masse øvelser, enten ferdige programmer, eller du kan bygge opp noe selv. Når først skaden har skjedd, har den også en funksjon der du angir hvilken kroppsdel du har trøbbel med, og så får du rehab-øvelser ut fra det.
|
|
|
|
|