Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
13/08/2022 22:19
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Dagens dose med KEE: "I Statnetts konsesjonssøknad for kablene til Tyskland og England omtales det norsk-svenske kraftsystemet som ett. Statnett solgte inn til politikerne at kjernekraft og kullkraft fra Tyskland og England skulle hjelpe det norsk-svenske kraftsystemet i hydrologisk tørre år (det står svart på hvitt som hovedpunkt i konsesjonssøknaden). De hydrologisk tørreste årene i Sør-Norge siden århundreskiftet har vært 2010 og 2006 hvor strømprisene var hhv. 44 øre og 40 øre i gjennomsnitt. 2021 og 2022 var og er litt tørrere enn normalt men ikke på Vestlandet og ikke i nærheten av 2010 og 2006, målt etter tilsig. Men hvor ble det av den tyske og britiske termiske kraften som Statnett solgte inn som forsyningssikkerhet til politikerne? Den britiske kullkraften er praktisk talt avviklet. Den tyske kjernekraften er redusert med 70% og den tyske kullkraften er halvert. Vel vitende om at disse kraftkildene var besluttet nedlagt solgte likevel Statnett dette inn som "forsyningssikkerhet" til beslutningstagerne. Svenskene har for lengst skjønt at dette var en bløff og har derfor fyrt opp oljekraftverket i Karlshamn som konsumerer 140.000 liter fyringsolje i timen. De rister sikker på hodet over at norske politikere har innført forbud mot parafin til oppvarming i norske hjem. Magasinfyllingen i Sør-Norge ligger 10,8 TWh under normal fyllingsgrad på denne tiden av året. Interessant nok tilsvarer denne mankoen kraftmengden som er netto eksportert til Tyskland og England gjennom de nye kablene siden de åpnet. Statnett hevder likefult at strømprisen ville vært like høy og magasinfyllingen like lav uten kablene til Tyskland og England. Den påstanden er et av de mange mysteriene som serveres fra Statnetts ledelse. Og, olje- og energiminister Terje Aasland sier det samme. Ja, alle politikerne i Arbeiderpartiet og Høyre sier det samme i kor, med det samme manuskriptet, fra Statnett. Men kunne Olje- og energiministeren og Statnett i allefall svare på ett spørsmål? Siden det norske og det svenske kraftsystemet omtales som ett, hvorfor er det da slik at strømprisene på Østlandet NO1 har ligget hele 47% høyere enn strømprisene i tilstøtende region i Sverige SE3 etter at kabelen til England ble åpnet i oktober i fjor? Ser frem til svar. Alle tall og referanser er hentet fra SSB, NVE og Nord Pool." https://www.facebook.com/1784332137...FW4esuDmHmRCfJBSt97SrDaSPsYvsl/?sfnsn=mo
|
|
|
13/08/2022 22:31
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
"Det er ingen tvil om at Statnett har levert mangelfulle og dels villedende informasjon rundt konsesjonen for kablene. Men konsekvensene hadde de neppe forestilt seg. Stortinget bør vedta en ekstern granskning av det statseide selskapet – snarest."
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/qW2XAg/statnett-maa-granskes?referer=https%3A%2F%2Fwww.bt.no&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1660371273
|
|
|
14/08/2022 08:18
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ok, Duck. Det begynner å bli greit med copy&paste nå.
Kan du ikke bare kutte det med 90%, velge noen gode sitater eller argumenter og la folk diskutere det om de vil?
|
|
|
14/08/2022 10:36
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Som om jeg sku skrevet det selv.
Mer interessant synes jeg fet var å lese kommentarfeltet, blant annet denne;
"Strømprisene har tidligere vært høye pga tørke uten at dette har medført ramaskrik.
Men dette er noe annet. Det har avslørt en kunnskapsløshet og fordreining av sannheten hos politikere som savner sidestykke. Som til dels gjentas ukritisk av media.
Det startet med at krigen i Russland fikk skylden. Det er det ikke, men var en utløsende faktor. Energiprisene var på full fart oppover i allerede for ett år siden, (det var da jeg fant ut at det var på tide å binde strømprisen.)
Så var det tørken som fikk skylden, igjen av politikerne. Men folk fant også ut at på tross av det eksporterte man for fullt, noe som forsterket krisen. Folk ble ytterligere forbannet.
Så hevdet politikerne at vi var bundet av avtaler. Folket fant ut at vi ikke var så bundet allikevel.
Så ble vi fortalt med Erna i spissen at utenlandskablene skulle gi oss forsyningssikkerhet. Men Statkraftsjefen kunne fortelle at det ikke var sikkert at Tyskland kunne levere strøm til vinteren da de muligens måtte rasjonere gassen. Det var vel omtrent da folket ble rasende.
Jeg kunne fortsatt, men stopper der.
Sannheten er at norske politikere pga kunnskapsløshet og manglende ROS analyser har hektet Norge ukritisk og uten kontroll på ett totalt dysfunksjonelt marked i EU, I stedet for å vedgå det (med noen få hederlige unntak), fortsetter de å servere argumenter som overhodet ikke samsvarer med virkeligheten. Det forsterker raseriet ytterligere."
Generelle betrakntinger på dette, KEE og alle lignende innlegg. Det er merkverdig og skremmende mye her som samsvarer med definisjonene på konspirasjonsteorier. Varsellampene burde virkelig bebegynne å lyse hos flere og å stille noen litt mer helhetlige spørsmål om det virkelig kan være sånn at vi nå har hatt 3-4 og muligens flere stortingsperioder med politikere som med overlegg har gjort dette bevisst for å "håve inn penger". For at det nå "tåkelegges" (mye brukt ord) og med statsministeren i spissen som da altså har fått som oppgave å lyve for befolkningen. Er dette på oppdrag av kongen, er han også involvert? Det er en kjent sak at politkere lyver og prater piss om mye og mangt men dette her er jo faktisk noe helt annet. Dette er konspirasjonsteorier satt i sving av folk som KEE og andre. Generelle betrakninger så kommer dette fra Nei til EU, Oljefanatike, klimafornektere og motstandere av det grønne skifte og fornybar energi. Bare sistnevnte alene burde være mer enn nok til å få alle kildekritiske lys til å blinke herfra til månen. Det er faktisk enn så lenge fortsatt lov å tenke litt selv. Folk vil ha enkle svar og løsninger på hvorfor dette. Jeg trur mye av svaret her ligger i menneskets psykologi. At folk ønsker svar og plukker det som ligger foran dem som den enkleste forklaring. Kunne sikkert skrevet mye om det. En konspirasjonsteori er en teori eller forestilling om at noe skyldes en hemmelig konspirasjon, det vil si en sammensvergelse eller et komplott.[1] Konspirasjonsfortellingene forklarer politiske, sosiale og historiske hendelser og samfunnsforhold som resultat av avledningsmanøvre iscenesatt av fordekte sammenslutninger av mektige personer, og ikke som følge av åpne aktiviteter, velkjente årsaker og naturlige forhold. De skjulte nettverkene blir gjerne beskrevet som «makteliter» og representanter for «alt som er galt i verden», grupper som ønsker å oppnå egne fordeler, skade noen eller holde sannheten skjult for allmenheten. Skremmende mye som faller inn her. https://no.wikipedia.org/wiki/Konspirasjonsteori
|
|
|
[Re: JoachimV]
14/08/2022 11:56
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Nå leser jeg verken facebook-diskusjoner og diverse clickbait-nettaviser, dermed vet jeg ikke hva slags meninger som legges ut der, men en skal være forsiktig med å kalle folk for konspirasjonsteoretikere da det er en mye brukt hersketeknikk hvis en ikke har noe reelt å komme med.
Selve diskusjonen om strømmarkedet er for mange en ren ideologisk debatt, hvor mange ikke forstår vanlige markedsutfordringer/svakheter. En ser det når noen vil ha makspris på 35/50øre mens andre tror strømmarkedet (og alle markeder generelt) er perfekte marked. Selv innad i økonomi, er det uenigheter mellom de økonomiske "retningene" om hvordan marked fungerer.
Strømprisdebatten har fått en slagside ved at ytterpunktene har økt, det kan være en konsekvens av at energilobby og markedsaktører i lengre tid hevdet at det markedet som eksisterte var det beste for alle, uten å vise analysene sine. At det som skjer i markedet nå, har kunnet inntreffe på grunn av politisk vilje, er det liten tvil om. At det er en tettvevd kobling mellom politiske aktører, markedsaktører og reguleringsmyndigheter, er ikke konspirasjonsteori, det er bare sånn det blir når mulighetene for store gevinster handler om hvor godt en manøvrer seg i det rammeverket som eksisterer.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
14/08/2022 12:04
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Nå leser jeg verken facebook-diskusjoner og diverse clickbait-nettaviser, dermed vet jeg ikke hva slags meninger som legges ut der, men en skal være forsiktig med å kalle folk for konspirasjonsteoretikere da det er en mye brukt hersketeknikk hvis en ikke har noe reelt å komme med.
Hva kaller man det når retorikken havner på agendaen til Resett?Tidligere finansjournalist mener-forbudet mot bruk av fyringsolje har økt co2-utslippeneBare det alene at noen er besatt av forbudet mot fyringsolje manifisterer hvor man står i debatten. Og det er ikke inn i fremtiden uten fossil energi.
|
|
|
[Re: Tagelli]
14/08/2022 12:08
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
enkle sparetiltak bør være aktuelle når strømmen blir dyr
Du tenker f.eks den 1/4 av befolkningen som har dårligst råd sløses med strømmen fra før av? Det er tre ting som monner; frys, ha dårlig luft og ikke vask deg mer enn absolutt nødvendig. Fyrer du elektrisk sparer du ingenting på å skru av tv'er, lys, eller øke temperaturen i kjøleskap og fryser på vinteren. Sparetiltakene bør gå hele tiden, ikke bare når strømmen er dyr. Men det dugnadsaspektet forsvant når noen fikk mulighet til å ta blodpris for varene sine. Nå har ikke jeg skrevet noe om å sløse, men jeg vil tro at mange kan spare en del ved enkle tiltak. Kortere dusjer, ikke la varmtvannet renne, fylle oppvaskmaskinen helt, samme med vaskemaskinen, bruke spareprogram på nevnte maskiner, redusere temperaturen i rommet, ikke varme opp rom som ikke er i bruk. Sikkert mange andre steder en kan redusere strømforbruket De som bor i en stor og eldre enebolig vil nok slite, jeg ser den
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: JoachimV]
14/08/2022 13:25
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Rota meg inn på gruppa til Sylte for å sjekke ståa med PST, g*d forby å bli stucked der men kom over et bra svar på akkurat denne. PROFESSOR fortsetter å mislede. Fakta viser at kjernekraft er dyrt, vanskelig og svært tidkrevende - og klimakatastrofer kommer lenge før den kan tas i bruk. Professor Emblemsvåg er høyt og lavt med ren lobby virksomhet for kjernekraft i Norge. I et innlegg i Aftenposten legger han frem sine resonnement. For å være professor er det overraskende svak akademisk tyngde over dette. Jeg er svært bekymret over alle innspill i energipolitikken i Norge. Skal en følge disse kommer milliardene til å renne ut av statskassen - enten det er ulønnsom havvind i Norge (offisielt innrømmet å ha negativ samfunnsøkonomisk verdi), eller å stoppe handel med kraft som skaper 60-80 mrd kr i verdi over de neste 20 årene. Et tredje forslag som må bekjempes med nebb og klør et forslag om kjernekraftverk i Norge som denne professoren skriver om 5 ganger i uken. Jeg sier kjernekraft kan ha en funksjon i noen land med få alternativer - men det er komplett idiotisk i Norge. Vi enorm kapasitet i Norge normalt sett med kabler til utlandet og stor fleksibilitet i vannkraftsystem. Det er ikke behov for er kjernekraftverk på 1650 MW til 100 mrd kr i kostnader. I stedet vil en kabel til Skottland skaffe 1400 MW som kan skrus opp og ned hvis behov på noen få timer, og denne har en samfunnsøkonomisk verdi på 20 milliarder pluss. Et anlegg i Norge vil kreve minst 40 mrd kr i subsidier, sannsynligvis mer. (tall nedjustert inforhold til erfaring fra Finland og Storbritannia. Om en finner noen som vil hanet slikt anlegg og løser avfallsproblematikk - så tror jeg mer på en nødvendig støtte på 60 mrd kr også fordi professorens tall er løgn. Vi må ikke glemme at kjernekraft er 4x dyrere enn ny vindkraft på land. De siste anlegg for vind i Norge trengte ikke støtte. Men kjernekraftanlegget i Finland tok 12 år å bygge og har levetidskostnad på 120 øre/kwt - det dobbelt av hva «professoren» påstår. Han tar ikke med finansieringskostnadene som er reelle kostnader. Det akkumuleres store byggerenter etter 12 år nemlig. Emblemsvåg misleder bevisst ved å holde dette utenfor regnestykket. Det jeg sier kan lett sjekkes på nettet, og her en rapport fra troverdig kilde som sier kapitalkostnader kan utgjøre 60% av total kostnader ved kjernekraftverk. Da er det demagogisk å holde de utenfor regnestykket selv om en er ingeniør! https://world-nuclear.org/.../economics-of-nuclear-power...Den samme kommentaren gjelder for Hinckley point i Storbritannia. At prosjektet har enorm finansieringskostnad er ikke tilfeldig. Den er høy fordi risikoen ved å bygge kjernekraft er høy og byggetiden er lang. Den har vært 10-15 år på de siste prosjekt i vestlige land. Sør-Korea har bedre track rekord, men ikke i Vestlige land. Frankrike kan seriebygge - men selv de tror det kommer nye først etter 2035 da en må ha kuttet CO2 vesentlig. At Storbritannia har uklare planer om små reaktorer når denne teknologien en gang i fremtiden er moden - kan være, men denne teknologen er ikke moden eller industrialisert. Så denne uakademiske «professoren» presenterer en helt feil teori. Fakta viser at kjernekraft er dyrt, vanskelig og tidkrevende og komplett idiotisk i Norge. Jeg bruker sterke ord her fordi det er riktig å bruke 40-60 milliarder kroner på andre ting og bidra med mer fornybar energi lenge før 2035-2040. https://www.facebook.com/groups/385694582109449/posts/1045477039464530/Argumentasjonsevnen må være så derre når du i senere poster atter må ty til personkarrarkerestikker. Oljelobbiister er bannlyst, men sitatet ditt fra Erik Rival Storelv (vedkommende er omtalt av meg i tidligere post og har jobbet for NorthConnect!) er tydeligvis helt objektiv og grei skuring.. ? Burde kanskje referere til tilsvaret fra professsor Emblemsvåg i samme tråd, og vise til den lange diskusjonen mellom de. Men selvsagt skal vi lytte mest til en som har bidratt til at vi dessverre er der vi er nå.... Du etterlyser ofte sunn fornuft og ikke minst kildekritikk, men hva med å utøve litt selv? Innledende svar fra professor Emblemsvåg; "Ja, her var det mye å svare ut som jeg har gjort mange ganger før i mange ulike innlegg og ikke minst fagartikler. At jeg kalles 'uakademisk' er helt greit for meg - er ikke opptatt av titler. Jeg foreslår heller at folk ser på min publikasjonsrekke på min NTNU side...." Når den foretrukne stemmen din er langt fra objektiv, hvilke suksesshistorier eller meritter kan vi klebe til Storeelv....?
|
|
|
14/08/2022 15:25
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
"Vi har funnet så mange faktafeil hos Dagbladets artikler den senere tid, at Dagbladets artikler inntil videre ikke tillates delt på gruppa. Til info" OlavSylte Vi som krever billigere strøm 618.000 medlemmer Her er det noen kjente mønster som går igjen ja. Kanskje ikke så rart Dagbladet står høyest i kurs når dette er politisk redaktør sitt bidrag: Sirkus strømpris 
Redigert av JoachimV; 14/08/2022 18:03.
|
|
|
[Re: Flamini]
15/08/2022 12:25
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Kortere dusjer, ikke la varmtvannet renne, fylle oppvaskmaskinen helt, samme med vaskemaskinen, bruke spareprogram på nevnte maskiner, redusere temperaturen i rommet, ikke varme opp rom som ikke er i bruk. Sikkert mange andre steder en kan redusere strømforbruket De som bor i en stor og eldre enebolig vil nok slite, jeg ser den
Dette minner meg om Melltveit-Kleppa under NSB/BaneNor-krisa for noen år siden. Fullt kaos med tog og hva var hennes tiltak "Brukeran må halda fram med å skaffa informasjon". En oppvaskmaskin eller vaskemaskin bruker forsvinnende lite strøm av totalen. Spareprogrammene på disse er i første rekke vannspareprogrammer, det finnes ikke noen sparemåte å for å varme opp vann elektrisk. Du kan selvfølgelig kjøre på lavere temperaturer, men det er da ikke samme vasken. Hva tenker du er for lav temperatur inne da? Hvor kort dusj? Tenker du at de som ikke vet hvor de skal få pengene til den neste strømregning fyre 25 grader inne og dusjer en halvtime? Det er ikke mange steder å redusere strømforbruket med noe som monner enn å ha det kaldere og bruke mindre varmtvann. Det hjelper ikke skru av lyset, ikke ha tv i standby, ha mer energieffektive hvitevarer så lenge man har termostatstyrt oppvarming av boligen. Ja, man kan skru av varmen i rom som ikke er i bruk. Det er jo det aller vanligste for de som har dårlig råd; at de sitter i store boliger med rom som ikke er i bruk. Det med dårligst råd i min krets er jo eksperter på strømsparing, så rådene dine går som selvfølge. Hva tenker du de skal gjøre da?
|
|
|
15/08/2022 12:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nja, det går mye rart rundt av strømsparetips. Både blant 'proffer' og 'lekfolk'. Tror man fint vil klare å fylle en ny trådd på flere sider med strømsparetips. https://forbrukerguiden.no/spare-strom/
|
|
|
15/08/2022 13:01
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Av og til tror jeg disse som kommer med rådene ser for seg at de gir råd til Preben Winche-Lanche. Ikke til (minste)pensjonister og trygdede som hadde mer enn nok med å få endene til å møtes før strømkrisen.
At man mener at disse skal fryse og stinke hjemme fordi en eller annen perifer politisk beslutning som streng tatt ikke har noe med de å gjøre, er jo ekstremt udemokratisk.
|
|
|
15/08/2022 13:38
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Kortere dusjer, ikke la varmtvannet renne, fylle oppvaskmaskinen helt, samme med vaskemaskinen, bruke spareprogram på nevnte maskiner, redusere temperaturen i rommet, ikke varme opp rom som ikke er i bruk. Sikkert mange andre steder en kan redusere strømforbruket De som bor i en stor og eldre enebolig vil nok slite, jeg ser den
Dette minner meg om Melltveit-Kleppa under NSB/BaneNor-krisa for noen år siden. Fullt kaos med tog og hva var hennes tiltak "Brukeran må halda fram med å skaffa informasjon". En oppvaskmaskin eller vaskemaskin bruker forsvinnende lite strøm av totalen. Spareprogrammene på disse er i første rekke vannspareprogrammer, det finnes ikke noen sparemåte å for å varme opp vann elektrisk. Du kan selvfølgelig kjøre på lavere temperaturer, men det er da ikke samme vasken. Hva tenker du er for lav temperatur inne da? Hvor kort dusj? Tenker du at de som ikke vet hvor de skal få pengene til den neste strømregning fyre 25 grader inne og dusjer en halvtime? Det er ikke mange steder å redusere strømforbruket med noe som monner enn å ha det kaldere og bruke mindre varmtvann. Det hjelper ikke skru av lyset, ikke ha tv i standby, ha mer energieffektive hvitevarer så lenge man har termostatstyrt oppvarming av boligen. Ja, man kan skru av varmen i rom som ikke er i bruk. Det er jo det aller vanligste for de som har dårlig råd; at de sitter i store boliger med rom som ikke er i bruk. Det med dårligst råd i min krets er jo eksperter på strømsparing, så rådene dine går som selvfølge. Hva tenker du de skal gjøre da? de kan jo stemme Frp som lover lavere strømregning og bensinpriser.....hvis de har spart inn der det kan spares inn og de generelt er forsiktige med pengene så ville jeg anbefale at de kjøpte seg en billigere bil alternativt klarte seg uten bil, flyttet til en rimligere leilighet, får seg ekstra jobb eller en betalt hobby. så er det jo andre ting det kan spares inn på; og ja, jeg har vært der - skikkelig blakk over en lengre periode.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
15/08/2022 14:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Av og til tror jeg disse som kommer med rådene ser for seg at de gir råd til Preben Winche-Lanche. Ikke til (minste)pensjonister og trygdede som hadde mer enn nok med å få endene til å møtes før strømkrisen.
At man mener at disse skal fryse og stinke hjemme fordi en eller annen perifer politisk beslutning som streng tatt ikke har noe med de å gjøre, er jo ekstremt udemokratisk. Tror ikke denne er rette mot Preben: 13. Spar strøm på mobilen Hvis du sparer strøm på mobilen, trenger du ikke å lade så ofte. Du kan slå av WiFi og Bluetooth når du ikke bruker det, redusere lysstyrken på skjermen, skru av pushvarslinger, avslutte apper mellom hver bruk, og avinstallere widgets som du ikke trenger.Eller denne: Skal du først bruke wattpærer anbefaler vi lampe med dimmer, slik at du kan justere energibruket etter behov. Da reduserer du også risikoen for branntilløp fra overopphetede pærer.
|
|
|
15/08/2022 14:56
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
de kan jo stemme Frp som lover lavere strømregning og bensinpriser.....hvis de har spart inn der det kan spares inn og de generelt er forsiktige med pengene så ville jeg anbefale at de kjøpte seg en billigere bil alternativt klarte seg uten bil, flyttet til en rimligere leilighet, får seg ekstra jobb eller en betalt hobby. så er det jo andre ting det kan spares inn på; og ja, jeg har vært der - skikkelig blakk over en lengre periode.
Enig, bør være lett for 373 669 uføretrygdede, 143 200 minstepensjonister eller de 136 633 mottakere av AAP å droppe luksusen, få en ekstra jobb, flytte og roe ned forbruket. (Ironi) 13. Spar strøm på mobilen Hvis du sparer strøm på mobilen, trenger du ikke å lade så ofte. Du kan slå av WiFi og Bluetooth når du ikke bruker det, redusere lysstyrken på skjermen, skru av pushvarslinger, avslutte apper mellom hver bruk, og avinstallere widgets som du ikke trenger.
Av ren nysgjerrighet, hvor mye er det å spare ved å lade annenhver dag? Min mobil har 3500mAh batteri, vil da gå fra å lade 365 ganger til 182,5 ganger i året. Får jeg råd til en Snickers?
Redigert av Andreas83; 15/08/2022 15:18.
|
|
|
[Re: Andreas83]
15/08/2022 15:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
15/08/2022 18:24
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med dagens teknologi og strømmålere så må det vel foreligge tall på hvor mye strøm husholdningene bruker nå vs før ranet. Skulle vært interessant å se før hoppet, under hoppet før "støtten" og etter støtten. Tallet under hoppet før støtten vil gi en pekepinn på hvor lite det i det hele tatt går an å klare seg med. Tallet etter støtten vil si noe om det reelle sparepotensialet.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Tange]
15/08/2022 18:29
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Tror ikke denne er rette mot Preben:
13. Spar strøm på mobilen Hvis du sparer strøm på mobilen, trenger du ikke å lade så ofte. Du kan slå av WiFi og Bluetooth når du ikke bruker det, redusere lysstyrken på skjermen, skru av pushvarslinger, avslutte apper mellom hver bruk, og avinstallere widgets som du ikke trenger.
Eller denne:
Skal du først bruke wattpærer anbefaler vi lampe med dimmer, slik at du kan justere energibruket etter behov. Da reduserer du også risikoen for branntilløp fra overopphetede pærer.
Det er det som er så pinlig med alle disse listene, det monner ikke. Det er så lite man får gjort ifht totalforbruket. Man kan skru av/ned varmekabler og ta korte dusjer, men problemet er jo at strømprisen er mange ganger det vanlige. Det får man ikke tatt inn ved å lade mobilen på jobb etc. Og det er nå på sommeren, med mindre krigen avblåses og vi har konstant regn hele høst så vil jo vinterprisene bli sinnsyke, og vi er jo en heldig nasjon med nasjonal strømproduksjon. Jeg tror vi får et svært ustabilt europa framover...
|
|
|
[Re: sanouka]
15/08/2022 18:30
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Med dagens teknologi og strømmålere så må det vel foreligge tall på hvor mye strøm husholdningene bruker nå vs før ranet. Skulle vært interessant å se før hoppet, under hoppet før "støtten" og etter støtten. Tallet under hoppet før støtten vil gi en pekepinn på hvor lite det i det hele tatt går an å klare seg med. Tallet etter støtten vil si noe om det reelle sparepotensialet. Det eneste jeg har sett har vært noen som har sett på "totalen" (hva enn det er) og sier at den er uforandret, men man må jo ned på et mye mer detaljert nivå som du sier.
|
|
|
15/08/2022 19:32
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I følge denne statistikken lå Norge som nr 2 i verden i strømforbruk i 2012. https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/pa-verdenstoppen-i-bruk-av-stromHar dette endret seg vesentlig de siste årene ?, Og : Tyskland reduserer på det offentlige strømforbruket ( i bygg, gatelys m.m.). Har noen sett noen statistikk på hvordan Norge ligger an med hensyn på offentlig elfirbruk ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
15/08/2022 19:50
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Svært provoserende debatt av NHO leder Almli i dagens dax18 som sa at kablene og eksporten ikke har bidratt noe til prisene, men at det primært er lite vann og krigen til Putin som har skylda. Var visst uhørt å vurdere stenging/begrensing av eksport, men maste igjen på støtte til bedriftene sine.
|
|
|
[Re: Hen9ng]
15/08/2022 20:04
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ja da er det jo godt at vi har fått et forbud mot fyringsgsolje vi kan skylde og at vi derfor er tvunget til å bruke strøm som eneste måte å varme de kalde husene i det kalde Norge på. 
Redigert av JoachimV; 15/08/2022 20:09.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
15/08/2022 20:15
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det der er ett av de eldste triksene. Oppvarming er den største kilden til energiforbruk for husholdningenes del og her er vi i en særstilling ift resten av verden som bruker andre energikilder. Ta med klimaet i tillegg så tipper jeg narrativet om det strømsløsende folket i nord vil slå sprekker ref spm mitt for et par poster siden. Når så enkle tall ikke kommer opp i dagen så bør man jo begynne å lure.
Redigert av sanouka; 15/08/2022 20:17.
|
|
|
15/08/2022 20:44
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det der er ett av de eldste triksene. Oppvarming er den største kilden til energiforbruk for husholdningenes del og her er vi i en særstilling ift resten av verden som bruker andre energikilder. Ta med klimaet i tillegg så tipper jeg narrativet om det strømsløsende folket i nord vil slå sprekker ref spm mitt for et par poster siden. Når så enkle tall ikke kommer opp i dagen så bør man jo begynne å lure.
Oppvarming som forklaring ? Med Kuwait som nr 1 og Bahrain og Qatar som nr 3 og 4 ? Tror ikke den forklaringen holder helt vann (sic !). Og med Canada , Finland og Sverige som brukte vesentlig mindre enn oss ? Hvorfor så angstbitersk vedrørende norsk elforbruk ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
15/08/2022 21:12
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det står en forklaring i SSB-artikkelen om du hadde giddet å lese den.
|
|
|
15/08/2022 21:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oppvarming som forklaring ? Med Kuwait som nr 1 og Bahrain og Qatar som nr 3 og 4 ? Tror ikke den forklaringen holder helt vann (sic !). Og med Canada , Finland og Sverige som brukte vesentlig mindre enn oss ? Hvorfor så angstbitersk vedrørende norsk elforbruk ? "Land som USA, Canada, Finland og Sverige bruker også relativt mye strøm (se figur 1 og 2), men Norge og Gulfstatene skiller seg ut ved at de i større grad enn andre land baserer seg på strøm." Tipper det er samme rapport som du refererer til. https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/pa-verdenstoppen-i-bruk-av-stromNår temaet strømforbruk kom opp så var det enda mer uredelig for da snakket man slik at man forsto det som de store landene i EU. Den gikk bare en kort stund. De fyrer jo, som de fleste har fått med seg nå med annet enn strøm. Og ja oppvarming ( evt nedkjøling i ørkenstater) er signifikant og utgjør ca 60% av energiforbruket i husholdningene. DET vet du. Du er jo ikke dum. Finn tallene jeg etterspør lengre oppe. Finner du dem brukket ned til sør for prisballetten og uten en masse andre uredelige triks for å pynte brura så er jeg den første til å skifte oppfatning, men det er som jeg har sagt tidligere at det er rart at så enkle sammenstillinger av tall i et så gjennomtegulert og digitalisert system er så vanskelige å finne. Vi bruker mye strøm pga klima og en infrastruktur som er bygd opp rundt strøm. Naturlig nok siden det er god, ren og stabil kraft som bare gir og gir.
Redigert av sanouka; 15/08/2022 21:35.
|
|
|
16/08/2022 05:34
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hvorfor kan Gulfstatene bruke så mye energi på nedkjøling? 
|
|
|
16/08/2022 06:28
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
de kan jo stemme Frp som lover lavere strømregning og bensinpriser.....hvis de har spart inn der det kan spares inn og de generelt er forsiktige med pengene så ville jeg anbefale at de kjøpte seg en billigere bil alternativt klarte seg uten bil, flyttet til en rimligere leilighet, får seg ekstra jobb eller en betalt hobby. så er det jo andre ting det kan spares inn på; og ja, jeg har vært der - skikkelig blakk over en lengre periode.
Billigere bil? Bil? Tror du de har bil? Rimeligere leilighet? Begge tilfellene jeg tenker på bor i to roms sokkelleilighet av eldre årgang. Det er ikke billig å holde lunk i på vinteren. Hva slags summer er det du tenker at pensjonister uten god opptjening tjener egentlig? Minstepensjon er på ca 240k i året. Altså 20k før skatt. Det er sånn at noen av oss juger og sier vi har fått tak i superbillig ved, etter at vi var innom og det var 12 grader. Fordi noen har så sjukt lyst til å tjene fett med penger på ‘arvesølvet’ og fordi dogmatiske politikere får lov å holde på.
Redigert av Tagelli; 16/08/2022 06:46.
|
|
|
16/08/2022 06:45
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo demotiverende med tanke på en positiv retning for norsk energipolitikk ( for innbyggerne) når man har slike privatpersoner rundt lunsjbordet og i sosiale media, som bare gulper bortforklaringer.
Det er helt åpenbart at strømeksporten har ødelagt balansen som har vært i strømmarkedet. Med få spesielle hendelser, som ikke tar bort at vi har hatt et helt år med priser komplette frakoblet produksjonskostnader og normale krav til inntjening på kapital.
Tafattheten til de som sitter med både makt og skyld fornsituasjonen, hinter jo til én av to ting:
1. De ser energikrisen som en mulighet til å slippe konfrontere inflasjonsproblemet helhjertet. Ingenting drar ned temperaturen i økonomien som kraftig redusert forbruk og litt høyere arbeidsledighet. En skikkelig smell ser ut til å være eneste måten å stagge pris- og lønnspiralen (dessverre treffer ikke den siste alle)
2. De sleper føttene etter seg fordi de vet tiltakene som monner vil være problematiske overfor EU og kontrakter tilknyttet bruk og etablering av kablene. Hadde de brukt like mye energi og ressurser på å se på de potensielle negative konsekvensene av kablene som de positive, før de tillot de bygget, hadde vi ikke vært der vi er nå.
|
|
|
16/08/2022 07:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det der er ett av de eldste triksene. Oppvarming er den største kilden til energiforbruk for husholdningenes del og her er vi i en særstilling ift resten av verden som bruker andre energikilder. Ta med klimaet i tillegg så tipper jeg narrativet om det strømsløsende folket i nord vil slå sprekker ref spm mitt for et par poster siden. Når så enkle tall ikke kommer opp i dagen så bør man jo begynne å lure. Ja, i en god del av Europa bruker de gass til oppvarming, heldigvis er det fortsatt god tilgang til gass til latterlig lave priser. Hva slags tall leter du etter egentlig? Det er flust av tall å finne om man googler energy-consumption-european-household. Da finner man både om strøm og totalforbruk.
|
|
|
|
|