Shimano Tourney bakgir slark
|
Shimano Tourney bakgir slark
15/08/2022 06:01
|
Tassen83
OP
Fersking
|
OP
Fersking
HeI! Guttungen har en sykkel med Shimano Tourney. Kjedet hopper av av og til og etter litt prøving og feiling tror jeg dette skylles at det er slark i girarmen der denne er festet til metallgreia som igjen er skrudd inn i girøret(håper det var greit forklart) For meg så virker det som at denne må strammes men at bolten er gjemt under det svart dekselet der H og L skruen er og jeg finner ikke noen grei måte å åpne dette på. Det står 2 bolter gjennom men disse ser ut som de er "poppet" på plass. Noen tips? Dette giret
|
|
|
Re: Shimano Tourney bakgir slark
[Re: Tassen83]
15/08/2022 06:28
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Ingen tips, men hadde samme problem på sykkelen til vår 9 åring også. Gjorde aldri noe med det, han vokste ut av problemet så å si.
Om deksel er pop nittet på blir den nok vanskelig å få av uten å ødelegge noe. Tror dette er et bruk og kast gir, nytt koster 128kr
|
|
|
[Re: Panda]
15/08/2022 06:46
|
Tassen83
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ingen tips, men hadde samme problem på sykkelen til vår 9 åring også. Gjorde aldri noe med det, han vokste ut av problemet så å si.
Om deksel er pop nittet på blir den nok vanskelig å få av uten å ødelegge noe. Tror dette er et bruk og kast gir, nytt koster 128kr Takk for innspill. Trist med bruk og kast, spesielt når sykkelen er et halvt år gammel. Oppfølgingsspørsmålet til forumet blir da. Finnes det et annet bakgir av høyere kvalitet jeg kan sette på uten å måtte bytte skifteren?
|
|
|
15/08/2022 07:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dessverre er det slik at barnesykler er specet med drit som ikke tåler barn for å oppnå (nednå?) en pris som foreldre tåler. Tourney er ikke egnet for bruk utenfor vei. Har vært på en leiesykkel der bakgiret (alivio - "bedre" enn Tourney) hadde ristet istykker etter 5 turer på halvgrove stier. De billigste girene (eller alt fra shimano) er naglet sammen og ikke laget for å repareres. timeprisen for å reparere noe sånt er mangegangeren prisen på å bytte.
Ofte er også barnesykler utstyrt med girøre laget av tyggegummi, og det er ikke kompatibelt med barn som ikke tar vare på utstyret sitt.
|
|
|
15/08/2022 07:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Alltid vanskelig med nettsynsing, men giret var nok slarkete fra før (fra fabrikken), og ikke sikkert slark er årsaken til problemet.
Du skriver ikke mye om hvor kjedet hopper av, foran (bare 1 klinge) eller havner det f.eks. mellom trinsehjul og girarmen. Acera, Alivio, og eldre Deore vil sannsynligvis kunne erstatte fint, uten på måtte bytte skifter. 6,7,8 og 9 delt trekker like mye kabel (obs! kun for Shimano-gir).
|
|
|
15/08/2022 08:13
|
Tassen83
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har vært i kontakt med butikken der jeg kjøpte sykkelen. De vil gjerne ta en titt, så da satser jeg på at det ordner seg. Hovedsymptomet var at kjedet hoppet av krankdrevet. Dette er rett og fint, så da kikket jeg på bakskifter og fant nevnte slark. Dette gjør at øverste trinsehjul(som det også er slark i:..ikke står parallellt med kasettdrevene som igjen fører til noe rare bevegelser i kjedet. Har justert H og L etter beste evne og forsøkt å flytte skifteren med hånden og holdt denne slik at trinsehjulene går parallellt med drev og det ser ut til å hjelpe.
Satser på at LBS skifter hele greie og problemet er løst. Hvis ikke blir det ny bakskifter av høyere kvalitet.
Har for øvrig skiftet filosofi for barnesykler etter at denne sykkelen ble kjøpt inn. Storesøster har fått sykkel av anerkjent merke og kvalitetsfølelsen er en helt annen fra første stund. Igjen viser det seg at man får det man betaler for:)
|
|
|
15/08/2022 10:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Da ser det ut til at det heller kan være ujustert gir (H- og L-skruen justerer girets arbeidsrom mellom største og minste tannhjul, giret justeres med 'skrue' på shifteren), eller ikke usannsynlig, et bøyd girøre/gir.
|
|
|
[Re: Tange]
15/08/2022 10:17
|
Tassen83
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da ser det ut til at det heller kan være ujustert gir (H- og L-skruen justerer girets arbeidsrom mellom største og minste tannhjul, giret justeres med 'skrue' på shifteren), eller ikke usannsynlig, et bøyd girøre/gir. Ja, jeg er enig med deg i H- og L-skruens funksjon, men i mitt tillfelle passet det også greit å bruke denne til å prøve ut plassering av giret med slakk wire. Men det er jo mulig at slarken kommet av at det ikke er spenning på wiren? Må teste ut den teorien etter jobb. Er det en regel som sier at det må være wire som holder giret?
|
|
|
15/08/2022 10:28
|
Mikketeve
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis øverste trinsehjul ikke er parallelt med drevene på kassetten så er årsaken sannsynligvis skjevt girøre.
|
|
|
[Re: Mikketeve]
15/08/2022 10:40
|
Tassen83
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvis øverste trinsehjul ikke er parallelt med drevene på kassetten så er årsaken sannsynligvis skjevt girøre. Det var det jeg tenkte først, men det ser rett ut, sikkert mulig at der er skjevt likevel. Dersom jeg holder girarmen slik at den ikke slarker så kan jeg holde giret så det er parallelt med drevene på kassetten.
|
|
|
15/08/2022 11:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Da ser det ut til at det heller kan være ujustert gir (H- og L-skruen justerer girets arbeidsrom mellom største og minste tannhjul, giret justeres med 'skrue' på shifteren), eller ikke usannsynlig, et bøyd girøre/gir. Ja, jeg er enig med deg i H- og L-skruens funksjon, men i mitt tillfelle passet det også greit å bruke denne til å prøve ut plassering av giret med slakk wire. Men det er jo mulig at slarken kommet av at det ikke er spenning på wiren? Må teste ut den teorien etter jobb. Er det en regel som sier at det må være wire som holder giret? Nei, giret kan holdes på plass på minste drev bak ved hjelp H-skruen. Men den kan 'kun' justeres med slak wire. Det hjelper lite å skrue ut H-skruen når wiren stopper giret, og det kan fort skje med bøyd girøre. Et Tourney til tross for slitasjeslakk allikevel kunne justeres slik at øverste trinsehjul ligger rett under drevet (strengt tatt skal også nederste ligge på samme linje og om avviket er for stort er giret eller girøret bøyd). det er jo også mulig å bruke H-skruen til å midlertidig justere giret et eller to hakk opp bare for å prøve noe, men jeg kan ikke se helt nytten av dette her. Igjen, Tourney er ikke presisjon og slarkete fra fabrikken. Slark er ikke umulig, men etter min mening mindre sannsynlig.
|
|
|
15/08/2022 11:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis øverste trinsehjul ikke er parallelt med drevene på kassetten så er årsaken sannsynligvis skjevt girøre. Det var det jeg tenkte først, men det ser rett ut, sikkert mulig at der er skjevt likevel. Dersom jeg holder girarmen slik at den ikke slarker så kan jeg holde giret så det er parallelt med drevene på kassetten. Og det er noen du da bør kunne få til med riktig justering også, selv om giret er slarkete.
|
|
|
15/08/2022 19:17
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Kjede falt også ned mellom krankdrev og ramme på vår. Noen ganger ned mellem eiker og kassette Fasit ble og sykle rolig og bare på asfalt. Ja prøv å si det til en 9 åring som sykler på en offroad.
Tourney er noe helsikes dritt.
|
|
|
|
|