Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

2022 Endurace CF - hva er feil?

2022 Endurace CF - hva er feil? #2716254 10/08/2022 13:09
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg underholder tanken på å kjøpe en blandaveisykkel og har så langt sett meg ut den nye Canyon Endurace CF. Jeg synes det ser ut som en veldig fin sykkel, så hva er det jeg ikke ser og hva gjør noen andre MYE bedre?

Jeg har lest Landevei sin test av nye Endurace og den syntes jeg var veldig positiv. Jeg forsto ikke helt forholdet mellom poeng og tekst. Teksten var mer positiv enn score. Synes jeg. En av de tingene som ble kritisert var vel høy stack (mindre mulighet til å gjøre den mer aggressiv), men for meg som er veldig opptatt av comfort er det ikke noen bekymring.

Jeg startet med å se på en Grizl, men her jeg bor i Trondheim blir de turene jeg ønsker å sykle minst 50% asfalt og resten grusvei der jeg er sikker på at 35 mm dekk er mer enn nok. Jeg drømmer selvsagt om episke turer med full oppakning, men jeg har hatt en sykkel som er svært egent for det, og i løpet av 10 år var jeg på 1 bickpacking...

Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: erikskon] #2716255 10/08/2022 13:15
C
chimpern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Den har ikke skjermfester, men for min del er det ikke noe jeg bryr meg om. Rask sykkel med god ramme, tenker det bare er å kjøre på jeg. Er nok plass til mer enn 35c også.

Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: chimpern] #2716258 10/08/2022 13:25
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: chimpern
Den har ikke skjermfester,

Noterer den. Jeg har en veldig fin pendlersykkel med skjermer og god plass til piggdekk, så det jeg skal ha nå blir nok først og fremst til finturer - skjønt her i Trøndelag trenger man jo egentlig skjermer året rundt...

For øvrig synd at ikke Canyon likevel lager noen fine skjermer til den her slik de gjør til andre modeller.

Redigert av erikskon; 10/08/2022 13:26.
Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: erikskon] #2716262 10/08/2022 14:06
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har dagdrømt litt om Endurace CF 7 All-Road selv, da jeg ofte sykler med en som har Grail med eTap, og eTap frister..

Skjermer kan løses med f.eks. SKS Speedrocker Fender Set 40mm. Grail/Grizl har mulighet for felgløsninger fra Canyon. Etter en vinter med faste skjermer har enkle avtagbare skjermer fristet litt da det er mindre styr. Du mister mulighet for større dekk(kanskje mer komfort, piggdekk kommer i 35mm) og muligheter for å feste bagasjeholdere enkelt på fremgaffel.

Hvis bikepacking skal bli noe annet enn en engangsopplevelse krever det ganske gjennomtenkt (og dyrt) setup, da vekt/plass er viktig. Egentlig er det jo best med "kun" styrebag, setebag, toptubebag og rammeveske, men sånt kan du hente inspirasjon i Bikepacking - hva anbefales?-tråden. Sykkelen dekker nok alle behov. En ting å tenke på hvis du skal bikepacke litt, er å ha en utveksling som gjør at du klarer bakker når du har oppakning.

(Alt av bikepackingsproblemer løser seg også om du blakker deg og kjøper fult Tailfin Carbon Setup. Dog kan det hende at Blandeveisprofessor S vil si at du driver med bike touring.)

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: erikskon] #2716271 10/08/2022 15:26
C
chimpern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Har bare brukt en liten ass-saver jeg, men jeg liker regn og å bli våt gjør meg ingenting. Og jeg slipper å ha folk som legger seg på hjul ICON_SMILE

Angående endurace, jeg kjøpte av samme grunn som deg - mest asfalt og noe grus. Funker knall.

Etap forresten, veldig bra, men synes det er for dyrt ift verdien. Jeg hadde force etap på forrige sykkel, det var kult å vise frem til andre, men SÅ bra var det ikke. Faktisk litt digg å bare ha mekanisk, bytte opp og ned i gir hele tiden uten den elektriske lyden, og tenke null på hvor lenge det er siden jeg ladet batteriet sist.

Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: erikskon] #2716281 10/08/2022 17:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er bare å gratulere erikskon med en tittel som er enda mer klikkagn enn min Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel ICON_SMILE

Hva er feil med Endurace CF?

Jo, nå skal du høre!

Neida.

Det er ikke noe som er feil med Endurace CF.

Har ingen erfaring med noen av variantene av klassikeren, men det er åpenbart en topp sykkel.

Bare å slå til.

Men siden du spør (!) er det noen ting som kunne vært bedre, også sett i forhold til konkurrentene, utover det som Øyvind påpekte i testen i Landevei:

- Mangel på skjermfester er nevnt. For mange eiere er det slett ikke feil. Det er likevel teit av Canyon å ikke ta seg bryet med å lage noen små gjengete hull når det er blitt standard på denne kategorien sykler og åpenbart er greit å ha, om man bruker dem eller ei. Og nå kommer fester også på råere doninger. Se bare på ENVE Melee. Jeg gidder ikke si noe mer om det.

- CF er satt opp med felger som kan ta slangeløst oppsett. Men Canyon er upresis og oppgir ikke om dekkene er for slangeløst oppsett eller ei. Ifølge tester, bl.a. Bikeradar og Cyclist, er standardmodellene satt opp med Schwalbe One 30/32 mm i slangeversjon/tube type. Om det stemmer, må kunden kjøpe nye dekk om man skal få utnytte sykkelens fulle potensiale for blandevei. Jeg antar at G-One Allround 35 mm på All Road-versjonen er standard slangeløse, om det ikke er brukt annen OEM.

- Canyon beholder pressfit-kranklager, mens stadig flere tilbyr gjenget. Jeg sier ikke at det er et problem, bare nevner det.

- CF har 1 1/4" kronerør - samme som i SL og SLX, og som vi kjenner fra Giants OverDrive 2. Det begrenser valg av styrefremspring/stem som passer, Finnes alternativer, men utvalget er betraktelig mindre enn for standard 1 1/8". Du kan f.eks. ikke sette på Redshift Shockstop Pro i bling-bling titan.

- Canyon oppgir ikke helt avgjørende geometriske mål som fork offset/fremspring og trail/slep. Dermed er det vanskelig å sammenlikne med konkurrenter, og heller ikke mulig å forstå hvorvidt den nye gaffelen i CF-serien påvirker styreegenskapene.

- Canyon er kjent for å lage lette og stive, men ikke særlig ettergivende rammer. Det er derfor fint at CF er satt opp med VCLS-setepinne med vibrasjonsdemping. Men det hadde vært enda bedre om de tilbød, evt. valgfritt, splittet VCLS 2. Det er i grunnen en annen kritikk, nemlig at Canyon som ren nettforhandler ikke gjør som Rose eller for den saks skyld Orbea og gir kundene mer valgfrihet hva gjelder komponenter.

- Begrenset fargevalg. I grunnen en gjentagelse av forrige punkt om begrenset valgfrihet.

- Og som for alle Canyon: Kjøp av sykkel på nettet fra Tyskland gir deg ikke et kundeforhold til norsk fagforhandler eller verksted, og bidrar lite til bransjen og tilbudet i Norge.

Vi har for øvrig sett nærmere på sykkelen i tråden om allsidige landeveissykler. Der forsøkte jeg også å oppsummere hvilke forskjeller jeg kunne se mellom CF SL og den nye, rimeligere CF så vel som nye AL.

Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: Sepeda] #2716315 11/08/2022 06:28
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
Det er bare å gratulere erikskon med en tittel som er enda mer klikkagn enn min

Takk og takk. Nøye og kynisk gjennomtenkt.

- CF er satt opp med felger som kan ta slangeløst oppsett. Men Canyon er upresis og oppgir ikke om dekkene er for slangeløst oppsett eller ei. Ifølge tester, bl.a. Bikeradar og Cyclist, er standardmodellene satt opp med Schwalbe One 30/32 mm i slangeversjon/tube type. Om det stemmer, må kunden kjøpe nye dekk om man skal få utnytte sykkelens fulle potensiale for blandevei. Jeg antar at G-One Allround 35 mm på All Road-versjonen er standard slangeløse, om det ikke er brukt annen OEM.

Jeg har faktisk allerede grublet litt på å bygge et hjulsett selv. Noe optimalisert for ~35 mm dekk og slangelaøst. Ser at de hjulene som kommer på CF7 og 8 er tyngre enn enduro hjulene mine ICON_SMILE

- Canyon er kjent for å lage lette og stive, men ikke særlig ettergivende rammer. Det er derfor fint at CF er satt opp med VCLS-setepinne med vibrasjonsdemping. Men det hadde vært enda bedre om de tilbød, evt. valgfritt, splittet VCLS 2. Det er i grunnen en annen kritikk, nemlig at Canyon som ren nettforhandler ikke gjør som Rose eller for den saks skyld Orbea og gir kundene mer valgfrihet hva gjelder komponenter.

Enig. Jeg hadde uten å nøle valgte VCLS 2 dersom det var mulig.

- Og som for alle Canyon: Kjøp av sykkel på nettet fra Tyskland gir deg ikke et kundeforhold til norsk fagforhandler eller verksted, og bidrar lite til bransjen og tilbudet i Norge.

Ja jeg har leste de andre trådene dine og notert med andre sykler jeg bør se på, og kommer til å sjekke hva de lokale kan levere. Jeg har ikke sett skikkelig godt på det, men mitt første inntrykk var at tilsvarende sykler med 105 gruppe fort bli 10k dyrere, men jeg må selvsagt snakke med butikkene først. Mange som sitter med store lager nå.

Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: erikskon] #2716316 11/08/2022 06:35
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det er vel få som sitter med store lagre nå. En forhandler jeg snakket med tidligere i uka hadde fått oppgitt 98 (ja, nittiåtte) ukers leveringstid for en kassett fra Shimano.

Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: joje] #2716338 11/08/2022 10:46
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: joje
Det er vel få som sitter med store lagre nå. En forhandler jeg snakket med tidligere i uka hadde fått oppgitt 98 (ja, nittiåtte) ukers leveringstid for en kassett fra Shimano.

Ja, det er nok fortsatt mange spesifikke komponenter det er mangel på. Det er jo åpenbart blant ved å se på hvor lang tid Canyon bruker på å få ut Endurace modellene. Men jeg observerer også at mange ser ut til å ha greit med sykler på lager. Hører også historier om at nå kommer alt det som ikke kom siste to år. Det er jo også godt kjent at sportsbransjen sliter nå, og ser man på salg rundt omkring så er det åpenbart mye som hoper seg opp.

Re: 2022 Endurace CF - hva er feil? [Re: erikskon] #2717939 25/08/2022 13:07
T
TorbjornJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Driver selv og sikler litt på en Endurance (den nye med festeskruer på topprøret, som tar 35mm dekk) da jeg innser at det blir mer asfalt enn grus selv. Og de turene rundt i marka går fint på 35mm.

Det som stopper meg nå er vel at Shimano har kommet med 105 di2, hadde vært spennende å se prisen på det. Sikkert helt unødvendig for meg, men kunne vært moro.

Men CF All Road tikker av ganske mye på lista ja.

Moderator  support, Valentino