Det er bare å gratulere erikskon med en tittel som er enda mer klikkagn enn min
Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel 
Hva er feil med Endurace CF?
Jo, nå skal du høre!
Neida.
Det er ikke noe som er feil med Endurace CF.
Har ingen erfaring med noen av variantene av klassikeren, men det er åpenbart en topp sykkel.
Bare å slå til.
Men siden du spør (!) er det noen ting som kunne vært bedre, også sett i forhold til konkurrentene, utover det som Øyvind påpekte i testen i
Landevei:
- Mangel på skjermfester er nevnt. For mange eiere er det slett ikke feil. Det er likevel teit av Canyon å ikke ta seg bryet med å lage noen små gjengete hull når det er blitt standard på denne kategorien sykler og åpenbart er greit å ha, om man bruker dem eller ei. Og nå kommer fester også på råere doninger. Se bare på
ENVE Melee. Jeg gidder ikke si noe mer om det.
- CF er satt opp med felger som kan ta slangeløst oppsett. Men Canyon er upresis og oppgir ikke om dekkene er for slangeløst oppsett eller ei. Ifølge tester, bl.a.
Bikeradar og
Cyclist, er standardmodellene satt opp med Schwalbe One 30/32 mm i slangeversjon/tube type. Om det stemmer, må kunden kjøpe nye dekk om man skal få utnytte sykkelens fulle potensiale for blandevei. Jeg antar at G-One Allround 35 mm på All Road-versjonen er standard slangeløse, om det ikke er brukt annen OEM.
- Canyon beholder pressfit-kranklager, mens stadig flere tilbyr gjenget. Jeg sier ikke at det er et problem, bare nevner det.
- CF har 1 1/4" kronerør - samme som i SL og SLX, og som vi kjenner fra Giants OverDrive 2. Det begrenser valg av styrefremspring/stem som passer, Finnes alternativer, men utvalget er betraktelig mindre enn for standard 1 1/8". Du kan f.eks. ikke sette på
Redshift Shockstop Pro i bling-bling titan.
- Canyon oppgir ikke helt avgjørende geometriske mål som fork offset/fremspring og trail/slep. Dermed er det vanskelig å sammenlikne med konkurrenter, og heller ikke mulig å forstå hvorvidt den nye gaffelen i CF-serien påvirker styreegenskapene.
- Canyon er kjent for å lage lette og stive, men ikke særlig ettergivende rammer. Det er derfor fint at CF er satt opp med VCLS-setepinne med vibrasjonsdemping. Men det hadde vært enda bedre om de tilbød, evt. valgfritt, splittet VCLS 2. Det er i grunnen en annen kritikk, nemlig at Canyon som ren nettforhandler ikke gjør som Rose eller for den saks skyld Orbea og gir kundene mer valgfrihet hva gjelder komponenter.
- Begrenset fargevalg. I grunnen en gjentagelse av forrige punkt om begrenset valgfrihet.
- Og som for alle Canyon: Kjøp av sykkel på nettet fra Tyskland gir deg ikke et kundeforhold til norsk fagforhandler eller verksted, og bidrar lite til bransjen og tilbudet i Norge.
Vi har for øvrig sett nærmere på sykkelen i
tråden om allsidige landeveissykler. Der forsøkte jeg også å oppsummere hvilke forskjeller jeg kunne se mellom CF SL og den nye, rimeligere CF så vel som nye AL.