|
|
Nytt dekk «eksploderte» ifm. popping med gulvpumpe
|
Nytt dekk «eksploderte» ifm. popping med gulvpumpe
07/08/2022 06:54
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Trenger råd. Nytt Maxxis Rekon 2.4WT eksploderte da jeg monterte det slangeløst på en ny WTB i27 TR alufelg med Tubolight SL innlegg og Peaty ventiler. Installasjonen gikk som en lek, og jeg fikk på dekket med bare hendene. Også oppumpingen uten guffe gikk lekende lett med vanlig gulvpumpe uten kammer, men jeg hørte aldri noen tydelig poppelyd. Jeg fortsatte å pumpe til ca. 50 PSI da det plutselig eksploderte. Nøyaktig hva som skjedde vet jeg ikke, men dekket kom iallfall av felgen og deler av innlegget revnet. Også endekoppen og kassetten med bosset (Shimano 12s Microspline) løsnet og falt av i smellet(!). Dekket er tilsynelatende intakt. Jeg fant heller ingen synlige skader på felgen. Jeg monterte dekk og innlegg igjen, og forsøkte å pumpe opp uten guffe på nytt. Det gikk ikke. Dekket ville ikke sette seg skikkelig, og jeg manglet nå trykk i pumpa til å poppe det på plass. Dekket var også mer vridd og rynkete enn forrige gang. Så - hva gjør jeg nå? Dette er et nytt hjulsett fra en kliss ny sykkel jeg hentet hos forandler i går. Bør jeg bekymre meg for at felgen og/eller dekket kan være skadet eller svekket etter eksplosjonen? Og hva med kassetten som løsnet? Dette er mitt første møte med MS 12s, men jeg har aldri vært ute for at en kassett kan løsne slik. Bosset sitter fast i kassetten, og det er kun akslingen (bolten) som stikker ut fra navet. Hvordan ville dere tatt dette med forhandleren, som dessverre ligger mange titalls mil unna meg? Uansett et kjipt første møte med en sykkel jeg har ventet ti måneder på å få levert (og som jeg kjørte 70 mil for å hente i går) 
|
|
|
Re: Nytt dekk «eksploderte» ifm. popping med gulvpumpe
[Re: mob]
07/08/2022 07:29
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Du har pumpet alt for høyt trykk og ødelagt kanttråden på dekket. Resten er sannsynligvis OK.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
07/08/2022 07:30
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Du har pumpet alt for høyt trykk og ødelagt kanttråden på dekket.
50 PSI?
|
|
|
07/08/2022 07:31
|
stosu
Besatt
|
Besatt
50 PSI er etter min oppfatning for mye. Jeg pumper aldri mer enn 40 PSI. Hvis dekket ikke popper sykler jeg meg en tur slik at det popper skikkelig underveis. I ditt tilfelle ville jeg prøvd å montere et annet dekk på felgen, og dekket på en annen felg for å sjekke status
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
07/08/2022 07:34
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
50 psi hørtes høyt ut. Var dette for å få poppet dekket eller hadde du planer om å bruke det med så høyt trykk? Hvis dekket ikke popper innen 40 psi så bruker jeg salovann. Jeg har hatt et dekk som blåste av felgen en gang. Etterpå var det tydelig slappere i ringen og det gikk rett i søpla. Det høres ut som dekket ditt er skadet og veg ville aldri turt å sykle på det. Jeg ville reklamert på dekket.
Bosset/kassetten er sannsynligvis bare å sette på plass igjen. Pass på at du får med alt av paler, fjær etc. Det er sannsynligvis endekoppen spm holder boss og kassett på plass når hjulet ikke er på sykkelen så få den av før du prøver å montere. Søk på yt etter videoer som viser bytting av boss på ditt nav.
- Stefan
|
|
|
07/08/2022 07:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
50 PSI i 2,4" er fullstendig spinnvilt  Men: Maxxis oppgir selv 50 PSI som maksimalt dekktrykk. Merk at det har ingenting å gjøre med anbefalt dekktrykk, men er en teknisk grense som produsenten er pålagt å oppgi for hvor høyt trykk man skal kunne bruke uten at dekket/kanttråden skades og dekket blåses av felgen. Det er oppgitt med sikkerhetsmonn, slik at man i de fleste tilfeller kan gå høyere uten katastrofale følger. Siden du har holdt deg innenfor maksimalt trykk oppgitt av produsenten, kan du be forhandler om å få dette vurdert som en reklamasjonssak.Vær samtidig oppmerksom på at felger ikke tåler hvilket som helst trykk, og trykket en gitt felg tåler vil variere etter dekkbredde. Jo bredere dekk, dess lavere trykk vil felgen tåle. Du bør derfor forsøke å finne ut hvilke maksgrenser som gjelder for felgen din - enkelte produsenter oppgir det på selve felgen, andre i tekniske spesifikasjoner - og uansett inspisere den nøye for skade. Så kan man spekulere i om uheldig kombinasjon av dekkant og felgkant, dekk skjevt på felg (siden det ikke poppet), for aggressiv oppumping eller noe annet kan ha forårsaket at dekket blåste av felgen. *** Som Stefan77 nevner, bør du rutinemessig bruke såpevann eller helst Schwalbe Easyfit - som ikke etterlater såperester - for enkel popping uten å måtte ty til vanvittig trykk eller massering.
|
|
|
07/08/2022 07:57
|
sjuddi
Fersking
|
Fersking
2,4 WT er oppgitt til max 50psi på Maxxis sin nettside. Skulle tro det var en del margin der, men med «ca 50» pluss litt unøyaktighet i pumpen, så var du kanskje bare akkurat litt uheldig
|
|
|
07/08/2022 08:08
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Jeg har poppet Conti dekk regelmessig til 50psi uten noen utfordringer, mulig jeg har gått noe høyere også. Hvis du har skikkelig uflaks kan både dekk og felg gå i stykker, regner med at både felg og dekk er merket med makstrykk.
For mange år siden kjøpte jeg noen billige dekk der kanttråden røyk ved 40psi selv om maks trykket var merket til 50psi.
Hvis boss og kasset detter av som følge av popping vil jeg tro at de hadde falt av før eller siden uansett - eller at du har hatt ett jævlig høyt trykk når du poppet, det skal jo egentlig ikke kunne gå an
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: ]
07/08/2022 09:04
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kanskje en tanke å sjekke evt feilvisning på manometer før evt reklamasjon? Gjerne for trådstarters egen del, men det er ikke en forutsetning for reklamasjonen. Oppgitt maksimumstrykk skal være betydelig under det reelle trykket som skal til for å ødelegge dekket/kanttråden, og innenfor det man kan forvente av feilvisning eller alminnelig mangel på presisjon på manometer. ...Wide Trail dekk har vel en lavere profil? Og kan ikke det i såfall gjøre noe med kraft opp og kraft til sidene pga propsjonalt mindre areal på sidene og mer areal på slitebanen? Trykket blir det samme, men kraften forskjellig? Jeg kjenner ikke svaret, men slike forhold skal være tatt med i betraktningen når produsent oppgir maksimalt dekktrykk. Det er spesifikt for modellen i den aktuelle bredden.
|
|
|
[Re: Flamini]
07/08/2022 09:07
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for gode innspill, folkens! Virker som jeg bare må ha vært uheldig.
Jeg har sett opp en del slangeløse dekk fra ulike produsenter for både landevei og terreng tidligere, men aldri opplevd noe lignende. 50 PSI er makstrykket Maxxis anbefaler for Rekon, så jeg kan ikke forstå at dette skulle være spesielt spinnvilt. Jeg har også brukt lignende trykk tidligere for å poppe dekk. Og nei, jeg bruker ikke 50 PSI i terrenget. Hensikten var å sette dekket før påfylling av guffe. Jeg kan selvsagt sende dekket på reklamasjon, men det høres ut som litt mye arbeid for 500 kr. Burde jeg være bekymret for felgen?
Hva med kassetten og bosset som løsna? Bare uheldig der også?
|
|
|
07/08/2022 09:07
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Brukte du noe væske eller annet "glidemiddel" for å få kanten til å poppe lett på plass, eller kjørte du bare på med høyt trykk, helt tørt?
Litt vann, såpe eller noe annet vil hjelpe dekket og felgen å gli mot hverandre ved lavere trykk enn når de er helt tørre.
|
|
|
07/08/2022 09:15
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Burde jeg være bekymret for felgen? Forventer ikke at du leser mine altfor lange innlegg  men som nevnt over - det avhenger av felgen og spesifikasjonene for denne. Lettvektsfelger har gjerne andre maksgrenser enn solide bruksfelger. Uansett bør felgen inspiseres nøye. Hva med kassetten og bosset som løsna? Kjenner hverken boss eller kassett, men vil tro at det er et separat problem. Burde ikke forekomme på grunn av at et dekk blåses av felgen. Om det var montert av forhandler, bør du for sikkerhets skyld ta det opp med dem. Har selv mishandlet en del dekk gjennom årene, og opplevd slike avblåsninger, men aldri har det påvirket boss og kassett. Jeg kan selvsagt sende dekket på reklamasjon, men det høres ut som litt mye arbeid for 500 kr. Om du ikke tar deg bryet med reklamasjon, ville jeg uansett nevnt det for forhandler eller direkte til produsent. Tilbakemeldinger fra kunder om slike opplevelser kan være nyttige. Jeg er stadig imponert over hvor raskt amerikanske produsenter responderer på spørsmål og henvendelser. Sendte spørsmål til to forskjellige på torsdag, og fikk svar fra begge ved kontortidens begynnelse der vestpå. Working 9 to 5  Det var forresten Muc-Off og Stan's Notubes. *** Bare så det er sagt: Veldig kjipt. Føler med deg. Håper det løser seg.
|
|
|
07/08/2022 10:17
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Mange boss sitter løse på akslingen. Det er helt sikkert bare å sette på plass igjen.
|
|
|
08/08/2022 08:30
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Her gjort dette sjøl med Newmen hookless felg og Maxxis . 3 bar var nok. Dekk ble skeivt, jeg ble vettaskremt og pottesur.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
08/08/2022 17:21
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bosset er bare å dytte på akslingen.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
09/08/2022 09:06
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg tror uhellet ditt kom av at du brukte Tubolight innlegget i dekket. Jeg har satt opp et par dekk med dette og har funnet ut at "rare ting skje" For det første har ikke mine dekk kommet med noen høye poppe-smell som de pleier. Jeg har satt det opp med bla. Recon Race wt 2,4 Aspen WT 2,4 og Specialized Fast Track 2,35. Dekkene popper med et stille sukk. (på mine Newmen 25 mm felger) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122530&filename=Tubolight.jpg) Videre er det slik at innleggene tetter skikkelig bra mot dekket og lager et bittelite luftkammer først, og det trengs litt tid før lufta utjevner seg mellom lille og store kammer. Ved energisk pumping får man raskt høyt trykk i det lille kammeret som presser mot/opp fra felgkanten. Dette gjør det også vanskelig å måle dekktrykket for øvrig. Tubolight beskriver det her: https://tubolight.bike/#evoOm dekket er ødelagt eller ikke gjetter jeg ikke på, men reklamasjon tror jeg ikke du har krav på. I så fall er det goodwill. Bosset er sikkert bare å sette på plass igjen. Jeg gjetter på at du har et DT nav, og du er ikke den første som har blitt forbauset når kassetten og bosset triller av gårde med drivringer og fjærer klirrende etter. LarsB
Redigert av larsb; 09/08/2022 09:07.
|
|
|
[Re: larsb]
09/08/2022 10:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk for dette, Lars! Interessant! Også for oss som mot bedre vitende har sneket oss inn i stiforumet fra bukkestyreverden  Nå er jo innlegg i forskjellige utforminger plutselig aktuelt både for blandevei og landevei, selv i proffrittene, så det du peker kan være relevant for flere. Har nettopp anskaffet Muc-Offs nye ventiler med - enkelt sagt - hull på sidene tilpasset nettopp innlegg. Uten at det skulle endre fenomenet du beskriver. *** Hva gjelder reklamasjon, er det som regel slik at forumet kan peke på alt fra tekniske forhold til rene brukerfeil som mulige årsaker til at et problem oppstår. I dette tilfellet, så vidt jeg forstår, at kanttråden røk og dekket blåste av felgen. Min prinsipielle holdning er likevel at med mindre kunden vet at problemet skyldes egen brukerfeil, bør kunden ha lav tersket for reklamasjon. Det er fordi - det er forhandler/produsent sitt ansvar å finne ut hva som er årsaken til problemet og vurdere om reklamasjonen er berettiget. Man kan ikke forvente eller kreve at kunden har tekniske ekspertise til selv å vurdere det; - om problemet skyldes brukerfeil, er det til nytte for kunden å få vite det; - om problemet skyldes andre tekniske begrensninger/forholdsregler som produsent/forhandler ikke har opplyst kunden om, er det til nytte for forhandler/produsent å bli gjort oppmerksom på problemet slik at de kan forbedre sin informasjon, noe som er til nytte for alle kunder. Terskelen for å akseptere reklamasjon bør i slike tilfeller være lav; - om problemet skyldes feil i produksjon eller i verste fall i design, er det viktig at forhandler/produsent får vite det, slik at dette kan utbedres, til nytte for alle kunder. I slike tilfeller er reklamasjonen åpenbart berettiget. *** Ditt poeng om Tubolight-innlegget synes særlig relevant. I så tilfelle er spørsmålet om Tubolight er tilstrekkelig tydelig på faren du peker på. Om Tubolight ikke er det, kan kunden i prinsippet vurdere et krav mot Tubolight. Eller bare informere Tubolight. Jada, amerikanske tilstander. Om vi hadde vært på landeveisforumet, ville jeg fått skylden for advokattappene på endestykkene 
|
|
|
09/08/2022 15:06
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg er helt enig med Sepeda i det han skriver. Det er all grunn til ta dette med forhandler. Jeg mente egentlig å si at jeg ikke utelukker at man kan komme til at dette er brukerfeil.
Fen test dekket på en annen felg. (forhjulet) er dekket mystisk løst må du kassere det og skaffe et nytt. Kjenner du ikke forskjell på det "poffede" og de andre ville jeg kjørt videre på eget ansvar. Felgen ville jeg ikke bekymret meg for etter å sett nøye over den for tegn på bulker eller deformasjon.
LarsB
|
|
|
09/08/2022 20:48
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Veldig interessant, takk!
Jeg byttet for- og bakdekk og monterte på nytt. Det gikk greit, men felgen har fått kraftig kast. Forhandleren har vært eksemplarisk, og for å spare oss for tid (vi holder til på hver vår kant av landet) ble vi enig om å la et anerkjent verksted her i byen vurdere felgen. Sjekket forresten oppgitt makstrykk på Maxxis’ hjemmeside, og det er 65 PSI for Rekon. For så vidt prinsipielt enig med Seppe vedr. reklamasjoner, men tidstyver på både hjemme- og bortebane gjør det ofte til en ideal fordring for min del.
|
|
|
09/08/2022 21:11
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Synd at felgen har fått kast, men godt å høre at forhandler følger opp og er imøtekommende! Sjekket forresten oppgitt makstrykk på Maxxis’ hjemmeside, og det er 65 PSI for Rekon. Dekknerden i meg blir nysgjerring: Hvilke dekk er det egentlig du har?  For både Rekon og Rekon Race oppgis det 50 PSI som maks for foldedekket WT i 2,4", men 65 PSI for dekket med wire/hard dekkantråd i samme bredde. Wire-dekket er så vidt jeg kan se heller ikke TR/slangeløst, noe som delvis kan forklare den høyere maksimumsgrensen. (For nye lesere - maksimumsgrensen har som nevnt ingenting med anbefalt dekktrykk å gjøre, men er en grense med godt sikkerhetsmonn for hvor høyt trykk man skal kunne bruke før det er risiko for at dekket blåses av felgen.)
|
|
|
09/08/2022 22:23
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Bare litt mer fra sidelinjen - jeg har poppet opp ganske mange Maxxis-dekk de siste årene. De smeller på plass rundt 30-35 PSI alle sammen, så lenge jeg smører dekkanten med noe. Hjemme bruker jeg Zalo-vann, men det har vært noen situasjoner ute på stien der jeg har måttet legge inn slange. Det er jo ikke kritisk at dekket popper da, men uansett er det fint at det gjør det så dekket ligger jevnt på felgen. Da har jeg rett og slett brukt rent vann fra flaska som smøremiddel. Det er ingen grunn til å gå så høyt opp i trykk som 50 PSI, og om jeg noensinne skulle prøvd å pumpe opp til 50-ish PSI med mitt oppsett så hadde jeg gjort det med øreplugger, hørselsvern og hjertet i halsen. 35mm innvendig felgbredde og 2.5WT-dekk, litt ymse casing EXO, EXO+ og DD.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/08/2022 23:14
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hehehe, fint-det-går-bra-med-deg-men-la-oss-heller-geeke-ut-på-teoretisk-makstrykk-i-dekket-ditt! Liker det. Jeg tok første 29-dekk på Rekon-sida, og det var ikke min variant, gitt. Nedjusterer med 15 PSI til vårt opprinnelige utgangspunkt og puster forsiktig ut.
DesmoSkier: Ja, min erfaring også - men med markant, tydelig pop. Her ingenting, ref. LarsBs post. Har også god erfaring med zalovann på gjenstridige dekk, men her smatt det som sagt veldig lett på og bevegde seg fint på felgen. I skauen har jeg aldri hatt behov for flaskeknepet ditt, rett og slett fordi guffa har lagd masse søl (i.e. smørning) de få gangene det har skjedd meg.
|
|
|
10/08/2022 05:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hehehe, fint-det-går-bra-med-deg-men-la-oss-heller-geeke-ut-på-teoretisk-makstrykk-i-dekket-ditt! Liker det.  Beklager. Ser den. Det var ikke meningen å være ufølsom. Men siden vi nettopp har vært vitne til at dekk kan blåses av felg, kanttråder ryke og felger slås skjeve, er jeg ikke helt med på at makstrykk er teoretisk. Selv med sikkerhetsmonn. Og selv om vi ikke kan være sikre på hva som forårsaket det i ditt tilfelle. Om det skulle bli stående i tråden at 65 PSI i et slangeløst foldedekk på 2,4" er greit ifølge produsenten, og noen skulle ta det for god fisk, ville vi dessverre kunne se flere uheldige tilfeller. Med Tubolight-innlegg eller ikke. Peace.
|
|
|
10/08/2022 07:42
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
50 psi er alt for høyt - som flere har nevnt.
Generelt har felgene lavere makstrykk enn dekkene. Eksempelvis anerkjente ENVE operer med makstrykk på 40psi på sine felger for terrengbruk. Trådstarter har vært mer enn 20 prosent over dette.
Også solide enduro-dekk popper av hvis man ikke er forsiktig.
Selvfølgelig kan personskade forekomme når man leker med høyt trykk uten å lese bruksanvisningen på forhånd. Det er fort gjort å skade ihvertfall hørselen sin når man gjør slike feil. Hvis trykket er for høyt så vil også dekket kunne hoppe av i fart. Hvilket også er en sikkerhetsrisiko.
Det kan godt hende at felger burde hatt en stor oransj lapp på seg med sikkerhetsinformasjon.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
10/08/2022 08:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det kan godt hende at felger burde hatt en stor oransj lapp på seg med sikkerhetsinformasjon.
Flere felger har det I landeveisverdenen, mener jeg å ha hørt at ETRTO har sagt maks 73 psi på hookless for å at dekket ikke skal blåse av slangeløs. I slike trykkområder er marginene viktigere, og både dekk og felg-produsenter skylder på hverandre mtp kompatibilitet.
|
|
|
[Re: Supermann]
10/08/2022 08:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Generelt har felgene lavere makstrykk enn dekkene. Nemlig. Og akkurat det er det mange som har funnet ut the hard way. Det toppet seg på den tiden da det var få kross- og landeveishjul for skivebremser, og enda færre for slangesløst oppsett, slik at mange - herunder undertegnede - endte opp med 29"-felger til formålet  Lappene som enkelte felgprodusenter prisverdig utstyrer felgene sine med, var gull verdt. Altså oppgitt makstrykk for den gitte felgen for forskjellige dekkbredder.
|
|
|
10/08/2022 20:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
For den interesse det måtte ha, siden trådstarter har WTB-felg: WTB bruker betegnelsen TCS (Tubeless Compatible System) for sitt system for felger, dekk og andre komponenter i slangeløse oppsett. Systemet skal være i overensstemmelse med ETRTO og sikre at alle komponentene går godt sammen. Jeg kan ikke finne oppgitt maksimumstrykk for felgene, men i bruksanvisningen for WTB-dekk er det anbefalt at man ved oppsett pumper opp dekket til maksimalt dekktrykk, som angitt på dekksiden. Det er for så vidt det trådstarter gjorde da han pumpet opp Maxxis Rekon 2,4" WT til 50 PSI. WTB-dekkene i 2,4" har imidlertid 35 PSI som angitt maksimumsgrense, ikke 50 PSI som Maxxis-dekket. Gitt at dekk og felger i TSC er tilpasset hverandre i et system, kan det bety at også felgene har lavere maksimumsgrense for dekk i 2,4" enn Maxxis-dekkets 50 PSI. Det er ikke nødvendigvis slik. Det bare slo meg som en mulighet. 35 PSI lyder uansett mer fornuftig enn 50 PSI som maks.
|
|
|
11/08/2022 08:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg tror uhellet ditt kom av at du brukte Tubolight innlegget i dekket. Jeg har satt opp et par dekk med dette og har funnet ut at "rare ting skje" For det første har ikke mine dekk kommet med noen høye poppe-smell som de pleier. Jeg har satt det opp med bla. Recon Race wt 2,4 Aspen WT 2,4 og Specialized Fast Track 2,35. Dekkene popper med et stille sukk. (på mine Newmen 25 mm felger) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122530&filename=Tubolight.jpg) Videre er det slik at innleggene tetter skikkelig bra mot dekket og lager et bittelite luftkammer først, og det trengs litt tid før lufta utjevner seg mellom lille og store kammer. Ved energisk pumping får man raskt høyt trykk i det lille kammeret som presser mot/opp fra felgkanten. Dette gjør det også vanskelig å måle dekktrykket for øvrig. Tubolight beskriver det her: https://tubolight.bike/#evoIkke 100% sikkert hva du tenker på, men vil da ikke trykket måles i 'kammeret' mellom felg og innlegg, ved manometeret på pumpen? Da vil trykket som utøves av dekket på felgene ikke være høyere enn det (50 psi her). Trykket i innerste kammer kan da være lavere kanskje, men det burde ikke utgjøre ett (stort?) problem for popping. Om dekket er ødelagt eller ikke gjetter jeg ikke på, men reklamasjon tror jeg ikke du har krav på. I så fall er det goodwill. Bosset er sikkert bare å sette på plass igjen. Jeg gjetter på at du har et DT nav, og du er ikke den første som har blitt forbauset når kassetten og bosset triller av gårde med drivringer og fjærer klirrende etter.
LarsB
Redigert av Tange; 11/08/2022 10:19. Rediger grunn: Sur i quotering, påpekt av Sepeda
|
|
|
[Re: Tange]
11/08/2022 09:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...men vil da ikke trykket måles i 'kammeret' mellom felg og innlegg, ved manometeret på pumpen? Da vil trykket som utøves av dekket på felgene ikke være høyere enn det (50 psi her). Det samme har slått meg ved ettertanke. Jeg heller fortsatt til at høyt trykk i seg selv er problemet, som mange har påpekt, ref. også WTBs TCS. Underlig at Maxxis tar sjansen på å oppgi så høyt makstrykk. Det er forresten blitt litt surr i siteringen din 
|
|
|
11/08/2022 10:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|