Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stramme kulelager i pedaler.

Stramme kulelager i pedaler. #2714094 19/07/2022 13:14
N
nplsykkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Hvordan kan nest ytterste mutter på pedalspindelen holdes igjen, når ytterste mutter (10mm) skal strammes til. Slik at ytterste mutter på spindelen ikke drar med seg mutter nummer to, og man får en låsning av pedallageret.

Oppleves ofte som bingo å få riktig stramming på nevnte lager.

Kjøpte et par middels dyre Shimanopedaler som har blitt liggende en stund. Sånn sett er sikkert reklamasjonsretten utgått. Når de nå skulle monteres, ser jeg at det faktisk er en liten slark i begge pedalene. Etter gjentatte forsøk på å få stammet til riktig, velger jeg å kaste inn håndkleet.

Noen som har et tips eller triks på hvordan man unngår at spindellagrene ikke låses av mutrene?

Re: Stramme kulelager i pedaler. [Re: nplsykkel] #2714097 19/07/2022 15:37
chalshus Offline
More than words
More than words
Hvilke SHimano pedaler er dette?

Re: Stramme kulelager i pedaler. [Re: nplsykkel] #2714098 19/07/2022 15:46
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Nja, nå har ikke jeg overhalt Shimanopedaler, men en del andre med tilsvarende opplegg. Jeg pleier å legge innerste mutter såpass til at pedalen spinner lett rundt. Trer en flat skrutrekker ned og kiler fast innerste mutter mens jeg strammer ytterste med en nebbtang. Prosessen ender gjerne med at pedalen snurrer noe tregere. Blir det for tregt løsner jeg litt på begge og gjentar til jeg er fornøyd.

Det finnes eget verktøy å få kjøpt, som gjør det lettere og raskere, men helt unødvendig investering syns jeg.

Re: Stramme kulelager i pedaler. [Re: saktetur] #2714142 20/07/2022 09:31
N
nplsykkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Superdupert! Dette her fungerte som bare det.
Satt fast pedalen i ei skrustikke og fikk riktig stramming etter 3-4 forsøk, på den måten du forklarte. I motsetning til tidligere, hvor jeg kunne holde det gående i en time uten å komme noen vei.
Takker stort for hjelp!!!

Re: Stramme kulelager i pedaler. [Re: saktetur] #2716152 09/08/2022 19:14
N
nplsykkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Sitat: saktetur
Nja, nå har ikke jeg overhalt Shimanopedaler, men en del andre med tilsvarende opplegg. Jeg pleier å legge innerste mutter såpass til at pedalen spinner lett rundt. Trer en flat skrutrekker ned og kiler fast innerste mutter mens jeg strammer ytterste med en nebbtang. Prosessen ender gjerne med at pedalen snurrer noe tregere. Blir det for tregt løsner jeg litt på begge og gjentar til jeg er fornøyd.

Det finnes eget verktøy å få kjøpt, som gjør det lettere og raskere, men helt unødvendig investering syns jeg.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ang. verktøyet du nevner.
Vet du hvor det er mulig å oppdrive eller hve det heter. Har søkt rundt på nett men uten å finne noe.
Metoden du beskrev fungerer, men samtidig usikker på om jeg på sikt oppnår god nok låsning mellom mutterene. Ville sånn sett vært ideelt med et verktøy tilpasset til det her.

Re: Stramme kulelager i pedaler. [Re: nplsykkel] #2716154 09/08/2022 19:41
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Som sagt hverken har, eller bruker jeg det verktøyet, men mener det heter "pedalverktøy"
Kjapt søk nå ga i hvertfall treff på Bikeshop, men vet ikke om dimensjonene passer med dine pedaler. Bør nok sjekkes opp før du kjøper.

Re: Stramme kulelager i pedaler. [Re: nplsykkel] #2716179 10/08/2022 05:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sett på denne videoen?

https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/spd-pedal-overhaul

Mest sannsynlig trenger du en 10mm konusnøkkel.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support