Kvinnelandslaget,journalister og Drillo
|
Re: Kvinnelandslaget,journalister og Drillo
[Re: Flamini]
03/08/2022 14:20
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Tror du at det er usunt å sende en spiller til en idrett hvor det er "stor andel" lesbiske? Ditt utspill fremstår bare homofobt og lite gjennomtenkt. Hva har det å si om trenerteamet og flere spillere er homofile? Dette høres ut som oppgulp fra gamle dager, hvor homofile ble fremstilt som seksuelle rovmonstre som pulte alt de kom over. Dagens ungdom driter gudskjelov om trenere/lagledere/medspillere er homofile.[/quote] nå leser du innlegget mitt omtrent som fanden leser bibelen, hvis du leser tidligere innlegg her så klarer du kanskje å lese deg frem til at det jeg nevner er en reell problemstilling. denne problemstingen gjelder ikke meg men andre utøvere. dersom du hadde lest avisene den siste tiden så hadde du oppdaget at vi har en stadig større del av befolkningen som er særs fordømmende til homofili og det gjelder også deler av den yngre befolkningen [/quote] Kan du linke til noen av disse avisene? Og tror du at dette kan ha noe med medienes måte å vri apekopper til menn som har sex med menn. Og at Pride har fått mye oppmerksomhet
Redigert av NjuK; 03/08/2022 14:30.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: ]
03/08/2022 15:33
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Begynner å bli drøyt dette her.
Er det virkelig mediene som har vridd smittesituasjonen rundt apekopper? Det er ganske enkelt ikke sant. FHI har brukt mediene for å nå ut til grupper der de ser smitten er overrepresentert. Og ifølge FHI er menn som har sex med menn en slik gruppe.
Det burde ikke være nødvendig å be om lenker til artikler om ungdom som er negative til homofili - dersom du ikke følger med i mediabildet finner du det lett selv ved å bruke en helt alminnelig søkemotor .
Åpenhet og et fritt samfunn der folk kan leve slik de vil sammen med folk som ønsker det, betyr ikke at man skal underslå potensielle utfordringer og ukritisk kanonisere enkeltgrupper til helgener. Det er ikke noen større andel helgener blant homofile enn det er blant heterofile, eller hvilke som helst andre grupper man velger å stille opp mot hverandre, og det er mange alternativer å plukke fra.
Jeg mener ikke at mediene har vridd apekopper over mot homofobi, men når de nevner det, så biter de som allerede har ett homofobt syn på, og bruker dette til sin fordel. BUFDIR sin rapport fra april 2022 viser at holdninger opp mot lhbtiq personer er bedre nå enn før. Og, dette er bra. Hadde vært interesant å se tall etter våren og sommeren nå. https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/lhbtiq/Holdninger/Men, mitt opprinnelige innlegg var knyttet mot, hvorfor er det ett problem at trenere og ledere er homofile. Og i god forum ånd, klarte jeg å ordlegge meg klønete. Noen ganger så lønner det seg kanskje å vente med å skrive. Men, som sagt. Er det trøblete at trenere og ledere er homofile? Nei, mener jeg. Det har absolutt ingenting å si. https://forskning.no/homoseksualitet/flere-aksepterer-homofili-i-verden/2047221
Redigert av NjuK; 03/08/2022 15:41.
|
|
|
03/08/2022 16:35
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Det går fint an å polarisere, og det er en relativt effektiv måte å kreere en virtuell "gag-order" som hindrer nyansene fra å bli diskutert så seriøst som mulig. Jeg ser på apekopper, homofobi og Pride i denne debatten som retoriske virkemidler velegnet til å kvele diskusjon om reelle problemstillinger.
Generelt vil subkulturer ha "kvaliteter" som skiller seg ut fra etablerte samfunnsnormer. Noe er bra, noe er helt ok, og andre ting er ikke bra i det hele tatt.
Det har vært en rekke internasjonale saker der ukultur har fått lov til å leve i fred og utvikle seg i årtier, det gjelder yrker, sport, utdanning og religion. De har 4 ting til felles: Seksualitet, maktskjevhet, monokultur og fortielse. Sistnevnte er en betingelse, så forsøk på å polarisere fremfor å nyansere slik at debatter dør ut er faktisk medvirkende til at problemstillingen forblir aktuell.
Jeg har absolutt null grunnlag for å tro, mene, anta eller spekulere i at dette er en problemstilling rundt laget som diskuteres her, og det samme gjelder de personene som har blitt omtalt i denne diskusjonen. Jeg hverken tror eller mener noe som helst i den retning.
MEN, på helt generell basis, og det er et stort men: Man skal være svært forsiktig med å etablere monokulturer der det er FOR tette forbindelser og relasjoner mellom en hel ledergruppe. Ettersom intern lojalitet KAN gjøre det vanskeligere å korrigere uønskede saker enten det gjelder fag, generell adferd (folkeskikk) eller seksualitet. Dette er relevant helt uavhengig av legning, men det utelukker heller ikke legning.
Du har helt rett i at mitt innlegg var polariserende, å skrive i affekt er rett og slett latterlig. Tar selvkritikk og legger meg langflat der. Ser fortsatt ikke at legning skal ha noe som helst å gjøre for hvordan man styrer ett fotballag.
|
|
|
[Re: NjuK]
03/08/2022 16:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
NjuK - dersom Flamini hadde skrevet hva han mente, fremfor å antyde vagt om "en stadig større del av befolkningen som er særs fordømmende til homofili", hadde du sluppet å gjette, og dere hadde unngått hele den siste runden. Tråden har dekket kvinnelige fotballspillere, siden lesbiske, og nå... hva? Muslimer? Greit å få med alt.
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/08/2022 17:38
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
NjuK - dersom Flamini hadde skrevet hva han mente, fremfor å antyde vagt om "en stadig større del av befolkningen som er særs fordømmende til homofili", hadde du sluppet å gjette, og dere hadde unngått hele den siste runden. Tråden har dekket kvinnelige fotballspillere, siden lesbiske, og nå... hva? Muslimer? Greit å få med alt. Sepeda, jeg regner med at du har fått med deg hvem det er som skyter med maskinpistol mot homsebarer og at vedkommende faktisk fikk bred støtte i deler av befolkningen, NRK måtte stenge/fjerne kommentator feltet pga støtten som morderen fikk. jeg regner med at en opplyst mann som deg har fått med deg hvem det er det gjelder (du leser aviser?) muslimer ja, det er lenge mellom hver gang jeg leser om muslimske jenter på landslaget. men det er en annen diskusjon sepeda 
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
03/08/2022 17:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Akkurat. Da vet Njuk og vi andre det og slipper som sagt å gjette om du mente noe annet, som f.eks. medieomtale av apekopper 
|
|
|
[Re: HeavyDude]
03/08/2022 18:44
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Apekopper var latterlig og helt feil av meg. Skrev i affekt. Trekker tilbake den uttalelsen. Bare dumt og idiotisk.
|
|
|
03/08/2022 18:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du har ingenting å beklage, NjuK.
Ikke lett å følge en tråd der poengene bare antydes. Det var poenget mitt.
At det er legning som er problemet i kvinnefotballen tok det tid før ble sagt tydelig.
Likeså nå med religion.
|
|
|
03/08/2022 19:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du har på den annen side vært ytterst uklar, Ubro. Først var legning et helt åpenbart problem i kvinneidretten. Nå er det bare del av en helt generell problemstilling rundt monokultur. At du synes NjuKs misforståelse var så drøy, får stå for din egen regning. Langt kjekkere å diskutere dekk med deg 
|
|
|
03/08/2022 19:26
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Om Ubro var uklar, så er det så lenge siden at videre gnaging på det langt på overtid.
Den nye krangelen nå ser jeg er er lønn vs. herrelaget. Men noen som vet hva lønnen faktisk er?
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/08/2022 19:30
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Du har på den annen side vært ytterst uklar, Ubro. Først var legning et helt åpenbart problem i kvinneidretten. Nå er det bare del av en helt generell problemstilling rundt monokultur. At du synes NjuKs misforståelse var så drøy, får stå for din egen regning. Langt kjekkere å diskutere dekk med deg  Nå er apekopp-innlegget redigert, så essens er borte. Jeg leste det før idag og satt nesten kaffen i vrangstrupen. Helseutvalget (tidligere Helseutvalget for homofile) tar opp apekopper, f.eks. her, nettopp fordi "De fleste som er smittet er unge menn (aldersgruppen 31 til 40 år) og menn som har sex med menn er betydelig overrepresentert. Viruset overføres seksuelt eller ved annen nærkontakt mellom mennesker.". Kunnskap kan hindre smitte, det har ingenting med fordommer å gjøre. Jeg vil heller lese i avisen at det er relatert til menn som har sex med menn enn å se homofile venner bli alvorlig syke, fordi essensiell kunnskap ikke ble formidlet. Samme gjelder forøvrig den mer alvorlige sykdommen som er grunnen til at Helseutvalget ble stiftet i 1983.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: appelsin2]
03/08/2022 20:11
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Om Ubro var uklar, så er det så lenge siden at videre gnaging på det langt på overtid.
Den nye krangelen nå ser jeg er er lønn vs. herrelaget. Men noen som vet hva lønnen faktisk er? I motsetning til kjønn og legning er skjevfordelingen av lønn interessant. La oss snu litt på det, og sammenligne med håndball- hvor håndballjentene er langt mer profilerte enn herrene innenfor landets grenser. Er det forskjeller i lønnen til Thorir Hergeirsson og Jonas Wille?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
03/08/2022 20:12
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Mitt innlegg om apekopper er redigert, men bare en skrivefeil. Meningen med å ta opp apekopper er at de som leter etter noe å bruke mot homofile, bruker saker i media til sin fordel. Ikke å bruke saken som den er tiltenkt. Til opplysning. Men, som sagt. Dette ble bare idiotisk og klønete. Hege Riise tror jeg er en riktig ansettelse, hun har bred erfaring internasjonalt og nasjonalt som spiller og trener.
|
|
|
03/08/2022 20:38
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg googlet meg frem til at Ståle Solbakken har uttalt at han ca halverte lønnen han hadde i FCK som var ca 14 mill. Jeg antar Hege Riise har 1-2 mill siden den «skal være på nivå med presidenten» (ref noe jeg tror jeg leste i en artikkel).
Det er fristende å si at lønnen bør være lik, og det kan jo være mye positivt med det. Men det er kanskje ikke der det er viktigst å starte samkjøringen. Pdd er det veldig stor forskjell på å lede de forskjellige landslagene.
|
|
|
03/08/2022 20:39
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Sett langt utenfra tror jeg hun er rett person, riktig personlighet og med den rette erfaringen. Ikke minst er hun rett Riise  ...men hun var edruelig i det jeg har lest av hennes uttalelser, og jeg tror nok at man må stikke fingeren i jorda og spytte inn en hel del penger og ressurser på alle nivå i kvinnefotballen om vi skal nærme oss gammel storhet. Staten må nok inn med vesentlig mer penger om de vil sole seg i glansen fra gullmedaljer i store mesterskap.Det er ikke småtterier som investeres i kvinnefotball i Europa, Usa og England for tiden, og der hentes det inn store ressurser i støtteapparatene også. På den annen side finnes det ikke noe bedre enn underdogs Tror du traff spikeren på hodet. Penger. Profesjonalisering. Bedre trenere tidligere. Jeg måtte være trener for min datter alt for lenge, fordi klubben ikke klarte å skaffe trenere som ville trene ett jentelag.
|
|
|
04/08/2022 07:36
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Det er egentlig litt rart om man ser bort fra økonomi, for er det en gruppe vi er godt begunstiget med, så er det vel fotballtrenere med høye ambisjoner og brustne drømmer som gjør helt andre ting enn å trene fotballag..... Man kan jo håpe at kvinnefotballens gjennombrudd i Europa og sist England får noen av disse til å rette blikket mot kvinnefotball.
Samtidig har selv den mest optimistiske sportsjournalist i sitt mest entusiastiske hjørne fått en noe mer edruelig tilnærming til norsk herrefotball slik at de mer enn gjerne vil formidle mer gladnytt fra spinnesiden. I sum ligger det et potensiale for sponsorer som istedet å se "superstjerner" i VIF flashe Rolex, kan assossiere seg med ekte idrettsglede og god sportsånd. Verdifullt for imaget det.
Nå er jeg kanskje i overkant optimistisk, men det ville også vært fint å se at jentene slipper å vike garderobe og slipper garderobeforhold som selv vi rynket på nesen av som tenåringer i steinalderen. Iskalde gulv, sur svette og kamfer... Rolexflasherne i Vålerenga er jo bare flaut. Ikke er de gode heller. Og, ett litt mer edruelig forhold til norsk hjemlig ballspill er sunt, selv om det pr.d.d ser ut som at det blir flere herrelag i europa. BG vant 5-0 i går, så i realiteten er de to kamper unna CL. Potensialet for sponsorer er tilstede i kvinefotballen. Spillerne fremstår som ydmyke og mer modne. OBOS gikk vel inn med en god slump penger for noen år tilbake. Bare det at spillere hadde kunne levd av fotballen, istedenfor å måtte jobbe i tillegg, vil øke profesjonaliteten. Men, desverre tror jeg det er langt frem dit.
|
|
|
04/08/2022 07:52
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
OBOS gikk vel inn med en god slump penger for noen år tilbake. Bare det at spillere hadde kunne levd av fotballen, istedenfor å måtte jobbe i tillegg, vil øke profesjonaliteten. Men, desverre tror jeg det er langt frem dit. Min «observasjon» er at de fleste sponsorene har større fokus på at de blir vurdert på omdømme, bærekraft og samfunnsnytte. De ser at jenter / kvinner er 50% av kundene, det tvinger seg frem et større fokus på støtte til mere enn bare vip-plasser i Eliteserien eller smøreturer på større mannsdominerte arrangement. Det er ikke tilfeldig at nesten samtlige Eliteserieklubber, og toppklubber i Europa, nesten over natta etablerte kvinnelag. Dette er styrt av pengene. Basert på det er jeg positiv for fremtiden for at jenter skal kunne spille foppall på lik linje med gutta 
|
|
|
04/08/2022 09:27
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Sett langt utenfra tror jeg hun er rett person, riktig personlighet og med den rette erfaringen. Ikke minst er hun rett Riise  ...men hun var edruelig i det jeg har lest av hennes uttalelser, og jeg tror nok at man må stikke fingeren i jorda og spytte inn en hel del penger og ressurser på alle nivå i kvinnefotballen om vi skal nærme oss gammel storhet. Staten må nok inn med vesentlig mer penger om de vil sole seg i glansen fra gullmedaljer i store mesterskap.Det er ikke småtterier som investeres i kvinnefotball i Europa, Usa og England for tiden, og der hentes det inn store ressurser i støtteapparatene også. På den annen side finnes det ikke noe bedre enn underdogs Tror du traff spikeren på hodet. Penger. Profesjonalisering. Bedre trenere tidligere. Jeg måtte være trener for min datter alt for lenge, fordi klubben ikke klarte å skaffe trenere som ville trene ett jentelag. For breddeidretten så har jeg mest tro på å skolere lagledere, trenere og klubb. Det er ikke så mye som skal til for å få frem ett OK breddelag, men samtlige på lage bør/må trene tre ganger i uka året gjennom. Hvis man skal drifte ett satsingslag så KAN en ekstern trener være en utmerket løsning, men det er usedvanlig langt mellom gode trenere som faktisk har noe å fare med.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
|
|