Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel til nybegynner

Sykkel til nybegynner #2714679 27/07/2022 11:53
S
sandrous Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei, er på utkikk etter en sykkel for nybegynner til landevei/gravel. Er interessert i en sykkel som kan gi mersmak på både landevei og lett grus (typisk norske grusveier). Har sett på litt forskjellige varianter og vet ikke helt hvordan jeg burde legge meg på pris. Noen som har noen gode kjøp å anbefale? Har sett litt på Canyon sine, og Endurace virker spennende. Jeg har heller ikke noen spesiell kunnskap på specs, så jeg vet egentlig ikke helt hva jeg burde se etter.

Re: Sykkel til nybegynner [Re: sandrous] #2714742 28/07/2022 08:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet, sandrous!

Du har allerede valgt deg ut en topp kandidat i Canyon Endurace, som forresten nylig ble testet i Landevei. Du vil garantert stortrives på den, på både landevei og grus.

Nøkkelen til valg av sykkel ligger som regel ikke i pakker og utstyr, men rammesettet. Og for å sikre at du havner på riktig rammesett, her er kontrollspørsmålet: Hva er tiltenkt bruk?

- Dersom du har ambisjoner i retning av landeveisritt utover turritt, kanskje du er ung og sprek med ambisjoner, er det verdt å være oppmerksom på at siste generasjon rittsykler ofte har dekklaring på 32-35 mm, og dermed også vil kunne fungere utmerket på både landevei og grus.

- Dersom du tenker på å sykle under alle værforhold, om det så er trening, tur eller pendling, er skjermfester gull verdt. Det har dessverre ennå ikke Endurace, men finnes på flere andre likenende sykler.

- Dersom du tenker på helårssykling, bør du se på sykler med større dekklaring og plass til dekk på rundt 40 mm, fortrinnsvis under heldekkende skjermer.

- Dersom du har en eventyrer i magen, som gjerne vil ut på episke turer på det groveste underlag, med bagasje og alt du trenger for å overleve, kan likeledes en slakkere og grovere sykkel med bred dekklaring og mange festepunkter, være et et godt alternativ,

- Dersom du er helt fersk på bukkestyresykkel eller sykkel generelt, bør du vurdere å handle i fysisk butikk fremfor nettbutikk i utlandet. En god forhandler vil kunne gi deg verdifulle råd om både valg av sykkel, tilpasning for rett sittestilling, eventuelt bytte/oppgradering av komponenter, og ikke minst tips om vedlikehold og service.

Gi oss noen ord tilbake, så er vi i gang.

Re: Sykkel til nybegynner [Re: Sepeda] #2714760 28/07/2022 10:49
S
sandrous Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for gode punkter!

Kan gi litt info angående tiltenkt bruk. Jeg kommer nok til å bruke sykkelen stort sett bare i månedene med bar bakke, da jeg har andre aktiviteter på vinter som tar tiden. Jeg har ingen ambisjoner om noe ritt, men heller til trening og morsomme turer på fritidsbasis (primært dagsøkter), hvor jeg er glad i fart og spenning. Jeg har minimal erfaring med bukkestyresykkel, men har testet det noen få ganger. Jeg bor for tiden i Trondheim, men flytter til Oslo i høst. Er det eventuelt noen gode butikker å anbefale å besøke i enter Trondheim eller Oslo? ICON_SMILE

Og dersom det kommer til Canyon sin sykkel, hvilken av pakkene vil da anses som en grei løsning for nybegynner? Man kan vell også forsåvidt oppgradere samme sykkelen senere også.

Re: Sykkel til nybegynner [Re: sandrous] #2714839 29/07/2022 08:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Høres ut som du har funnet frem til helt riktig kategori sykkel!

Sitat: sandrous
Og dersom det kommer til Canyon sin sykkel, hvilken av pakkene vil da anses som en grei løsning for nybegynner?

Tror nesten du må si om du tenker AL, CF eller CF SL før forumet kaster seg over det spørsmålet.

CF peker seg ut som et prisgunstig alternativ der du får god karbonramme med kun litt høyere vekt enn CF SL.

Men jeg klarer fortsatt ikke å tilgi Canyon for at de ikke gidder å borre noen små hull for skjermfester ICON_MAD i disse ellers så allsidige syklene.

Merk også at ny Ultimate med muligens like god dekklaring som Endurace er like rundt hjørnet. Men det er uvisst når den kommer i rimeligere versjoner enn CFR som vi har sett i Tour de France. Se mer om sykkelen i tråden med den tabloide tittelen Hvorfor du ikke trenger en gravel-sykkel shocked2

Sitat: sandrous
Jeg bor for tiden i Trondheim, men flytter til Oslo i høst. Er det eventuelt noen gode butikker å anbefale å besøke i enter Trondheim eller Oslo? ICON_SMILE

Kan ikke svare for Trondheim, men Oslo renner over av gode sykkelbutikker. Pandemien preger fortsatt utvalget, så det er ikke gitt at alle aktuelle modeller og størrelser er inne.

Om du tenker alternativer til Endurace, synes jeg det er verdt å titte på disse butikkene og særlig disse modellene, uten at jeg tar hensyn til pris:

Anton Sport/Sykkeldelisk: Cannondale Synapse og hvorfor ikke CAAD13
Bike Brothers: Focus Paralane
Bikefix: Merida Scultura Endurance og kanskje Cervélo Caledonia
Birk Sport/Oslo Sportslager: BMC Roadmachine
Fara: F/AR
Spinn: Trek Domane, Émonda og Giant TCR
Sørensen/Velo City/Milslukern: Specialized Aethos og Roubaix
Unaas: Orbea Orca OMR (Team) og Wilier Garda

Bikeshop har også fysisk butikk på Skøyen i Oslo, og har et et bredt utvalg landeveissykler, inkludert flere av modellene nevnt i listen over og dessuten sykler som Bianchi Infinito.

Mye å si om hver av disse, og du vil finne grundig omtale på forumet, men her har jeg begrenset til lenker til produsenten. Bemerker dog at Orca OMR/Team har 35 mm oppgitt dekklaring. Jeg sammenlignet nylig selv med tvillingen Orca OMX/Ltd, og klaringen er hakket større på førstnevnte. Fullblods landeveisgeometri med hakket mer aggressive egenskaper enn Endurace. På bunnen av den alfabetiske listen, men nær eller på toppen av min liste.

Flere andre aktuelle modeller, både hos disse forhandlerne og andre. Alle bukkestyresykler får etter hvert dekklaring til å dekke ditt tiltenkte bruk.

Sånn, nå gjorde jeg det vanskelig for deg. Men du spurte jo.

Re: Sykkel til nybegynner [Re: sandrous] #2714840 29/07/2022 09:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Enig med Sepeda og ja Canyon Endurace er kjempeflott. Du får hva du betaler for, dyrere sykler er lettere og har bedre utstyr. Canyon leverer denne i en haug varianter, billigst med aluminiumsramme. Gå for en utgave med hydrauliske skivebremser (kun de to billigste mangler dette).

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Sykkel til nybegynner [Re: Sepeda] #2715000 31/07/2022 09:09
S
sandrous Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Takk for veldig gode tips! Tenker jeg drar innom en av de overnevnte butikkene når jeg kommer til Oslo for å sjekke ut alternativene.

Tenker muligens denne, altså CF:
https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-8/2736.html?dwvar_2736_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK

Tror det uansett er greit å få litt inntrykk av størrelse i butikk uansett😊

Re: Sykkel til nybegynner [Re: sandrous] #2715044 31/07/2022 18:06
C
chimpern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Jeg har endurace cf i årets modell, den anbefales virkelig. Kvikk, og ramma er veldig god med bra vibrasjonsdemping. Føles like rask som ultimate, største forskjellen er at man sitter mer oppreist

Moderator  support, Valentino