Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
|
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
[Re: mob]
20/07/2022 07:38
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder kravet om at den bør ha krok til sykkel så finnes det alternativer fra f.eks. Thule hvor du hekter et sykkelfeste til bakluka. Vi har tilhengerfeste på familiebilen (fossil), men når vi måtte bytte ut bybilen i høst så endte vi opp med en eldre Kia Soul. Den kommer ikke med krok, og pga. lav garasje kan vi ikke ha sykkelfeste på taket. Kjøpte en Thule Raceway, og den har fungert overraskende bra. Minus er at den kun kan ta 2 sykler, og minus at luka ikke kan åpnes når du har sykkel på (vel, den kan kanskje det men blir fryktelig tung).
Ellers, når det gjelder familiebilen er vi litt i samme båt (når den etter hvert skal byttes ut). Trenger 4WD, gjerne god bakkeklaring, masse plass i bagasjerommet, både skiboks og tilhengerfeste.. samt at vi aldri tidligere har kjøpt dyrere bruktbiler enn ca. 350k. Må nok vente i en del år på at dagens modeller (f.eks. ID4) blir fem år gamle.
Forresten, ioniq 5 nevnes i tråden. Den er vel god på det aller meste, bortsett fra nyttelast.. som er en vits. Har du passasjerer i bilen så får du vel ikke med deg noe som helst bortimot, lovlig i hvert fall. Greia var vel at oppgitt nyttelast fra forhandler er for en ribba versjon, som ingen kjøper. Når folk har fått bilene sine, og veid dem, så ser de at de veier adskillig mer. Andre kan kanskje fylle inn på detaljene her, jeg tar det fra hukommelsen fra elbilforum.no
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
20/07/2022 08:11
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Forresten, ioniq 5 nevnes i tråden. Den er vel god på det aller meste, bortsett fra nyttelast.. som er en vits. Har du passasjerer i bilen så får du vel ikke med deg noe som helst bortimot, lovlig i hvert fall. Greia var vel at oppgitt nyttelast fra forhandler er for en ribba versjon, som ingen kjøper. Når folk har fått bilene sine, og veid dem, så ser de at de veier adskillig mer. Andre kan kanskje fylle inn på detaljene her, jeg tar det fra hukommelsen fra elbilforum.no
Jeg har hatt Ioniq5 siden Desember og er toppfornøyd. Men som du sier har denne og andre biler i denne klassen en utfordring med lovlig nyttelast (kinaproduserte TMY har vel et enda større problem?) For egen del er ikke dette et reelt problem siden jeg ikke har behov for bilen full av folk og bagasje samtidig men kan klart være en dealbreaker for andre.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
20/07/2022 08:56
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Nederland var pilot for åpning av Tesla ladenettverk. De har nå åpnet alle laderne for andre CCS biler. Det er vel ikke usannsynlig at de andre landene følger etter og åpner alt. Litt komisk at Ugla nevner sør-vest kysten av Sverige hvor jeg akkurat er på ferie med en non-tesla. Lengste strekket uten Tesla åpen lader er vel Uddevalla til Varberg, et strekk på hele 16 mil. Dersom man insisterer på å lade på Teslalader så går det helt fint. Noe som forøvrig ikke er nødvendig, det er godt med andre ladere og man kan lade både hos Tesla, Ionity, Eon, Recharge og hva de nå enn heter. Hva er det som gjør deg Ugla til et bedre sannhetsvitne for Teslas kvalitet annet enn at du har eid en slik? Jeg har ikke mindre enn 2 Teslaer i bestilling så jeg har ikke noe mot merket. Her har du et par undersøkelser: https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058https://elbil.no/tesla-model-s-pa-bunn-med-flest-feil/Teslas programvare for planlegging av ladestopp er suveren (men den tar vel bare med Teslaladere?), men her kommer de andre merkene etter. For å spore inn slik at dette ikke blir den sedvanlige Tesla tråden: I all rettferdighet skal det sies at jeg er skeptisk til å kjøpe avanserte biler uten garanti uavhengig av merke. Derfor er Kiaene så geniale, forholdsvis enkle og med god garanti. Kanskje trådstarter fortsatt har gjenstående garanti den dagen han evt ønsker å selge en e-niro? Det kan ha mye å si for videresalgsverdi.
Redigert av Marøder; 20/07/2022 08:56.
|
|
|
20/07/2022 18:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
En er ofte låst til den lokale merkeforhandleren når man har en bil innenfor garantitid så det bør også telle i vurderingen ved anskaffelse. Jeg ville for eksempel aldri kjøpt en Kia innenfor garanti/reklamasjonstid med tanke på min lokale forhandler mens andre steder kan det være supert.
|
|
|
[Re: Ugla]
20/07/2022 18:50
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg er ikke Tesla-eier lenger, nå er det iX som gjelder for min del bare så det er sagt.
Du virker som en feinschmecker, Ugla. Hvordan vil du sammenligne kvalitetsopplevelsen på de to? Jeg har (bare) kjørt/sittet på Tesla et par ganger, og alltid blitt imponert av dørhåndtakene, skjermen og aksellerasjonen. Men helhetsinntrykket har likevel alltid vært litt … meh. Særlig interiøret synes jeg virket litt simpelt på en så dyr bil. Hatt noen turer med ny V90 og 330, og de gir en helt annen kvalitetsfølelse. Skal man først bruke så mye penger osv Muligens bare meg som er vant med bulkete V70 med yogurtinteriør og grusgulv 
Redigert av mob; 20/07/2022 18:51.
|
|
|
[Re: Syklist1]
20/07/2022 20:03
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
En er ofte låst til den lokale merkeforhandleren når man har en bil innenfor garantitid så det bør også telle i vurderingen ved anskaffelse. Jeg ville for eksempel aldri kjøpt en Kia innenfor garanti/reklamasjonstid med tanke på min lokale forhandler mens andre steder kan det være supert. Er man det? Visste jeg ikke. Hvilke merker gjelder dette for?
|
|
|
20/07/2022 20:08
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Man trenger ikke ta service hos merkeforhandler, men er det en garantireperasjon av et slag så er det merkeforhandler som må utføre dette om man ikke ønsker å betale for jobben  Så bor man usentralt er det absolutt greitt å sjekke hvilke forhandlere som finnes i nærheten.
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
[Re: Marøder]
20/07/2022 20:10
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Slår et slag for Id4 Gtx, god vinterbil med solide løsninger. Ikke rammeløse dører, rails for takstativ, skikkelig dørhåndtak, brukbar bakkeklaring, god lydisolering, familiebilkomfort (ikke hard / sportslig), regnsensor som funker i mørket, led matrix, halvautomatisk hengerfeste som kan skjules. Ikke se på Teslabjørn videoer som overdriver ulempene til bilen, i daglig bruk oppleves infotainment som helt ok. Jeg liker det enkle designet, men det er ikke for alle. Men i mine øyne tilbyr bilen den beste totalpakken. Men da er du opp mot 550k.
Du glemte det viktigste argumentet: Kona liker den.
|
|
|
21/07/2022 07:08
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Litt komisk at Ugla nevner sør-vest kysten av Sverige hvor jeg akkurat er på ferie med en non-tesla. Lengste strekket uten Tesla åpen lader er vel Uddevalla til Varberg, et strekk på hele 16 mil. Dersom man insisterer på å lade på Teslalader så går det helt fint. Noe som forøvrig ikke er nødvendig, det er godt med andre ladere og man kan lade både hos Tesla, Ionity, Eon, Recharge og hva de nå enn heter. Hva er det som gjør deg Ugla til et bedre sannhetsvitne for Teslas kvalitet annet enn at du har eid en slik? Jeg har ikke mindre enn 2 Teslaer i bestilling så jeg har ikke noe mot merket. Her har du et par undersøkelser: https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058https://elbil.no/tesla-model-s-pa-bunn-med-flest-feil/Teslas programvare for planlegging av ladestopp er suveren (men den tar vel bare med Teslaladere?), men her kommer de andre merkene etter. For å spore inn slik at dette ikke blir den sedvanlige Tesla tråden: I all rettferdighet skal det sies at jeg er skeptisk til å kjøpe avanserte biler uten garanti uavhengig av merke. Derfor er Kiaene så geniale, forholdsvis enkle og med god garanti. Kanskje trådstarter fortsatt har gjenstående garanti den dagen han evt ønsker å selge en e-niro? Det kan ha mye å si for videresalgsverdi. Hva er komisk ift. det, jeg skriver det ift. mitt behov, jeg oppholder meg på Onsøy i Fredrikstad i sommerferien, og da er de ladestasjonene jeg nevnte de mest aktuelle, jeg skal ikke videre sørover, og jeg skal ikke så langt nord som Rygge? Var på langtur her om dagen så da hurtigladet jeg hos Mer på Sollie, det fingerte helt fint, men selv på kvelden da jeg kom fikk jeg den siste plassen (Fortum sine var alle opptatt) Sannhetsvitne? Hva med å lese de årlige kundeundersøkelsene som gjøres i Norge? Tesla kommer alltid ut på topp av disse. Den ene saken du lenker til ser på merket som sådan, dvs. alle modeller og ble tatt opp i forbindelse med alle innkjøringsproblemene med Model 3, den er som sådan helt verdiløs når Model S er tema. Undersøkelse nr. to er relevant selv om den er tatt opp i ett annet land, og oppsummert har Model S problemer med "Teslaen har overvekt av problemer med tåkelys, nærlys og bærearmer i understellet." - av disse problemene er bærearmer definitivt en svakhet på bilen, selv om Tesla selv sier at den svakheten er utbedret på de årsmodellene jeg anbefaler. Det er heller ingen sak å lenke til saker hvor Model S eller Tesla kommer opp på topp, men det er bare å fastslå at kundene til Tesla er de mest fornøyde, og det synes jeg er verdt å merke seg. Personlig har jeg vært litt overrasket over dette med egne erfaringer som først og fremst går på service, men bilen som sådan har levert for min del. Når det gjelder skepsis til enhver bil som er utenfor garanti, så har jeg forståelse for det, men da er vi ikke på Model S som sådan. Egen erfaring med Model S er at de fleste feilene kom med bilen fra fabrikk, veldig lite som oppstod under bruk, så kjøper man en brukt bil så vil sannsynligvis de feilene være rettet. Så vil det oppstå noen feil underveis, som det gjør på alle biler, og det vet man jo når man kjøper brukt.
Lars-Erik
|
|
|
21/07/2022 07:19
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg er ikke Tesla-eier lenger, nå er det iX som gjelder for min del bare så det er sagt.
Du virker som en feinschmecker, Ugla. Hvordan vil du sammenligne kvalitetsopplevelsen på de to? Jeg har (bare) kjørt/sittet på Tesla et par ganger, og alltid blitt imponert av dørhåndtakene, skjermen og aksellerasjonen. Men helhetsinntrykket har likevel alltid vært litt … meh. Særlig interiøret synes jeg virket litt simpelt på en så dyr bil. Hatt noen turer med ny V90 og 330, og de gir en helt annen kvalitetsfølelse. Skal man først bruke så mye penger osv Muligens bare meg som er vant med bulkete V70 med yogurtinteriør og grusgulv  Kvalitet på en iX er noe helt annet enn S og X. Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe en ny S eller X i dag når de en gang kommer til landet, de er dessverre overpriset ift. det du kan få av andre biler som f.eks iX eller EQC. Rå performance er i dag det eneste unike med disse modellene fra Tesla, men personlig prioriterer jeg ikke 0-100 på under tre sekunder. Selv om Tesla selv markedsfører S og X som premium, så er det ikke det. Det de derimot har vært er teknologiske vidundere ift. de andre bilene på markedet i samme tid. Det er hva vi har kjøpt, og det har folk stort sett vært klar over. Framover dreier det meste seg om Model 3 og Y for Tesla, og de er markedsført som biler for folk flest, hvilket det også er. Ville ikke forundre meg om S og X blir tatt av markedet snart. I Europa har vi ikke sett de på flere år uansett.
Lars-Erik
|
|
|
21/07/2022 07:30
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det bør skilles mellom kundeundersøkelse og kvalitetsundersøkelser. Her er en til undersøkelse, spesifikk for Model S som viser at Tesla selv i 2022 har en lang vei å gå mtp på kvalitet: https://www.motorbiscuit.com/tesla-model-s-plaid-build-quality-terrible-needs-work/Nå har jeg vist kvalitetsundersøkelser som underbygger at det ikke er lite feil på Model S. Har enda ikke sett noen dokumentasjon på det motsatte. I forhold til trådstarters budsjett, er det nok ikke tilrådelig å kjøpe en eldre Models S selv om man kan være heldig.
|
|
|
[Re: Ugla]
22/07/2022 18:05
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Du virker som en feinschmecker, Ugla. Hvordan vil du sammenligne kvalitetsopplevelsen på de to? Kvalitet på en iX er noe helt annet enn S og X. Takk, interessant. Hva tror du/dere om nye iX1 Charged? Ser helt topp ut på papiret. Litt kort rekkevidde kanskje, men prisen virker konkurransedyktig.
|
|
|
23/07/2022 07:30
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Du virker som en feinschmecker, Ugla. Hvordan vil du sammenligne kvalitetsopplevelsen på de to? Kvalitet på en iX er noe helt annet enn S og X. Takk, interessant. Hva tror du/dere om nye iX1 Charged? Ser helt topp ut på papiret. Litt kort rekkevidde kanskje, men prisen virker konkurransedyktig. Kjenner ikke modellen, den er i et svært konkurranseutsatt segment rent størrelses og prismessig. BMW pleier jo å legge seg i premium-segmentet ift. kvalitet, men det blir jo mindre av dette jo mindre/rimeligere bil. Agressivt priset ja, så spørs det om det vedvarer eller ikke - på iX som jeg har kom man ut med relativt sett lave priser i starten som senere har gått noe opp.
Lars-Erik
|
|
|
24/07/2022 05:36
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
iX1 ser veldig spennende ut om den har stort nok bagasjerom for deg. BMW har laget veldig bra elbiler, som folk er fornøyd med. Angående rekkevidde er det to ting en må tenke på: - BMW er ofte mer konservative/forsiktige når de angir rekkevidde, og du mister ikke like mye rekkevidde ved vanskelige forhold, som på mange andre bilmerkers biler. - Ladefarten på iX1 ser ut til å være bra (130kW) selv om jeg ikke har sett ladekurven. Personlig har jeg en Model Y Long Range som, når du tar ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, har ganske enorm bagasjeplass, inkl under panseret. Prisen på denne inkluderer alt du kan få utenom krok, takbøyler og vinterdekk, som kjøpes utenom. Prisen er forventet å øke i Norge, så lurt å bestille Y snart om en vil ha det (har økt i andre land). Funker enormt bra på langtur utenom dårlige støtdempere/fjøring på telehiv-veier. Rekkevidde / effektivitet / ladetid per km er jeg svært fornøyd med. Jeg drømmer om iX 40, uten å ha prøvd en, men den blir for dyr. Synes og en ID4 bakhjulstrukket (for å få lav pris) var en veldig flott og stor bil (ikke kjørt selv - bare prøvesittet). Kjenner og noen som har kjøpt iX3, som er enormt fornøyde, som f.eks. denne brukte: https://www.finn.no/263488221
Redigert av MannenFallerIkke; 24/07/2022 05:40.
|
|
|
25/07/2022 09:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kommer vel an på definisjone av "lang". "In short, it’s safe to say the build quality for Tesla’s flagship is mostly on-point despite some issues."
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
25/07/2022 10:44
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det kommer vel an på definisjone av "lang". "In short, it’s safe to say the build quality for Tesla’s flagship is mostly on-point despite some issues."Dere som kjører Tesla i dag, ville dere valgt Tesla hvis dere skulle handle ny elbil i morgen? Spør mtp. Uglas poeng over: «Det de derimot har vært er teknologiske vidundere ift. de andre bilene på markedet i samme tid». Hvis dette teknologiske forspranget nå er spist opp av andre produsenter som attpåtil tilbyr mer premiumfølelse og bedre byggekvalitet, igjen ref. Ugla, hva er da det fremste argumentet for Tesla? (Jeg tenkte først at ladenettverket var et godt salgsargument, men hvis det kan benyttes av andre merker er jeg ikke så sikker.)
|
|
|
25/07/2022 11:27
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg har riktignok ikke fått understellsnummer engang, men jeg ville ikke valgt noe annet enn Tesla. Utelukkende pga de gode bagasjeromsløsningene Tesla har ved å utnytte hulrom under panser og bagasjerom til trunk og frunk
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
25/07/2022 11:30
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Nei. Kjøpte TM3 i våres. Utrolig dårlig kvalitet. Alt er skrapa og så tynt som mulig for å holde vekta nede og rekkevidden oppe.
Sammenlignet med f. eks. Skoda Octavia/Superb eller Passat / Pegout 508 modeller som er samme pris som en model 3 fra Tesla så er kvaliteten helt vanvittig dårlig.
Når det er sagt så er det bra bil å kjøre i.
|
|
|
25/07/2022 11:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dere som kjører Tesla i dag, ville dere valgt Tesla hvis dere skulle handle ny elbil i morgen?
Etter snart 100 000 kilometer: Ja!
(Jeg tenkte først at ladenettverket var et godt salgsargument, men hvis det kan benyttes av andre merker er jeg ikke så sikker.)
Det er fremdeles et argument at man stopper, plugger i bilen og går fremfor å dille med en app. Vi ankom Krokom for å få de siste elektronene vi trengte til Åre etter å har kjørt fra Stockholm onsdag. Familien med iPace stod og trøblet med appen da vi kom og hadde ennå ikke begynt å lade da vi var godt i gang. Men det er en anekdote. Innen de andre bilmerkene matcher UX-et til Tesla, vet jeg ikke om jeg orker. Og nøyaktigheten i beregning av batterikapasitet ved ankomst. Vi hadde vært på reise store deler av dagen da vi kom til Krokom onsdag. Da var det to timer igjen og siden alt var stengt, ble det en lading der man venter på å få ladet ferdig. Jeg ladet til ankomstestimatet var 8% og da vi trillet inn til ankomst to timer etterpå, hadde vi 8% igjen på batteriet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/07/2022 12:09
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Dere som kjører Tesla i dag, ville dere valgt Tesla hvis dere skulle handle ny elbil i morgen?
Uten tvil. Jeg bytter bil ofte og har derfor hatt ca 7 elbiler (som jeg husker) de 7-8 siste åra. Derav 3 Tesla, en S 85D, en X 75D og en Y LR. Alle 3 er solgt enten med lavt tap eller fortjeneste. Får en Y Performance i september. Jeg har prøvd mange elbiler og er enig i at andre kan ha bedre opplevd komfort og kvalitet, men likevel er ingen i nærheten av Tesla når jeg skal kjøpe ny bil. Alle andre (jeg har prøvd) synes jeg er trauste og kjedelige og har et svært komplisert infotainment og det er tydelig at produsentene henger igjen på fossilbiltankegang. Det føles ikke som en gjennomført el-bil. Selv iX 50 synes jeg var en dørgende kjedelig bil. Flott og komfortabel, men det er alt. Enorm kupe og lite bagasjerom, akkurat samme med e-Tron. Jeg skjønner folk som kjøper dem da det både er premium og lite for pengene, men jeg personlig setter pris på andre ting enn akkurat det. Når det gjelder service har jeg èn dårlig opplevelse med Tesla som nesten gjorde at jeg ikke ville ha flere, men før og etter har jeg opplevd service langt ut over det man kan forvente. Har hatt noen titalls biler før jeg startet elbil-kjøret så føler jeg er godt kvalifisert til å vurdere hva som er god og dårlig service. Jeg kjenner mange som er helt anti-Tesla uten en gang å ha prøvd en. Det er mange meninger om bil og alle må bare finne den som er riktig for sitt bruk. Akkurat nå passer Y godt for oss, men håper å få kloa i en ny X når den en gang kommer på markedet igjen. Kjenner jeg savner bakdørene på X'n når 2 barn skal ut og inn i barneseter flere ganger pr dag.
Jepp
|
|
|
25/07/2022 13:07
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Det kommer vel an på definisjone av "lang". "In short, it’s safe to say the build quality for Tesla’s flagship is mostly on-point despite some issues."Dere som kjører Tesla i dag, ville dere valgt Tesla hvis dere skulle handle ny elbil i morgen? Lett. Akkurat nå klarer jeg ikke å se for meg hva annet det er å velge. Har kjørt to fullstendige feilfrie år nå i vår Model 3 LR (bilen har nå gått 50k) og bilen er helt fantastisk. Det gledes i praksis til hver eneste kjøretur jeg skal ut på, og jeg hungrer etter å dra på lengre turer med den. Når jeg kunne sette meg i bilen for å kjøre til Lærdal og starten på Jotunheimen Rundt var det fem timer med kos for tre uker siden… Ankepunktet mitt er bagasjeplass. Bagasjerommet er ikke lite, men det er langt i fra alle gjenstander som fraktes enkelt i Model 3. Sånn sett er Y vesentlig bedre, men er ikke i mine øyne like god å kjøre.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
25/07/2022 14:01
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje allerede nevnt, men de fleste EL-biler sliter med nyttelast og det gjelder uansett om bagasjerom er stort, eller lite.
Dette er absolutt noe en bør ha i tankene om man skal ha med bagasje i tillegg til personer.
|
|
|
25/07/2022 14:17
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hva med PSA kasse/familiebilene, om man skal stikke fingeren i jorda? Under 400 000 nytt. Brukbar rekkevidde - ihvertfall sommerstid. De litt større variantene har opp mot 75kwh batteri, men koster også mer. Ladehastighet opp mot 100kw for både liten og stor batteripakke. Hengerfest er mulig, men firehjulstrekk får du ikke.
Trådstarter indikerer at enorm rekkevidde ikke er stor prioritet, og menigheten her legger ut om forteffligheten til Tesla sin rekkevidde, ladehastighet og brukergrensesnitt. Ikke alle trenger en løsning som fungerer optimalt til alt hele tiden, fordi det ofte har en pris. Teslas egenskaper er viktig for mange, men kanskje ikke for trådstarter når det kommer til stykket?
Ut på tur!
|
|
|
25/07/2022 17:27
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Spør mtp. Uglas poeng over: «Det de derimot har vært er teknologiske vidundere ift. de andre bilene på markedet i samme tid».
Hvis dette teknologiske forspranget nå er spist opp av andre produsenter som attpåtil tilbyr mer premiumfølelse og bedre byggekvalitet, igjen ref. Ugla, hva er da det fremste argumentet for Tesla?
(Jeg tenkte først at ladenettverket var et godt salgsargument, men hvis det kan benyttes av andre merker er jeg ikke så sikker.)
Jeg har hatt Tesla facelift Model S siden sent 2016 og skiftet til BMW iX nå i mars. I den klassen bil, dvs. der Model S og X er posisjonert er det min vurdering at det er "game over" for Tesla, Model 3 og Y kommer til å gjøre det godt i markedet også framover. Var fornøyd med min Model S så lenge jeg eide den, men noen premium bil er det ikke, den mangler også en god del ift. det konkurrentene har å by på og det er lite den har å by på som faktisk er bedre. I tillegg er jo serviceorganisasjonen til Tesla ganske så bingo, jeg hadde ikke noen spesielt gode opplevelser her. Ting som jeg er glad over å ha fått tilbake er f.eks: vesentlig bedre støydemping, adaptive laser LED-lys med automatikk som fungerer, ordentlig 360 kamera rundt bilen, blindsonevarsel i speilene (i tillegg til mulighet for tilsvarende visning som Tesla har), høy kvalitet på interiøret - inklusive skinn, kjøling i seter, head-up, avlesning av skilter og tydelig visning av disse, augumented reality visning av navi, et helt annet mottak av DAB, skikkelig vindusvisker/spyler-opplegg, elektrisk svingbart hengerfeste som kan trekke opp til 2.500 kg. Apple carplay/Android Auto. Så har iX overraskende nok vesentlig bedre rekkevidde enn sine konkurrenter hos Tesla, ikke er det "drain" mens den står parkert heller, Tesla er bedre på noen ting, f.eks lasteplass, men i det store bildet så klarer jeg ikke å se at Model S og X har noen framtid så sant man ikke senker prisen vesentlig eller at de kommer i faktisk helt nye utgaver, og da holder ikke den faceliften som nå er ute i USA. Det begynner å bli aldrende plattformer, og selv om det har skjedd en del løpende forbedringer underveis, så trengs det nye modeller.
Lars-Erik
|
|
|
25/07/2022 18:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er fremdeles et argument at man stopper, plugger i bilen og går fremfor å dille med en app.
Man MÅ jo ikke dille med en app om man ikke har Tesla, heller. Det tar 1 sekund å lese en RFID-brikke på en lader, og så er det tut og kjør med lading.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/07/2022 07:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er fremdeles et argument at man stopper, plugger i bilen og går fremfor å dille med en app.
Man MÅ jo ikke dille med en app om man ikke har Tesla, heller. Det tar 1 sekund å lese en RFID-brikke på en lader, og så er det tut og kjør med lading. Neida. Dette var spesifikt til argumentet om at Teslas ladenettverk er åpent for alle. Teslas ladestolper har ingen RFID-leser
|
|
|
26/07/2022 07:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Man MÅ jo ikke dille med en app om man ikke har Tesla, heller. Det tar 1 sekund å lese en RFID-brikke på en lader, og så er det tut og kjør med lading. Neida. Dette var spesifikt til argumentet om at Teslas ladenettverk er åpent for alle. Teslas ladestolper har ingen RFID-leser Aha, beklager 
|
|
|
26/07/2022 10:13
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
.
Redigert av Marøder; 26/07/2022 10:22.
|
|
|
26/07/2022 10:18
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Trøbbel med bærearmer som knekker. Og før det avfeies som enkelthistorier, kan man lese TUV slaktrapport som også har påpekt feil i bærearmer for Tesla Model S. Tror trådstarter heller er tjent med å stille spm: dere som gar eid en Tesla Model S, ville du ha eid en slik uten garanti? https://sol.no/artikkel/https%3a%2f%2fwww.motor.no%2faktuelt%2fbaerearmer-knekker-pa-tesla-modeller%2f229292 https://www.tv2.no/a/14558921/
Redigert av Marøder; 26/07/2022 10:23.
|
|
|
26/07/2022 11:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Trøbbel med bærearmer som knekker. Og før det avfeies som enkelthistorier, kan man lese TUV slaktrapport som også har påpekt feil i bærearmer for Tesla Model S.
Gjelder dette de nye modellene også, som er hva denne artikkelen handler om?
|
|
|
|
|