Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene.

Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. #2714190 21/07/2022 14:26
Anerds Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Mulig jeg har gjort dårlig research, men kan sterkt avbefale EWS lokasjonen «Val Di Fassa» som feriedestinasjon. Totalt mørke.

Tipper at EWS her var dritkult, men nå var det alt for tørt og 2 av de 4 EWS stiene var stengt for oss, uten noe god grunn. Resten av stiene i området er dritdårlige og om du tror du kan bruke heispasset(universiell pass for alle heisene i området) ditt til å sykle noen multiuse stier i området så blir du nektet adgang på gondolen uten noe begrunnelse. Så ikke noe sted å dra med endurosykler.

Etter å ha feriert med stisykkel i ni år(Sveits, Canada, Portugal, finale de ligure, Slovenia, USA og Norge) så er dette det mest skuffende jeg har vært borti.

Rant over:)

Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714214 21/07/2022 20:37
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Snakka med ein som var blant anna i området der i sommar. Klaga veldig over at det var skilt om "Sykling forbudt"-skilt overalt...

Redigert av TrondAM; 21/07/2022 20:37.
Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714274 22/07/2022 16:38
chalshus Offline
More than words
More than words
Siden @olehen i Hafjell kaller meg "kongen av drittstier" er det jo hyggelig at også andre ikke alltid finner gull.

Heldigvis er det mange fine områder litt lenger nord.

Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714302 22/07/2022 21:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her hadde det vært interessant å høre hva som har skjedd - er det EWS som har fått en engangstillatelse, eller har de herjet så mye at man har sett seg nødt til å stenge?

Jeg har også min andel bomturer og sender herved medfølelse i din retning! Min siste bommert medførte et par timer dytting på "fire roads" når jeg _burde_ ha holdt meg på et høydedrag for å komme til starten på en perle av en nedkjøring. Sånn erre i blant...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714307 23/07/2022 06:04
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er en del destinasjoner som velger å hegne om vandring som basis for sommerturisme. Spesielt i Østerrike. Sør Tirolerne gjør vel som sitt broderfolk lengre nord.
Man skal ikke mange dalfører mot vest før holdningen er annerledes. Vinschgaudalen med Stelvio er det spesialtilbud på alt av gondoler, heiser og lokaltog.
Dette er også per def Sør Tirol, men påvirkningen fra Sveits som har valgt å gå all in på sykling som sommerprodukt utgjør antakeligvis forskjellen. Det er ihvertfall et kjempeschvært område med naturlige stier med en haug av koselige landsbyer, noen store fjell hvor alt er bundet sammen med lokaltog, busser og en og annen gondol/stolheis. Det meste med rabatter med turistpass kjøpt på den lokale buss/togstasjonen hvor busser og tog har smarte løsninger for sykler on the fly.
Å reise på tur med utgpkt i steder det arrangeres WC oa i gjør jeg aldri så lenge de ikke har vært kjent for noe tidligere. Det blir fort litt sånn som å reise til et eller annet sted man har lest en artikkel om bare for å finne ut at man stort sett må bære sykkelen med unntak av akkurat der det fete bildet ble tatt. Jeg reiser jo heller ikke til Kitzbuehl for stå på ski selv om rennet i Die Streif er kult å se på. Eller hva med en langhelg i Kvitfjell en snøfattig januarhelg;)

Redigert av sanouka; 23/07/2022 06:09.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: sanouka] #2714330 23/07/2022 10:18
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: sanouka

Å reise på tur med utgpkt i steder det arrangeres WC oa i gjør jeg aldri så lenge de ikke har vært kjent for noe tidligere. Det blir fort litt sånn som å reise til et eller annet sted man har lest en artikkel om bare for å finne ut at man stort sett må bære sykkelen med unntak av akkurat der det fete bildet ble tatt. Jeg reiser jo heller ikke til Kitzbuehl for stå på ski selv om rennet i Die Streif er kult å se på. Eller hva med en langhelg i Kvitfjell en snøfattig januarhelg;)

Enig her. Generelt sett så har jeg opplevd at man ikke bør reise til et sted man kjenner navnet på. Der har markedsføringen fått overtaket, det er mye folk, og ofte dårlig tilbud. Sommeren 2016 reiste jeg mye rundt i Europa på jakt etter stier. Alle jeg møtte skulle enten til Finale Ligure eller Morzine. Morzine var vel den absolutt dårligste plassen jeg var den sommeren, og jeg var underveis i 5 måneder. På de fem månedene kjente jeg at jeg begynte å bli stresset, fordi jeg følte jeg bare skrapte i overflaten og gikk glipp av veldig mye.

Jeg forstår følelsen av å måtte makse ei langhelg eller i ferieuke med kompisene og at man da bestemmer seg for å reise til en plass man har hørt om, men det skal mye til å bomme om man gjør litt research. Det finnes så mange fine plasser der ute som fortjener mer besøk.

Noen av de plassene jeg var på kan man forøvrig finne beskrivelser av her: https://trailguide.no/destination/

Bj.

Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714339 23/07/2022 13:06
Anerds Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ferien i seg selv har vært veldig bra og har vel egentlig vært veldig bortskjemt med tidligere sykling i BC og de to siste somrene i Norge. Vil si at Norge kommer på en solid plass rett bak BC og PNW(Da har jeg ikke testet ut New Zealand). Slovenia som vi var i først var veldig bra og har veldig mye potensiale(ikke ulikt store deler av Norge). Så kan sikkert lage en anbefaling for Slovenia når jeg kommer meg tilbake.

Det Val De Fassa, og andre steder i området manglet var stisykling drevet frem av syklister og ikke kommersielle stibyggere. Det blir forferdelig kjedelig å sykle designede løyper hele tiden.

Det er her jeg er redd Høgevarde vil feile mens Nesbyen vil fortsette å bli bedre å bedre. Nesbyen startet med å rydde naturlige stier og så fikk inn en og annen maskinbygd løype for å få ett fullverdig tilbud mens Høgevarde har 0 innbyggere(?) og 0 ildsjeler(?) utover det kommersielle og da blir det ofte jævlig tynt, som i Italia.

Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714342 23/07/2022 14:18
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Anerds
Det er her jeg er redd Høgevarde vil feile mens Nesbyen vil fortsette å bli bedre å bedre. Nesbyen startet med å rydde naturlige stier og så fikk inn en og annen maskinbygd løype for å få ett fullverdig tilbud mens Høgevarde har 0 innbyggere(?) og 0 ildsjeler(?) utover det kommersielle og da blir det ofte jævlig tynt, som i Italia.

Her er jeg faktisk uenig. Var å sykla Forkbeard for litt siden, og denne er helt anderledes enn andre grusstier som er bygget i Hallingdal. Det finnes et par ildsjeler på Høgevarde, og det er ryddet to stier fra toppen av heisen. Om det blir bygget mer som Forkbeard tenker jeg at man kan ha det artig i flere dager der om noen år.

B.

Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Bjørn J. Kvande] #2714346 23/07/2022 15:40
Anerds Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Bjørn J. Kvande

Her er jeg faktisk uenig. Var å sykla Forkbeard for litt siden, og denne er helt anderledes enn andre grusstier som er bygget i Hallingdal. Det finnes et par ildsjeler på Høgevarde, og det er ryddet to stier fra toppen av heisen. Om det blir bygget mer som Forkbeard tenker jeg at man kan ha det artig i flere dager der om noen år.

B.

Håper for all del at du har rett og at jeg tar feil:)

Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714549 26/07/2022 07:19
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Maskin bydge flowtrails er både flott og fint for mange og bidrar helt klart til rekrutering, som igjenn skaper ett større marked som gjør at flere anlegg vil satse sykkel , noe som er bra . Men når man har syklet noen år vil veldig mange syns at slike løyper er møkk kjedelig , så litt redd for overfokusering på flowtrails og nedprioritering av "naturlige" bygde stier for de litt mer drevene. Er jo dumt at man rekruterer en haug med syklister som ikke har noe tilbud når de har blitt lei flowtrails .

Jeg prøver selv å bidra med å fikse litt i egen bakgård (Hafjell)

Når det kommer til Kommentaren til Anerds om Nesbyen er jeg vel uenig , jeg syns Nesbyen har gått i samme fella. De har fått hoved fokus på det kommersielle og glemt de orginale stiene , så for meg har nesbyen bare blitt dårligre . Eller ikke helt riktig , den nye beaster trail er ett steg i riktig reting og nå en god grunn for dra dit igjenn (men er vel ikke laget av trailhead?) .

Når det kommer til Høgevarde tror jeg også det er feil hvis man ser på hva World trail bygger , ok de er betalt men de er alle entusiaster som brenner for sykling og optatt av eget rykte . I følge ryktene planlegger de løyper for alle nivå, så jeg har trua .

Når det kommer til Aplene så prøver jeg å oppsøke småanlegg etter andbefaling av folk jeg møter på turen, og det har funka. Jeg er på jakt etter de bratte og røffe stedene i hovedsak med DH sykkel .
Når jeg er på større steder som Morzine jakter jeg på de løypene uten skilt , for eks i pleney er det masse hissige løyper som ikke er ofissielle men tilgang fra heis.

Må legge til at jeg ikke er negativ til bruk av maskin , men at man skal lage noe mer for de litt mer drevne . En bra bygget løype med kombi av maskin partier og røffe natrulige partier kan være megafett .

Redigert av olehen; 26/07/2022 07:31.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714681 27/07/2022 12:26
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner ikke helt hva du snakker om på Nesbyen.
Det er jo bare gamle traversen som har blitt gjort noe med på østsida. På vestsida så går riktignok siste 3del av Hallingspranget på en sti, men den har jo bare noen få giddet å sykle før. Alt annet av naturlige stier er jo som før bare mer og mer utvasket etterhvert som årene går.
De har vel hatt noen planer for Enduroløypa ( ish ) men foreløpig er den satt på vent pga uenigheter med hundelufterne som også bruker området.
Med unntak av kanskje Nesbyen så foregår det meste av utbygging av disse snille DH løypene (som flowtrail basert på heis/sjuttle jo egentlig er) i områder det har vært minimal stisyklingstrafikk. Vil man virkelig sykle sti finnes det et vell av muligheter over hele landet. Kjørte en drøy halvtime forbi Nesbyen bare for noen dager siden og fricampet på Golsfjellet og fikk et par knalle klassiske heldagers AM turer. Hadde utsikt til Totten og Hemsedal der jeg campet og vurderte å ta en utsjekk av løypa der, men å stikke bort for kun ett spor ble stemt ut og endte opp med en sjuttle opp til Trytjern og ned Ravinde på vei hjem for moro skyld.

Redigert av sanouka; 27/07/2022 12:36.

Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: sanouka] #2714719 27/07/2022 21:01
Anerds Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det er jo bare gamle traversen som har blitt gjort noe med på østsida. På vestsida så går riktignok siste 3del av Hallingspranget på en sti, men den har jo bare noen få giddet å sykle før. Alt annet av naturlige stier er jo som før bare mer og mer utvasket etterhvert som årene går.

Det er helt greit at du ikke skjønner hva jeg snakker om. Har funnet mye bra nye stier i Nesbyen de to siste årene, men fint å ha dem for meg selv så de ikke blir mer utvasket etterhvert som årene går.

Re: Avbefaling: Val Di Fassa/Canazei/Dolomittene. [Re: Anerds] #2714769 28/07/2022 12:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er helt greit at du ikke skjønner hva jeg snakker om. Har funnet mye bra nye stier i Nesbyen de to siste årene, men fint å ha dem for meg selv så de ikke blir mer utvasket etterhvert som årene går.

Jeg har vel strengt tatt skjønt hva du snakker om og svarte egentlig Ole, men glemte å quote og/eller trykke på "svar". Ditt og mitt syn på Nesbyen er ganske på level selv om du ikke liker Hallingspranget og jeg kanskje synes det fremdeles mangler de store turene på naturlig sti. De mener jeg finnes lengre oppe i dalen (og andre steder i landet). På generell basis så synes jeg det er morsomt med disse maskinprosjektene. De åpner opp for sykling man tidligere ikke har hatt muligheten til. Å ta bussen opp til trailhead på vei hjem og avslutte en tur med en times uforpliktende sykling blir jo aldri feil. Alternativet ville jo bare ha vært å kjøre forbi fordi man er for mør til å ta klatringen(e). Naturlige stier er det jo som du påpeker nok av både i Nesbyen og ellers rundt om kring.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå