Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tromøya, grus eller asfalt, ønsker forslag

Tromøya, grus eller asfalt, ønsker forslag #2714181 21/07/2022 10:55
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Hei,

Skal en uke helt nord på Tromøya neste uke og ta med racer eller grussykkel. Har du forslag til turer i nabolaget ? Skal med familien så det blir bare noen korte avstikkere, max 10-12 mil antar jeg, syklet hjem fra Lillesand i fjor så returen er i box. Er det mye fint på grus eller skal jeg velge racersykkel (den tåler også fint noen kilometer på grus) ? Og jeg lurer på det som ser ut som en runde nord på øya, er det en sti eller grusvei Skareveie og Klevsund (har ørlite allergi mot tur/retur på strava)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tromøya, grus eller asfalt, ønsker forslag [Re: EmilZipp] #2714185 21/07/2022 11:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er i nabolaget i midten av august, følger tråden og lar meg gjerne inspirere ICON_SMILE

Sitat: EmilZipp
...det som ser ut som en runde nord på øya, er det en sti eller grusvei Skareveien og Klevsund?
[Linket bilde]

Komoot sier at det er 500 meter skogsvei/grus og 300 meter sti mellom Klevsund og Skareveien, om jeg har havnet på rett sted.

Ser slik ut også om du bruker satelittkartet som underlag.

Du har sikkert sett at det ligger litt på verdensveven om sykkelruter i regionen og på øya, også godt gammeldags sykkelkart.

Håper du får svar og forslag fra lokalkjente på forumet!

Re: Tromøya, grus eller asfalt, ønsker forslag [Re: EmilZipp] #2714195 21/07/2022 15:38
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
På Tromsøya er det et nettverk med fine grusveier som på vinteren er skiløyper. Øya er bare noen og tjue km lang, men det er fint å surre rundt i disse på grussykkelen en time eller to, selv om det til tider kan være mange gående i disse. Det er også muligheter for å koble på en runde i grus/skiløypene i Tromsdalen for å få noen flere km på grus. Dekket på alle disse er såpass bra at de også helt fint kan sykles med en landeveissykkel med 28mm dekk.

Vil du sykle litt lengre, er de fleste turene asfalterte.

Noen populære turer er:

På Kvaløya:
-Sør-Kvaløya rundt cirka 12 mil, mest flatt med litt stigning opp Kattfjordeidet, og ved Brensholmen. Vakker tur med mulighet for kaffestopp på Sommerøya. En kort tunnell -ta med lys.
-Tromvika t/r, 10 mil kupert i fantastsike omgivelser. Anbefales.
-Kvaløyvågen t/r 8 mil flatt, nyasfaltert og mulighet for kaffestopp på butikken i Kvaløyvågen
-Skulsfjorden 4-5 mil med 250 meter klatring hver vei over Finnvikeidet. Passerer gjennom tunnel -husk lys.

På Fastlandet nordover:

-Oldervika t/r 8-9 mil, mest flatt med et par hundre høydemeter stigning over Snarbyeidet. Snu på toppen av Snarbyeidet for 7,5 milstur, Snu på Skittenelv Camping for 5,5 mil.

Fastlandet sørover:
-Olavsvern (langs gamleveien -unngå E8). 3 mil. Populær korttur med lite trafikk. Bergbakken ligger ved avkjøringa til Olavsvern og der vil du ofte se lokale syklister som kjører bakkeintervaller.
-Andersdalen rundt 12 mil. Opp Bergbakken og ut på E8 ned Hundbergan, så et stykke på sykkelsti rundt Ramfjorden. Lavangsdalen på E8 (unngå høytrafikkerte tidspunkt) Ta av ved Seljelvnes og følg veien rundt forbi Andersdal til den kommer ut i Ramfjordbotn. Dårlig asfalt, men vakkert og lite trafikk. Derfra samme retur langs rute ut.

Det er et inkluderende sykkelmiljø i byen og klubbene tar gjerne med habile besøkende syklister på fellesturer/treninger. Post f.eks. på Fb-siden til Ishavsbyen sykkel/Tromsø Cykleklub/Retro Skansen (eller i denne tråden) for å inviterte deg med på tur.

Jeg er på ferie, men er tilbake f.o.m. onsdag og skal følge med.

Re: Tromøya, grus eller asfalt, ønsker forslag [Re: MaximoBongo] #2714198 21/07/2022 15:56
T
TørreSokker Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: MaximoBongo
På Tromsøya er det et nettverk med fine grusveier som på vinteren er skiløyper.

En S for mye der, Tromøya er utenfor Arendal. Men veldig fin oppsummering hvis noen skal nordover!

Re: Tromøya, grus eller asfalt, ønsker forslag [Re: EmilZipp] #2714208 21/07/2022 19:09
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
På tide å begynne å bruke lesebrillene jeg allerede har anskaffet meg... :-)

Re: Tromøya, grus eller asfalt, ønsker forslag [Re: EmilZipp] #2714228 22/07/2022 06:48
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Maximobongo, strålende nå fikk jeg lyst til å ta med grussykkelen og reise nordover :-)

Sepeda, ja det var akkurat den lille passasjen jeg lurte på.

Re: Tromøya, grus eller asfalt, ønsker forslag [Re: EmilZipp] #2714240 22/07/2022 08:55
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E

Moderator  support, Valentino