Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 13 1 2 3 12 13

Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta

Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta #2713787 16/07/2022 16:52
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Jeg er noldus på bil. Foruten noen GTI-utskeielser i tjueåra, har det gått i kjedelige stasjonsvogner de siste 15 årene. Nå trenger jeg ny bil etter at V70-en fra 2010 knela - helst litt kjapt og ikke så dyrt. Er det mulig?

Behov:
- Familie på fire (barn på 8 & 5)
- Primærbil (kona har en Leaf)
- Kjører ca 30 km t/f jobb
- Bor på Trl-kysten. Milde vintre.
- Bør ha hengerkrok for sykkel
- Gjerne rails for ski og/eller sykkel
- Sjelden turer over 200 km
- Gjerne 4wd og/eller høy klaring så jeg kommer opp bakken fra huset før brøytebilen

Har sett med et halvt øye på iD 4-5, Tesla 3 og Polestar, men disse koster fort 600k og har et halvt års leveringstid. Det synes jeg er for mye og for lenge, men hva vet jeg om bil. Bør man legge i såpass? Hva med brukte elbiler?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713806 16/07/2022 20:39
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg bestilte model Y i midten av juni. I følge appen skal den komme i september. Mye bedre plass enn i 3.
Bikker såvidt 600k, men da med advanced autopilot

Redigert av stosu; 16/07/2022 21:07.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713808 16/07/2022 20:57
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Du lever jo bare en gang i et av verdens beste land, - hvorfor ikke bevilge deg selv det beste av det beste?

https://www.porsche.com/norway/no/m...gxKT--AIViQUGAB3QUw1XEAAYASAAEgLnqPD_BwE

Posche Taycan, - stort bedre blir det ikke. Et "lysår" foran den "T-Ford"-Tesla som en kjent forumtullling her inne prater om.

En helvetes bra el-bil. Komfortabel, og økonomisk innen rekkevidde for almenheten generelt. Selv et kjent forumtroll her inne, med tydelig begynnende forkalkning, kan klare det, økonomisk?
Rekkevidden? Tja, den kunne vært litt bedre, men i de fleste situasjoner god nok.

Gå for det grønne skiftet du også, kjøp deg en real el-bil. Og da tenker jeg ikke på Nissan Leaf, eller Kia ...

Nissan Leaf, hvorfor i h desegne noe så stygt? Ser ut som et skjevt avskårte halvt rugbrød.
Den hekken på Nissan Leaf, - hvem ved sine fulle fem ville formgitt noe så lite tiltalende?.

Redigert av Anomyn; 17/07/2022 02:22.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Anomyn] #2713828 17/07/2022 06:23
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Anomyn
Du lever jo bare en gang i et av verdens beste land, - hvorfor ikke bevilge deg selv det beste av det beste?

https://www.porsche.com/norway/no/m...gxKT--AIViQUGAB3QUw1XEAAYASAAEgLnqPD_BwE

Posche Taycan, - stort bedre blir det ikke. Et "lysår" foran den "T-Ford"-Tesla som en kjent forumtullling her inne prater om.

En helvetes bra el-bil. Komfortabel, og økonomisk innen rekkevidde for almenheten generelt. Selv et kjent forumtroll her inne, med tydelig begynnende forkalkning, kan klare det, økonomisk?
Rekkevidden? Tja, den kunne vært litt bedre, men i de fleste situasjoner god nok.

Gå for det grønne skiftet du også, kjøp deg en real el-bil. Og da tenker jeg ikke på Nissan Leaf, eller Kia ...

Nissan Leaf, hvorfor i h desegne noe så stygt? Ser ut som et skjevt avskårte halvt rugbrød.
Den hekken på Nissan Leaf, - hvem ved sine fulle fem ville formgitt noe så lite tiltalende?.

Hehe, live a little! Liker det. Flott bil, men det blir nok ikke Porsche på denne gjerrigknarken.

Noen andre forslag? Mest nysgjerrig på å kjøpe brukt egentlig. Noen interessante bruktkjøp? Eller er det for mye elektronikk til å ta sjansen på noe to-fire år gammelt?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713829 17/07/2022 06:35
stosu Offline
Besatt
Besatt
Brukte model 3 får du fra ca 400'.
De er da 3 år gamle, og har gått 50000-80000km.
Elektronikken tror jeg ikke er noe problem. WLTP- rekkevidden på en vilkårlig sjekket bil er 400km. Det er over 100km mindre enn en ny modell Y. Nye modell 3 har nesten 600km oppgitt rekkevidde.

Rekkevidde er viktig for folk, og vil nok kunne påvirke prisen når vi en gang i fremtiden skal bytte biler.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713854 17/07/2022 09:51
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: mob

Noen andre forslag? Mest nysgjerrig på å kjøpe brukt egentlig. Noen interessante bruktkjøp? Eller er det for mye elektronikk til å ta sjansen på noe to-fire år gammelt?

Det er ganske bananas priser brukt for tiden. Trodde det skulle gi seg litt kjappere, men flere biler er visst dyrere brukt enn ny (pga leveringstid).

Personlig (med en gammel elbil som tikker og går) er jeg ikke bekymret for gamle elbiler, iaf ikke ifht gamle fossilbiler.

Vet dette ikke akkurat er vitenskap, men har hørt fra flere at elbiler har mindre som kan gå galt ifht fossilbiler, så de er i snitt mindre på verksted.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713915 17/07/2022 16:50
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er Hyundai Ioniq ansett som kjedelig siden den aldri blir nevnt?
Vi har en KONA og den har vært helt lytefri i et år. 50 sommermil rekkevidde og relativt kjapp er den også. Som hovedbil til meg og kona fungerer størrelsen bra og med en stor fossilbil med krok så er de andre behovene dekket.
Ioniq har lang akselavstand, krok, 4x4 og rommer mye. Er nok ikke superrask med omtrent samme motor som i vår mindre KONA, men 210 HK bør jo de fleste fint kunne leve med. En long range med 45 oppgitte sommermil og 4x4 med alt koster 530 000 og kan leveres umiddelbart ser det ut som. Hadde jeg skulle hatt el familiebil nå så hadde jeg ikke tvilt på hva det skulle bli gitt at jeg hadde budsjett til helt ny bil. Du må huske på at du sparer mye på servicer og ikke minst drivstoff, parkering og bompenger. Jo mer man må kjøre i hverdagen jo mer blir det. For vår del snakker vi 1000 lapper siden vi kjører en del.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: sanouka] #2713947 17/07/2022 21:57
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Virker midt i blinken! Noen drawbacks? Burde jeg ev. vente på den nye versjonen som virker å være rett rundt hjørnet?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713957 18/07/2022 06:13
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
MEB bilene (Id4, Q4 Etron, Enyaq) er biler som dekker alle dine behov. Dvs hengerfeste, rails og 4wd.

Det ligger flere av de på finn, ikke vanskelig å få bil til 550k (utenom Audi). Da betaler man riktignok noe ekstra for å få bil i dag i forhold til om 1 år.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713982 18/07/2022 10:05
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Aha, takk!

Men igjen snakker vi om biler til godt over en halv mill. Finnes det ikke brukandes brukte elbiler til 200-350.000 kr?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713985 18/07/2022 10:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Joda, du kan finne mange Leaf'er til den prisen. Tror rekkevidden blir ca 300km. Usikker på hvor stor plass det er til barna og bagasje

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2713990 18/07/2022 11:06
yalla Offline
Medlem
Medlem
Om man dropper 4wd finner man mer rundt 350k-klassen. Det er vel dessverre slik at man må på halve millionen pluss skal man få i pose og sekk..

Kia e-niro (nå ble nettopp niro ev lansert) har alt utenom 4wd. Grei plass, hengerfeste, rails, 45mil rekkevidde, 7 års garanti. Den takler vinterføre overraskende greitt sjølv om den bare trekker foran.

Vi gikk fra 4wd til 2wd ved forrige bytte. Savner det litt noen ganger i året, men stort sett går det bra.

Redigert av yalla; 18/07/2022 11:30.

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2713997 18/07/2022 11:54
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Yes! Nå begynner det å bli normcore her. Hva gir mest smell for spenna av Ioniq 5 og e-niro, da?

(Som en margkommentar merker jeg meg at den nye folkevogna koster oppunder 600k nå. I min bok er dette svært mye penger for en bil, men tilsynelatende helt ordinært for mange. Nye tider!)

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714003 18/07/2022 12:45
yalla Offline
Medlem
Medlem
Ioniq5 er mer sammenlignbar med Kia ev6, de er konsernsøsken. De er vel hakket over i pris også.

E-niro og Kona er også konsernsøsken og deler mye, e-Niro er hakket større.

Har kjørt en del e-niro og den bør absolutt prøves om den er stor nok. Traust utenpå, men fin å kjøre.

Hatt Kia siden 2017, null tull. 7 års garanti er fint. Kan kjøpe en 2020 modell og fortsatt ha fem år med bekymringsfritt bilhold.

Redigert av yalla; 18/07/2022 12:59.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714005 18/07/2022 12:51
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Aha, takk!

Men igjen snakker vi om biler til godt over en halv mill. Finnes det ikke brukandes brukte elbiler til 200-350.000 kr?

I den øvre enden får du kjøpt en nyere (facelift) Tesla Model S 75D som tikker av alle kravene. Du kan sette på hengerfeste for sykkel, men ikke dra henger. Det er en stor bil med masse av plass, slår de fleste stasjonsvogner. Kjøp gjerne en med MCU2.

I den lavere enden får du pre-facelift dvs inntil midtveis i 2016.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714017 18/07/2022 15:42
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Ioniq 5 er langt mer komplett enn Niro både hva gjelder komfort, størrelse og at den har 4x4. Særlig på støy er det ganske stor forskjell på de to. I forhold til plass strever jeg med å tro at Niro kan fungere som primær familiebil. Ioniq 5 fungerer nok bra der.

Jeg ville vært skeptisk til eldre model S med luftfjæring, og mye (på den tiden ny) tek som kan servere mindre hyggelige regninger. Om Tesla frister ville jeg valgt model Y, som i stor grad dekker mye av de samme behovene og kravene som Ioniq 5. Men de fleste tester av de to konkluderer med at Ioniq 5 kjører langt bedre, da Y’en er for stivt satt opp.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714063 19/07/2022 07:20
yalla Offline
Medlem
Medlem
Niro som primærbil kan absolutt bli knapt ja, så det må man vurdere. Jeg kjenner flere med barn som klarer seg med den, men trådstarter kommer fra en v70, så det er jo en god nedgradering i plass.

Det er uansett mye bil for pengene om man klarer seg med plassen og uten 4wd.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ugla] #2714064 19/07/2022 07:26
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Ugla
Aha, takk!

I den øvre enden får du kjøpt en nyere (facelift) Tesla Model S 75D som tikker av alle kravene. Du kan sette på hengerfeste for sykkel, men ikke dra henger. Det er en stor bil med masse av plass, slår de fleste stasjonsvogner. Kjøp gjerne en med MCU2.

Takk! Etter sommerens langtur slår det meg at ladenettverket må være et av Teslas største fortrinn.

Var det forresten disse pressen skrev at det var mye trøbbel med, eller var det verkstedlogistikken som var problemet?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Hen9ng] #2714065 19/07/2022 07:32
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Hen9ng
Ioniq 5 er langt mer komplett enn Niro både hva gjelder komfort, størrelse og at den har 4x4. Særlig på støy er det ganske stor forskjell på de to. I forhold til plass strever jeg med å tro at Niro kan fungere som primær familiebil. Ioniq 5 fungerer nok bra der.

Jeg ville vært skeptisk til eldre model S med luftfjæring, og mye (på den tiden ny) tek som kan servere mindre hyggelige regninger. Om Tesla frister ville jeg valgt model Y, som i stor grad dekker mye av de samme behovene og kravene som Ioniq 5. Men de fleste tester av de to konkluderer med at Ioniq 5 kjører langt bedre, da Y’en er for stivt satt opp.

Ioniq 5 ser veldig bra ut, synes jeg. Niro tror jeg vil bli knapt på langtur.

Siklet på Y etter testen i DN i vår. 0 til 100 km/h på 3,7 sek er jo på nivå med sjefens Porsche, og 620k er vel ikke så ikke verst i denne sammenhengen? Interessant om stivt understell. Gjelder det kun Performance-modellen eller begge?

Men snap back to reality - jeg skal ha noe langt billigere enn dette!

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714066 19/07/2022 07:44
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ugla
Aha, takk!

Takk! Etter sommerens langtur slår det meg at ladenettverket må være et av Teslas største fortrinn.

Var det forresten disse pressen skrev at det var mye trøbbel med, eller var det verkstedlogistikken som var problemet?

Jeg har hatt en facelift TMS90D i nesten seks år og bilen har hatt veldig lite trøbbel. Eneste utlegget jeg har hatt har vært varmelementet som røyk, kostet ca 13k. Det skjedde noe med kvaliteten da facelift kom. På garanti ble det byttet noen dørhåndtak og bærearmer foran, og det var det. Det var også recall på noen ting som eMMC og airbag.

Serviceorganisasjonen til Tesla er bingo, alt fra fabelaktig til forferdelig. For egen del lå min opplevelse mer mot det dårlige og konsekvensen var bortkastet tid ift. helt ordinære serviceoppdrag (bilen hadde forhåndsbetalt serviceprogram)

Luftfjæringen som det uttrykkes skepsis til over er det ingen grunn til slik jeg ser det, den er laget av Mercedes gjennom et teknologisamarbeid (B-klassen hadde masse Tesla komponenter) på de årsmodellene jeg snakker om her, de nye raven modellene har Tesla utviklet fjæringen til selv. Det er stort sett folk som selv ikke har Tesla selv som utrykker den skepsisen. Nå skal det sies at det også finnes eksemplarer uten.

Jeg er ikke Tesla-eier lenger, nå er det iX som gjelder for min del bare så det er sagt.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714068 19/07/2022 08:14
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ladenettverket til Tesla er ikke lenger forbeholdt Tesla eiere, de fleste laderne er nå åpnet for alle biler med CCS ladeport.

Det ser ut til at du ikke får krysset av alle punktene på lista og at noe må gi.

Jeg ville aldri kjøpt en "eldre" Tesla uten garanti eller med kort gjenværende garantiperiode.

Enig i at E-Niro peker seg ut. Men ville kjøpt bil som har norsk garanti, 7 år er meget bra.

Skulle man fulgt Tesla sporet er du nok på 400k for en TM3 LR med ikke for lang kjørelengde, men da ryker rails og bakkeklaring.

Slår et slag for Id4 Gtx, god vinterbil med solide løsninger. Ikke rammeløse dører, rails for takstativ, skikkelig dørhåndtak, brukbar bakkeklaring, god lydisolering, familiebilkomfort (ikke hard / sportslig), regnsensor som funker i mørket, led matrix, halvautomatisk hengerfeste som kan skjules. Ikke se på Teslabjørn videoer som overdriver ulempene til bilen, i daglig bruk oppleves infotainment som helt ok. Jeg liker det enkle designet, men det er ikke for alle. Men i mine øyne tilbyr bilen den beste totalpakken. Men da er du opp mot 550k.

Er vel sannsynlig at du gjør som folk flest - kjøper dyrere bil enn du hadde tenkt....

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714072 19/07/2022 09:05
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Du kan jo kikke på MG:
https://www.mgmotor.eu/nn-NO/

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714078 19/07/2022 09:42
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Marøder
Enig i at E-Niro peker seg ut. Men ville kjøpt bil som har norsk garanti, 7 år er meget bra.

Norsk bil er greiest ja, selv om fabrikkgarantien er 7 år uansett (på europeisk bil). Men det er noen andre ulemper:

https://www.kia.com/no/om-kia/hvorfor-kjope-kia-hos-kia/

Det ligger endel gråimport på finn nå, siden det er manko på norske biler.

**edit:
Og når den engang skal selges videre er privatkjøperene veldig opptatt av om den er norsk eller ei ser jeg på ymse facebook-fora.

Redigert av yalla; 19/07/2022 10:01.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2714080 19/07/2022 09:47
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: yalla

Fabrikkgarantien er 7 år uansett (på europeisk bil). Men det er noen andre ulemper:

Ingenting grått med med import fra noen andre enn BOS ;-)

Ut på tur!

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: pbk] #2714082 19/07/2022 10:00
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: pbk
Du kan jo kikke på MG:
https://www.mgmotor.eu/nn-NO/

For å si det med Roar Stokke: Ikke ueffent! Hva er den foreløpige (e-)dommen over Marvel?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714084 19/07/2022 10:07
yalla Offline
Medlem
Medlem
For å si det med Roar Stokke: Ikke ueffent! Hva er den foreløpige (e-)dommen over Marvel?

Verdt å merke seg med Marvel er at den bare har 4wd forover og 2wd i revers ICON_SMILE (kilde elbilforum.no). Så må ikke parkere med snuten mot vegg i bratt bakke ICON_SMILE

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2714095 19/07/2022 13:18
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M

Verdt å merke seg med Marvel er at den bare har 4wd forover og 2wd i revers ICON_SMILE (kilde elbilforum.no). Så må ikke parkere med snuten mot vegg i bratt bakke ICON_SMILE

Kan ikke forvente å ticke av alle boksene med billigbil, si ICON_LAUGH

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2714111 19/07/2022 19:50
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Norsk bil er greiest ja, selv om fabrikkgarantien er 7 år uansett (på europeisk bil). Men det er noen andre ulemper:

**edit:
Og når den engang skal selges videre er privatkjøperene veldig opptatt av om den er norsk eller ei ser jeg på ymse facebook-fora.

Varmepumpe og ikke minst antirust er viktig. Vi valgte til slutt helt ny norskimportert pga det. Ikke utelukkende men de utenlandsimporterte falt bort og vi sto igjen med ny bil. Helt greit ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2714132 20/07/2022 07:03
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Ladenettverket til Tesla er ikke lenger forbeholdt Tesla eiere, de fleste laderne er nå åpnet for alle biler med CCS ladeport.

Det ser ut til at du ikke får krysset av alle punktene på lista og at noe må gi.

Jeg ville aldri kjøpt en "eldre" Tesla uten garanti eller med kort gjenværende garantiperiode.

Når det gjelder ladenettverk er det fremdeles en del som er forbeholdt kun Tesla på superlading og det kan jo godt være akkurat den du har bruk for, samt at Tesla har utplassert mange destinasjonsladere som er kun for Tesla - i tillegg er jo deres i integrasjon helt trøbbelfri dersom du har en Tesla.

For egen del kunne jeg godt ha tenkt meg å lade særlig på Sollie og Tanumshede (Sverige langs E6 sør for Strømstad), men begge de er kun Tesla.

Og hvorfor den skepsisen mot eldre Tesla, har du noen egne erfaringer å vise til eller er det bare synsing? I dette tilfellet var min anbefaling facelift og nyere, jeg er ikke kjent noen spesielle showstoppere på disse bilene. Ja, de har sine svakheter som alle andre, men de har bevist at de kan gå svært langt, de har så vidt jeg vet de beste prisene på ny batteripakke ift. kapasitet som vel er det verste som kan skje dersom den skulle ryke etter 8 år, men igjen var min anbefaling sent 2016 eller nyere.

Har som sagt ikke Tesla lenger selv, men mener fremdeles at en pent brukt TMS er blant noe av det beste du kan få i den prisklassen trådstarter legger opp til, gitt at en er litt forberedt på at det kan ta litt tid på verksted hvis behovet skulle komme, og med det mener jeg at en dag lett kan bli til to for planlagte stopp, det er stort sett ikke verre enn det lenger. For uplanlagte stopp, så finnes det nok av elendige eksempler på stort sett alle bilmerker.

Og siden Kia/Hyundai er nevnt så måtte så vidt jeg skjønner ALLE batteripakker på Kona skiftes. Det var brannfare involvert og utskiftningen tok ett helt år, ikke akkurat imponerende det.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2714133 20/07/2022 07:26
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Kan hende at man blir lei av å bytte dørhåndtak osv. med en Tesla. Jeg har hatt facelift Tesla S og var svært fornøyd med den men mengden småfeil gjør at jeg ikke uten forbehold anbefaler bilen.

Side 1 av 13 1 2 3 12 13

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå