Dekk som er nye for deg. Uhøytidelig dekktest
|
Re: Dekk som er nye for deg. Uhøytidelig dekktest
[Re: olechr]
15/07/2022 08:58
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Har du vært happy med Fast Trak, er du fornøyd med grepet de gir på vått?
Er svaret ja ville jeg brukt Aspen eller Rekon Race. Ønsker man noe som er vesentlig bedre på vått må du opp på MaxxTerra gummi. Selv satt jeg på Rekon 2.6 med MaxxTerra i går. Morsomme stidekk, men ruller jo vesentlig dårligere enn Fast Trak/Aspen så fort man sykler grus/Asfalt (Der man merker det mest)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
15/07/2022 12:44
|
stosu
Besatt
|
Besatt
har vært veldig happy med fast trak på vått føre. Jeg er litt usikker på vått føre, så jeg trenger et framdekk som er ganske retningsstabilt.
Rekon race ser jo ut som et fantastisk bakdekk. Er rekon race 2,35 omtrent like bredt som fast trak 2,35? I gamle dager trivdes jeg godt med race king bak, og mountain king foran på 26". Hva slags dekk ville du brukt som framdekk hvis du skulle hatt et dekk med litt større knaster enn rekon race?
Redigert av stosu; 15/07/2022 12:47.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
15/07/2022 12:47
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Da ville jeg brukt Forekaster 2.35 i dual Compound foran.
Hvis du ikke er redd for å blande merker kan nye Fast Trak 2,35 Control T7 også være en bra kombo med Rekon race bak
|
|
|
15/07/2022 12:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Supert, Ole. Takk for hjelpen, da skal jeg sjekke litt i kveld. Erfaringen din og det at du ønsker å dele litt av kunnskapen din er fantastisk for oss som ikke har anledning til å teste like mye som du har hatt anledning til opp gjennom 
|
|
|
15/07/2022 16:29
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Rekon race og forekaster er bestilt. Gleder meg til å prøve de
|
|
|
15/07/2022 20:54
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ahh. Da er jeg med. Nei Ground Control har jeg ikke sett, egentlig litt rart. Enig. Har i det siste kjørt FT T7 foran for å teste, men likte GC T7 Grid bedre som fremdekk, og er tilbake på det. Virker mer stabilt og forutsigbart, og ruller ikke merkbart dårligere syntes jeg. Men så kjører jeg en mix av tradisjonell XC og ganske grov sti. FT T7 Grid bak. Ønsker meg GC T7 Control også. T5 er ekkelt.
|
|
|
[Re: ]
16/07/2022 06:01
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har et sånt super ground på posten som skal på i dag!
|
|
|
16/07/2022 06:58
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Venter på et Conti Cross King 27.5x2.8 nå for å ha bak på fulldemperen. Skal erstatte et Bontrager XR4 som er slitt og litt for grovt. Cross King ser ut til å være mer likt Rekon+ som jeg har brukt før og som funker bra. Spent på om Conti sitt dekk har stivere sidevegger, det er lagt opp med 3 lag 180TPI. Syns både Bontrager casingen og Maxxis EXO casing er litt for slapt bak. Om Conti ikke leverer så må jeg vurdere noe med EXO+ som neste dekk…..
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
16/07/2022 07:15
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Erfaring med Vittoria Barzo-Mezcal kombo?
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
[Re: Christian82]
16/07/2022 11:29
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Erfaring med Vittoria Barzo-Mezcal kombo? Så sant det ikke har skjedd noe helt faktisk med gummien synes jeg at de er vel glatte. Barzo er veldig bra på skogsbunn, men glatte røtter er de ikke så glad i. Synes også de er litt stive å sykle på. I rulletester jeg har gjort tidligere (noen år siden) rullet de også dårlig. NB ikke brukt Vittoria de siste 2-3 årene
|
|
|
16/07/2022 12:25
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Barzo har jeg sykla ganske mye med og liker de godt. Bra volum, ruller raskt i min bok og har godt grep. Men det er STOR forskjell på casing. Velger du XC Race så får du lette dekk, men de tåler ikke snurten av fuktighet. XC Trail kommer med vektstraff, men har vesentlig bedre feste på vått underlag.
|
|
|
[Re: runermm]
16/07/2022 12:41
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Barzo har jeg sykla ganske mye med og liker de godt. Bra volum, ruller raskt i min bok og har godt grep. Men det er STOR forskjell på casing. Velger du XC Race så får du lette dekk, men de tåler ikke snurten av fuktighet. XC Trail kommer med vektstraff, men har vesentlig bedre feste på vått underlag. Hva har du testet de mot når det kommer til rulling? Eller er det på følelse? Hvis XC Trail er bedre på vått skal jeg se om jeg får tak i det. For mønsteret på Barzo synes jeg gir mening og fungerer veldig bra på enkelte underlag. Så hvis de sitter bedre på vått så er det lovende.
|
|
|
[Re: svene]
16/07/2022 12:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Venter på et Conti Cross King 27.5x2.8 nå for å ha bak på fulldemperen. Skal erstatte et Bontrager XR4 som er slitt og litt for grovt. Cross King ser ut til å være mer likt Rekon+ som jeg har brukt før og som funker bra. Spent på om Conti sitt dekk har stivere sidevegger, det er lagt opp med 3 lag 180TPI. Syns både Bontrager casingen og Maxxis EXO casing er litt for slapt bak. Om Conti ikke leverer så må jeg vurdere noe med EXO+ som neste dekk….. jeg har brukt x-king i mange år og er veldig fornøyd med det, bra dekk så lenge det ikke er for bløtt fant ikke noen leverandør for dimensjonen 27.5x2.8 for å ha bak på fulldemperen min
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
16/07/2022 16:16
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Hva synes folk om Maxxis 2,5 vs 2,4 ? Jeg synes 2,4 er mye mer presist som fordekk iallefall. Da sammenligner jeg følelsen fra 2,5 DHF WT maxterra. Og 2,4 DHR II WT maxgrip. Har fått tak i et 2,4 DHR II maxterra (nye EXO+)til bakdekk nå da jeg digger DHR II..
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
[Re: Flamini]
16/07/2022 16:42
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Venter på et Conti Cross King 27.5x2.8 nå for å ha bak på fulldemperen. Skal erstatte et Bontrager XR4 som er slitt og litt for grovt. Cross King ser ut til å være mer likt Rekon+ som jeg har brukt før og som funker bra. Spent på om Conti sitt dekk har stivere sidevegger, det er lagt opp med 3 lag 180TPI. Syns både Bontrager casingen og Maxxis EXO casing er litt for slapt bak. Om Conti ikke leverer så må jeg vurdere noe med EXO+ som neste dekk….. jeg har brukt x-king i mange år og er veldig fornøyd med det, bra dekk så lenge det ikke er for bløtt fant ikke noen leverandør for dimensjonen 27.5x2.8 for å ha bak på fulldemperen min Bestilte det fra Bikester her om dagen, men de hadde bare et par på lager da. Dette var den nye versjonen med Black Chili gummi, satser på at den er bedre på vått enn forrige versjon som jeg har forstått var i en hardere gummiblanding.
|
|
|
[Re: kid]
16/07/2022 16:46
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Hva synes folk om Maxxis 2,5 vs 2,4 ? Jeg synes 2,4 er mye mer presist som fordekk iallefall. Da sammenligner jeg følelsen fra 2,5 DHF WT maxterra. Og 2,4 DHR II WT maxgrip. Har fått tak i et 2,4 DHR II maxterra (nye EXO+)til bakdekk nå da jeg digger DHR II.. Jeg prøvde DHF i 29x2.5WT (exo og maxterra) for et par år siden, likte det ikke. Syns gapet mellom midtknastene og sideknastene ble for stort. Har aldri blitt venn med dette som fordekk, heller ikke i 2.4 (syns uansett 2.4 funka bedre enn 2.5). DHR II har jeg ikke prøvd foran ennå. Bak synd jeg det ruller for dårlig til mitt bruk.
|
|
|
[Re: svene]
16/07/2022 17:23
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Hva synes folk om Maxxis 2,5 vs 2,4 ? Jeg synes 2,4 er mye mer presist som fordekk iallefall. Da sammenligner jeg følelsen fra 2,5 DHF WT maxterra. Og 2,4 DHR II WT maxgrip. Har fått tak i et 2,4 DHR II maxterra (nye EXO+)til bakdekk nå da jeg digger DHR II.. Jeg prøvde DHF i 29x2.5WT (exo og maxterra) for et par år siden, likte det ikke. Syns gapet mellom midtknastene og sideknastene ble for stort. Har aldri blitt venn med dette som fordekk, heller ikke i 2.4 (syns uansett 2.4 funka bedre enn 2.5). DHR II har jeg ikke prøvd foran ennå. Bak synd jeg det ruller for dårlig til mitt bruk. Likte heller ikke 2,5 DHF som fordekk. Føler det er litt små nervøst og vinglete.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
[Re: kid]
16/07/2022 19:58
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Hva synes folk om Maxxis 2,5 vs 2,4 ? Jeg synes 2,4 er mye mer presist som fordekk iallefall. Da sammenligner jeg følelsen fra 2,5 DHF WT maxterra. Og 2,4 DHR II WT maxgrip. Har fått tak i et 2,4 DHR II maxterra (nye EXO+)til bakdekk nå da jeg digger DHR II.. DHF har jeg aldri likt. Prøvd flere ganger, men synes ikke det er noe bra. Assagai fungerte veldig mye bedre for min del. I Drammen Enduro syklet jeg med Dissector på treningen i 2.4. Byttet til Assagai 2.5 til rittet og det var helt knall. Så tror ikke det er bredden for min del, men at jeg ikke lukter DHF. DHF i 2.8x27,5 var helt krise.
|
|
|
06/08/2022 15:59
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg fikk omsider satt opp recon race bak og forekaster foran i går, og testet de litt i dag. Førsteinntrykket er veldig bra. Forekaster virker som å trille dårlig på løs grusveg, men det er greit. Recon race overrasker veldig på en svært positiv måte. Det kan hende det blir recon race som fremhjul etter hvert. Som forventet spinner det litt over røtter når jeg står og trår. Det var litt tørrere enn jeg trodde, så det skal bli veldig gøy å teste de på bløtere stier også 
|
|
|
06/08/2022 16:24
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Fått meg to turer nå med Conti Cross King 27.5x2.8 bak. Første turen på litt fuktig skogbunn og i går på ganske tørt føre men noe gjørmehull og vannpytter. Dekket triller bra, omtrent som Rekon+ i Maxterra. Skikkelig godt feste både på røtter og sva/stein. Dro rett opp et ganske bratt sva i går, rett etter en vannpytt. Ingen problem, spant ikke i det hele tatt. Godt feste sideveis også, kan kjøre over skrå røtter og berg fint. Sideveggene oppleves som jeg forventet mye stivere enn Maxxis sin EXO og Bontrager. Selv med 19psi så er det ikke noe sørlig tegn til folding og flyt. Bremser godt også, bedre enn Rekon+ Men marginalt dårligere enn Bontrager XR4 (som er et mye grovere dekk). Om dekket holder videre uten å komme med noen overraskelser så er det mulig jeg har fått er nytt favoritt bakdekk!
|
|
|
06/08/2022 19:00
|
stosu
Besatt
|
Besatt
|
|
|
08/08/2022 12:13
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Skulle ikke være den nye versjonen av Forekaster vel? Er de tilgjengelig noe sted?
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
10/08/2022 09:45
|
luftskip
Fersking
|
Fersking
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/QeLiT4w.jpeg) Hoi. Nå har jeg kjørt i hjel et par Michelin Wild Enduro 29x2.4 Gum-X med Tubolight-innlegg på 35/30mm brede felger og trenger et nytt dekksett. Har vært såpass gnien at jeg bytta for-og-bakdekk for å presse noen ekstra turer ut av dem, kan ikke anbefales! Dekkene er tyngre enn det meste annet jeg har brukt av Maxxis og Schwalbe. Pålitelige er de også, særlig siden det går mye nedover med en dels klønete og noe tung (92kg) rytter på stor sykkel. Grepet sitter på off-camber røtter og stein, bremser bra, og tar imot alt av bank. Vært imponert over sideveggene, og knastene - veldig holdbart! Nådestøtet kom for øvrig av en punktering midt i sporet. Holdt ut i ca. to sesonger med 3-5 turer i uka. Selv om disse egenskapene har kommet godt med i mange situasjoner, har jeg lyst på noe lettere, som egner seg godt til hva 80% av bruken blir: Opp og ned rundt Årvollåsen hvor røtter og svaberg og tøffe nedfarter er like vanlig som lange, tekniske klatringer. Særlig klatringene hadde vært kjekt å få litt hjelp med. Så da er spørsmålet: Har jeg noe å hente på å redusere vekt og gå for noe som Ardent eller er det bare en teit bjørnetjeneste sammenlignet med hva jeg ville fått ut av et klassisk Minion-oppsett? Er ikke akkurat rundbanesyklist og deltar kun på ritt for moro skyld, så sekund-shaving er mye mindre interessant enn "brukevennlighet" og pålitelighet.
|
|
|
[Re: luftskip]
10/08/2022 10:26
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/QeLiT4w.jpeg) Hoi. Nå har jeg kjørt i hjel et par Michelin Wild Enduro 29x2.4 Gum-X med Tubolight-innlegg på 35/30mm brede felger og trenger et nytt dekksett. Har vært såpass gnien at jeg bytta for-og-bakdekk for å presse noen ekstra turer ut av dem, kan ikke anbefales! Dekkene er tyngre enn det meste annet jeg har brukt av Maxxis og Schwalbe. Pålitelige er de også, særlig siden det går mye nedover med en dels klønete og noe tung (92kg) rytter på stor sykkel. Grepet sitter på off-camber røtter og stein, bremser bra, og tar imot alt av bank. Vært imponert over sideveggene, og knastene - veldig holdbart! Nådestøtet kom for øvrig av en punktering midt i sporet. Holdt ut i ca. to sesonger med 3-5 turer i uka. Selv om disse egenskapene har kommet godt med i mange situasjoner, har jeg lyst på noe lettere, som egner seg godt til hva 80% av bruken blir: Opp og ned rundt Årvollåsen hvor røtter og svaberg og tøffe nedfarter er like vanlig som lange, tekniske klatringer. Særlig klatringene hadde vært kjekt å få litt hjelp med. Så da er spørsmålet: Har jeg noe å hente på å redusere vekt og gå for noe som Ardent eller er det bare en teit bjørnetjeneste sammenlignet med hva jeg ville fått ut av et klassisk Minion-oppsett? Er ikke akkurat rundbanesyklist og deltar kun på ritt for moro skyld, så sekund-shaving er mye mindre interessant enn "brukevennlighet" og pålitelighet. Gikk fra to sesonger på de der Michelin-dekkene, front og rear da, til Maxxis DHR2 Exo+ 29.2.4 og MaxxTerra for sommersesongen. Et vesentlig knepp lettere, holder likevel godt nok til samme type sykling, er ganske overaskende fornøyd. Kjører med insert bak. En dag i heisbasert valgte jeg likevel noe med mer biff, må sies. Men til trønderstier som aldri er tørre denne sommeren, funker den komboen infint. Skal nok ha MaxxGrip i hvertfall foran, når høsten kommer. Men MaxxTerra ruller litt bedre og slites litt saktere. Vi snakker dog nesten 200g letter bakdekk sammenlignet med Michelin... så litt annen liga dekk. Men ville prøve noe kvikkere etter et par år med fransk tungvekter.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/08/2022 10:46
|
luftskip
Fersking
|
Fersking
Gikk fra to sesonger på de der Michelin-dekkene, front og rear da, til Maxxis DHR2 Exo+ 29.2.4 og MaxxTerra for sommersesongen. Et vesentlig knepp lettere, holder likevel godt nok til samme type sykling, er ganske overaskende fornøyd. Kjører med insert bak.
En dag i heisbasert valgte jeg likevel noe med mer biff, må sies. Men til trønderstier som aldri er tørre denne sommeren, funker den komboen infint. Skal nok ha MaxxGrip i hvertfall foran, når høsten kommer. Men MaxxTerra ruller litt bedre og slites litt saktere.
Vi snakker dog nesten 200g letter bakdekk sammenlignet med Michelin... så litt annen liga dekk. Men ville prøve noe kvikkere etter et par år med fransk tungvekter.
Takk for nyttig input! Det er nettopp DHR2 som sitter fremst i handlekurven akkurat nå, mest fordi jeg veit at det er et trygt kjøp, men jeg lar meg jo gjerne friste av mer eksotiske spesialistoppsett når jeg først blir sittende og pirke rundt i denne tråden...
|
|
|
10/08/2022 12:13
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Gikk fra to sesonger på de der Michelin-dekkene, front og rear da, til Maxxis DHR2 Exo+ 29.2.4 og MaxxTerra for sommersesongen. Et vesentlig knepp lettere, holder likevel godt nok til samme type sykling, er ganske overaskende fornøyd. Kjører med insert bak.
En dag i heisbasert valgte jeg likevel noe med mer biff, må sies. Men til trønderstier som aldri er tørre denne sommeren, funker den komboen infint. Skal nok ha MaxxGrip i hvertfall foran, når høsten kommer. Men MaxxTerra ruller litt bedre og slites litt saktere.
Vi snakker dog nesten 200g letter bakdekk sammenlignet med Michelin... så litt annen liga dekk. Men ville prøve noe kvikkere etter et par år med fransk tungvekter.
Takk for nyttig input! Det er nettopp DHR2 som sitter fremst i handlekurven akkurat nå, mest fordi jeg veit at det er et trygt kjøp, men jeg lar meg jo gjerne friste av mer eksotiske spesialistoppsett når jeg først blir sittende og pirke rundt i denne tråden... Kan legge til "eksotisk" da, i hvertfall ikke mange som kjører dem. Jeg hastekjøpte et par Vittoria når EXO+ punkterte i ett kjør på Gran Canaria. Sjappe(med selger jeg stoler på) sa Martello Enduro, da punkterer du ikke :-) Så jeg kjøpte et par Vittoria Martello Enduro 29x2.35, synes disse virker særedeles bra. Men det er den tunge modellen da, 1250g per dekk. De har en trail-variant som jeg godt kunne tenkt meg å suplert med foran. Et fiffy mønster som ruller overaskende bra, samtidig som det griper godt. Også kjrøt noen turer på fukt i Trondheim og 5000hm nedover i Åre på en dag uten noe problemer. Forsåvidt overlevde jeg dager med 2000hm og 60++ km på Granca også, uten punkteringer. Hva med Goodyear eller Pirelli?
|
|
|
10/08/2022 21:31
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Takk for nyttig input! Det er nettopp DHR2 som sitter fremst i handlekurven akkurat nå, mest fordi jeg veit at det er et trygt kjøp, men jeg lar meg jo gjerne friste av mer eksotiske spesialistoppsett når jeg først blir sittende og pirke rundt i denne tråden...
Jeg vil igrunn bare spille inn at du kan vurdere å sjekke ut utvalget til Specialized for ditt bruksområde. Et oppsett med Butcher T9-gummi i front og Butcher eller Eliminator med T7-gummi på bakhjulet kan potensielt funke bra. Du får bedre feste og sidevegger sammenlignet med Maxxis MaxxTerra/EXO+, og vekten vil ligge på omtrent det samme. Mine Assegais har bare støvet ned etter at jeg fikk kloa i de nye Specialized-greiene 
|
|
|
11/08/2022 00:46
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg er ikke solgt på dhr2 som jeg har foran og bak i år. Kjørte Magic Mary foran og dhr2 bak forrige sesong og ved neste bytte vil jeg gå for noe annet enn dhr2 så følger tråden med falkeblikk.
Redigert av Syklist1; 11/08/2022 02:38.
|
|
|
[Re: Syklist1]
11/08/2022 06:15
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg er ikke solgt på dhr2 som jeg har foran og bak i år. Kjørte Magic Mary foran og dhr2 bak forrige sesong og ved neste bytte vil jeg gå for noe annet enn dhr2 så følger tråden med falkeblikk. Men dette har jo gjenspeilet seg i alle år. DHF vs HR2 også. Jeg har aldri likt highroller, alltid trivdes på DHF... helt fra 26", andre er stikk motsatt :-) Vi har jo sett det i DH-worldcup i alle år også. Ville prøve DHR2 foran og bak etter Neko Mulaly snakka om det som sitt go-to-baseline oppsett på dekk, selv om det er DH han driver med. Jaja, fornøyd ennå hvertfall. Kjørestil, sykkel, trykk, gummiblanding, steder man sykler, underlag.
|
|
|
12/08/2022 08:48
|
luftskip
Fersking
|
Fersking
Her var mye bra og jeg får tilføye Martello og Butcher til DILF-lista: Dekks I'd Like to Forsøke å sykle på. Men jeg endte opp med pingleruta, med DHF 2.5 foran og DHR2 2.4 bak. Det får jeg grunngi med at jeg ville ha et bra referansepunkt da dekkene er så vanlige andre steder, og for å vite bedre hvordan de føles på denne sykkelen, som jeg har lært å kjenne veldig godt. Og så blir det litt nysykkelfølelse, da!
|
|
|
|
|