Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle med trekkhund

Sykle med trekkhund #2713294 10/07/2022 01:33
M
Marta93 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Hei!
Noen her som sykler med trekkhund? Tips til en robust sykkel med god gripeevne? Jo tyngre jo bedre, egentlig. (Sterk hund...) Vurderer selv sterkt å kjøpe meg en fatbike. Noen som har erfaring med disse og hund?
Tips til sykkelruter i Trøndelag (med hund)?

Setter stor pris på alle tips ICON_SMILE Nå bruker vi en White terrengsykkel, type hardtail. Den funker bra, men kan bli litt "for lett" i litt mer krevende terreng.

Re: Sykle med trekkhund [Re: Marta93] #2713298 10/07/2022 06:01
Bailey Offline
Medlem
Medlem
søk opp "stihund eller traildog" som er en annen relevant tråd.
kan anbefale at hunden løper løs, vi er kloke av skader her i huset

en grovest mulig stisykkel med grove dekk vil muligens være duganes

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Sykle med trekkhund [Re: Marta93] #2713303 10/07/2022 07:19
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ikke nå lenger, men tidligere. Den gang brukte vi vanlige sykler og tidlige utgaver av terrengsykler. Til kortere treningsturer brukte vi også en modifisert mopedramme "omsveiset" til sparkesykkel. I dag får du kjøpt slike sparkesykler, søk på Mushing / Kickbike. Sparkesykkel er forøvrig rask å komme av og på om noe skulle oppstå.
På litt lengre turer er det godt å ha et sete å sitte på, så en Fatbike kan være et godt alternativ i så måte. Bør vel finne noe greit på FINN til en overkommelig pris.
Ellers skal bikkja ha en god trekksele og forbindes til sykkel hvor en del av tauet strekkavlastes for å unngå rykk for bikkje og deg.

Av trådtittel leser jeg at du har trekkhund og visst det er av de typiske rasene jeg forstår som trekkhund, skal den/de ikke være løs, men det vet du jo.

Å sykle med bikkja er gøy for dere begge. Veldig rolig på asfalt, litt mer fart på grus og avpasses etter temp. Husk vann også til bikkja og dere får en fin tur.

Re: Sykle med trekkhund [Re: Marta93] #2713380 10/07/2022 20:25
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Ja - sykler både med en og to konkurransetrekkhunder på sti og andre steder. Vil heller anbefale en fulldempet stisykkel kontra en fatbike. Og vil sterkt anbefale en hev/senke setepinne for bedre kontroll.

Ser det blir nevnt å ha hunden løs, men der er vel noe som heter båndtvang her i Norge. :-)

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Sykle med trekkhund [Re: Fjeldheim] #2713388 11/07/2022 01:22
M
Marta93 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Takk for svar!
Grunnen til at jeg har vurdert fatbike er pga størrelsene på dekkene (tenker de har bedre grep(?)) og vekten. Vil du si at en har bedre kontroll med en fulldempet stisykkel med hev/senke setepinne, enn en hardtail? Fulldemper er vell ikke nødvendigvis tyngre enn hardtailen?

Å ha hunden løs er uaktuelt. Han elsker å trekke, og er råsterk! Derfor jeg vil ha en tyngre/"sterkere" sykkel som kan "hjelpe meg å holde han igjen". Men som samtidig er artig å sykle på ICON_SMILE

Re: Sykle med trekkhund [Re: Marta93] #2713390 11/07/2022 05:47
Bailey Offline
Medlem
Medlem
Du får bedre kontroll med en fulldempet stisykkel med hev/senke setepinne, enn med en hardtail En fulldemper er nødvendigvis tyngre enn en hardtail

Jeg har en Dobermann på 35kg, bare muskler og ikkeno fett. Det er definitivt ikke noe tema at den dama skal trekke meg innover i skogen, eller forsåvidt løpe med kort line.
Vi trener på at hun skal kunne trave fint ved siden av, hvilket stort sett går veldig bra. hun har null jaktinnstinkt og er aldri mer enn firefem meter unna

Hvis du ikke er sykkelvant vil jeg definitivt fraråde deg å bruke en høsky/fårster/sådant til å trekke deg på sykkel innover i skogen. kickbike er nevnt og kan være en løsning. langline er en alternativ løsning.
Hvis dyret ditt er godt dressert kan du evn vurdere å la det trekke ett bildekk mens det løper i langline

Redigert av Bailey; 11/07/2022 05:48.

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Sykle med trekkhund [Re: Marta93] #2713394 11/07/2022 06:28
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
En fatbike er nødvendigvis ikke noe særlig tyngre enn en fulldemper og om den er det så er den ekstra vekta såpass liten at hunden din, som du sier er sterk, ikke merke noe forskjell uansett.
Grove dekk og gode bremser på en fulldemper, eller hardtail for den saks skyld, er viktigere enn 1 eller 2 kg ekstra for å ha kontroll.
Vi har fatbike, den brukes kun på vinteren for å få litt bedre bæreevne på snøen pga de breie dekkene.
Bruker den aldri på sommeren.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Sykle med trekkhund [Re: Marta93] #2713398 11/07/2022 07:09
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Forstår det sånn at du har en hund som er trent på trekk og fokusert og at du spesifikt er interessert i å bygge opp under trekktrening. Er I sammme båt, våre hunder er lært opp til å ligge i selen og trekke enten det er løp, ski eller sykkel. Så vidt startet med å konkurrere i barmark også (sykkel). Ikke eksperter vi men har noen erfaringer og kommer fra terrengsykkelverden. Ville startet med myke grusveier hvis dere har det i nærheten, med det mener jeg mer sånn hardpakket enn feks grov grus. Unngå veldig mye bakker og uoversiktlige svinger . Kjenner ikke til områder i Trøndelag men kanskje søke opp trekkhundklubber ? Fellestur og treninger er alltid bra. Hvis grusen er grov så kan man bruke potesokker med kevlar.

Ser noen fraråder sykling, men det er jo faktisk en gren i barmark, så ikke enig i det hvis det er det du vil ICON_SMILE vi greier å stoppe vår 34 kg muskelbunt av en vorsteh/huskymix med 180 mm skive på bremsen når han ser ekorn som løper over veien. Han er litt svak for små gnagere…. Men det er et poeng å også kanskje sykle litt selv og bli komfortabel med bremsekraften som er i sykkelen og vektfordeling. Man må også være observant og 100 % fokusert på hva som skjer rundt. Sykler alltid med stram strikk, ergo bikkja bestemmer farta. Nedover må man bare bremse så strikken er stram. Strikken bør være lang, vi bruker 2,8 m fra non stop full bungee.

Ang sykkel, så er jeg enig i at en fulldempet rimelig brukt stisykkel er fint. Det er ofte bra demping og grove dekk, samt store bremseskiver som gjør at du kan stoppe med kortest mulig bremselengde hvis det er behov. Det å ha en slik antenne fra styrefremspringet som holder strikken bort fra forhjulet er også en ekstra forsikring.

Du vil også føle deg mer komfortabel på en stisykkel pga vinklene i ramma, ikke så aggressivt fremoverlente som en hardtail. Pluss som nevnt fint å ha heve/senke setepinne.

Fatbike styrer dårligere pga dekkenes bredde og er ofte ikke fulldempet, så selvom du har volum på dekkene er det mindre behagelig enn en fulldempet stisykkel med 120 + mm vandring. Men fatbike er nok bedre enn en hardtail. Merk, noen eldre fatbike er muligens like bratte i vinklene som white, så ikke sikkert det føles så mye bedre. Og det hjelper ikke med store volumdekk hvis det er lite/lave knaster.

Det å kjøre trekktrening med hund er ikke bare å kjøre full spiker så ferdig. Varme opp først og varme med. Det å feks holde igjen med bremsene og få hunden i trav samtidig som den trekkker er meget bra styrketrening som er skadeforebyggende også. (Anbefaler deg å lære hvordan man bytter bremseklosser og lufter bremsene, for det er forbruksvare) Kjør sjeldent vill toppfart, tenk intervaller. Du kan også lære inn kommandoer som Høyre/Venstre, stå, skritt/trav/gallop, ved å si ordene høyt og tydelig når du holder igjen eller skifter retning.
Mulig du vet alt dette altså, men pass også på temperatur. Vi har korthåret hunder men kjører ikke noe særlig over 15 grader. Og da må det være hyppige vannstopp og snilt tempo.

Re: Sykle med trekkhund [Re: SiljeKH] #2713402 11/07/2022 07:40
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: SiljeKH

Ser noen fraråder sykling, men det er jo faktisk en gren i barmark, så ikke enig i det hvis det er det du vil ICON_SMILE

Ser dette en del, f eks i hundegrupper på facebook der det anbefales kickbike fremfor sykkel. Har ikke helt skjønt den voldsomme fascinasjonen for kickbike. Disse har åpenbare begrensninger med en gang underlag har noe særlig ujevnheter, og man kan i mindre grad hjelpe jevnt til i motbakker. Det må ha med å gjøre at det er mer direkte overførbart for de som driver med hundekjøring ved at de kan stå med lavt tyngepunkt og sparke som på sleden. I tillegg har kanskje noen fått det for seg at det er skummelt å sitte oppå sykkelen og lettere å kaste seg av kickbiken ved behov. Da får man heller justere kjøring slik at man unngår det. En OK sykkel er noe man enten har fra før, eller som i tillegg har et mye bredere bruksområde til andre ting, om man velger å anskaffe det

Ikke uenig mtp fulldempet for selve syklingen, men det medfører jo et ekstra vedlikeholdsbehov og ting som potensielt kan gå i stykker for en som ikke har så mye sykkelkunnskap. Jeg har en hardtail med stigeometri, skikkelige stidekk, gode bremser, heve/senkepinne og antenne for båndet som (nesten) dedikert hundesykkel for huskyen. Savner sjelden fulldemper etter som tempoet jevnt over holdes såpass nede.

Har vurdert fatbike i tillegg til de dagene de tråkkede stiene bærer dårlig med vanlige dekk, men kommet til at det i 99 % av tilfellene uansett hadde blitt ski i stedet.

Redigert av Cerberus; 11/07/2022 07:42.
Re: Sykle med trekkhund [Re: Marta93] #2713426 11/07/2022 12:30
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg har tidligere drevet med snøresykling med hund. Klarte aldri å vinne NM, men fikk fine opplevelser med hund likevel ICON_SMILE
Jeg trente nesten aldri hunden med sykkel. Jeg brukte sparkesykkel, da det gav færre deler å vedlikeholde. Hvis jeg skulle trene små tisper i bratte motbakker brukte jeg sykkel.
Non-stop dogwear har lagt ut noen noen opplæringsvideoer på fb med blant annet Linn-Beate og Viktor Sinding-Larsen. Jeg har konkurrert masse mot begge, og jeg må si meg enig med de i det aller meste. Resultatene deres tilsier også at de har rett i veldig mye.
På trening skal det gå sakte, og det er ikke bruk for noe annet enn en gammel hardtail med gode bremser og brede dekk. Jeg la meg på ca 20 km/h. Da har man full kontroll. Skal man ha frem en topphund trener man ikke på veldig teknisk sti uansett ICON_WINK
Er forøvrig enig med Silje og Svenn når det gjelder underlag. Tren på underlag som sliter lite på potene.
Send meg en PM hvis du vil at jeg skal sette deg i kontakt med hundekjørere som driver med kortpelsete hunder i Trøndelag. Jeg kjenner fortsatt noen som driver på høyt nivå.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå