Antar det finnes en god formel for dette, og at det handler om litt mer enn realrente alene?
Anta at jeg har kapitalen liggende, jeg trenger den ikke, og jeg kan cashe ut et billån, og at risikoviljen min ikke er et tema i dette.
Når krysser lånerenten andre relevante faktorer for når dette er lønnsomt?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvor høy lånerente før gjeld ikke "lønner seg"?
[Re: eOpseth]
#271202027/06/202207:09
sannsynligheten er meget stor for at lånerenten er høyere enn innskudsrenten, dette er ikke noe å lure på i det hele tatt. hvis du ikke trenger kapitalen som du har liggende å slenge så kan du sende den til meg og ta opp ett stort billån
eneste grunnen til ikke å bruke kapital som du har liggende er at det er ulovlig erververt kapital som du ikke kan forklare for skattemyndighetene.....
Redigert av Flamini; 27/06/202207:23.
Syklister er også guds utvalgte folk
[Re: Flamini]
#271204627/06/202209:27
eneste grunnen til ikke å bruke kapital som du har liggende er at det er ulovlig erververt kapital som du ikke kan forklare for skattemyndighetene.....
Ordinære opptjente og skattede penger, så det er ingen fare.
Men det du mener er at så lenge lånerente > innskudd så bør lån betales, uavhengig av andre faktorer eller alternativinvesteringer?
Opprinnelig avtale var 2 år med 0.25% rente som er i ferd med å løpe ut. Jeg kunne kjøpt bilen cash da, og kan det enda, derav spørsmålet.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
#271211427/06/202218:35
Med crowdlending kan man komme igang og investere overskuddskapital mot en god rente med ganske god sikkerhet og forholdsvis lav risiko. Eksempelvis https://fundingpartner.no/
Det fins også equity crowdfunding der man kan få enda høyere avkastning, men nok med en hel del høyere risiko. https://dealflow.no/
#271213828/06/202207:12
snu litt på problemstillingen er det lønnsomt for deg å låne penger av banken for så å sette dem på "høyrentekonto" ?
det vil stort sett alltid være dyrere å låne penger til forbruk fremfor å bruke oppsparte midler, det er ett par teoretiske unntak. hvis du kan låne ett større beløp og fryse renten på ett lavt nivå - samtidig med at det generelle rentenivet stiger. da kan du få en innskuddsrente som er høyere enn lånerenten
billån er generelt dyre og noe man skal styre klar av, mange pakker derfor bilkjøpet innunder boliglånet - og vips så får de "råd" til å kjøpe en litt større bil. eneste ulempen er at bilen da nedskrives over tredve år og ikke ti. og så sitter man der med ett boliglån som pensjonist som egentlig bare er kumulerte billån
#271214128/06/202207:20
mange pakker derfor bilkjøpet innunder boliglånet - og vips så får de "råd" til å kjøpe en litt større bil. eneste ulempen er at bilen da nedskrives over tredve år og ikke ti. og så sitter man der med ett boliglån som pensjonist som egentlig bare er kumulerte billån
Det trenger man ikke. Man pakker bilen "inn i huset" men det handler mest om at banken vil ha sikkerhet. Så skiller man ut bil-delen som egen del av lånet, og betaler ned over 7-10 år som normalt. Da har man billig bil-lån og betaler raskt ned.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
#271214328/06/202207:32
Ja. Det er vel mulig å dele huslånet i to, en seksjon som har lang løpetid, ikke kan nedbetales raskere, og kanskje har fastrente, og en annen del som kan nedbetales så raskt man ønsker, med flytende / høyere rente.
Videre, om man belåner hus ekstra, på fastrente hva det måtte være, og låner ut via Fundingpartner til 6-8% høyere rente, så kan det være god butikk.
#271215028/06/202207:45
Regjeringen har gjennom forskrift fastsatt at investors samlede utlån gjennom plattformer som ikke kan overstige 1 million kroner per år. Utgangspunktet er at investor er en juridisk enhet, f.eks. en privatperson eller et selskap. Det innebærer at du som investor kan investere inntil en million kroner per år privat, og så kan ditt holdingselskap, eller andre selskap du eier, investere inntil en million kroner per selskap. Forutsetningen her er at selskapene ikke er spesifikt opprettet for å drive med investering i lån.
Dersom du for eksempel oppretter flere datterselskaper med det spesifikke formål å drive investering i lån. Dette vil kunne anses som en omgåelse av regelen, og være i brudd med loven.
FundingPartner overvåker hvor mye du som investor investerer, og sender ut varsel når du har passert 700 000 kroner i investering. Når du passerer en million kroner investert vil vi sette en midlertidig sperre på kontoen, som oppheves ved nyttår. Vi har ikke mulighet til å overvåke investeringsaktivitet på andre plattformer, og det er opp til deg som investor å ha kontroll på totalt beløp investert.
#271217128/06/202209:15
billån er generelt dyre og noe man skal styre klar av, mange pakker derfor bilkjøpet innunder boliglånet - og vips så får de "råd" til å kjøpe en litt større bil. eneste ulempen er at bilen da nedskrives over tredve år og ikke ti. og så sitter man der med ett boliglån som pensjonist som egentlig bare er kumulerte billån
Dette er jeg helt enig i, og eneste grunnen til at jeg tok det lånet var den låste lave renten i 2 år, med ambisjonen om å ta et valg når den perioden er over. Og det er den straks.
Generelt tenker jeg alternativet ikke er høyrente, men investering. Og om inflasjonenen er ~3.5% i snitt neste 2-3 årene og lånerenten omtrent der den også, blir ikke regnestykket anderledes?
SIdenote - bil i boliglån har jeg aldri forstått. Bil i bruksgjenstand for min del.
#271269303/07/202209:26
Antar det finnes en god formel for dette, og at det handler om litt mer enn realrente alene?
Anta at jeg har kapitalen liggende, jeg trenger den ikke, og jeg kan cashe ut et billån, og at risikoviljen min ikke er et tema i dette.
Rentebærende lån lønner seg aldri med mindre du investerer pengene i noe som gir høyere avkastning enn gjelden. Men som alltid er det ingen gratis lunsjer, høyere avkastning høyere risiko.
[Re: Dexter]
#271269903/07/202210:04
Rentebærende lån lønner seg aldri med mindre du investerer pengene i noe som gir høyere avkastning enn gjelden. Men som alltid er det ingen gratis lunsjer, høyere avkastning høyere risiko.
Det er en myte at høyere avkastning pr def gir høyere risiko og at det ikke fins gratis lunsjer.
#271271503/07/202212:44
Jeg har kjøpt både bil og motorsykkel med lån, og deretter puttet pengene jeg egentlig skulle brukt i aksjer og fond. Har hatt mye høyere avkastning enn renteutgifter. Ikke sikkert det fungerer så bra fremover, men nå er det meste betalt ned uansett.
#271272303/07/202213:11
Ja. Det er et eksempel på at om man har kunnskap og evne til å analysere og gjøre vurderinger, så vil man finne at risiko er lav i visse markedssituasjoner og høyere i andre markedssituasjoner.
[Re: aug11x]
#271277404/07/202204:45
Jeg har kjøpt både bil og motorsykkel med lån, og deretter puttet pengene jeg egentlig skulle brukt i aksjer og fond. Har hatt mye høyere avkastning enn renteutgifter. Ikke sikkert det fungerer så bra fremover, men nå er det meste betalt ned uansett.
Jupp, og det er akkurat det jeg har gjort så langt. Når jeg fikk et såpass billig lån var det verdt den risikoen, og jeg har tjent fint på det.
Men del sentrale faktorer har forandret seg veldig siden da, og tenker fremdeles at inflasjonen må med i regnestykket.
#271278904/07/202207:33
Jupp, og det er akkurat det jeg har gjort så langt. Når jeg fikk et såpass billig lån var det verdt den risikoen, og jeg har tjent fint på det.
Men del sentrale faktorer har forandret seg veldig siden da, og tenker fremdeles at inflasjonen må med i regnestykket.
Inflasjonen påvirker investeringene like mye som gjelden, så den spiller ingen rolle. Men du kan jo trekke det et steg lenger og si at inflasjonen påvirker rentene som igjen påvirker kjøpekraft, bedrifter og aksjekurser.
#271289005/07/202207:20
slik jeg forstår deg låner du penger for å innvestere i fond, hvis bankene var sikre på at dette var fornuftig så hadde de ikke lånt ut penger men innvestert alle innskudd i fond
#271289305/07/202207:58
slik jeg forstår deg låner du penger for å innvestere i fond, hvis bankene var sikre på at dette var fornuftig så hadde de ikke lånt ut penger men innvestert alle innskudd i fond
Men bakene kan ikke kjøpe fond for pengene, de har krav til sikkerhet og slikt. De kan da låne ut penger de ikke har: https://no.wikipedia.org/wiki/Fractional_Reserve_Banking Dette er et tema med mye tinnfolie på internett, så om noen virkelig har en god ikke tinnfolieoversikt så ville det være kjekt.
Redigert av appelsin2; 05/07/202207:58.
#271289805/07/202208:30
Nja... At jeg låner for å investere er vel å vri og vende på det. Først og fremst skulle jeg ha kjøretøy. Er flere grunner enn å spare penger til at jeg var valgt å låne. Det er fint å kunne ha litt kapital tilgjengelig asap i ulykkelsestilfeller. Det tar jo litt tid å selge bil, mens aksjer og fond kan jo selges på minuttet.
Så kan du jo kverulere så mye du vil på hva som er fornuftig, men jeg har hatt en avkastning totalt på rundt 40% på aksjer/fond og jeg har betalt ca 5% rente på bilen. Så for MEG har dette virket veldig bra.
#271292505/07/202220:36
Og det er utgangspunktet mitt også, riktignok med en lånerente vesentlig lavere enn din og noe lavere avkastning delvis med bevist mindre risiko. Samtidig beveger realrenta seg om dagen.
Fornuftig sier absolutt cash ut, nysgjerringheten noen annet. Jeg har 20+ år igjen i arbeidslivet liksom, så dette er ikke make-or-break besluttning for livet som sådan vil jeg tro.
#271312907/07/202215:32
Nja... At jeg låner for å investere er vel å vri og vende på det. Først og fremst skulle jeg ha kjøretøy. Er flere grunner enn å spare penger til at jeg var valgt å låne. Det er fint å kunne ha litt kapital tilgjengelig asap i ulykkelsestilfeller. Det tar jo litt tid å selge bil, mens aksjer og fond kan jo selges på minuttet.
Så kan du jo kverulere så mye du vil på hva som er fornuftig, men jeg har hatt en avkastning totalt på rundt 40% på aksjer/fond og jeg har betalt ca 5% rente på bilen. Så for MEG har dette virket veldig bra.
Eh, pedanten fikk et lite anfall her: Så lenge du fortsatt sitter med andelene, er alle gevinster potensielle, og det samme gjelder eventuelle tap. Så hvis du ennå ikke har solgt, så sitter du med en potensiell fortjeneste på det du sa/skrev, modulo eventuelle salgs- og/eller depotkostnader.
Fornuften er en ensom ting, risiko er noe som ikke kan unngåes helt, og hva som er fornuftig for fremtiden - vel, som det heter: Du betaler, velger, og tar din sjanse...
#271313207/07/202215:49
Som du sier er jo dette potensielle gevinster til man casher de ut (som jeg vil tro de aller fleste som handler aksjer er klar over), så når jeg sier at dette fungerte bra for meg, så har jeg selvfølgelig tatt gevinsten.
#271313507/07/202215:54
Som du sier er jo dette potensielle gevinster til man casher de ut (som jeg vil tro de aller fleste som handler aksjer er klar over), så når jeg sier at dette fungerte bra for meg, så har jeg selvfølgelig tatt gevinsten.