Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hage - vanningstimere?

Hage - vanningstimere? #2712987 06/07/2022 13:34
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
I serien "Hva er det Terrengsykkelforumet ikke kan hjelpe med" ?

Jeg trenger ny vanningstimer. Med nesten 1000m2 tomt blir det mange planter og mye å holde liv i for en hageentusiast. Ikke utsatt for det verste varmemessig, men jeg må ha noe som gir litt sikkerhetsmargin når jeg er bortreist i en uke eller to av gangen.

Hadde tidligere en brillefin fra ClasO som gikk på 2xAAA og hadde 24-timers intervallstyring som er det jeg er på jakt etter. Den gikk selvsagt i stykker til slutt, men så lenge den varte var jeg veldig fornøyd.

Markedet er nå oversvømt av Gardena, som jeg har UTELUKKENDE dårlig erfaring med. Dyrt og dårlig, null grad av reparasjonsmuligheter og alt er helstøpt i syltynn plast. Rett og slett helt ræva.

I andre enden av skalaen har man profesjonelt utstyr til 10-15 papp, vi er ikke der helt enda.

Så, hva skal jeg ha? Jeg skulle gjerne gått full DIY, det blir nok litt knapp tid for å berge plantene denne sesongen men neste år....?

Redigert av Anders A-R; 06/07/2022 15:18.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hage - vanningstimere? [Re: Anders A-R] #2713011 06/07/2022 16:03
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har 2 stk Gardena Vanningscomputer Select koblet på en Gardena Vannfordelingsenhet med fire kanaler som ikke har feilet enda (3 år i drift). Disse er koblet opp til dryppslanger(rundt planter og i drivhus) som kun vanner i kort sekvens om natten. I år har de fått ferie pga. vannmangel i Oslo og det har vært solid med regn. Hadde kanskje kjøpt Gardena Smart Water Control med fuktmåler om jeg skulle kjøpt idag, for å eliminere det meste av overvanning. Manuel Jordfuktmåler er uansett gull for å "time" inn vanningssekvensene.

Gardena Vannfordeler automatisk er vel for de med masse forskjellige ting som ikke bare kan vannes i et.
[Linket bilde fra hqvcdn3.azureedge.net]

Skulle til og si at Gardena hadde gode garantier på produktene sine, men ser at det hovedsakelig er på slangene. Ikke opplevd dårlig kvalitet på Gardena annet enn en slange som ikke overlevde en vinter. Dog har jeg tidligere hatt en hund som gjorde sitt for at utstyr til hageslanger sjeldent hadde lang levetid.

Har en hellende todelt hage, og siden det er vannmangel i Oslo kjøpte jeg inn 3 x 200L Jula vanntønner for å droppe å bruke vann fra springen til hagevanning/dyrking. Koblet tønnene til takrennene og videre til dryppslangene. Trodde dette skulle være kjip løsning, men problemet er nå at det ikke skal store regnskyllet til før tønnene er fulle og det renner over. Jula selger kran som kobles rett på slangekobling, ganske plug-and-play. Har en Bosch hagepumpe 18V-2000 på vei i posten, så jeg kan bruke regnvannet til annet enn gravitasjonsvanning. (Lønnsomt, nei. Morsomt, ja. Blir grønnsaker dyrere vil totalen kanskje ikke minus)

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hage - vanningstimere? [Re: Anders A-R] #2713054 06/07/2022 22:20
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bra det er noen med positive erfaringer også... I fjor røyk en 4-veis fordeler og 2 strålepistoler. Den siste sågar markedsført som "premium" og frostsikker (!) Det siste fikk jeg aldri testa, og da nr to gikk i stykker så meldte jeg pass. 4-veis fordeleren var nok min egen skyld - den stod ute over vinteren. Jeg hadde tømt den - men åpenbart ikke godt nok. Da våren kom så hadde den ene ventilen poppet ut, og avslørte at selve ventilen er helstøpt med bryteren på utvendig side. Kul umulig å fikse, og godstykkelsen er ca 1mm på det tynneste.

Har også på agenda å etablere vannreservoar - vi sender jo vannet vårt til Oslo for å avhjelpe situasjonen. Jeg har mange takflater å ta av, inntil nå har jeg bare ikke funnet passende reservoar. Tenkte gamle 1000-literstanker, de er stort sett rimelig å få tak i men litt mer knot å plassere. Biltema hadde også noen slike store tanker for regnvann som ikke var så verst prisa.

Hvilke dryppslanger bruker du? Gardenas egne? Det var friskt prisa sist jeg så de på Coop...og minna mistenkelig om PU-slangene jeg har kjøpt inn til fordelingsanlegg for trykkluft i garasjen, bare med en betydelig markup.

Hage er hobby på linje med sykkel, og jeg bruker nok i de fleste år like mye penger på hagen som på syklinga ICON_LAUGH

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hage - vanningstimere? [Re: Anders A-R] #2713071 07/07/2022 06:39
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Spørsmål om vannreservoar: vil ikke dette bli en yngleplass for mygg og slike kjipe insekter?

Re: Hage - vanningstimere? [Re: Anders A-R] #2713079 07/07/2022 07:22
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Grav ned en kum på noen tusen liter som du enten kobler drenskummen på eller et par taknedløp. Da har du hagevann og du slipper en haug med tønner rundt husveggen.

Re: Hage - vanningstimere? [Re: Anders A-R] #2713089 07/07/2022 09:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
ESP32, Solenoideventiler, strømforsyning, ESPHome, Home Assistant, vannmåler, fuktmålere, boom.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hage - vanningstimere? [Re: johannessen] #2713098 07/07/2022 11:52
B
Bakbrudd Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: johannessen
Spørsmål om vannreservoar: vil ikke dette bli en yngleplass for mygg og slike kjipe insekter?

En vanlig redneck-løsning mot at vannflater blir klekkerier er en skvett diesel på overflaten. Men det spørs, dersom man risikerer å kjøre det tomt, om det er så kult å få dette inn i spredeutstyret. Man må kanskje finne en slags sikring mot tomkjøring, og gjerne også mot overfylling som kan føre til at beskyttelsen skylles vekk. En litt mer MDG-vennlig variant kan være en tynn matolje på toppen i stedet for diesel, men fortsatt samme utfordring ved for lite/for mye vann i beholderen.

Re: Hage - vanningstimere? [Re: Anders A-R] #2713114 07/07/2022 13:32
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ser jeg har blingset litt på navnene. Gardena Svetteslange er det jeg har, ikke dryppslange. Om jeg ikke husker helt feil så står det at de ikke er for nedgraving, men de jeg har fungerer fint enda, de er enten gravd ned 10-15cm eller ligger under et lag med bark. Har flere som er 5år+ som enda fungerer fint. Svetteslanger krever litt trykk, det går sakte om man bruker tønner og gravitasjonsvanning, men tønnene tømmes sakte, men sikkert. Vil tro at de trenger litt godt trykk et par ganger i året for å få få "svettet" ut jord som evnt. tetter.

Gardena dryppslanger og vanningsssystem(Pipeline, Micro-drip etc) er sikkert fint og flott, men det blir jo ganske kostbart etterhvert. En kan sikkert spare litt penger om man har en rimelig slange, en syl, en kald øl og noen timer. Hadde jeg hatt en mindre flatt hage, hadde et slikt system sikkert vært mer aktuelt. En gartner jeg hadde på befaring engang sa det var fint mersalg, men ikke veldig nødvendig om man brukte tid i/på hagen. Ser for meg at det er enten for de som elsker duppeditter og er hagegale, eller de som har ti tommeltotter og må leie inn en gartner for at prydbuskene skal overleve. Jeg liker at ting fungerer og overlever.

Det er lokk på de tønnene jeg har kjøpt, og ikke opplevd insekter enda. Såpe er litt mer miljøvennlig enn diesel, såpe ødelegger overflatehinnen på vannet, den som gjør at enkelte insekter kan gå på vannet (Også en av grunnene til at man skal være forsiktig med såpe når man er på skogstur). En stor tank er nok penere og bedre, om man gidder grave de ned og man får ført vannet ned i de. En ekstrakostnad er pumpe, men de er ikke så dyre. Fordelen med flere små er at de tømmes med litt bruk, og dermed blir de helt tørre hvis sola steiker på de. De er også lettere å tømme før vinteren, men har man en pumpe er det neppe noe stort problem.

Regntønnen fra biltema har en "greie" som man kan koble på nedløpsrørene til takrennene. Jeg tror ikke jeg hadde vært helt komfortabel med å noe slikt på nedløpsrørene, da det kan fort ende med masse vann rennende inntil grunnmur etc. Personlig vil jeg ha vannet vekk fra huset.

PS: Anbefaler sommerfuglbusk.

PPS: Jeg kjøpte først Biltema regntønnen for å teste siden det var tørt og vannmangel. Koblet på et takrennenedløp. Full etter et (kraftig) regnskyll. Kjøpte så Julatønnene så jeg dekket halve taket på huset og halve taket på garasjen. Fulle etter et regnskyll. For en som er litt lat og bortskjemt med at vannet er gratis i springen, var det litt overraskende. Mao. endel å hente om man vil bidra med å spare på vannet i Oslo.

Redigert av Andreas83; 07/07/2022 13:54. Rediger grunn: nedløpsrør, sommerfuglbusk

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hage - vanningstimere? [Re: Andreas83] #2713146 07/07/2022 19:30
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Andreas83
Ser jeg har blingset litt på navnene. Gardena Svetteslange er det jeg har, ikke dryppslange. Om jeg ikke husker helt feil så står det at de ikke er for nedgraving, men de jeg har fungerer fint enda, de er enten gravd ned 10-15cm eller ligger under et lag med bark. Har flere som er 5år+ som enda fungerer fint. Svetteslanger krever litt trykk, det går sakte om man bruker tønner og gravitasjonsvanning, men tønnene tømmes sakte, men sikkert. Vil tro at de trenger litt godt trykk et par ganger i året for å få få "svettet" ut jord som evnt. tetter.

Aha! Jeg har brukt litt forskjellige, men overvekt av Biltemas svetteslanger - kvaliteten er ganske middels. De tåler ikke så høyt trykk som mitt anlegg leverer i hvertfall, typisk må jeg flytte litt på skjøter og reparere sprekker et par ganger i året. De liker IKKE bøyeradius på under 1 meter.

Jeg liker at ting fungerer og overlever.

Det er valgspråket her i huset også, med så mange planter og (veldig) mange andre prosjekter, så må jeg maksimalisere tiden jeg bruker til å gjøre slike ting skikkelig med en gang....Har vært litt for mye omstrukturering av prosjekter nå.

Det er lokk på de tønnene jeg har kjøpt, og ikke opplevd insekter enda. Såpe er litt mer miljøvennlig enn diesel, såpe ødelegger overflatehinnen på vannet, den som gjør at enkelte insekter kan gå på vannet (Også en av grunnene til at man skal være forsiktig med såpe når man er på skogstur). En stor tank er nok penere og bedre, om man gidder grave de ned og man får ført vannet ned i de. En ekstrakostnad er pumpe, men de er ikke så dyre. Fordelen med flere små er at de tømmes med litt bruk, og dermed blir de helt tørre hvis sola steiker på de. De er også lettere å tømme før vinteren, men har man en pumpe er det neppe noe stort problem.

Regntønnen fra biltema har en "greie" som man kan koble på nedløpsrørene til takrennene. Jeg tror ikke jeg hadde vært helt komfortabel med å noe slikt på nedløpsrørene, da det kan fort ende med masse vann rennende inntil grunnmur etc. Personlig vil jeg ha vannet vekk fra huset.

Ja, jeg har brukt mye tid på å drenere vekk rundt grunnmuren. Heldigvis er ikke dette noe stort problem for mitt hus i ganske skrått terreng.

PS: Anbefaler sommerfuglbusk.

Ja! Jeg har disse som "gjerde" mellom oss og naboen, og det er en flott busk som krever null innsats. Våre har ikke den flotteste purpur-fargen man ofte ser, men heldigvis har jeg andre planter som er fargesprakende. Bare regnearket med busker, klatrevekster, trær og spesielle flerårige blomster teller nå 70+ linjer.....og da har jeg ikke telt med alle praktspraglene som nå befolker beddene.

PPS: Jeg kjøpte først Biltema regntønnen for å teste siden det var tørt og vannmangel. Koblet på et takrennenedløp. Full etter et (kraftig) regnskyll. Kjøpte så Julatønnene så jeg dekket halve taket på huset og halve taket på garasjen. Fulle etter et regnskyll. For en som er litt lat og bortskjemt med at vannet er gratis i springen, var det litt overraskende. Mao. endel å hente om man vil bidra med å spare på vannet i Oslo.

Det er smått utrolig hvordan urbane regnbed (og andre slike tiltak) ikke har fått noe særlig medvind før de senere årene. Her er det store muligheter for grundervirksomhet i urbane områder....

Redigert av Anders A-R; 07/07/2022 19:31.

Re: Hage - vanningstimere? [Re: Bakbrudd] #2713150 07/07/2022 20:09
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Bakbrudd

En vanlig redneck-løsning mot at vannflater blir klekkerier er en skvett diesel på overflaten. En litt mer MDG-vennlig variant kan være en tynn matolje på toppen i stedet for diesel.

Ja, ja, ja, vekker gode minner, dette dieselmiddelet mot mygg.
Vi leide lang tid tilbake en fritidsbolig i et område med myrlende omkring en liten meandrerende bekk. I nordre del av Ringsaker dette, Brøttum heter området. En oppfinnsom nabo forsøkte i flere år å redusere myggplagen med å henge opp en 5-liters plastkanne med diesel, med et bitte lite hull i bunnen, slik at det dryppet en dråpe diesel ned i vannet av og til. Det skulle svekke overflatehinnens styrke, og medføre at mygglarver ikke fikk luft. Mener at det faktisk reduserte plagen endel.
Ikke helt stuerent i dag, med MDG i tankene hos noen. Men dette var på 1970-tallet. Ting var enklere da.
Stemmer ikke MDG, men er ikke edsvoren ateist, eller humanetiker heller. :-)

Re: Hage - vanningstimere? [Re: Anders A-R] #2713218 08/07/2022 19:49
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
DIY fungerer fint som nevnt tidligere.

Vannventil solenoid:
https://www.kjell.com/globalassets/...mat=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Og en Raspberry Pi med noe Domoticz eller annen smarthusløsning:

https://www.kjell.com/globalassets/...mat=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Og kanskje et enkelt relé.