Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen?
|
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen?
[Re: larsdx]
01/07/2022 20:16
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Sarte sjeler finnes det over alt
Ja. Men poenget her er noe annet. Arrangører av ritt i Norge har generelt vært mest opptatt av de fem første som kommer i mål, for å sette det på spissen. Andre arrangementer i andre idretter gjør det til en god opplevelse å komme i mål, selv om du bruker dobbelt så lang tid som vinneren. Av gjenværende sykkelritt i Norge nå er det vel nesten bare Birken som er sånn. Om dette er noe du / dere føler er relevant eller ikke, vet jeg ikke, men jeg synes ikke synd på rittarrangører som sliter med lav deltakelse. Finnes ikke sart, og vi sykla i mål på respektabel tid. Det var heller ikke poenget, men det skjønte du nok. Grepene dere har tatt understreker forøvrig poenget mitt.
|
|
|
[Re: mob]
01/07/2022 20:34
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Ja. Men poenget her er noe annet. Arrangører av ritt i Norge har generelt vært mest opptatt av de fem første som kommer i mål, for å sette det på spissen. Andre arrangementer i andre idretter gjør det til en god opplevelse å komme i mål, selv om du bruker dobbelt så lang tid som vinneren. Av gjenværende sykkelritt i Norge nå er det vel nesten bare Birken som er sånn. Om dette er noe du / dere føler er relevant eller ikke, vet jeg ikke, men jeg synes ikke synd på rittarrangører som sliter med lav deltakelse. Finnes ikke sart, og vi sykla i mål på respektabel tid. Det var heller ikke poenget, men det skjønte du nok. Grepene dere har tatt understreker forøvrig poenget mitt. At vi i Norge er for opptatt av tid og de raskeste er helt klart, men å henge seg opp i dårlig spøk fra en person og dømme rittet på bakgrunn av det kan en bli lei. Vi har alltid fokusert på opplevelsen og nå enda mer enn da. Det var derfor vi startet dette. Vi har ganske mange som stiller på 7 året nå. Noen raske og noen kun for opplevelsen. Men som sagt, vi er ikke malen, kun et lite nisje produkt. Selv shopper jeg ritt rundt omkring, for å prøve nye ting.
|
|
|
[Re: odnyba]
01/07/2022 20:45
|
Gew88
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Men vi skal heller ikke være noe målestokk. Korrekt. Et ritt som OFV kommer litt på siden i en slik diskusjon da konseptet er noe annet enn "vanlige" ritt. Dog har jeg hatt lyst til å sykle OFV lenge, men det har reklamert(om ikke offisielt men i forumtråder) med mer sti og mer teknisk enn UB (som virker som målestokken) og det har "skremt meg vekk", da jeg syns UB i 17 og 18 da jeg prøvde meg var røft nok. Syns og diskusjon rundt pris og bruke Birken som eksempel blir feil, da nisjerittene og de største som krever mer av arrangørene må ta litt mer enn de enklere.
Redigert av Gew88; 01/07/2022 20:48.
|
|
|
[Re: Gew88]
01/07/2022 20:53
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Men vi skal heller ikke være noe målestokk. Korrekt. Et ritt som OFV kommer litt på siden i en slik diskusjon da konseptet er noe annet enn "vanlige" ritt. Dog har jeg hatt lyst til å sykle OFV lenge, men det har reklamert med mer sti og mer teknisk enn UB (som virker som målestokken) og det har skremt meg vekk, da jeg syns UB i 17 og 18 da jeg prøvde meg. Syns og diskusjon rundt pris og bruke Birken som eksempel blir feil. Helt enig, vi drar oss på siden av trådstarter, beklager det. OV har i år en halvegs som skal treffe markedet bedre. Vi lar helvegs stå som en knallhard greie der en kan møte alt. Så leier vi etter det vi kan av flyt på halvegs. Har vi ikke fryktelig mange ritt i Norge?
|
|
|
01/07/2022 20:54
|
Gew88
OP
Veteran
|
OP
Veteran
En annen ting nevnt av samboeren som drev med : Orientering har visstnok opplegg hvor hele familien kan delta, og ikke nødvendigvis samtidig.
Jeg vil gjerne ha med familien på ritt, men drar de ikke med på 10 ritt i året for at de skal se på meg. De syns det var stas på Hanekamp og et par til går, men ikke så mye mer. Hadde arrangementene vært lagt opp litt mer slik som o-løp kunne kanskje det blitt en suksess?
I sykkelritt er ofte barn- og ungdomsrittene mens hovedrittet går.
Hadde et arrangement vært lagt opp slik at feks ungene syklet fra kl 10-1030/45 og så voksne fra kl 1130/1200 ville det vært enklere både å velge flere helger å sykle på og kunne bruke en hel dag med ritt, sosialt, spise mat på vei hjem = kvalitetstid.
|
|
|
[Re: eOpseth]
01/07/2022 20:55
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Den gang vi sykla Offroadfinnmark300 i 2014 og kom vi i mål (til filmmusikken fra Orions belte!) etter å ha sykla i 27timer, sto Rune Høydahl og makkeren som vant med en tid rundt 17timer, og tok meg i hånda da jeg sa hvor lenge jeg hadde vært ute. Han sa det var kult at man kan være ute å sykle så lenge. Og på banketten gjorde løypesjefen på Offroadfinnmark700 et poeng av at de hyller også de siste. De tøffeste, som har vært ute lengst. Vi var med andre ord ikke de tøffeste, men likevel en av de alle som hadde sykla samme løype.
Ved målgang på Jotunheimenrundt, hørte jeg navnet mitt fra høyttalerne idet jeg passerte målstreken 5 timer bak vinneren. Og vel i mål på offroad valdres ble det interview da vi kom i mål
Det er slike ting som det som gjør ritt til noe mer enn en sykkeltur for meg. Barnet i meg liker å leke at jeg er noen andre innimellom. Du føler deg kul og tøff og du blir lagt merke til av arrangøren.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
01/07/2022 20:57
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Ja. Men poenget her er noe annet. Arrangører av ritt i Norge har generelt vært mest opptatt av de fem første som kommer i mål, for å sette det på spissen. Andre arrangementer i andre idretter gjør det til en god opplevelse å komme i mål, selv om du bruker dobbelt så lang tid som vinneren. Av gjenværende sykkelritt i Norge nå er det vel nesten bare Birken som er sånn. Om dette er noe du / dere føler er relevant eller ikke, vet jeg ikke, men jeg synes ikke synd på rittarrangører som sliter med lav deltakelse. Finnes ikke sart, og vi sykla i mål på respektabel tid. Det var heller ikke poenget, men det skjønte du nok. Grepene dere har tatt understreker forøvrig poenget mitt. At vi i Norge er for opptatt av tid og de raskeste er helt klart, men å henge seg opp i dårlig spøk fra en person og dømme rittet på bakgrunn av det kan en bli lei. Vi har alltid fokusert på opplevelsen og nå enda mer enn da. Det var derfor vi startet dette. Vi har ganske mange som stiller på 7 året nå. Noen raske og noen kun for opplevelsen. Men som sagt, vi er ikke malen, kun et lite nisje produkt. Selv shopper jeg ritt rundt omkring, for å prøve nye ting. Jeg vil på generelt grunnlag oppfordre til å lese det som kommenteres: Det handler om kultur og hva man kommuniserer ut til deltakere. Sykkelritt er med få unntak helt ræva på dette.
… hvorpå min lille anekdote fra Offroad Valdres-banketten. OV var forøvrig et fint ritt i vakker natur. Ikke det beste jeg har deltatt på, men tommel opp.
|
|
|
[Re: mob]
01/07/2022 21:23
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
[quote=odnyba] Sarte sjeler finnes det over alt Ja. Men poenget her er noe annet. Arrangører av ritt i Norge har generelt vært mest opptatt av de fem første som kommer i mål, for å sette det på spissen. Andre arrangementer i andre idretter gjør det til en god opplevelse å komme i mål, selv om du bruker dobbelt så lang tid som vinneren. Av gjenværende sykkelritt i Norge nå er det vel nesten bare Birken som er sånn. Om dette er noe du / dere føler er relevant eller ikke, vet jeg ikke, men jeg synes ikke synd på rittarrangører som sliter med lav deltakelse. Finnes ikke sart, og vi sykla i mål på respektabel tid. Det var heller ikke poenget, men det skjønte du nok. Grepene dere har tatt understreker forøvrig poenget mitt. At vi i Norge er for opptatt av tid og de raskeste er helt klart, men å henge seg opp i dårlig spøk fra en person og dømme rittet på bakgrunn av det kan en bli lei. Vi har alltid fokusert på opplevelsen og nå enda mer enn da. Det var derfor vi startet dette. Vi har ganske mange som stiller på 7 året nå. Noen raske og noen kun for opplevelsen. Men som sagt, vi er ikke malen, kun et lite nisje produkt. Selv shopper jeg ritt rundt omkring, for å prøve nye ting. Jeg vil på generelt grunnlag oppfordre til å lese det som kommenteres: Det handler om kultur og hva man kommuniserer ut til deltakere. Sykkelritt er med få unntak helt ræva på dette.
… hvorpå min lille anekdote fra Offroad Valdres-banketten. OV var forøvrig et fint ritt i vakker natur. Ikke det beste jeg har deltatt på, men tommel opp. [/quote] Hvis du ønsker å se arrangement med fokus på opplevelse og at hele familien kan være med. Se på Coast2coast . Var i ferie i Frederikshavn i år når det var målgang. Bare du som ser tiden din ingen offisiell tid. Knall opplegg. Masse distanser og grener. Tipper det blir en deltakelse på 130 km terrengsykkel der neste år, eller kortere distanse. De hadde løp, gå, landevei, terrengsykkel. Alt med start kl 22.22
|
|
|
[Re: SiljeKH]
01/07/2022 21:43
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Satt og tenkte på dette i slutten av mai etter å ha vært på flere ritt som alle hadde nedgang.... Det er veldig mange hindre/barrierer en fersk rytter må over for å kunne delta. Mystiske ting som hører ritt/sykkelverden til. Jeg prøvde å skrive litt på dette og tenke på hva de barrierene er, litt lettere inspirert fra metoden design thinking/tenking. Tanken er at det kanskje fra sentralt forbundshold kan jobbes med å skape informasjon/verktøy som senker disse barrierene, eller at rittarrangører sammen kan svare ut en del på dette så det er lettere for ferske å forstå at de vil sykle ritt Dette er altså en helt fersk person som er motivert for et eller annet, men som ikke har et nettverk som drar med seg vedkommende. Jeg tror det sistnevnte kanskje er den mest vanlige måten å bli rekruttert på? Bli med noen som skjønner alt dette her ++. Jeg skriver dette fordi jeg selv syklet mitt første ritt (tror jeg) litt solo uten å skjønne noe som helst og lurte på alle disse tingene egentlig. ... det føles litt som et under at jeg gadd. 1.barriere: Bare det å få en ide om å konkurrere, sykle ritt eller delta på en challenge. Hvordan nåes man? Hvis man ikke allerede er medlem av klubb eller følger div. forum/grupper? 2. barriere: I et stort utvalg ritt, hvordan vet man hvilket ritt passer til en? Hvis man er helt fersk er mange ritt utydelig beskrevet eller benytter stammespråk som en fersking ikke forstår. Det vet jeg som rittleder i mange år. Det er mange som trenger å vite veldig mye mer om løype/teknisk vanskeligshetsgrad osv for å komme av gjerdet. 3. barriere Hva slags klasser og lisenser skal man velge? Mange ritt har mange klasser som er helt gresk for en helt utenforstående. 4. barriere: Hvordan forbereder man seg til et ritt? 5. barriere: Hvordan foregår rittdagen? Når skal man møte opp og hva skal man gjøre før start. 6. barriere: Hvordan foregår selve rittet? Strategi/kutyme, dos' and donts. Barriere 7: Hva med etter rittet? Hva skjer da? Usortere ideer: Enda mer regional ritt-koordinering, kanskje og på tvers av regioner, så man ikke får for mye kollisjon mellom gode og tildels like ritt som henvender seg til samme demografi. Rittveileder med plass til alle de dumme spørsmålene. Terminliste med mer info rett og slett, kanskje også en slags flytskjema som gjør at man kan matche behov/ønsker med type ritt? (i regi av forbundet) Rittambassadører: Folk som kanskje er litt lei av å konkurrere selv men brenner for sporten som kan være en slags coach/hjelper før/under/etter ritt. Hjelpe til med påmelding, prep, selve rittdagen, kanskje også pace gjennomkjøring. En enkel "hjelp jeg skal sykle ritt på mosjonsnivå" blekke med store og små ting som gir en god følelse, uten å være for avansert. (regi av forbundet) Challenge-cup: kanskje et eller annet opplegg hvor man samler "pins" for rittdeltagelse gjennom en sesong innenfor en gitt gren og får noe ut av det. Litt ala sånne som noen feriedestinasjoner har å samle topper/turmål. ....noen ideer. Kjenner meg igjen i mye av det du sier fra når jeg begynte å sykle i voksen alder. Ble lokket med vis klubben, men alt var nytt. Terskelen føltes høy. Ser det går igjen folkelig og pris. Hvis vi kan droppe offisiell tidtaking i de folkelige da faller også prisen drastisk. Involvere hele familien osv. Kanskje veien over til mere seriøse ritt blir kortere da. For de som ønsker det. Spennende diskusjon, og mye viktig informasjon for oss arrangører.
|
|
|
02/07/2022 05:43
|
Gew88
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det er topp at du som er en ildsjel odnyba, følger med og deltar i diskusjonen. Det er eneste måten å utvikle seg på, selv om, og det er sikkert gjentatt nok ganger nå, ikke Offroad Valdres er malen for denne diskusjon, med deres unike "OFF- format".
Denne diskusjonen ble uansett veldig bra, og mange gode tanker som kanskje arrangører kan bruke!? Håper det er flere som arrangerer som aktivt følger med, for jeg opplever folk her som genuint interessert i at terrengritt bestå.
PS: Og det er bare å fortsette å komme med innspill...
|
|
|
02/07/2022 07:03
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Det er topp at du som er en ildsjel odnyba, følger med og deltar i diskusjonen. Det er eneste måten å utvikle seg på, selv om, og det er sikkert gjentatt nok ganger nå, ikke Offroad Valdres er malen for denne diskusjon, med deres unike "OFF- format".
Denne diskusjonen ble uansett veldig bra, og mange gode tanker som kanskje arrangører kan bruke!? Håper det er flere som arrangerer som aktivt følger med, for jeg opplever folk her som genuint interessert i at terrengritt bestå.
PS: Og det er bare å fortsette å komme med innspill... Ser den, bare beklage det. En snakker lett om sin syke mor. Valdres rittet er ritt som har hatt god deltakere og en fin ramme. Også opplegg for barn og unge. Det som blir spennende er hvor mange deltakere de får i år. De har brukt på å ha is i magen med påmelding. Husker det ene året, da var det 300 påmeldte fram til siste uka. Så ble det meldt knall vær og endte opp med ca 1000. Ser på JR nå at det er fryktelig mye DNS. Det er sikkert værmelding. Ellers bruker det å være rundt 10% DNS.
|
|
|
02/07/2022 07:17
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At vi i Norge er for opptatt av tid og de raskeste er helt klart, men å henge seg opp i dårlig spøk fra en person og dømme rittet på bakgrunn av det kan en bli lei. Vi har alltid fokusert på opplevelsen og nå enda mer enn da. Det var derfor vi startet dette. Vi har ganske mange som stiller på 7 året nå. Noen raske og noen kun for opplevelsen.
Har egentlig et positivt inntrykk av OFV. Men om man som arrangør ikke ser at sånne kommentarer og slengbemerkninger sender et veldig uheldig signal, så har man likevel noe å gå på. Det er beskrivelsen @Juffe kommer med som burde være normen. Da må det gjennomsyre måten man tenker på.
|
|
|
02/07/2022 08:13
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
At vi i Norge er for opptatt av tid og de raskeste er helt klart, men å henge seg opp i dårlig spøk fra en person og dømme rittet på bakgrunn av det kan en bli lei. Vi har alltid fokusert på opplevelsen og nå enda mer enn da. Det var derfor vi startet dette. Vi har ganske mange som stiller på 7 året nå. Noen raske og noen kun for opplevelsen.
Har egentlig et positivt inntrykk av OFV. Men om man som arrangør ikke ser at sånne kommentarer og slengbemerkninger sender et veldig uheldig signal, så har man likevel noe å gå på. Det er beskrivelsen @Juffe kommer med som burde være normen. Da må det gjennomsyre måten man tenker på. Som arrangør ble det tatt alvorlig og gjort noe med. Jeg ser at dette sitatet fra en enkelt dårlig spøk blir brukt i mange tråder gang på gang. Det er mange år siden, og jeg skjønner ikke hva dere ønsker å oppnå. Det er i alle fall lite konstruktivt.
|
|
|
02/07/2022 08:37
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Det har vært mye snakk om at det er dårlig med deltagelse i sykkelritt(og kanskje andre konkurranser)? Covid-19 pekes på som en faktor, selv om trenden var der før pandemien og. Det finnes og en del andre årsaker, som at det er for seriøst for noen, for mye fokus på utstyr og derav for dyrt(man stiller ikke med en hardtail til 10-12k lenger). Samtidig er vel noe en normal variasjon, ettersom terreng maraton peaket for en del år siden og mange gått over til løping.
Men hva skal til for å få de tilbake?
Slik jeg ser det er det tre vinklinger på dette
1. Hva kan arrangøren gjøre for å tiltrekke seg deltagere?
2. Hva kan vi/mosjonisten gjøre for å stille/bidra?
3. Hva kan myndigheter bidra med?
Nr 3 er jeg ikke så interessert i her, selv om jeg lurer på om det er undervurdert at kravene til frivillige vakter og timer med kursing(spesielt i trafikk) var med på å drepe arrangementer).
Ang de andre arrangementene så er det interessant å høre tanker, og kanskje det kan bli en tråd hvor det samles opp gode råd og tanker om temaet som arrangører faktisk kan bruke.
Prøve å pense inn igjen med det du spurte om jeg. 1. Arrangør bør ha start og mål på samme sted. Gjerne inkludere hele familien, tenker ikke bare sykkel. Klare holde prisen akseptabel. Arrangør nyter nok godt av at arrangementet er i nærheten av større hytteområder. Ikke for mange deltakere. Finne en passe balanse der. Tenker at på terrengsykkel ikke kan ha det for stort. Kan en gjøre tidtaking enklere/rimligere. 2. Problemet er at folk vil se an været, og der skjønner jeg godt. Men da kan det være for seint for rittet. Tror mosjonist må inn i en klubb, der vil han kunne finne treningspartner og et sosialt nettverk. Slik startet min vei til og bli med som mosjonist. Derfor har vettern, JR og Offroad Finnmark vært de jeg har likt best. Der fokuset på å fullføre har vært stort. Alt dette er ekstreme greier. Men kanskje overføre noe av opplegget til vanlige ritt. Konsveg rittet i Bagn er et rimelig folkelig ritt som har der meste som folk etterspør en her. Kanskje dere skal prøve det i år.
|
|
|
02/07/2022 09:04
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Må bare påpeke at dette er jaggu en bra tråd! Kudos til alle, og keep it up! En lite hjertesukk: informasjon og nettsider. De siste årene har det vært mange arrangører som kun bruker Facebook. Dette er styggedom! Det bør finnes en egen nettside for rittet, trenger ikke være fjong, men må inneholde riktig og oppdatert informasjon som et minimum. Enda bedre om det er en aktiv "ofte stilte spørsmål"- seksjon slik at spørsmål om dasser i startområde, parkering og nærmeste ladestasjon er tilgjengelig for de som balanserer på gjerdet, og at man selv kan stille flere dumme spm som legges ut til glede for andre. All fjorårs-info i innholdet må vekk før folk begynner å myse på å delta. God og tydelig info via hjemmesider og e-post har vippet meg inn i ritt nesten hver gang, mens uorganiserte tråder på FB eller gammel/feil info har spikret meg skikkelig fast i det berømte gjerdet. Mulig jeg er litt vrang 
|
|
|
02/07/2022 12:17
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg har trua på rundbaneritt. Gjerne i helger. Ikke nødvendigvis i løyper av Norges cup kvalitet hele tiden. Det kan bli en flott rekrutteringsarbeid for både voksne og barn. Ila få timer kan både foreldre og barn gjennomføre flotte ritt
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
02/07/2022 12:36
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er mange år siden, og jeg skjønner ikke hva dere ønsker å oppnå. Det er i alle fall lite konstruktivt. Jeg ønsker ikke å oppnå noe. Poenget er at dette er et eksempel på en holdning som gjennomsyrer det organiserte sykkel-Norge. Det er gutta krutt i 40-50-årene i masterklassen som regjerer, det viktigste er å vinne, ikke å delta og vanlige mosjonister føler seg lett utafor i mange sammenhenger. Selvfølgelig andre faktorer som trender, gravel og emtb som spiller inn, men det får man ikke gjort noe med.
|
|
|
[Re: knutspeed]
02/07/2022 14:24
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Må bare påpeke at dette er jaggu en bra tråd! Kudos til alle, og keep it up! En lite hjertesukk: informasjon og nettsider. De siste årene har det vært mange arrangører som kun bruker Facebook. Dette er styggedom! Det bør finnes en egen nettside for rittet, trenger ikke være fjong, men må inneholde riktig og oppdatert informasjon som et minimum. Enda bedre om det er en aktiv "ofte stilte spørsmål"- seksjon slik at spørsmål om dasser i startområde, parkering og nærmeste ladestasjon er tilgjengelig for de som balanserer på gjerdet, og at man selv kan stille flere dumme spm som legges ut til glede for andre. All fjorårs-info i innholdet må vekk før folk begynner å myse på å delta. God og tydelig info via hjemmesider og e-post har vippet meg inn i ritt nesten hver gang, mens uorganiserte tråder på FB eller gammel/feil info har spikret meg skikkelig fast i det berømte gjerdet. Mulig jeg er litt vrang  Her er jeg 100% enig med deg.
|
|
|
02/07/2022 14:26
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Det er mange år siden, og jeg skjønner ikke hva dere ønsker å oppnå. Det er i alle fall lite konstruktivt. Jeg ønsker ikke å oppnå noe. Poenget er at dette er et eksempel på en holdning som gjennomsyrer det organiserte sykkel-Norge. Det er gutta krutt i 40-50-årene i masterklassen som regjerer, det viktigste er å vinne, ikke å delta og vanlige mosjonister føler seg lett utafor i mange sammenhenger. Selvfølgelig andre faktorer som trender, gravel og emtb som spiller inn, men det får man ikke gjort noe med. Tror vi er temmelig enige.
|
|
|
02/07/2022 18:18
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må bare påpeke at dette er jaggu en bra tråd! Kudos til alle, og keep it up! En lite hjertesukk: informasjon og nettsider. De siste årene har det vært mange arrangører som kun bruker Facebook. Dette er styggedom! Det bør finnes en egen nettside for rittet, trenger ikke være fjong, men må inneholde riktig og oppdatert informasjon som et minimum. Enda bedre om det er en aktiv "ofte stilte spørsmål"- seksjon slik at spørsmål om dasser i startområde, parkering og nærmeste ladestasjon er tilgjengelig for de som balanserer på gjerdet, og at man selv kan stille flere dumme spm som legges ut til glede for andre. All fjorårs-info i innholdet må vekk før folk begynner å myse på å delta. God og tydelig info via hjemmesider og e-post har vippet meg inn i ritt nesten hver gang, mens uorganiserte tråder på FB eller gammel/feil info har spikret meg skikkelig fast i det berømte gjerdet. Mulig jeg er litt vrang  Jeg stiller meg herved i køen for de vrange. Dette bør være standarden. Lite er mer frusterende enn å lete etter info, bare for å finne fjorårets info som er "nesten" lik den for årets, men ikke helt..... Jeg har vært på andre siden av bordet som arrangør i mange år og vet hvor vanskelig det er når noen få drar lasset og det skal i tillegg skrapes inn penger som finansierer aktiviteten i klubben resten av året. Det kan være grisehardt å få til, så kudos til alle som faktisk gidder å slite seg ut for knapper og glansbilder, for ikke å nevne kjeft for den minste ting, være seg parkeringsvakter, hensynsløse ryttere eller helt uforståelige forhold.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: ]
02/07/2022 19:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nettsider og Facebook-sider for det enkelte ritt blir ikke bedre enn det den lokale informasjons-helten greier å snekre i stand. Av og til bra, men av og til ikke fullt så bra. Jeg synes det hadde vært veldig ålreit om relevant informasjon ble samlet ett sted, og da er EQ Timing en het kandidat. Der ligger mye fra før, og det er i hvert fall der jeg går inn for å se etter ritt og melde på. Når man først er der for å melde seg på, kunne det jo også ha ligget en race manual, kartreferanse, info om parkering, garderobe etc. med det samme.
|
|
|
02/07/2022 19:07
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Har egentlig et positivt inntrykk av OFV. Men om man som arrangør ikke ser at sånne kommentarer og slengbemerkninger sender et veldig uheldig signal, så har man likevel noe å gå på. Det er beskrivelsen @Juffe kommer med som burde være normen. Da må det gjennomsyre måten man tenker på. Som arrangør ble det tatt alvorlig og gjort noe med. Jeg ser at dette sitatet fra en enkelt dårlig spøk blir brukt i mange tråder gang på gang. Det er mange år siden, og jeg skjønner ikke hva dere ønsker å oppnå. Det er i alle fall lite konstruktivt. Siden tråden spør om hva som kan gjøres for å få opp rittdeltakelsen, mener jeg det er høyst relevant å bringe dette på bane. larsdx har forklart godt hvorfor. Jeg er ikke arrangementekspert, men tror ikke det er en god idé å be deltakere, som har betalt flere tusen kroner for å komme, om å gro baller hvis de av ulike årsaker ikke sykler den lengste distansen. Å få høre at man er «sart» eller «lite konstruktiv» hvis man påpeker dette, og at arrangøren blir «lei» og stiller spørsmål ved min motivasjon, forteller meg at her er det litt å gå på. Stay classy, Valdres.
|
|
|
02/07/2022 23:00
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sanouka vil som de siste ti femten åra fremdeles ha festival fremfor ritt som ofte blir preget av altfor seriøse folk. Hvem som setter premissene for rittene uavhengig om det er XC (som forøvrig også er stisykling sist jeg sjekka den internasjonale sykkelboka), enduro eller landevei har vært diskutert øttenhundreogfemti ganger før her inne. Selv er jeg ikke i tvil om hvorfor man sliter. Fokuset er så sterkt på tid og ytelse. Rittene er for lange med altfor mye klatringer. Stirittene er ofte tekniske og knotete. Startfeltet er preget av lokale kanoner som skal gjøre opp seg imellom selv om idrettskarrieren aldri ble noe av og det toget gikk for 10/20/30 år siden. Mindre idrett og stående frokost på en forblåst P plass i gokk hvor alle har reist når man kommer i mål. Mer "festivalstemning" og andre konkurranseformat
PS: Vurderer likevel et ritt el to ila sesongen hvis vær og alt klaffer. Pølse på Shell på vei hjem.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
03/07/2022 09:50
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg er ritt både morsomt og motiverende og må absolutt ikke være i toppform for å delta. Men etter å ha blitt skadet og antagelig blir borte fra sykling (som krever innsats) i lang tid så er det ikke det å ikke få sykle ritt som er kjipt, men generelt å ikke fåsykle turer, vanlig trening etc som er savnet. Og tror nok mange som har det slik. Men mener også det er kjempeviktig at vi får beholdt de ritt som blir arrangert og vil gjøre mitt for å bidra og delta. Mange gode innspill her og en flott tråd. Enig i det meste som sies.
Vil dele ritt inn 2 deler. Vanlige ritt og opplevelsesritt. Opplevelsesritt som OV og Jotunheimen Rundt (for å ta både terreng og landeveis ritt) krever mye logistikk, har noe spesielt ved seg som gjør at rittene handler mye om forkant og etterkant opplevelsen også. Dette er ikke ritt som en kaster seg på fordi "fikk plutselig ledig i dag", men som både krever planlegging mht jobb, familie etc, men også spesifikk trening i lang periode for å få mest mulig ut av totalopplevelsen. Her tenker jeg det er greit at det koster litt, men er såpass gjerrig selv at når jeg ser priser nord for 2000 så bremser jeg fort. Tror nok det gjelder mange også.
"vanlige" ritt tenker jeg mindre lokale ritt. Og her tror jeg noen priser seg litt ut. Er selvsagt klar over at mange/ de fleste nå tar ting på sparket, sjekker yr hver gang man går på do selv dager en ikke har noen planer etc. Ta for eksempel rittet vi arrangerte i mai, Terningenrittet. Vi tok 500 kr i påmelding. "Alle" som sykler rittet elsker løypa, slik at det er en god gjenganger. Det er en kort løype, samtidig så er tilbakemelding fra mange "nonelite", men fortsatt spreke mosjonister at løypa fint kunne vært 3 runder i stedet for 4, pga den har nok og krevende nok selv med 3 runder. Så her har vi snakket om endre neste år til 3 runder for tur og 4 for elite (så kan heller de som vil ha 4 akseptere å bli lystefyll i elite men få "nyte" 4 runder). Men feks for min del vil det si jeg sykler litt i overkant av timen ved normale forhold. For meg så er det ikke noe logistikkproblem da jeg bor 1.5 km fra start. Jeg syntes også det er akseptabelt å betale 500 kr for både støtte klubben min, være et godt forbilde (på deltagelse) og ikke minst sykle min favorttitstier som ritt. Men for noen som bor i Oslo feks, "ok, jeg har hørt at dette rittet i Elverum er drittmorsomt", men jeg skal da betale 500 kr for delta på rittet, kjøre 4 t+ t/r, betale veiagifter, drivstoff som hvis dieselbil tilsammen tilsvarer sikkert 1000 kr +- på en slik tur. Alt for å sykle i overkant av 1 time. Da tror jeg summen 500 (eller 499 som det som fint heter he he) blir "nei" for mange. Høres banalt ut, men for mange tror jeg bare det å betale feks 100 kr mindre (399) vil gjøre at vi lettere kaster oss rundt, får med andre ("koster jo bare 399, bli med da ?". Skal ikke nevne navn på ritt men fikk bakoversveis når jeg så noen priser på ritt i vår.
Gode rollemodeller er feks Trysil Knut som gikk nå var vel 350 eller 399 ? Meldte meg på Ceresrittet selv om jeg ikke hadde tenkt ritt den helga, fordi "det kostet jo bare 350 og jeg får tid". MItt regnestykke er at hvis forskjellen er at 100 deltar og betaler 500, eller 150 deltar og betaler 400 så blir sistnevnte både en økonomisk bedre opplevelse for arrangør, men som også er mye mer motiverende. Og hvis 150 deltar så er det det sikkert noen venner til de siste 50 som tenker "da får jeg jaggu bli med også". Alt dette har jeg snakket med rittleder på Terningenrittet og han er enig med meg. Så tipper vi neste år gjør noe med det, tror også feks summen vi har på 499 er arvet etter årene rittet ble fulltegnet på dager (maks 200 i voksenrittet). En annen ting vi også snakket om er supertbillig førstepris, feks 300 kr hvis påmelding før en eller annen dato tidlig vår. Krever selvsagt at vi får annonsert/avklartrittet mye tidligere en i år. Jeg vet mange ser på hvem som deltar og gjerne vil sykle ritt hvor venner, konkurrenter etc sykler og da velger konkurranseaspektet foran evt trase. Når noen melder seg på tidlig er det fort at andre kan hive seg på for å "spikre" planen med både familie og rittopplegg. Konklusjon: tror rittarrangør skal ta sjansen på mindre inntekter men flere deltagere. Forstår selvsagt at det ikke er rom for store underskudd, eller over flere år. Men da må en tørre å gjøre det billig nok.
Er ikke sunnmøring, men romsdaling, og dessverre ikke slekt med Røkke eller Gjelstein, hvis noen av dere syntes jeg blir vel økonomisk. Ellers tror jeg alle rundbanene som dukker opp vil ha positiv utvikling på rekruttering og spår at om vi noen år har mange veldig gode terrengmiljøer for ungdom. Men dyrt utstyr og til dels mangler på det vil være en utfordring. Ellers kunne jeg tenkt meg noen rene grus/turritt over lange distanser, men sikkert et helvete av byråkrati og kjipe grunneiere som vil begrense muligheter.
|
|
|
[Re: Oddefa]
03/07/2022 13:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ellers tror jeg alle rundbanene som dukker opp vil ha positiv utvikling på rekruttering og spår at om vi noen år har mange veldig gode terrengmiljøer for ungdom. Håper og tror det samme. 55 deltakere i M13-14 på NC Rye, 25-30 i Nilsbyen, rundt 30 i M13 på UM... Det synes jeg er brukbare deltakertall.
|
|
|
03/07/2022 13:42
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ønsker ikke å oppnå noe. Poenget er at dette er et eksempel på en holdning som gjennomsyrer det organiserte sykkel-Norge. Det er gutta krutt i 40-50-årene i masterklassen som regjerer, det viktigste er å vinne, ikke å delta og vanlige mosjonister føler seg lett utafor i mange sammenhenger.
Selvfølgelig andre faktorer som trender, gravel og emtb som spiller inn, men det får man ikke gjort noe med. Jeg synes du bringer frem svært gode poenger. Hvis fokuset kun er på gjengangerne, og rekrutering går via deres venner og familie, vil arrangørene gå glipp av en enorm kundegruppe. De hundretusenvis av sofaslitere som har kommet i gang med trening, og som synes ritt virker litt skummelt. Disse kundene ønsker å føle seg litt anerkjent når de har pushet seg 50-100km, i det som for dem er en enorm fysisk utfordring. Gjengangerne blir færre og færre av naturlige årsaker som mangel på tid, helseutfordringer og alder. Tråden viser jo også at flere av dem har økte forventninger og krav for at de skal delta på ritt. SiljeKHs forslag om rittambassadører virker veldig bra. Ved at en potensiell kunde kan lufte litt tanker ovenfor en vennlig sykkelsjel forsvinner noe av frykten for å delta. I tillegg vil det at en person har brukt tid på de "dumme spørsmålene" gjøre at den potensielle kunden føler litt mer forpliktelse til å delta/fullføre. Etter rittet skal det kanskje ikke så mye til for å motivere kunden for å delta engang til. Gikk det dårlig eller var blytungt, holder det med litt trøst og lovord. Gikk det bra, vil litt skryt være motiverende for et nytt ritt. Alle mennesker liker skryt. Ikke alle mennesker har et naturlig konkurranseinstinkt (mot andre eller segselv), men det øker hvis man får tid til å utvikle seg. Sofasliter- og kontorrottegruppene er store, og sponsorer er kanskje interessert i disse kundegruppene. Det er en gruppe kunder som gjerne må ha nytt av "alt" ettersom de blir i bedre form.
Redigert av Andreas83; 03/07/2022 13:44.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Panda]
03/07/2022 18:43
|
Gew88
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Nå har vi riktignok ikke TdF i Norge, men i DK arrangerer de også turritt sammen med Danmark Rundt. Ikke helt så mange deltakere naturligvis. Hvorfor gjøres ikke noe lignende i Arctic Tour eller Tourof norway?
Spill det inn til arrangørene... Tipper det blir nei pga kostnad.
|
|
|
03/07/2022 18:54
|
Gew88
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Må bare påpeke at dette er jaggu en bra tråd! Kudos til alle, og keep it up!
En lite hjertesukk: informasjon og nettsider. De siste årene har det vært mange arrangører som kun bruker Facebook. Dette er styggedom! Det bør finnes en egen nettside for rittet, trenger ikke være fjong, men må inneholde riktig og oppdatert informasjon som et minimum. Enda bedre om det er en aktiv "ofte stilte spørsmål"- seksjon slik at spørsmål om dasser i startområde, parkering og nærmeste ladestasjon er tilgjengelig for de som balanserer på gjerdet, og at man selv kan stille flere dumme spm som legges ut til glede for andre. All fjorårs-info i innholdet må vekk før folk begynner å myse på å delta.
God og tydelig info via hjemmesider og e-post har vippet meg inn i ritt nesten hver gang, mens uorganiserte tråder på FB eller gammel/feil info har spikret meg skikkelig fast i det berømte gjerdet +1 Jeg hadde ansvar for MIF Sykkel sin nettside og det er fiksa mellom 20-22 på en kveld i sofaen.
|
|
|
[Re: Oddefa]
03/07/2022 19:12
|
Gew88
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Ta for eksempel rittet vi arrangerte i mai, Terningenrittet. Vi tok 500 kr i påmelding. "Alle" som sykler rittet elsker løypa, slik at det er en god gjenganger. Det er en kort løype, samtidig så er tilbakemelding fra mange "nonelite", men fortsatt spreke mosjonister at løypa fint kunne vært 3 runder i stedet for 4, pga den har nok og krevende nok selv med 3 runder. Så her har vi snakket om endre neste år til 3 runder for tur og 4 for elite (så kan heller de som vil ha 4 akseptere å bli lystefyll i elite men få "nyte" 4 runder). . Jeg ser dere fikk noen tilbakemeldinger på det, men hvis det er 5 som har sagt det kan det jo hende mange flere vil fortsatt ha 4 runder? Jeg tror selv, når vi snakker om Terningen, at det rittet er såpass særegent mtp andel sti at det vil ikke tiltrekke seg nybegynnere og "grussyklister". Jeg er ganske overbevist om at gjennomsnittsnivået på de som starta i Terningen i år er høyere enn i ganske mange andre ritt. Det føltes i hvertfall slik. Jeg ville beholdt 4 runder(og håpa på litt tørrere forhold), men kanskje en 100-lapp lavere pris er lurt. Glemte å spørre rittlederen om det da vi sykla sammen rundt omtrent hele Osensjøen.
Redigert av Gew88; 03/07/2022 19:12.
|
|
|
04/07/2022 10:59
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta for eksempel rittet vi arrangerte i mai, Terningenrittet. Vi tok 500 kr i påmelding. "Alle" som sykler rittet elsker løypa, slik at det er en god gjenganger. Det er en kort løype, samtidig så er tilbakemelding fra mange "nonelite", men fortsatt spreke mosjonister at løypa fint kunne vært 3 runder i stedet for 4, pga den har nok og krevende nok selv med 3 runder. Så her har vi snakket om endre neste år til 3 runder for tur og 4 for elite (så kan heller de som vil ha 4 akseptere å bli lystefyll i elite men få "nyte" 4 runder). . Jeg ser dere fikk noen tilbakemeldinger på det, men hvis det er 5 som har sagt det kan det jo hende mange flere vil fortsatt ha 4 runder? Jeg tror selv, når vi snakker om Terningen, at det rittet er såpass særegent mtp andel sti at det vil ikke tiltrekke seg nybegynnere og "grussyklister". Jeg er ganske overbevist om at gjennomsnittsnivået på de som starta i Terningen i år er høyere enn i ganske mange andre ritt. Det føltes i hvertfall slik. Jeg ville beholdt 4 runder(og håpa på litt tørrere forhold), men kanskje en 100-lapp lavere pris er lurt. Glemte å spørre rittlederen om det da vi sykla sammen rundt omtrent hele Osensjøen. Jeg er nok enig i dette, og med tanke på at folk kommer fra diverse steder litt unna så vil man kanskje få sykla mest mulig for pengene:). Kanskje man kun tenkt motsatt, hatt en egen klasse for de som ønsker en real maratonlengde, med feks 8-10 runder:). Og prisen ja, den må ned…
CK ELVERUM
|
|
|
|
|