Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 10 1 2 3 4 9 10

Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen?

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: odnyba] #2712428 30/06/2022 21:04
Gew88 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: odnyba
Veldig interessant problemstilling.
1.hva er bra ritt deltakelse?
2.hva er ok pris?
3 hva er passe langt?
4. Hva er ok inntjening?
5.hva forventer du for 500 kr?

1. Det finnes vel ikke noe fasitsvar. Bra deltagelse er vel at arrangøren er fornøyd utifra egne ønsker og forutsetninger. Vil tro de fleste ønsker å få noe til klubben, men om man ikke går i underskudd er og noen fornøyd?

2/5. 2-300 er greit for de enkleste rittene, men jeg har ikke noe i mot å betale 4-600. Skal jeg betale opp mot 1000 eller mer, skal det være av en grunn. Helst at rittet gir noe mer mtp mat, opplevelse, opplegg etc, eller at det er tydelig at rittet har litt flere kostnader feks mtp trafikk/vei. Feks. dere i Offroad Valdres med et langt ritt, med mat og en større opplevelse skal selvsagt koste mer enn et halvannen times ritt.

3. Lengde, profil og innhold av underlag skal selvsagt variere, men jeg tror de rittene som er mer krevende stiritt aldri vil tiltrekke seg mange uansett.
Valdresrittet er et ritt jeg syns er ganske så perfekt. Ikke for hard start, fine stipartier man tjener på som litt god i terrenget, men såpass greie at "Gunn 52" ikke syns det skremmer. Hallinrittet var og et ritt med fin lengde og variert underlag uten å være for krevende.

4. Ok inntjening må arrangørene definere selv.. Syns man det er gøy å bidra til aktivitet og arrangere ritt uten å tjene all verden er det topp, selv om jeg skjønner at man ønsker et overskudd til klubben.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knutspeed] #2712429 30/06/2022 21:06
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: knutspeed

Jeg tror det er for lite rekruttering, det er ikke like hipt å konkurrere, og for lite folk som sykler MTB rundt om. Tenker ikke bare barn/ungdom, men generelt.

Mitt inntrykk er at MTB rundbane har brukbar rekruttering, og ikke sliter i samme grad med dette som som MTB maraton, f.eks hadde Kalas Cup ca 400 deltagere, mange unge, på en onsdag kveld på Skullerud nå i juni.

Og selv på maratonritt så synes jeg andelen "unge og lovende" deltagere er i vekst. Av de foreløpig 91 påmeldte på TrysilKnut rittet er det 12 deltagere i klassene M17-19 og K17-19.

Så selvom MTB maraton rittene dessverre sliter med å få mange nok deltagere, så er det et lite lyspunkt der i de yngre klassene, - eller hva?

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Fjeldheim] #2712432 30/06/2022 21:17
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Fjeldheim

20 min forsinket start pga tidtagninsbokser som ikke var synket på etappe 1 bidro nok til ekstra mye venting i DRMenduro i år. Og når i tillegg de fleste alle hiver seg inn i heisen som om det var black fredag for å komme først må man regne med kø. Forøvrig korteste utgave av DRMenduro ever så muligens dette også bidro til mer kø.

Når man starter dagen i heis er det lurt å tenke at heisen er dagens første etappe og at alle får utdelt heis tid. Dette får man på forhånd slik at man vet om man skal ta heis 0900 eller 1010 feks. Så må selvsagt starten være åpen når man kommer til første etappe. Fordelen med dette er at da får man spredd det skikkelig fra første stund og man kan ta ventingen i bilen og ikke i en kø ved heis og 1.etappe. Syklet ett ritt i Sveits som var slikt. Fungerte helt konge med null venting hele dagen.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: odnyba] #2712435 30/06/2022 21:23
olechr Offline
More than words
More than words
2.hva er ok pris?
3 hva er passe langt?
4. Hva er ok inntjening?

1. Kommer helt an på rittet.

2. Ett lokalt ritt midt i uken 150-300 kroner, større helg ritt +/-500. Skal det koste rundt 1000 kroner eller mer bør det være noe spesielt. Feks Offroad Valdres. Betale 1200 for å sykle på en grusvei uten noe spes tar jeg meg ikke råd til mer.

3. Kommer også an på rittet. Kunne ønske det var flere tekniske ritt på rundt 2-2,5 timer. Blir det over 3-4 timer utgår det det stort sett for min del. Midt i uken synes jeg 45min til 1 time er knall.

4. Helt an på hvor mye jobb det er lagt ned.

5. Startnr, resultat, bra merking. Utover det ikke så mye.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: olechr] #2712437 01/07/2022 04:54
odnyba Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olechr
2.hva er ok pris?
3 hva er passe langt?
4. Hva er ok inntjening?

1. Kommer helt an på rittet.

2. Ett lokalt ritt midt i uken 150-300 kroner, større helg ritt +/-500. Skal det koste rundt 1000 kroner eller mer bør det være noe spesielt. Feks Offroad Valdres. Betale 1200 for å sykle på en grusvei uten noe spes tar jeg meg ikke råd til mer.

3. Kommer også an på rittet. Kunne ønske det var flere tekniske ritt på rundt 2-2,5 timer. Blir det over 3-4 timer utgår det det stort sett for min del. Midt i uken synes jeg 45min til 1 time er knall.

4. Helt an på hvor mye jobb det er lagt ned.

5. Startnr, resultat, bra merking. Utover det ikke så mye.

Helt enig med deg.

CK Valdres arranger klubbritt hver uke, både landevei og terreng. Det klarer vi rimelig da vi har begynt å bruke Strava. Ca kr 100 pr ritt.

Så fort du er i ritt kalender og må leie tidtaking og kjøpe startnr med brikker ruller kostnadene.
Så kommer alle kravene, dette kan en lese om på NCF sine sider.

Randsfjorden rundt er et rimelig arrangement, men klubben der sitter knapt igjen med noe overskudd på 1000 deltakere.
Valdres rittet er et bra og rimelig ritt også.

Poenget er, skal en kalle inn til dugnad og lage ritt, så må det gi penger til klubben. Går det i minus så legger en ned rittet. En kan ikke tappe klubbkassa.

Vi arrangerer OV, det er en egen nisje og skal ikke ha mange deltakere. Der er kostnader over kr 1500 pr deltaker utom banketten.

Vi arrangerer også NC landevei, eller Tour te fjells som det heter. Super kostnadskrevende.

De store rittene som du får lite igjen, syntes jeg er blitt dyre. Den som tror en kan arrangere noe utenom klubbritt for kr 200 inviterer jeg til å bli med å arrangere et ritt.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: odnyba] #2712439 01/07/2022 05:43
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[/quote]

De store rittene som du får lite igjen, syntes jeg er blitt dyre. Den som tror en kan arrangere noe utenom klubbritt for kr 200 inviterer jeg til å bli med å arrangere et ritt. [/quote]

Enig i at dette kan være vrient, men nå lurer man jo på hvorfor folk ikke deltar. Jeg er helt sikker på at mange av rittene i dag er alt for dyre. Da må man som arrangør se på mulighetene for å lage et annet type ritt som koster mindre å arrangere, både med tanke på dugnadsinnsats (noe man og ser at folk gjerne står over eller betaler seg ut av) og med tanke på eventuelle utgifter. Finn en løype som krever minimalt med løypevakter, arrangere gps ritt slik OV gjør ( selv om dette er er for dyrt ritt i mine øyne, skjønner kostnadsutgiftene, men fortsatt dyrt når overnatting m.m kommer i tillegg), arrangere ritt uten så mye rundt selv om stemninga før og etter betyr mye:). Dette er vanskelig, uten tvil. Men, prisen tror jeg man må gjøre noe med uansett.

Så har det skjedd noe de siste to årene. Tror mange er fornøyd med å sette seg egne mål ved hjelp av feks strava. Mange lettvinne konkurranser man kan "arrangere" der. Tror mange og syns det er kjekt å kunne presse seg når man plutselig har tid eller overskudd. Godt å slippe å prikke formen inn mot en bestemt helg. Man må dermed få iveren tilbake til syklistene. Bruke klubbene aktivt for å få økt deltakelse i ritt. Spre reklame for hverandres ritt på facebook, Instagram, hjemmesider m.m, kanskje man bør bli flinkere i hver enkelt klubb til samkjøring og samarbeid rundt deltakelse, og få ned prisen til 150-200kr samt morsomme og variere løyper som kanskje ikke er for tunge med tanke på mye motbakker ( noen vil jo ha det, men nå må vi få økt deltakelsen) Da får man trolig økt deltakelsen.

Tja, ut over dette ser jeg utfordringene klubbene har med å ikke gå i minus. Men, da tenker jeg at noe må gjøres med de rittene hvor man må ha dyr startkont.. godt mulig det ikke lar seg gjøre, men da er jeg spent på deltakelsene i årene fremover. Alt blir jo dyrere for tiden, drivstoff, strøm, mat, sykkeldeler…. Tar man seg da råd til egotur som koster opp mot 2000 kr totalt (mat, drivstoff, sykkeldeler, startkont) ?

CK ELVERUM

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Syklus] #2712443 01/07/2022 06:29
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Syklus

Jeg tror det er for lite rekruttering, det er ikke like hipt å konkurrere, og for lite folk som sykler MTB rundt om. Tenker ikke bare barn/ungdom, men generelt.

Mitt inntrykk er at MTB rundbane har brukbar rekruttering, og ikke sliter i samme grad med dette som som MTB maraton, f.eks hadde Kalas Cup ca 400 deltagere, mange unge, på en onsdag kveld på Skullerud nå i juni.

Og selv på maratonritt så synes jeg andelen "unge og lovende" deltagere er i vekst. Av de foreløpig 91 påmeldte på TrysilKnut rittet er det 12 deltagere i klassene M17-19 og K17-19.

Så selvom MTB maraton rittene dessverre sliter med å få mange nok deltagere, så er det et lite lyspunkt der i de yngre klassene, - eller hva?

jeg synes ikke dette var noe lyspunkt for de yngre klassene,
se til andre idretter som opererer på kunstgressbaner, der det tusser av småunger flere timer om dagen nå. den lokale breddeklubben har ett arrangement hele denne uka, regner med at det er rundt hundreogfemti unger der som "trener" tre-fire timer hver dag

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Flamini] #2712449 01/07/2022 06:56
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Flamini

se til andre idretter som opererer på kunstgressbaner, der det tusser av småunger flere timer om dagen nå. den lokale breddeklubben har ett arrangement hele denne uka, regner med at det er rundt hundreogfemti unger der som "trener" tre-fire timer hver dag

Godt poeng, men av disse 150 så faller brorparten av etter en sesong eller to. Det er jo det samme hullet vi slet med å tette for noen år siden da vi hadde godt oppmøte på klubbtreningene. Gjelder vel all idrett.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712450 01/07/2022 07:03
odnyba Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tror det må begynne med rekruteringen. Mange klubber blir bare lisensklubber. Klubben må ha ildsjeler, uten ildsjeler blir det ingen ting. CK Valdres var en landeveisklubb fram til OV. Ildsjelene i klubben har vært flinke. Det begynte med stisykling i det små for de voksne, så eget ritt. Så fikk vi støtte til en pump track, så fikk vi støtte til å kjøpe terrengsykler til barn (gratis utlån). Vi fikk først med noen barn, og nå er der over 80 barn/unge på hver trening, pluss at vi arrangerer terrengsykkelskole i skoleferien.

Snart har vi vår rundbane ferdig, når den er ferdig så kan vi også arrangere rundbane ritt. Det blir rimelige ritt.

Da må det søkes grunneiere osv. Alle ritt skal inn i rittkalender, og det skal søkes NCF. Alle må ha lisens, hvis ikke engangs. Der en kan spare, er startnr og tidtaking.

Vi arrangerer masse som vi ikke tjener penger på, særlig for barn og unge. For å kunne gjøre det, kreves det arrangement vi tjener penger på.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712456 01/07/2022 07:20
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror mange klubber legger ned en god innsats for barna, i forhold til å lage egne løyper/rundbaner, egne treninger m.m… lavterskel og gratis for unga, topp! Men, viktig å ikke glemme de voksne i klubbene. Det er disse som også bidrar ned mot de unge. Ser av egen erfaring i egen klubb (både som treningsansvarlig for noen år siden samt tilrettelegger for ritt) at grunnmuren er at man har et svært godt opplegg for de voksne. Vi har flere ganger brent oss med det å ha fokus på opptil flere ritt, hvor man da glemmer fellesskapet på treninger som man da får ved gode fellestreninger. Hjelper lite å ha fokus på det å arrangere noe hvis man glemmer fellesskapet i klubben. For får del er det grunnmuren, altså fellestrening. Der har vi prøvd det meste. Rolig langtur feks er vanskelig, da nivået er såpass forskjellig. Vi har erfart at rundløyper på fine flytstier er det beste, 5-12 min varighet pr runde. Så kan man styre sin egen fart, kjøre det som intervall eller sammenhengende… vi som klubb har feks nå kanskje kjørt oss fast i ett spor hvor vi varierer løypene alt for lite (de samme løypene blir brukt hele tiden, over ett par/tre år), noe som har ført til at færre deltar på treningene. Vi har og hatt veldig fokus på rundbaneløypa klubben lager. Bra løype, men alt for hard og for teknisk for de fleste. Mye der som er bra for unga/juniorer, men de eldre faller fra. Jeg tror vi må tilbake til å ha økt fokus på fellestreningene for de voksne, slik at man får økt deltakelsen der. Blir man mange der blir det lettere å motivere til deltakelse på ritt etc. Dette er grunnmuren i klubbene tror jeg, både for å få ildsjeler som bidrar og for å få til deltakelse i ritt.

CK ELVERUM

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: odnyba] #2712458 01/07/2022 07:27
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Klubben må ha ildsjeler, uten ildsjeler blir det ingen ting.

Dette er så sant. Problemet er at om det ikke er nok ildsjeler, vil de brenne ut over tid. Det som har skjedd i min klubb, dessverre.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knutspeed] #2712465 01/07/2022 07:55
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dette er så sant. Problemet er at om det ikke er nok ildsjeler, vil de brenne ut over tid. Det som har skjedd i min klubb, dessverre.

Dette skjer med oss også. Få ildsjeler som virkelig står på, men de må ta seg av alt. Fører så til at man blir lei og dropper ut… veldig synd og et viktig arbeid i klubbene. Ting må gjøres enkelt, alt fra fellestreninger som nesten går av seg selv til ritt klubben arrangerer.

CK ELVERUM

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knutspeed] #2712470 01/07/2022 08:16
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Og dessverre er de ofte ildsjeler også flere steder. Styremedlemmer har også en tendens til å bli gjenbrukt i flere idretter samtidig. Selv i den kategorien da to barn driver med 3 idretter, og jeg har derav 3 styreverv. Det er egentlig ikke noen god løsning for noen parter.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knutspeed] #2712485 01/07/2022 09:04
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Flamini

Godt poeng, men av disse 150 så faller brorparten av etter en sesong eller to. Det er jo det samme hullet vi slet med å tette for noen år siden da vi hadde godt oppmøte på klubbtreningene. Gjelder vel all idrett.

det er mange grunner til at idretter har massivt frafall når barna kommer i tenårene eller skal over i voksenidrett, det er ett annet tema

den virkelig store fordelen med løping og sykling er at man strengt tatt ikke trenger en klubb eller noe miljø/lag/klubb for å prestere/trene som mosjonist, men som ballspiller må man ha en klubb

jeg er rimelig sikker på at hvis man arrangerer "sykkelskoler" i skoleferiene så vil vi se at mange av disse barna og ungdommene ta opp idretten igjen senere, enten som helt useriøs mosjonister eller som rittdeltager på ett eller annet nivå

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712493 01/07/2022 10:12
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
@Ubro ref #1. I mitt miljø har det gått nesten full sirkel. Før syklet vi mer type XCM. Det var grus og sti i skjønn forening. Så kom stifokuset, med grove sykler, beskyttelse og ryggsekk. All ikke-sti ble oppfattet som transport. Trening utover teknikk var fy.

Nå har det her i miljøet gått mer tilbake til blandet tur, med enklere sykler/antrekk, og over noe lengre distanser. De grove syklene støver ned. Geografisk betinget sannsynligvis, da det ikke er mulig å kjøre episke fjellturer her.

Vet ikke om stisyklingen slik den var er i ferd med å bli tatt igjen av eMTB/park, eller om det allerede har skjedd. Likeledes om XCM har blitt erstattet av gravel.

Vedrørende Elitefokuset, til en grad enig. Når det deltar færre mosjonister vil enda flere mosjonister droppe ut. Grenserittet var en massiv fest de første gangene jeg deltok, men gradvis ble ting kjipere. Dårligere "expo", mat etter rittet, drikkestasjoner, mindre markedsføring og publikum, osv inntil arrangementet var en skygge av tidligere storhet.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712496 01/07/2022 10:18
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal man få med mannen i gata må det være ritt som både er lange nok til at de er en utfordring å gjennomføre og samtidig gir en god opplevelse for den vanlige mannen i gata. For meg virker det som veldig mange klubber er happy med å være en gjeng på 10-20 godt trente gubber som sykler små ritt for menn i tilsvarende kategori.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712508 01/07/2022 11:21
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man må ikke glemme de som vil konkurrere på noe høyere nivå, masternivå og rundt der… husker jo sendingene fra birken før hvor fokuset lå på tetstriden mellom Høydal og han Tavell( tror det var det han het). Jeg syns selv at det er kulere å se på enn å høre om en eller annen eksnarkoman som skal fullføre… jeg liker prestasjonsjaget, digger de fleste ritt enten de er lange eller korte, gruspes ala Grenserittet og Birken eller fantastiske stier som Furusjøen rundt eller Stomperudrittet gir… liker og veldig godt etapperitt ala Trans Østerdalen. Har lyst og håper å få tråkka Engadin Bike Marathon om noen få år…

Tror mange av rittene vi har i norge favner de fleste, om ønske er å fullføre og kose seg eller om man vil jage resultat.

Fortsatt tenker jeg at klubbene må få til gode treninger som favner alle nivåer, skape et godt miljø her slik at grunnmuren er satt… så må en få ned prisene på deltakelse…

CK ELVERUM

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712514 01/07/2022 11:44
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
som jeg har nevnt i en annen tråd så tror jeg Covid har vært med på å drepe breddeidretten og at det bli vanskelig for breddeidretten å kome tilbake til gamle høyder.
en annen ting er elektriske sykler - med en gang en i treningsgruppa eller vennegjengen stiller med hjelpemotor må de andre også kompensere og da ryker treningsgrunnlaget. ser ikke helt for meg at 4x4 i favorittbakken blir det samme lenger eller at testløpet opp langbakken gir samme mening

når det gjelder økonomi så er jeg usikker på om startavgifter er styrende for deltagelse, alle studenter tar seg råd til en fredagstur på byen og da drikker man kjapt opp en tusing - noe som ville ha dekket deltagelse i ett ritt. for studenter og oss andre så er det det samme som gjelder, prioriteringer...

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Otoen] #2712543 01/07/2022 15:51
odnyba Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Otoen
Man må ikke glemme de som vil konkurrere på noe høyere nivå, masternivå og rundt der… husker jo sendingene fra birken før hvor fokuset lå på tetstriden mellom Høydal og han Tavell( tror det var det han het). Jeg syns selv at det er kulere å se på enn å høre om en eller annen eksnarkoman som skal fullføre… jeg liker prestasjonsjaget, digger de fleste ritt enten de er lange eller korte, gruspes ala Grenserittet og Birken eller fantastiske stier som Furusjøen rundt eller Stomperudrittet gir… liker og veldig godt etapperitt ala Trans Østerdalen. Har lyst og håper å få tråkka Engadin Bike Marathon om noen få år…

Tror mange av rittene vi har i norge favner de fleste, om ønske er å fullføre og kose seg eller om man vil jage resultat.

Fortsatt tenker jeg at klubbene må få til gode treninger som favner alle nivåer, skape et godt miljø her slik at grunnmuren er satt… så må en få ned prisene på deltakelse…

En ting som er sikkert er at rittene kommer til å bli enda dyrere.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712553 01/07/2022 17:00
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
For min del er ikke prisen det viktigste , men opplevelsen og følelsen av å bli satt pris på som deltager

Offroad Valdres er et godt eksempel på godt arrangement , skal testet ut Offroad Finnmark i år , det har utelukkende positiv omtale , det blir kostbart med fly , hotell , påmelding osv men hvis opplevelsen er bra så er det lett verdt det.

Farrisrunden er et annet ritt jeg synes er flinke til å ta vare på deltagerene sine , der er det en drøm å komme til mål.

Mye av problemet til oss Nordmenn er at vi møter ikke opp med mindre vi er topp trent og føler vi kan gjøre våres beste , vi trenger ikke se lenger enn til Sverige for å se helt andre holdninger , der er selve deltagelsen mye viktigere , noe som fører til at flere møter opp uavhengig av treningsgrunnlag og utstyr . Dette gjelder forøvrig flere idretter enn sykling .
Se feks. Verdens største enduro mc løp på Gotland , 5000 deltagere , i Norge stiller det kanskje 150 hvis man er heldig.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Lømo] #2712556 01/07/2022 17:20
Gew88 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Lømo

Mye av problemet til oss Nordmenn er at vi møter ikke opp med mindre vi er topp trent og føler vi kan gjøre våres beste , vi trenger ikke se lenger enn til Sverige for å se helt andre holdninger , der er selve deltagelsen mye viktigere , noe som fører til at flere møter opp uavhengig av treningsgrunnlag og utstyr . Dette gjelder forøvrig flere idretter enn sykling .

Dette har du veldig rett i, noe jeg meldte om litt lenger opp.
Jeg har selv hatt litt annethvert år bra og mindre bra mtp form(ikke nødvendigvis stor forskjell), men har uansett deltatt. I fjor var det dårligere enn på lenge og Birken gikk unna på hele 3.30. Tror mange hadde droppet å sykle om de før hadde syklet på godt under 3.15 og nå ikke hadde bein til 3.25 engang...
Tror det sosiale er nøkkelen til å få opp deltagelsen. Og så må de spreke anerkjenne de litt lenger bak. Kjenner en som sa, "å sykle Birken på 3.10 er ikke så imponerende, men å sykle Birken på 6 timer er voldsomt imponerende, fordi det er mye hardere for den personen". Og det er noe med det, tror ikke nødvendigvis de som har kjempet seg igjennom Birken på det som for andre er "Ultrabirken-tid" føler at andres syn på prestasjonen står i stil med innsatsen og prestasjonen det faktisk har vært.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712559 01/07/2022 17:59
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Gew88

Dette har du veldig rett i, noe jeg meldte om litt lenger opp.
Jeg har selv hatt litt annethvert år bra og mindre bra mtp form(ikke nødvendigvis stor forskjell), men har uansett deltatt. I fjor var det dårligere enn på lenge og Birken gikk unna på hele 3.30. Tror mange hadde droppet å sykle om de før hadde syklet på godt under 3.15 og nå ikke hadde bein til 3.25 engang...
Tror det sosiale er nøkkelen til å få opp deltagelsen. Og så må de spreke anerkjenne de litt lenger bak. Kjenner en som sa, "å sykle Birken på 3.10 er ikke så imponerende, men å sykle Birken på 6 timer er voldsomt imponerende, fordi det er mye hardere for den personen". Og det er noe med det, tror ikke nødvendigvis de som har kjempet seg igjennom Birken på det som for andre er "Ultrabirken-tid" føler at andres syn på prestasjonen står i stil med innsatsen og prestasjonen det faktisk har vært.

Veldig enig
Jeg tror Birken som arrangør har noe av ansvaret for bortfall av ryttere med det jaget de har lagt opp etter å ta merket , de burde heller lagt ned mer energi i å heie fram de som sykler på 5-8 timer .

Hvis det blir snakk om Birken i en sosial setting går det ikke lenge før spørsmålet kommer ….. Klarte du merket @%##.

Hvem bryr seg merket i Birken …… etter ei uke er det ingen som husker hvem som vant i aldersklassene uansett …..

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Lømo] #2712560 01/07/2022 18:02
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Se feks. Verdens største enduro mc løp på Gotland , 5000 deltagere , i Norge stiller det kanskje 150 hvis man er heldig.

Om man ser på løp så stemmer ikke dette i det hele tatt. I alt fra 5km til ultraløp er det folk med alle typer treningsbakgrunn og kroppsfasonger som stiller. Det handler om kultur og hva man kommuniserer ut til deltakere. Sykkelritt er med få unntak helt ræva på dette. Har vel skrevet et eksempel om dette før, første året jeg prøvde meg på ritt syklet jeg Montebellorittet og Elgrittet, som da var relativt store ritt. I begge rittene var det nedpakking av målområdet da jeg kom fram.

Er bare å se på hva gutta krutt skriver i tråden her, så skjønner man hvorfor rittdeltakelsen går nedover.

Redigert av larsdx; 01/07/2022 18:05.
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712564 01/07/2022 18:17
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når man snart kan delta i ett ritt i Frankrike, (som feks det rittet som nå går samtidig som touren der man sykler en etappe dagen for proffene) til nesten samme pris for det å kunne delta på feks Offroad Finnmark eller Offroad Valdres, da mener jeg fortsatt at prisen i Norge er alt for høy. Sjekka opp prisen for Engadin bikemarathon som jeg skal sykle en gang i nærmeste fremtid… da kosta selve rittet rundt 4500kr inkl overnatting og enkel kost. Så kommer selvsagt fly i tillegg, men da snakker vi firedagers ritt i alpene…

Opplevelsen er uten tvil viktig, og enig i det Lømo skriver om bla Farrisrunden. Der blir man virkelig tatt vare på i målområdet:). Prisen er ikke så ille heller;).
Men alltid tenkt at feks birken er galskap med tanke på pris og opplevelse…. Men har nå deltatt en haug med ganger lell..

Vrient det her, og godt at man får til en diskusjon. Tror klubbene må ha det som agenda. Få med flere på trening, samarbeide og lage et sosialt opplegg på diverse ritt. Tidligere i vår klubb satte vi opp noen ritt som klubben hadde målsetning rundt i forhold til å få med medlemmer. Vi hadde da med eget klubbtelt og diverse sponsormat og kaffe til alle etter endt ritt. Trivelige greier. Da blir det moro å delta:).

CK ELVERUM

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: larsdx] #2712568 01/07/2022 19:40
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: larsdx

Mye av problemet til oss Nordmenn er at vi møter ikke opp med mindre vi er topp trent og føler vi kan gjøre våres beste , vi trenger ikke se lenger enn til Sverige for å se helt andre holdninger , der er selve deltagelsen mye viktigere , noe som fører til at flere møter opp uavhengig av treningsgrunnlag og utstyr

Det handler om kultur og hva man kommuniserer ut til deltakere. Sykkelritt er med få unntak helt ræva på dette. Har vel skrevet et eksempel om dette før, første året jeg prøvde meg på ritt syklet jeg Montebellorittet og Elgrittet, som da var relativt store ritt. I begge rittene var det nedpakking av målområdet da jeg kom fram.

Er bare å se på hva gutta krutt skriver i tråden her, så skjønner man hvorfor rittdeltakelsen går nedover.

Sykla «halvvegs» i Offroad Valdres et år, altså den korte utgaven av rittet. Tror løypa var nærmere 90 km dette året. På banketten sto konferansieren og vitset om de som _bare_ sykla halve distansen. Det gikk i manndom, hår på brøstet og gutta bare høhø.

Redigert av mob; 01/07/2022 19:43.
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712570 01/07/2022 19:51
Panda Offline
Besatt
Besatt
Det mangler løp som er folkelige og gir deltakerne opplevelse.
Siste helg var det turritt landevei i DK. Fra Roskilde til Nyborg. Samme løype som Tour de France etappe 2.
16.000 deltakere.
Nå har vi riktignok ikke TdF i Norge, men i DK arrangerer de også turritt sammen med Danmark Rundt. Ikke helt så mange deltakere naturligvis.
Hvorfor gjøres ikke noe lignende i Arctic Tour eller Tourof norway?

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: mob] #2712571 01/07/2022 19:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mob
På banketten sto konferansieren og vitset om de som _bare_ sykla halve distansen. Det gikk i manndom, hår på brøstet og gutta bare høhø.

"Guttastemning" altså.

Hva med å bare droppe i å sykle sånne ritt? Sånne arrangører får de deltakertallene de fortjener.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: larsdx] #2712573 01/07/2022 20:04
odnyba Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: larsdx
Sitat: mob
På banketten sto konferansieren og vitset om de som _bare_ sykla halve distansen. Det gikk i manndom, hår på brøstet og gutta bare høhø.

"Guttastemning" altså.

Hva med å bare droppe i å sykle sånne ritt? Sånne arrangører får de deltakertallene de fortjener.

Sarte sjeler finnes det over alt, men vi som arrangør har faktisk gjort Halvegs til hovedarrangement. Neste år kommer kvartvegs. Og vi kutter banketten til fordel for en større avslutning rett etter ritt. Dyrt blir det uansett. Når vi skal være små. Men vi skal heller ikke være noe målestokk.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: odnyba] #2712575 01/07/2022 20:10
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sarte sjeler finnes det over alt

Ja. Men poenget her er noe annet. Arrangører av ritt i Norge har generelt vært mest opptatt av de fem første som kommer i mål, for å sette det på spissen. Andre arrangementer i andre idretter gjør det til en god opplevelse å komme i mål, selv om du bruker dobbelt så lang tid som vinneren. Av gjenværende sykkelritt i Norge nå er det vel nesten bare Birken som er sånn. Om dette er noe du / dere føler er relevant eller ikke, vet jeg ikke, men jeg synes ikke synd på rittarrangører som sliter med lav deltakelse.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Lømo] #2712576 01/07/2022 20:14
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Mye av problemet til oss Nordmenn er at vi møter ikke opp med mindre vi er topp trent og føler vi kan gjøre våres beste , vi trenger ikke se lenger enn til Sverige for å se helt andre holdninger , der er selve deltagelsen mye viktigere , noe som fører til at flere møter opp uavhengig av treningsgrunnlag og utstyr .

Dette har også med kultur å gjøre. Ultraløperne har klart å holde på det der, å fullføre et løp er en bragd i seg selv, tiden er sekundær.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Side 2 av 10 1 2 3 4 9 10

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå