Jeg har ganske mange kniver i forskjellige prisklasser, og jeg mener det er to produsenter som skiller seg ut om du ønsker en god turkniv som er enkel å få skarp og som er god til skjæring av spekemat, spikking og liknende:
Brusletto og
Strømeng..
Skal du skjære av fenalåret, er det greit å ha en kniv med blad på 10 cm eller mer. Skal du spikke barkebåter og seljefløyter, bør bladet være forholdsvis smalt. Helt konkret vil jeg foreslå en av disse knivene:
Hvis du foretrekker rustfritt blad:
Brusletto Bamsen.Hvis du heller vil ha et blad som er enkelt å få barberbladskarpt:
Rago eller
Granbit. Hvis du bare skal skjære pølser, eller ganske sjelden skjære av et helt fenalår eller en spekeskinke, kan du gjerne velge en kniv med kortere blad. De dyrere modellene har best stål, men
Bruslettokniven er antakelig grei. (Har ikke prøvd den.). Ikke kjøp jaktkniv om du ikke trenger det.
Hvis du ønsker deg en turkniv som er suveren til det aller meste, unntatt finspikking, er det
samekniv som gjelder. Om jeg bare kunne ha én friluftskniv, ville det blitt en Strømeng, uten skygge av tvil. Husk bare på å tørke av bladet etter bruk, og tørk gjerne over det med en klut med litt matolje på når kniven ikke er i bruk. Bladet er ikke rustfritt.
De knivene jeg har nevnt her, er kniver du kan ha livet ut, om du bare behandler dem bra og sørger for å vedlikeholde eggen.
P.S: Her har jeg ikke tatt hensyn til vekt! Om du trenger en lett kniv, er Opinel, som Aleks75 anbefaler, en utmerket kniv. Den er veldig enkel å holde skarp, og du velger selv hvilken lengde du vil ha på bladet. Hvis jeg har sag i sekken, har jeg en Opinel i tillegg, sånn i tilfelle jeg trenger en kniv.