Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: GeirK]
21/06/2022 12:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
edit: Jag skrev för eksempel "Jag har i de senaste inläggen försökt att få dig att svara på/ kommentera/argumentera för eller emot/förklara vad du tyckte var så rart, i följande inlägg fra Ubro. Jag har också försökt svara på ditt spörsmål så att du nu kanske förstår hans första sak."
Jeg vet at du er av den oppfatningen. Her er hva du kan prøve neste gang du får et svar du ikke liker. "Det synes jeg var et dårlig svar. Det jeg ønsker å forstå er konkret hva du synes er rart i hvert enkelt av de punktene Ubro skriver." Det er så mye enklere å forholde seg for meg enn sutring over at dialogen går treigt. Jeg antar at det også gjelder andre. Har nog ikke mye mer å si. Jag har försökt att få fram en del ting i många inlägg men känns som jag försöker kommunisera med en sten eller kanske 5 åring. Tror du lider av en helt enorm kognitiv dissonans. Du har gjort allt för att missförstå det jag skrivet men nu er det självklart mitt fel, jag som sutrar, etc.
|
|
|
21/06/2022 12:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fin karateristik du har på forumets medlemar ...
Disse finnes over alt - også her. Er du uenig idet? Nei, du er ju här för eksempel. Tycker väl bara att det är bättre att försöka förklara sig ibland och jag tror det skulle uppskattas av andra.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/06/2022 12:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har nog ikke mye mer å si. Jag har försökt att få fram en del ting i många inlägg men känns som jag försöker kommunisera med en sten eller kanske 5 åring.
Det er vel et inntrykk jeg også sitter med. Tror du lider av en helt enorm kognitiv dissonans.
Det stemmer sikkert at du tror. Det føler jeg ikke er mitt ansvar. Jeg er også ganske sikker på at du tar feil siden jeg sitter med fasiten. Du har gjort allt för att missförstå det jag skrivet men nu er det självklart mitt fel, jag som sutrar, etc.
Stråmann og offerrolle er en dårlig kombo, altså! Jeg har ikke skrevet at det er bare din feil. Jeg har til og med tatt på meg noe av skylda. Jeg har heller ikke misforstått noe med vilje. Her sitter jeg også med fasiten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/06/2022 12:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tycker väl bara att det är bättre att försöka förklara sig ibland och jag tror det skulle uppskattas av andra.
For dem som leser diskusjonen, er nok det av større verdi, ja. Det er jeg enig i.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/06/2022 12:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det stemmer sikkert at du tror. Det føler jeg ikke er mitt ansvar. Jeg er også ganske sikker på at du tar feil siden jeg sitter med fasiten.
Nei, en person sitter ikke med noe fasit angående sig egen kognitiva dissonans. Jeg har heller ikke misforstått noe med vilje. Her sitter jeg også med fasiten.
Här sitter du faktiskt med fasiten. Det er ju din kognitiva dissonans som lurer dig att tro det.
|
|
|
21/06/2022 12:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, en person sitter ikke med noe fasit angående sig egen kognitiva dissonans.
Jo - jeg vet godt når jeg føler kognitiv dissonans. Det gjorde jeg feks da du rettmessig tilbakeviste en artikkel jeg en gang postet om besparelsen til elbiler i form av reduserte helseutgifter som resultat av redusert luftforurensning. Hvem sitter med fasiten på hva jeg føler hvis det ikke er meg?
|
|
|
21/06/2022 13:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du borde läsa opp dig på vad kognitiv dissonans är. Det er beskrivet i en massa psykologi böcker.
|
|
|
[Re: Duck]
21/06/2022 13:04
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kort innpå;
Foreslår at ingen lengre responderer brukere hvor eneste "rasjonelle" formål synes å være å stoppe tråder man ikke liker, og samtidig tilfredstille egne narrsesistiske behov. PLEASE IGNORE! Please.
|
|
|
21/06/2022 13:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du borde läsa opp dig på vad kognitiv dissonans är. Det er beskrivet i en massa psykologi böcker. Jeg tror jeg har sånn noenlunde peiling. Kognitiv dissonans er beskrevet som et ubehag som følge av en kognitiv konflikt. Jeg VET når jeg føler et ubehag og når jeg ikke gjør det. Så spørsmålet står. Hvem sitter med fasiten på hva jeg føler hvis det ikke er meg?
|
|
|
21/06/2022 13:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kort innpå;
Foreslår at ingen lengre responderer brukere hvor eneste "rasjonelle" formål synes å være å stoppe tråder man ikke liker, og samtidig tilfredstille egne narrsesistiske behov. PLEASE IGNORE! Please. Skal vi forstå det slik at du forsøker å stoppe en tråd du ikke liker?
|
|
|
21/06/2022 13:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kognitiv dissonans har en effekt som personen ikke er medveten om. Det kan for eksempel vara att man gör allt för att undvika att svara på vanskliga spörsmål.
|
|
|
21/06/2022 13:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kort innpå;
Foreslår at ingen lengre responderer brukere hvor eneste "rasjonelle" formål synes å være å stoppe tråder man ikke liker, og samtidig tilfredstille egne narrsesistiske behov. PLEASE IGNORE! Please. Skal vi forstå det slik at du forsøker å stoppe en tråd du ikke liker? Denna diskussionen har uppenbart inget att göra med trådens ämne och du har knappt skrivet ett ord om trådens ämne hittills. Är väl helt naturligt att försöka stoppa denna "diskussionen".
|
|
|
21/06/2022 13:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kognitiv dissonans har en effekt som personen ikke er medveten om. Det kan for eksempel vara att man gör allt för att undvika att svara på vanskliga spörsmål.
Ja - men man føler et ubehag når spørsmålet stilles fordi det er en kognitiv konflikt mellom det å feks høre seg selv si "ja" eller "nei" og ens egne oppfatninger, som er i konflikt med begge de to svarene. Dette ubehaget er helt sentralt i den kognitive dissonansen etter hva jeg forstår.
|
|
|
21/06/2022 13:17
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Noen som har lest noen av høringssvarene vedr utenlandskablene, eksempelvis fra Norsk Hydro, og kan sammenfattes eventuelle innvendinger og hvordan innvendingene ble vurdert av departementet i forkant av beslutningen om bygging av utenlandskablene?
Det samme kunne være interessant vedr tilslutning til ACER, (som noen vel kun noen har innrømmet at de angrer på...)
|
|
|
21/06/2022 13:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denna diskussionen har uppenbart inget att göra med trådens ämne och du har knappt skrivet ett ord om trådens ämne hittills.
Är väl helt naturligt att försöka stoppa denna "diskussionen".
Nei - så lenge alle henvendelser jeg får, handler om andre ting, så vil min respons handle om andre ting.
|
|
|
21/06/2022 13:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det samme kunne være interessant vedr tilslutning til ACER, (som noen vel kun noen har innrømmet at de angrer på...)
Det blir vel feil å si at vi er tilsluttet ACER. ACER er ebyrå i EU som har som oppgave å sørge for at europeiske land overholder reglene for kraftutveksling i Europa. Det er vel mer riktig å si at vi er tilknyttet kraftnettet i EU. ACER eller ikke.
|
|
|
21/06/2022 13:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Noen som har lest noen av høringssvarene vedr utenlandskablene, eksempelvis fra Norsk Hydro, og kan sammenfattes eventuelle innvendinger og hvordan innvendingene ble vurdert av departementet i forkant av beslutningen om bygging av utenlandskablene?
Ikke helt hva du spurte om, men her er hva SINTEF mente i 2018. https://www.sintef.no/siste-nytt/2018/frykten-for-nye-utenlandskabler-er-grunnlos/
|
|
|
21/06/2022 13:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, du er ju här för eksempel.
.
Kunne du gi noen KONKRETE eksempler på feilaktige oppfatninger jeg har som jeg er kulturelt eller sosialt investert i - siden jeg oppfatter utsagnet ditt som en påstand om at jeg er det? Disse er det vanskelig å se selv, så det er nyttig for meg at du forteller hva de er. Er veldig spent!
Redigert av GeirK; 21/06/2022 13:26.
|
|
|
21/06/2022 13:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denna diskussionen har uppenbart inget att göra med trådens ämne och du har knappt skrivet ett ord om trådens ämne hittills.
Är väl helt naturligt att försöka stoppa denna "diskussionen".
Nei - så lenge alle henvendelser jeg får, handler om andre ting, så vil min respons handle om andre ting. Tröttsamt det här. Jag har alltså sikkert skrivet 5-10 inlägg där jag har försökt få dig att svara på Ubro sitt inlägg. Det er fakta och noe jag vet. Jag tycker också att språket jag har brukt borde vara tillräckligt tydligt för att du borde få förstå det och du har i alla fall en gång verkat förstått det. Hur kan då alla henvendelser enligt dig handla om noe annat? Kan du vara så snill och skrive ett svar till Ubros inlägg?
|
|
|
[Re: sanouka]
21/06/2022 13:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Man kan jo mene så mangt om Spettets motiver, men analysen på hvorfor prisen på strøm har gått i taket står seg uansett.
Hva er det han analyserer, strømpris som går i taket eller en strømpris som har vært unaturlig lav gjennom mange år?
Det jeg har tenkt mens denne farsen har utspilt seg i høst har vært å lure på hvordan de trodde de skulle slippe unna med bortforklaringene. De må jo tro folk er helt lost. Årsakene er så enkle at selv en tredjeklassing skjønner sammenhengen når hen får det forklart. Det blir en dobbel whammy siden folk ikke liker å bli undervurdert og løyet til. Skal bli spennende å se videre utover vinteren og våren om man plukker opp signalene og gjør noe grunnleggende eller om de satser på at det går over. Det er slike hendelser/events som skaper politiske fiaskoer/suksesser. Hvor ender JGS?
Nja, når over 80% ser ut til å ikke ha tatt høyde for dette på grunnlag av informasjon som har kommet frem i mediene de siste 5-10 åra tror jeg dette kommer til å gå hus forbi for mange av dem, de fleste. Ingen politiske jordskjelv som kan ventes med andre ord. At du bor på landet har jeg fått med meg, men at du også bor under en stein var nytt for meg. Hele landet koker. Dette er det man på politikerspråket kaller for et event. De må som kjent håndteres asap. Risikoen for å stå igjen på perrongen med svarteper er skyhøy. Du må være omtrent den eneste som ikke mener dette om dagen. Fasit kommer om noen uker. Hvordan ble det med fasiten? Koker det fortsatt rundt strømpriser eller er det andre ting som har tatt bort oppmerksomheten, som krig, høye drivstoffpriser, økte renter, pass- og flyplasskaos, og generell krise for dagens regjering? (Noe kan sikkert ha samme effekt som høye strømpriser, med tanke på kokingen.) Det vil jo også være interessant å vite/ta med i betraktningene om noen av disse kriser (også?) kom som lyn fra klar himmel eller om tordenværet alt lå i lufta.
|
|
|
21/06/2022 13:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, du er ju här för eksempel.
.
Kunne du gi noen KONKRETE eksempler på feilaktige oppfatninger jeg har som jeg er kulturelt eller sosialt investert i - siden jeg oppfatter utsagnet ditt som en påstand om at jeg er det? Disse er det vanskelig å se selv, så det er nyttig for meg at du forteller hva de er. Er veldig spent! Tänkte väl helt enkelt på tråder som denna. Du har investerat dig själv i en standspunkt som du vägrar att lämna. Fakta blir ointressant och det går över till ren kverulering. Er ikke förstå gången jag har kommit till den slutsatsen.
|
|
|
21/06/2022 13:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan du vara så snill och skrive ett svar till Ubros inlägg?
Igjen. Du uttrykker deg utrolig upresist - om dette er språkbarriere vet jeg ikke. "Et svar på Ubros innlegg" betyr på min forståelse av norsk å svare på spørsmål Ubro har stilt i innlegget sitt. Det du forklarer at du øsnker at at jeg redegjør for hva i Ubros innlegg som jeg synes er rart og siden det er så mye og vil ta veldig lang tid, ber jeg deg plukke ut påstandene du helst vil adressere. Men vi kan begynne med at Elektrifiseringen av Nordsjøen er meningsløs - den første har jeg allerde fortalt hva var rart med. Jeg synes det er rart å kalle dette "meningsløst" siden den vil redusere klodens CO2-produksjon totalt sett.
|
|
|
21/06/2022 13:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tänkte väl helt enkelt på tråder som denna. Du har investerat dig själv i en standspunkt som du vägrar att lämna
OK. Hva er det feilaktige standpunktet som jeg tviholder på? Jeg har prøvd å finne ut av det selv, men her trenger jeg hjelp.
|
|
|
21/06/2022 13:57
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan du vara så snill och skrive ett svar till Ubros inlägg?
Igjen. Du uttrykker deg utrolig upresist - om dette er språkbarriere vet jeg ikke. "Et svar på Ubros innlegg" betyr på min forståelse av norsk å svare på spørsmål Ubro har stilt i innlegget sitt. Det du forklarer at du øsnker at at jeg redegjør for hva i Ubros innlegg som jeg synes er rart og siden det er så mye og vil ta veldig lang tid, ber jeg deg plukke ut påstandene du helst vil adressere. Men vi kan begynne med at Elektrifiseringen av Nordsjøen er meningsløs - den første har jeg allerde fortalt hva var rart med. Jeg synes det er rart å kalle dette "meningsløst" siden den vil redusere klodens CO2-produksjon totalt sett. Men hvilke konsekvenser vil det ha for strømprisene i Norge?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
21/06/2022 14:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kommer an på hvor mye vi øker kraftproduksjonen med i Norge. Men uansett blir det selvfølgelig høyere strømpriser MED enn uten.
|
|
|
22/06/2022 07:08
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer an på hvor mye vi øker kraftproduksjonen med i Norge. Men uansett blir det selvfølgelig høyere strømpriser MED enn uten. Hvilke alternativer har vi for å øke kraftproduksjonen, utover å ruste opp vannkraftverk og bygge nye vindmølle/havvindparker? Slik jeg har forstått det kreves det enormt mye strøm for å elektrifisere norsk sokkel. Leste i lokalavisa at all overskuddsstrøm p.t. i Nord-Norge vil bli brukt på å elektrifisere nord-norsk sokkel om man går den veien, til tross for økt kraftoverskudd i Nord-Norge de siste årene (i all hovedsak økt vindkraft). Etter min mening bør Norge prioritere å få økt produksjonen så hele Norge kan ha stabile og lave strømpriser, først når vi har det òg et godt strømoverskudd kan man tenke på å elektrifisere sokkelen. Dette sett i lys av de økte levekostnadene som kommer/har kommet.
|
|
|
22/06/2022 07:23
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Er ikke elektrifisering det verste eksempelet på flytting av utslipp? Gassen som ikke blir puttet i en gassturbin i nordsjøen blir sendt til til England/Tyskland for å bli brent der. Hvis det er sånn alle politiske klimaløsninger fungerer, så kan vi likeså godt bruke penger på å åpne flere oljefelt.
|
|
|
22/06/2022 07:30
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Fordelen er vel det med virkningsgrad. Virkningsgraden som er offentlig tilgjengelig informasjon er ofte lav siden man ikke få lastet turbiner nok til å ligge på riktig sted på turbinkurven samt begrenset behow for waste heat.
|
|
|
[Re: aug11x]
22/06/2022 08:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er ikke elektrifisering det verste eksempelet på flytting av utslipp? Gassen som ikke blir puttet i en gassturbin i nordsjøen blir sendt til til England/Tyskland for å bli brent der. Hvis det er sånn alle politiske klimaløsninger fungerer, så kan vi likeså godt bruke penger på å åpne flere oljefelt. Eller så kan vi stenge alle oljefelt, da er det ikke lenger behov for elektrifisering lenger  .
|
|
|
[Re: Tange]
22/06/2022 08:39
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke elektrifisering det verste eksempelet på flytting av utslipp? Gassen som ikke blir puttet i en gassturbin i nordsjøen blir sendt til til England/Tyskland for å bli brent der. Hvis det er sånn alle politiske klimaløsninger fungerer, så kan vi likeså godt bruke penger på å åpne flere oljefelt. Eller så kan vi stenge alle oljefelt, da er det ikke lenger behov for elektrifisering lenger  . Utslippsmessig sett globalt, vil nedstenging av de norske oljefeltene ha en svært marginal effekt. En god del av det vi reduserer i utslipp, vil kompenseres for av andre oljeproduserende lands økte produksjon. Dette er diskutert i tidligere klimatråder her, med referanser.
|
|
|
|
|