Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg?

Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? #2711386 21/06/2022 07:27
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Sykkelen til kona ble stjålet fra sykkelparkering der man må bruke adgangskort.
Låsen, en Abus Bordo 6100, er klippet rett av. Her må de vel ha hatt med seg ganske kraftig verktøy?
[Linket bilde]

Redigert av kodax; 21/06/2022 07:28.
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711387 21/06/2022 07:33
perbl Offline
More than words
More than words
Litt vanskelig å se, men jeg tipper nå jeg kan komme meg gjennom en sånn Bordo med en standard batteridrevet vinkelsliper. Om jeg vil være tjuvradd, er det jo ikke så vanskelig å ta med seg.

Per B.
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: perbl] #2711388 21/06/2022 07:34
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: perbl
Litt vanskelig å se, men jeg tipper nå jeg kan komme meg gjennom en sånn Bordo med en standard batteridrevet vinkelsliper. Om jeg vil være tjuvradd, er det jo ikke så vanskelig å ta med seg.

Jepp. Youtube renner over av disse og det er en av variantene. Ser en har gjort det på 16s.

https://www.youtube.com/results?search_query=abus+bordo+6100+break

Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: JoachimV] #2711389 21/06/2022 07:43
perbl Offline
More than words
More than words
Mener det var Geir Anders som ødela nøkkel og fikk en kar med vinkelsliper til å sage over sin kraftigere Granit Xplus-variant, og det var vel ikke mange sekundene det tok.

Så jeg plasserer vel egentlig disse Bordo-låsene i segmentet "kraftig nok til å unngå impulsive tyveri med basic-verktøy", men overhodet ikke noe som motstår målretta angrep med batteridrevet verktøy ala vinkelsliper eller grove verktøy for å angripe leddene.

Per B.
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711391 21/06/2022 07:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det var trist å lese om tyveriet av den fine Grizl frown

Dessverre er ingen låser sikre i ytterste konsekvens, men det er store forskjeller, og det spiller en rolle hvilken du velger og hvordan du bruker den/dem.

Om man velger en lås eller helst to låser med høy gradering fra anerkjent produsent, er man et stykke på vei.

Om man bruker disse låsene slik at det er vanskelig for tjuven å komme til med verktøy, er man enda et stykke på vei.

Tyske Abus har selv gitt din kones Bordo 6100 en gradering på kun 9/15, som betyr at den kan kuttes eller brytes opp på mange vis med enkelt håndverktøy. F.eks. boltkutter.

Det er på ingen måte en trygg lås, og Abus gjør med sin gradering ingen hemmelighet av det. Forhandlere er dessverre ofte ikke tydelig på hvor sårbare låser med lav gradering er. Forsikringsgodkjenning er heller på ingen måte noen garanti mot enkle verktøy.

Om du vil sikre deg noenlunde mot håndverktøy som ikke er elektrisk, må du for Abus' del opp mot 15/15, eller tilsvarende fra andre produsenter. Og foldelås som Bordo kan brytes opp med ikke-elektrisk verktøy, selv i de høyest graderte versjonene.

For sikrere låser, se f.eks. britiske Sold Secure sine Diamant-klassifiserte bøylelåser. Men selv de fleste av disse kan kuttes kjapt med elektrisk verktøy.

Nå kommer det etterhvert på markedet låser som i høy grad kan motstå vinkelsliper og annet elektrisk verktøy, som Hiplok D1000. Vi får se om det gir oss en ny generasjon låser og enda kraftigere verktøy hos tjuvene.

Kickstarter: Hiplok D1000

Se også Hvilken sykkellås er bra?

Dirking av låser, særlig av høyere gradering, er ikke et problem i virkeligheten, kun på Youtube. Tjuvene bruker grovt verktøy og kraft.

Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: Sepeda] #2711395 21/06/2022 08:01
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Abus har selv gitt Bordo 6100 en gradering på kun 9, som betyr at den kan klippes eller brytes opp på mange vis med enkelt håndverktøy. Det er på ingen måte en trygg lås, og Abus gjør ingen hemmelighet av det. Forhandlere er dessverre ofte ikke tydelig på hvcir sårbare låser med lav gradering er.

Om du vil sikre deg mot enkelt håndverktøy som ikke er elektrisk, må du opp på Abus' toppmodeller gradert til 15 eller tilsvarende fra andre produsenter. Ogfoldelås som Abus kan brytes opp med ikke-elektrisk verktøy selv

Ja, de aller fleste butikker som forhandler disse foldelåsene selger jo kun de enklere modellene, det er ganske sjelden butikker har de kraftigste modellene, der såvidt jeg vet ledda er vesentlig sterkere. Men her så det ut til å være selve platen som var angrepet, og har man batteriverktøy går nok også de råeste modellene kjapt. Platene er vel noe tykkere på de råere modellene, i tillegg til at leddene tåler mer.

Per B.
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711399 21/06/2022 08:19
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Pratet med noen i helga som hadde fått en sykkel stjålet fra bod festa med tjukk kjettinglås, de mistenkte at tyvene hadde brukt plasmakutter elns. Er Noen andre som har hørt om sånt grovt verktøy?

Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: Ndreas] #2711401 21/06/2022 08:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas
Pratet med noen i helga som hadde fått en sykkel stjålet fra bod festa med tjukk kjettinglås, de mistenkte at tyvene hadde brukt plasmakutter elns. Er Noen andre som har hørt om sånt grovt verktøy?

Plasmakutter er ikke noe man "enkelt har med seg i sekken". Krever vel brutal gass og sånn?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711407 21/06/2022 09:27
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Hvis kjeltringen ikke er redd for å lage lyd så vil vel ingen låser motstå en batteridrevet vinkelsliper, det er bare spørsmål om hvor mange sekunder det tar.

Jeg gjør mitt beste, dvs. at jeg har lås med 15/15 mulige på sikkerhetsskalaen, men det betyr jo bare at det tar litt lenger tid. I mitt tilfelle bruker jeg Bordo 6500 som er en tung klump på pendlersykkelen, den er innelåst i privat betongbunker hjemme og i sykkelrom hvor en må gjennom både garasjeport og sykkelrom som begge har adgangskort. Ute på gaten supplerer jeg med en ekstra lås av helt annen type.

Framover kommer det flere og flere elsykler med elektroniske startsperrer som ikke lar seg tukle med, da antar jeg at interessen over tid vil minske også for å stjele disse da videresalg blir komplett umulig.

F.eks Ampler har en veldig streng mekanisme for å autentisere eier - der er man registrert i deres registre fra sykkelen er ny og du blir ganske ikke godkjent som ny eier uten samtykke fra den opprinnelige og dermed er også sykkelen ubrukbar.

Lars-Erik
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: Ndreas] #2711427 21/06/2022 10:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas

Det lar seg nok å gjøre å miniatyrisere plasmaskjærer. Det krever bare nok strøm og ikke spesielt høyt trykk. Det er jo ikke mange sekundene du trenger så du kan ofre ganske mye størrelse dersom du har et par skikkelig batterier og en gasstank. Mener jeg husker at Heliboy beskrev en som Forsvaret hadde?

De enkleste modellene som er bærbare i størrelse "koffert" har integrert kompressor og trenger derfor bare strøm. Jeg har en som går på 1-fas 230V, men uten integrert kompressor. Jeg har også en 12V vinkelsliper som med en bra kappskive tar 10-12mm stål på 1-2 minutter.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711442 21/06/2022 10:38
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er ikke kuttet litt for ujevnt til å være laget av vinkelsliper?

Det vil alltid være muligheter for å klippe låser. Nå finnes det både portable hydrauliske og batteridrevne boltekuttere, som er stillegående kontra vinkelsliper. Bosch 12V vinkelsliper er liten nok til at den passer i enkelte lommer.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711511 21/06/2022 13:03
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Bra med engasjement her:)
Dette skjedde på dagtid i et rom der jeg tviler noen har turt å bråke med vinkelsliper. Kuttet er gjort i plata, og ikke i leddet, og det ser vel ut som det er brukt en kraftig saks/boltekutter. ja. Kona har en 15/15-lås også, men trodde ikke hun trengte å bruke den der inne.
Ny sykkel er bestilt (riktignok ikke lenger tilgjengelig i den fargen hun likte så godt, og den var jo under et år gammel), det meste dekkes vel av forsikringen, og heretter kommer hun til å drite i hva administrasjonen sier og tar med sykkelen opp på kontoret...det var vel tredje sykkel hun fikk frastjålet på Blindern på under 10 år.

Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711530 21/06/2022 13:27
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Mange år siden jeg holdt til på Blindern, men dyre sykler på kontorene var ganske vanlig. Sykkelstall med kortlås(UiO-kort), hvor ansatte og studenter har tilgang, betyr vel egentlig at 1 av 10-15 000 trenger å ha lumske planer for at en eller flere sykler forsvinner.

Med tanke på at det er/var endel kamera i området, hvis det er ved sykkelstallen ved SV, burde det eksistere noe film. Semesteret er vel over så da er det vel mindre antall brukere enn normalt, noe som kanskje kan hjelpe identifisering gjennom adgangskort, såfremt det ikke er den klassiske studentslappheten, hvor de ikke gidder lukke dørene eller treffe senter av skåla når de er på do.

Redigert av Andreas83; 21/06/2022 13:29.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711536 21/06/2022 13:42
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Ja, "stallen" er visst tilgjengelig for studenter også, og døra er visst også lenge oppe før den går igjen, så nok ikke særlig trygt, nei.
Tror ikke det er ved SV, og kona fikk beskjed av "Teknisk" om at det ikke var noen kameraer der.

Kryptonite-en ser jo forøvrig bra ut, kan godt hende den hadde stoppet dette, ja.

Re: Hvor kraftig verktøy har tyvene måttet ha med seg? [Re: kodax] #2711547 21/06/2022 14:42
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Dessverre er 6100 mulig å knerte med en middels eller større boltekutter. Og etter hva jeg forstår er det favorittverktøyet til sykkeltyven.

Moderator  support