Nettopp! Stiller noen krav til øksa og brukeren, men det går faktisk helt fint.
Jeg kan sikkert gnage en seljefløyte med litt trening, men tror jeg kommer til å bruke kniv til dette
Fra spøk til litt mer alvor: Øksa jeg har er god, men jeg nærmer meg et valg som gjør at jeg også kan klare meg uten den. Storhugst blir det aldri uansett. Det vil si - hvis jeg VET at øks blir bra å med, så tar jeg den med. Hvis ikke så får kniven gjøre jobben.
Nå er jeg i den klassiske - jo mer jeg lærer, jo mindre forstår jeg at jeg vet. Har lært mye av denne tråden og gode tips til lesing for litt mer i dybde.
Må nok bare hive meg i det med de referansene jeg nå har fått meg. Regner med en post med resultat om kort tid...
Jeg kan sikkert gnage en seljefløyte med litt trening, men tror jeg kommer til å bruke kniv til dette
Jeg ser for meg at det største hinderet uansett er å finne og kjenne igjen SELJE. Må innrømme at mye av detaljkunnskapen fra O-fagstimene er borte. Gran, furu, bjørk og rogn. OK. Men resten....det er "trær" :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Jeg ser for meg at det største hinderet uansett er å finne og kjenne igjen SELJE. Må innrømme at mye av detaljkunnskapen fra O-fagstimene er borte. Gran, furu, bjørk og rogn. OK. Men resten....det er "trær" :-D
Hehe..herlig! Fløytene jeg har lagd så langt i livet har nok like gjerne vært av ferske rogn- og bjørkegreiner.
Jeg klarer lett å finne en haug med argumenter for at det ble nettopp denne, men det viktige var at jeg hadde lyst. Den kom på radaren etter at jeg siktet meg inn på Fällkniven F1. Det ble en Benchmade. Egentlig en jaktkniv, men er sikker på at den vil gjøre nytte som turkniv også. Jålete ble det i hvertfall...
De hadde noe slags tilbud på den i helgen hos Kniveksperten. Kjøpte den selv, så mine nærmeste kan gi den til meg på bursdagen min Så nå skal den pakkes inn og ikke åpnes før neste lørdag
Her har det åpnet seg en ny verden for meg og mange av knivene det henvises til er vel så mye smykker som arbeidsredskap, ett par nevner bryner og jeg ser for meg at det er ett produkt som er undervurdert - samt det å tilegne seg ferdighetene til å vesse en kniv...
Hvis du ikke skal sette opp konkave egger og sånt, synes jeg Spyderco Sharpmaker er latterlig enkel å få de fleste kniver sylskarpe med.
Selv min over tjue år gamle første kokkekniv som ble mishandlet av uvørne folk på studentby, og som aldri har vært sendt til sliping barberer underarmer og glir gjennom tomater som ingenting etter en kjapp runde.
Diamantplater til 30-40 kroner fra Aliexpress er finfint, pluss avslutning med polerpasta på skinnbit limt fast i treplate. Ørten slipedingser, og et lass med våtsteiner og bryner har havnet i skuffer og kasser jeg aldri titter oppi. Plater med grovhet 240, 600 eller 800, 1200, og kanskje en med enda finere korning, så kan man barbere seg, både med eller uten polering til slutt. Høvler, stemjern, sakser og kniver blir finfine, veldig raskt. På jobben bruker jeg skalpell endel, og med 1200-diamantplate holder jeg skalpeller like skarpe som nye, uten polering.
Nei, jeg skjærer ikke i folk eller dyr, mest kobberbaner oppå glassfiber.
For knivsliping, har jeg en trekile med riktig vinkel, for å kalibrere meg selv, sånn at jeg greier å holde vinkelen riktig. Når vinkelen er passe, og man har fått ferdighet til å holde vinkelen ganske konstant, så går det fint. Slumser man og endrer vinkel underveis så blir det ikke noe bra.
For høvel- og stemjern så bruker jeg jig. Tar til meg alt som Paul Sellers viser meg, på Youtube. Hedersmann, han.
Jeg skulle rette opp et huggjern som var blitt brukt som meisel, forleden, med 120-kornet plate, så gikk jobben som hakka møkk, de platene er særdeles effektive, og stort sett er 240 også for grovt, medmindre det er egg med hakk i, man skal fikse.
Når platene er limt med dobbelsidig tape, på 15mm kryssfinerplate eller MDF, så blir det flatt nok.
Må passe meg nå, så jeg ikke ender opp som en kniv-nerd
Nå kan du starte å lese om håndsmidde økser. Du er herved advart....
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Friluftskniv - den ene?
[Re: ]
#271797226/08/202205:45
Akkurat som med kameraer så er den beste kniven den du faktisk har med deg. Denne henger alltid på ryggsekken når jeg går tur. Den gir null kniv-cred og tåler sikkert ikke spikking av større trær, men som nødkniv er den perfekt. Kan skjære opp klær inn til det åpne beinbruddet, kutte tauet slik at i hvert fall kompisen får reddet seg eller åpne posen med Bamsemums når man er midtveis på turen og har glatte votter.
Tommel opp for Benchmade, har Osbourne som virker bunnsolid. Litt for kort blad til å skjære brød, men er skarp nok til barbering. Foldekniv som eneste kniv på tur er seff ikke optimalt, men i kombo med 8 samekniv er det mulig å felle trær, sløye fisk og skjære brød. Foldekniv er hendig i lomma uten å se bevæpnet ut. Skal jeg kun ha med en kniv, blir det fallkniven s1