Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trådløst bredbånd som erstatning for fiber?

Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? #2711252 20/06/2022 06:49
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Telenor driver og selger inn kampanje med trådløst 5G-bredbånd der vi bor. Gratis installasjon mot ett års bindingstid. Hastighet 200 Mbit/s.

I dag har vi fiber fra Altibox, 150/150 hastighet. Jeg har vært fornøyd med denne løsningen, selv om prisen driver og kryper oppover. Telenor tilbyr internett + TV med en del strømmetjenester som vi i dag betaler for inkludert for 899,- kr/mnd. Ser at jeg betaler 866,- i dag, så økonomisk er det jo gunstig.

Noen som har erfaringer å dele? Er faktisk hastighet den samme som "teoretisk" hastighet når det er mye trafikk til/fra basestasjonen? Trenger jeg å bekymre meg for grensen på 2 TB nedlasting/mnd?

Vi er to voksne og tre barn, men barna bruker ikke annet nett enn at de ser på NRK Super/Disney+/Netflix på TV rundt en time om dagen.

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711264 20/06/2022 08:38
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Er i samme båt. Altibox har justert prisen for kun nett opp ~100‰ siden vi fikk fiber for endel år siden.

Tar vel betalt for utbygging sin, men sliter med at jeg bare har måttet svelge alle kameler fordi bredbåndet i området er altfor tregt.

Vi skifter til Telia 5g nett (100mbit/s) og tv til 650 pr mnd (1 år binding) med mesh inkl. Har ikke erfaring, men jeg har troa på at det er mer enn bra nok. Her kan sikkert andre mye mer, men mitt inntrykk er at 5g tåler mye, slik at ikke alt kollapser når folk ringer på nyttårsaften f. eks.

Teoretisk sett vil vel fiber ha mindre tap. Min vurdering er at det så bra ut på speedtest og at hastigheten uansett er langt over det vi behøver. Også må altibox innse at de ikke har monopol hvis vi skal blåse liv i fiberen igjen om 1 år.

2TB er MYE..jeg spurte Telia hva som skjedde hvis vi skulle bruke opp og da skjedde det ikke noe. Man får bare mer uten hastighetsreduksjon.

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711273 20/06/2022 09:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er 2 TB så himla mye?
Om man bruker nettet til streaming, spilling og generell surfing i snitt 6t pr dag. La oss si at det lastes ned med 50mbit/s i disse 6 timene. Man laster da 22,5GB i timen = 135GB pr dag.

2TB / 135GB = 14,8 dager på å bruke det opp.

Nå spørs det selvsagt hvordan nettet brukes, men om all TV-titting går gjennom strømmetjenester + surfing og spilling så går GBene fort. Dog betyr det lite om det ikke får noe konsekvens å bruke opp de 2TB som følger med i pakken.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711276 20/06/2022 10:10
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Nei, jeg vet ikke hvordan dette beregnes. Vi har ikke sett på TV utenom strømmetjenester siden 2014, så jeg er ikke helt orientert. Hvis vi skal se Netflix gjennom TV-boksen til Telenor (T-We?) så vet jeg ikke hvorvidt det trekkes fra de 2 TB.

Telenor struper linja til 5 Mbit/s når man overstiger grensen.

Jeg har bestilt, det er vel først og fremst pga FOMO. Kommer alle til å ha nett hjemme via 5G om noen år? Hvis ja så taler det jo for siden jeg nå kan få infrastrukturen på plass uten å betale for det. I verste fall binder jeg meg til ett år med suboptimalt nett. Da får ungene se litt mindre på TV ...

Uansett er jeg fortsatt innenfor angrefristen og tenker på å benytte den. Samtidig synes jeg vel at Altibox fortjener litt mer konkurranse sånn at de blir mer presset på pris ...

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: Hoaas] #2711277 20/06/2022 10:14
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Hoaas
Er 2 TB så himla mye?
Om man bruker nettet til streaming, spilling og generell surfing i snitt 6t pr dag. La oss si at det lastes ned med 50mbit/s i disse 6 timene. Man laster da 22,5GB i timen = 135GB pr dag.

Nå spørs det selvsagt hvordan nettet brukes, men om all TV-titting går gjennom strømmetjenester + surfing og spilling så går GBene fort. Dog betyr det lite om det ikke får noe konsekvens å bruke opp de 2TB som følger med i pakken.

Kan ikke regne mbit/s på streaming som i gamle dager med nedlasting.
Med mindre du betaler ekstra for Netflix i UHD så ligger HD på 3 maks 4GB/t.
Spill er ikke rare greiene.
Jeg har hatt Telenor mobilt hjemmebredbånd i 2 år nå på 2 små boenheter. Det var opprinnelig 1TB som ble 2 i pandemien. Jeg har bare sjekket et par ganger når det var vært mye og det brukes bare en brøkdel av det som antas her og godt innafor grensen.

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711314 20/06/2022 12:49
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Skeptisk, har 1000 mbit/s synkront hjemme og 5G på hytta. Skal sies at jeg ikke har fastmontert antenne på 5G-routeren, men kapasiteten varierer altfor mye selv om signalindikatoren på routeren viser full dekning til at jeg ville kastet fiber i veggen på båten for dette.

Var på hytta senest i helgen, og selv det å strømme Viaplay til TV ga enkelte stopp for buffring, samtidig så opplever vi andre dager at hastigheten er helt på topp, men hjemme kan man ikke ha denne type uforutsigbarhet.

Pris på vår fiber er veldig hyggelig, koster et par hundrelapper i måneden, da er det kun internett, TV fikser vi selv på andre måter - har nå sagt opp RiksTV som vi har brukt inntil nylig, har to måneders gratis prøveabonnement på Strim som det er 50/50 om vi fortsetter med eller ikke når det løper ut, klarer oss egentlig helt utmerket uten analog TV med unntak av NRK og en har vi jo uansett.

Lars-Erik
Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711320 20/06/2022 13:16
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Her ute i provinsen har i praksis Viken Fiber/Altibox monopol og prisene er dertil. De 866,- jeg betaler i måneden for 150/150 inkluderer ingen TV-tjenester av noe slag.

Har det for meg at hytta du snakker om er i Onsøy, og der er det vel betydelig mer spredt 5G-dekning enn på nordre Kråkerøy. Noterer meg like fullt tilbakemeldingen.

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711323 20/06/2022 13:27
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
589,-/mnd her for 150/150 fiber

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: JoachimV] #2711325 20/06/2022 13:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV
Sitat: Hoaas
Er 2 TB så himla mye?

Kan ikke regne mbit/s på streaming som i gamle dager med nedlasting.
Med mindre du betaler ekstra for Netflix i UHD så ligger HD på 3 maks 4GB/t.
Spill er ikke rare greiene.
Jeg har hatt Telenor mobilt hjemmebredbånd i 2 år nå på 2 små boenheter. Det var opprinnelig 1TB som ble 2 i pandemien. Jeg har bare sjekket et par ganger når det var vært mye og det brukes bare en brøkdel av det som antas her og godt innafor grensen.

Du har selvsagt rett i det. 2TB vil jeg tro holder til det aller aller meste. Hos oss er vi 5stk med padder, tlfer og pcer + 3 TVer som streamer. Ikke alt samtidig til enhver tid, men det går unna når alle er på.

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711327 20/06/2022 13:43
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Homenet har ganske fine priser på 1000/1000 fiber med 549 i måneden om du binder deg for 12mnd av gangen.
Ser ikke bindingstiden som noe stort problem for det er ikke noe annet å bytte til som ikke enten er dyrere eller dårligere.

Ulempen er at du må være våken en gang i året for etter 12mnd går prisene opp til 699 uten forvarsel samt at det må være utbygd der du bor.

Har Telia 4G på hytta med fast montert antenne på hytteveggen og 50mbit/s abonnement.
Det funka gull helt til Korona jul nr.2, hvor all hastighet forsvant pga stor belastning.

Pga inkompetanse på kundeservice fikk vi noen måneder med treg/ustabilt nett og "tusen" telefoner for å prøve å løse problemet.
Når vi endelig fikk tak i en som kunne så var alt løst på 10minutter og farten er helt grei og stabil dvs. rundt 40-50mbit/s.
Det funker til hyttekontor og streaming, men om du liker å spille så er "ping tiden" lang.

Vi ble lovet at alt skulle bli så "meget bedre" når 5G ble utbygd pga større kapasitet per mast, men jeg er fortsatt veldig i glad i fibern i veggen hjemme pga stabilitet og kapasitet.

AG

40+ and still climbing......
Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711335 20/06/2022 16:06
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Vet ikke alder på barna dine, men om de etter hvert begynner aktivt å spille på nett og eventuelt streame i tillegg, så blir nok hastighet, stabil tilkobling og latency/ventetid viktig. Kan jo alltids bytte når behovet tilsier det.

Jeg har Viken Fiber i dag (Kråkerøy) på 500/500, og er veldig fornøyd med det privat og ved jobbing hjemmefra. Kunne kanskje hatt uten tradisjonell TV, men prisforskjellen er liten.

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: Gullars] #2711339 20/06/2022 17:37
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Gullars
Homenet har ganske fine priser på 1000/1000 fiber med 549 i måneden om du binder deg for 12mnd av gangen.
Ser ikke bindingstiden som noe stort problem for det er ikke noe annet å bytte til som ikke enten er dyrere eller dårligere.

Ulempen er at du må være våken en gang i året for etter 12mnd går prisene opp til 699 uten forvarsel samt at det må være utbygd der du bor.

Har Telia 4G på hytta med fast montert antenne på hytteveggen og 50mbit/s abonnement.
Det funka gull helt til Korona jul nr.2, hvor all hastighet forsvant pga stor belastning.

Pga inkompetanse på kundeservice fikk vi noen måneder med treg/ustabilt nett og "tusen" telefoner for å prøve å løse problemet.
Når vi endelig fikk tak i en som kunne så var alt løst på 10minutter og farten er helt grei og stabil dvs. rundt 40-50mbit/s.
Det funker til hyttekontor og streaming, men om du liker å spille så er "ping tiden" lang.

Vi ble lovet at alt skulle bli så "meget bedre" når 5G ble utbygd pga større kapasitet per mast, men jeg er fortsatt veldig i glad i fibern i veggen hjemme pga stabilitet og kapasitet.

AG

Hvordan fikk du fortsette med prisen hos Homenet etter bindingsperioden?

Harald D

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711347 20/06/2022 19:04
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Ingen spilling på barna eller oss voksne så det er underordnet.

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: Harald_D] #2711372 21/06/2022 05:10
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Ringte de og sa at jeg ikke likte at de satte opp prisen og da tilbydde de selv bindingstid og redusert pris.

Gjorde det samme i fjor så det virker å være en ordning de har.

AG

40+ and still climbing......
Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711506 21/06/2022 12:53
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Mtp utbygging av 5G ville jeg sjekket om det er brukt fiber ut til mobil stasjon/mast m antenner. På litt mere grisgrendte strøk blir det ofte brukt radiolinjer til fremføring av kapasitet i stedet for fiber. Men har du god kontakt m mast/antenner tror jeg det vil funke godt for din del.

Ola
Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711600 22/06/2022 06:03
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Selv om vi bor i provinsen så blir vel grisgrendte strøk å dra det litt langt ICON_SMILE

Jeg mener det skal være bra 5G-dekning på stedet. Hentet ut utstyr i dag og tar sjansen på å teste dette. Jobber ikke så mye hjemmefra og ingen av oss er spesielt tunge brukere av båndbredde.

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711607 22/06/2022 06:59
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Det er lurt å sjekke skikkelig hva 5G gir deg av hastigheter på stedet. Selv om det er tilsynelatende god deking så har jeg opplevd dårlig ytelse. Fordelen med 5G er jo at det ikke krever noe særlig med oppstartskostnader, men uansett kjipt dersom det ikke funker som tiltenkt.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711622 22/06/2022 08:09
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Ja, det er jo en god idé. Forutsetter at man har mobil med Telenor, da - og det har ikke jeg. Mulig sambo har.

Har testet en del for å se hastighet på telefon, og har som regel > 150 Mbit/s på nedlasting. Andre veien går det litt tråere. Jeg regner med det vil være samme sak med bredbåndet, altså asynkron(?) hastighet. Har dette noen praktiske konsekvenser for hverdagslig bruk?

Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: imag] #2711624 22/06/2022 08:14
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Med >150 Mbit/s, så har du god hastighet, vil jeg si. Da bør streaming og nedlastinger gå kjapt. Dersom bredbåndet også skal brukes til spill (online), så ønsker du i tillegg så lav forsinkelse (latency) som mulig.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Trådløst bredbånd som erstatning for fiber? [Re: jag] #2711635 22/06/2022 08:44
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Online spill blir det nok lite av innenfor bindingstiden på ett år i alle fall. Skulle det mot formodning bli et tema om noen år så regner jeg vel egentlig med at den generelle teknologiutviklingen har løst det (kanskje litt vel bråkjekt å mene ... )

Moderator  support