Mulig jeg kaster litt gammel bensin på et slukket bål her nå, men: Sett i retrospekt, så burde nok Terrengsykkelrittet ha vært lagt til et mindre befolket og turbelastet område av Østmarka. Eksempelvis med start fra Grønmo fremfor Haraløkka / Skullerud / Nøklevann / Rustadsaga. Dette kan jeg hevde både som arrangør av Terrengsykkelrittet de første årene, og også som frekvent stisyklist i Østmarka og Sørmarka.
Kongstanken med TSR var (og er fortsatt, vil jeg anta) et teknisk krevende ritt som går på de mange flotte stiene i Østmarka, og som et motstykke til de dengang populære grusrittene. Problemet er at løypetraseen ligger for nære store befolkningsmengder og går gjennom de mest populære aksesspunktene / brukerområdene, og jeg kan i ettertid faktisk forstå at TSR kan ha fremstått som provoserende overfor noen. Rittet legger "beslag" på noen av de kanskje mest travle og populære randsonene og nærturområdene av Østmarka. Selv om det bare er for en enkeltstående lørdag i mai, så er det nok til at de mange hundre markabrukerne i området den dagen fort kan synes at et heseblesende sykkelrittet langs turstiene ødelegger idyllen. Og særlig hvis syklistene i tillegg lager noen spor i gjørma. Akkurat dette er mer enn nok til å få enkelte til å klikke i vinkel, noe vi erfarte ved gjentatt sabotasje. Blant annet ble en grov kjetting spent opp over løypetraseen i løpet av natten før rittet. Det kunne ha endt skikkelig ille, og det ble også både politianmeldt og en mediesak. Gjerningspersonene ble aldri tatt, men mistanken gikk - tja - i en bestemt retning.
Hadde jeg den gang visst/skjønt at enkelte krefter virkelig ønsker stisyklistene så ettertrykkelig forvist fra Østmarka gjennom sabotasje, verneforslag og lobbyvirksomhet, så hadde jeg nok foreslått å flytte TSR til et mindre "belastet" område av marka. TSR representerte noe nytt på rittfronten, og vi var oppriktig stolte av arrangementet. Vi tok derimot ikke med i beregningen at både rittraseen og nærområdene plutselig også ble de faste treningsrundene for svært mange, med en kraftig økning i stisykling på et relativt avgrenset, men akk så populært turområde med utgangspunkt fra Haraløkka, Skullerud eller Rustadsaga. Mange ville plutselig matche seg mot segmenter og KOM´s, på en lørdag formiddag med fullt av folk i marka. Klart at dette må ha skapt noe friksjon, for terrengsyklister i stor fart kan virke skremmende på mange. Dessverre kan TSR muligens ha vært en katalysator for enkeltes enorme iver etter vern av Østmarka, og et ditto selektivt forbud mot stisykling.
Redigert av Heliboy; 22/03/202215:40.
Løvsteika
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark
[Re: Heliboy]
#270251224/03/202213:15
Litt trist å lese kommentarfeltet under artikkelen. Med unntak Av T.B. Hansens innlegg, er de fleste innleggene veldig eller nokså kritiske til terrengsykling i Østmarka. Og nevnte Hansen er vel ikke helt upartisk i denne sammenhengen:-) Jeg føler meg hensatt til 2010, og ikke 2022, med en debatt som virker helt fastlåst mellom de ulike brukergruppene.
Stå på NOTS, dere gjør en god jobb!
******************** Div. sportsremedier ...
[Re: RazeFaze]
#270252424/03/202216:11
Veldig spesielt når noen hevder å ha BARE negative opplevelser med syklister i marka. Selvsagt refereres det til et uheldig treff med en kondomsyklist.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
[Re: Ndreas]
#270252824/03/202217:46
Jeg har syklet MYE i østmarka og alle disse haterne er stort sett plassert godt bak skjermen, vil jeg hevde. Jeg har vel knapt møtt noen som har oppført seg ufint eller kommet med noe ukvemsord noen gang. (Hvilket igjen underbygger at det er plass til alle..)
Sitat: Ndreas
Sitat: RazeFaze
Spenstig å legge seg på lag med ulven, i den betente debatten :-)
Fint innlegg.
Ja det var første som slo meg
Jeg ønsker ulven hjertelig velkommen, aller helst i Bærumsmarka. Helst så tett på settere som mulig. Naturen rydder opp selv og balanserer eventuelle avvik i store populasjoner så det kan bare bli bra :-)
Bra innlegg av Frode og Berit!
Redigert av Anders A-R; 24/03/202221:05.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#270253024/03/202218:23
Ja. Det sier en hel del om hvor eksponert (og tilbøyelig) de er for lobbykrefter. Og det er noe å notere seg for andre kontroversielle saker, ikke bare nasjonalparken... Det har jo vært andre saker i både nær og fjern fortid som har møtt litt hevede øyenbryn.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#271108717/06/202210:43
jeg bor tett på ytre hvaler nasjonalpark, når parken ble opprettet så var det ikke snakk om å begrense sykling på eksisterende stier, men det ble jaggu gjort, vi har mange fine barnålsstier som både er tørre og fine selv på en regnværsdag, men nå er det ulovlig å sykle på sikkert 90% av disse i nasjonalparken. Kun noen oppmerkede stier er lov og det er selvsagt de hvor det ferdes flest folk. jeg leste litt i terrengsykkel at Nots synes det var bra at statsforvalteren kom på banen, men det jeg leste der ligner veldig på hva som skjedde hos oss. Just saying, jeg kjenner ikke Østmarka i noen grad så det er en mer generell kommentar på dette med stier og nasjonalpark. hjemme har det etter min mening gått for langt med forbud på flere fine stier ( ja jeg bor 100 meter fra grensen og de stiene jeg har syklet mye på for noen år siden er nå forbudt område...)
Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
[Re: Ndreas]
#271113617/06/202218:00
Men ganske sykt at statsforvalteren kunne starte med å omvende prinsippet. Det er skummelt, også framover.
Det er ikke bare sykt, det minner om korrupsjon. Nå dreit de seg loddrett ut i 2012 ifm. vernsaken den gangen, lærte ingenting og forsøkte seg på en tilsvarende manøver nå - her er det faktisk slik at dette burde få konsekvenser, herunder at noen burde få sparken for grovt tillitsbrudd. Å bryte med Stortingets pålegg er for meg en alvorlig sak.
Lars-Erik
#271117518/06/202215:36
Ja litt i de baner jeg tenkte mtp innsynsbegjæringer, det er vide lover, skal være enkelt å be om og der skal man i utgspkt få tilgang til nesten alt av kommunikasjon/dokumentasjon. Klart man ikke får "ola, du får 500kr for å endre den tingen", men jeg har trua på at man kan finne noe der.
Kort notis fra VG i dag. Hva er det miljødirektoratet skal sende på høring? Antar det ikke er forslaget fra statsforvalteren, som de selv har slaktet? Skal de lage sitt eget verneforslag?
Vil ha nasjonalpark i Østmarka
Klima- og miljødepartementet ønsker å verne deler av Østmarka i Oslo som nasjonalpark
– Dette er bra for naturen og bra for folk, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide. sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide i en pressemelding.
Departementet ber Miljødirektoratet om å sende på høring forslag om vern av en stor nasjonalpark i Østmarka og vern av tilgrensende friluftslivsområde etter markaloven.
– At vi foreslår å verne deler av Østmarka som nasjonalpark betyr ikke at det blir slutt på slutt på skiløyper, bålbrenning, fiske, jakt eller stisykling der dette i dag er tillatt. Målet er at vi skal få plass til alt dette i de nye områdene som vernes, sier Barth Eide.
mvh Helge
#271306807/07/202206:12
hos oss på Hvaler strammes stadig grepet for bruk av plasser i nasjonalparken, siste er nå da denne https://www.f-b.no/vedtok-totalforbud-mot-bal-overnatting-sykkel-og-hest-her/s/5-59-2654084 her er det nå da heller ikke lov å trille sykkelen, vi har tidligere syklet i området, men gått og trillet sykkelen, men nå blir det forbudt i dette området. det står mye om telt etc, men det gjelder noen uker på sommeren, resten av året er det ingen som kamper der. Så det blir stadig strammet til mtp nationalpark og sykkel
Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
#271307007/07/202206:30
jeg leser at Viken fylkes kommune skrev i hørelsene (da tilbake til ytre hvaler nationalpark):
Vi kan heller ikke se hvorfor det er nødvendig med totalforbud mot sykling. Vi minner her om den pågående gjennomgangen i departementet av alle verneforskrifter i nasjonalparker og landskapsvernområder i Norge, med tanke på å gjøre sykkelreglene mer lempelige. . Dette valgte da rådmann i Hvaler kommune å se helt bort fra, som han skriver: Uttalelsen tas ikke til følge.
Så selv om fylkeskommunen er positiv så blir de helt klart overkjørt av politikere og nationalparkstyre. Så det er viktig å være på alerten her dersom det blir slik i Østmarka,
#271354313/07/202211:34
følger på med en post til da jeg "klaget" på forbudet mot sykling, da fikk jeg dette svaret:
I den delen av Ørekroken hvor det er nasjonalpark er det allerede fra før denne forskriften kom sykkel forbud ifølge verneforskriften. Det samme gjelder for Prestegårdsskogen naturreservat.
«§ 3 Vernebestemmelser for Ytre Hvaler Nasjonalpark 5.3 Sykling og bruk av hest 1) Sykling og organisert bruk av hest er bare tillatt på veier eller traseer som er godkjent for slik bruk i forvaltningsplanen.» Se ytrehvaler.no under planlegg besøket, her finner du kart over hvilke stier det er lov å sykle på. Planlegg besøket – Ytre Hvaler nasjonalpark
Prestegårdsskogen naturreservat: 6. Bruk av sykkel, hest og kjerre og ridning utenom eksisterende veier er forbudt.
Med hilsen xxxxx
jeg fikk beskjed at den hadde ligget ute på høring i 6 uker og vedtatt av kommunestyret, det er ikke klageadgang på godkjent forskrift. Det er jo riktig det og det er vedtatt, men det er ikke så lett å henge med at ting er ute på høring for det skjer jo digitalt og ikke alltid man henger med på alt som skjer i en kommune. Uansett nationalpark, så er dette ting som fort kan skje, nå er det kunn adgang til utvalgte stier som er tegnet av på et kart og man må definitivt planlegge besøket :-)
Så igjen, pass på og ikke stol på hva som blir sagt nåe en nationalpark blir vedtatt og hva som blir lovet da, for det kan fort endre seg... de strammer til skruen, og vi kan nå heller ikke trille sykkelen, da sykkel er forbudt på enkelte steder, og da sykling sterkt begrenset.
ja da skal jeg stoppe med poster om emnet, men som dere ser så strammes skruen til rundt om foreløpig, så får vi håpe departementet gjør slik at vi igjen kan slippe til med sykkel på de flotte stiene rundt om.
God sommer
Så igjen, pass på og ikke stol på hva som blir sagt nåe en nationalpark blir vedtatt og hva som blir lovet da, for det kan fort endre seg... de strammer til skruen, og vi kan nå heller ikke trille sykkelen, da sykkel er forbudt på enkelte steder, og da sykling sterkt begrenset.
Skremmende og rart. Er det lov å bære sykkelen hvis dere skal fra en sti til en annen?
[Re: Esc]
#271355213/07/202212:34
Tydeligvis ikke i det ene området som det ble endret på nå. I det området er det mye løs sand, så det er vanskelig å sykle der uansett men før kunne vi trille over der, men ikke nå lengere. Det står jo rett og slett at sykkel ikke er lov, ( klippet fra teksten: Bruk av sykkel er forbudt. ) da gjelder det jo egentlig alt, trille sykkelen, bære den, sykle på den etc, men det som er utrolig er at det er lov med barnevogn med smale dekk, trillebår, sykkeltralle etc men da ikke sykkel, så egentlig er det alt annet med hjul (så lenge den ikke har motor), i resten av parken er det lov å sykle på merkede stier, dvs noen få.
#271364814/07/202218:22
Jeg har hørt at Egil Hegerberg arbeider med ny versjon av denne i anledning nasjonalpark i Østmarka:
Vi vil ikke ha noen nasjonalpark her Vi vil ikke ha noen nasjonalpark i skauen Vi vil ha skauen akkurat slik som den er Vi vil ikke ha noen nasjonalpark her
Vi vil ikke ha noen nasjonalpark her Vi vil ikke ha noen nasjonalpark i skauen Vi vil ha skauen akkurat slik som den er Vi vil ikke ha noen nasjonalpark her
Det står jo rett og slett at sykkel ikke er lov, ( klippet fra teksten: Bruk av sykkel er forbudt. ) da gjelder det jo egentlig alt, trille sykkelen, bære den, sykle på den etc,
Jeg tror du tolker verneforskriften for strengt. "Bruk" tolker jeg som at du sitter på sykkelen og bruker den som framkomstmiddel. Å trille eller sågar bære en sykkel er alltid lov.
Jeg har hørt at Egil Hegerberg arbeider med ny versjon av denne i anledning nasjonalpark i Østmarka:
Go!
Haha! Kanskje vi skal oversette hele teksten, ikke bare refrenget? Jeg tror nemlig ikke på ryktene at Egil jobber med dette
Det har vært diverse diskusjoner i grupper, i pressen etc om enda mer fredning i et område i ytre hvaler nationalpark, og det er lite tvil om at sykkel er den store fienden her (sammen med noen som camper på et område der, de har til og med satt til side friluftsloven og dette med å campe i utmark, men den delen av diskusjonen har jeg ikke tatt med her i sykkelforumet, da det er en annen sak), men som du skjønner er det å tighte til skruen noen knepp til. Det er spesielt når de da velger et område i parken hvor de spesielt stammer til skruen noen hakk til. Det generelle skrivet med at det kun er tillatt med å sykle på oppgitte stier har eksistert lenge (ja her må man sjekke før man sykler på sti, for det er ikke tillatt på alle men kun noen få oppgitte stier...) og nå da dette området hvor de har laget egen forskrift og tekst for å spesifisere bruk av sykkel i dette området. Det er spesielt at det er hest og sykkel som nevnes og at teksten er mer spesifisert en ellers i parken.
#271619510/08/202207:20
Kort innpå her: jeg sitter i styret i Oslo og omland Friluftsråd (OOF) og er valgt inn på grunn av min bakgrunn som NOTS OO-leder - som en representant for det aktive friluftslivet.
Jeg er en ensom stemme i rådet som har gått imot å støtte opprettelsen av Nasjonalpark i Østmarka. Jeg har flere begrunnelser for standpunktet:
* Marka er vernet gjennom Markaloven. Svakheten i lovverket er at skogbruket er svakt/ikke regulert. De får anlegge skogsbilveier og hugge omtrent som de vil. I stedet for Nasjonalpark, burde vi styrke vernet gjennom Markaloven. Marka er ikke bare Østmarka. En nasjonalpark kan svekke vernet av resten av marka. "Vi har jo nasjonalparken - ikke så nøye med Nordmarka, Lillomarka osv." * Nasjonalparkforvaltningen er udemokratisk og gir et altfor vidt spillerom for enkeltpersoner/grupperinger i forvaltningen til å legge ferdsels- og bruksbegrensninger (forskrifter og ferdselsplaner). De sendes kanskje på høring, men vedtakene kan ikke påankes og må i siste innstans opp i Statsråd for å bli endret. Det skjer ikke. * Holdningen til flerbruk av Marka vil bli forskjøvet. Det blir lett å gå imot ulike typer bruk av Marka med henvisning til Nasjonalparkstatusen.
NOTS må stå på og følge utviklingen av nasjonalparksaken til Stortinget (forarbeidet/innstillingen er viktig for framtidig forvaltning), forskriftsverk og ferdselsplaner.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
* Nasjonalparkforvaltningen er udemokratisk og gir et altfor vidt spillerom for enkeltpersoner/grupperinger i forvaltningen til å legge ferdsels- og bruksbegrensninger (forskrifter og ferdselsplaner). De sendes kanskje på høring, men vedtakene kan ikke påankes og må i siste innstans opp i Statsråd for å bli endret. Det skjer ikke.
Dette er et svært viktig poeng, som jeg har møtt på gjentatte ganger de siste årene i vårt nærområde.
Vi har flere verneområder som er vernet etter "gammel mal", som vi har poengtert overfor Statsforvalteren (og fått gehør for) som helt utdaterte for dagens forvaltningspraksis og bruk. Reglene etterleves i stor grad ikke, og SF har selv uttalt at dette ikke er noe som påtales brudd på fra deres side. Forskriftenes ferdselsforbud er dermed så godt som meningsløse, men evt endringer må tas i statsråd og det er en prosess som krever mye muskler og mye tid, om det i det hele tatt skjer. Skal det skje noe vesentlig endring må det være som en del av større revisjoner gjennom f.eks utvidelse av verneområde, eller andre subjektivt vurdert viktigere verneformål/hensyn i verneområdet.
I det perspektivet støtter jeg at man må være svært forsiktige med å la dette ende opp et sted der vår påvirkningskraft blir kraftig redusert.
Redigert av Anders A-R; 10/08/202208:44.
#271621410/08/202208:41
Joda. Jeg skal høre med Egil hvor langt han er kommet med ny versjon. Kommer tilbake.
Sitat: DesmoSkier
Jeg tror du tolker verneforskriften for strengt. "Bruk" tolker jeg som at du sitter på sykkelen og bruker den som framkomstmiddel. Å trille eller sågar bære en sykkel er alltid lov.
Neida. Jeg hørte med Egil, og han sier at det er straff uansett.