Har behov for en friluftskniv til turer i skog og mark, og vil gjerne ha noen tips til hva som er bra.
Skal brukes til greier som dette (ikke uttømmende): seljefløyter, pølsepinner, sløying av fisk, morrospikking, brødskiver og flising av vedkubber -pluss, pluss.
Skal ikke slakte dyr (annet en sløying av fisk).
Hva er din favorittkniv og hvorfor?
Jeg har en god liten turøks til de litt større oppgavene.
Til vanlig friluftsbruk, bål/fisk/spikking, ender jeg som regel alltid opp med min snart 15 år gamle Helle Besseggen.. Mye brukt over mange år, stålet holder seg veldig bra, så kan anbefale den som en altmulig kniv...
Edit; hvorfor min favoritt? - Skarp, allsidig og akkurat passe stor! Kan skjære brød og smøre nugatti til frokosten, sløye fisk eller slakte reinsdyr utpå dagen.
Svaret er Hultafors OK4 universalkniv. Knallgod å bruke. Lett å holde sylskarp. Du tør å bruke den til greier, men den er god nok til at du vil ta vare på den.
Etter at jeg fikk denne er jeg blitt gubben som går med kniv i beltet. Iom dette virkelig er en brukskniv så brukes den. Skjære og smøre brødskiver. Kutte no ugress. Snitte opp no papp. Et par drag i fiskars/ikea knivskjerper og den er barberbladskarp.
Jeg støtter opp om Erikskon sitt innlegg. Kjøp noe billig men OK,
Jeg har med hell brukt Mora-kniver. Billige og greie. Den som så langt har vært mest med på tur er Mora Eldris. På tross av ganske kort blad har den et håndtak som også passer oss med str11-never. Mora Outdoor 2000 for de som ønsker litt større knivblad. Det gir større frihet til å skjære brødskiver.
De gir ikke friluftskred, og de er ikke fancy. Men de er skarpe nok, gjør jobben greit og er billige nok til at man tør bruke de.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Har mange, mange år med Brusletto Bamsen og er veldig fornøyd med den. Har den gamle modellen med "åpen" slire, der kniven litt for enkelt faller ut. Den nyere versjonen har slire du kan lukke, og da sitter kniven fast.
Bruker denne til alt fra sløying av fisk til å skjære brødskiver på tur (til konas store frustrasjon, "æsj, er det den kniven du gjør opp fisk med?"). Meget solid og god å holde i.
Bruker denne til alt fra sløying av fisk til å skjære brødskiver på tur (til konas store frustrasjon, "æsj, er det den kniven du gjør opp fisk med?"). Meget solid og god å holde i.
Så lenge den blir skylt i litt kaldt fjellvann må det vel være innafor!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Så lenge den blir skylt i litt kaldt fjellvann må det vel være innafor!
...og tørke den av litt kjapt på bukselåret... ---
Takk for mange gode tips.
Er det noen som har erfaring med foldekniver som turkniv?
Da er det Leatherman som gjelder, kniven er helt ok, men du får en del annet nyttig som uansett er greit å ha med på tur.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Da er det Leatherman som gjelder, kniven er helt ok, men du får en del annet nyttig som uansett er greit å ha med på tur.
Åpenbart er dette uansett en svakere konstruksjon, så om man havner på tur bare med en sånn kniv, må man ha knivens kvaliteter in mente når man bruker den - tilsvarende også med i hvilken grad et gitt knivblad tåler å brukes for å brekke opp ved med, eller å bli slått på for å splitte ved...
Jeg har spikka og sløya fisk med min Spyderco Endura. Fortsatt tight og fin etter mange års av og på-bruk, og jeg synes det er veldig lettvint å ha den mer eller mindre permanent i lomma på sekken, så har jeg alltid med meg kniv på tur. Mer kompakt enn de trafisjonelle skandinaviske knivene er den og.
Men det er såklart en altfor lett kniv til hugging og kløyving.
Åpenbart er dette uansett en svakere konstruksjon, så om man havner på tur bare med en sånn kniv, må man ha knivens kvaliteter in mente når man bruker den - tilsvarende også med i hvilken grad et gitt knivblad tåler å brukes for å brekke opp ved med, eller å bli slått på for å splitte ved...
Absolutt, men hvis foldekniv hadde jeg heller valgt det fremfor mye annet.
Ideelt sett en Leatherman + liten øks.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Svaret er Hultafors OK4 universalkniv. Knallgod å bruke. Lett å holde sylskarp. Du tør å bruke den til greier, men den er god nok til at du vil ta vare på den.
Etter at jeg fikk denne er jeg blitt gubben som går med kniv i beltet. Iom dette virkelig er en brukskniv så brukes den. Skjære og smøre brødskiver. Kutte no ugress. Snitte opp no papp. Et par drag i fiskars/ikea knivskjerper og den er barberbladskarp.
En slitesterk kniv som tåler at du bender, bryter og hakker. Det 3 mm ekstra tykke knivbladet er produsert i japansk stål og herdet til 58-60 HRC. Eggen er slipt i flere operasjoner med en avsluttende bryning på lærskive.
Bladet gjør brødskiver ektra tur-aktige men ellers er den gull til alt. Også ruster den om man ikke tørker av. Så det føles som "skikkelig kniv"
Min anbefaling mellom disse vil være Femund, Falken eller Fjell avhengig av hvilken bladlengde man ønsker og om de ligger godt i hånden til den som skal bruke kniven.
Takk for anbefalinger. Bortsett fra bladlengden ser jeg at bladtykkelsen er 2,2(Fjell) , 3(Falken) og 4 mm (Femund). Ser også at Hunter har 2,2. Hva er fordeler og ulemper med tykt vs. tynt blad?
Anbefaler en kniv med god fingerbeskyttelse. Har kuttet et par bøyesener i fingrene, og det er en ganske omstendig prosess med å sy sammen dette (Typ dags/halvdagsoperasjon på plastisk kirurgi og en måned med gipset bøyd hånd. Mange får ikke tilbake noe eller full funksjonalitet.).
Fancy villmarkskniv er et steg i mannlig selvrealisering, og nytteverdien blir sjeldent større enn de knivene erikson og larsb tipser opp. Mange friluftsfolk starter ofte med en fancy kniv og reduserer til noe mindre/lettere etterhvert.
Har fått et par Brusletto kniver i gave, men varierer hovedsakelig mellom en gammel, enkel og lett Swiss Army knife og en Leatherman Skeletool CX. En sjelden gang en Leatherman foldekniv ala Crater. Lager dog ikke seljefløyter. Får aldri fisk. Bruker Polarbrød på tur. Bruker lighter, ikke tennstål. Blad uten tagger er fint om man bruker det til å skjære opp mat.
Skal man feriere i Nord-Norge, er det uansett stor sjanse for at man blitt latterliggjort for "liten" kniv. Litt ala dette.
Noen avdelinger i Forsvaret bruker Strømeng KS8F. Bladlengde 21 cm. Kommer også i 5" og 9" utgaver. Produseres i Karasjok.
Ett år kjøpte jeg 4 stk Brusletto Femund, med gravering og fordelte i julegaver (de var på tilbud). Junior knakk sin, ved batonering av ved. En så solid fulltang kniv burde tåle såpass. Kontaktet Brusletto, men de var ikke interessert i noe reklamasjon. Hevdet feil bruk. Etter disse 4 knivene, som ble kjøpt samlet, så blir det aldri mer Brusletto for min del. Elendig kundebehandling.
Hvis jeg skulle ha kjøpt en foldekniv, og latt TS sin turøks stå for vedkløyving, ville jeg ha sett etter no ala Hell Nipa.
Innser st jeg må ta en runde for å ta og føle, men må dra flere steder. Så prøver å lage en short-list.
Må jo si F1 ser forlokkende ut…
Har Brusletto Femund på radaren. Da dukket også Øyo Femunden opp i søket. Er Øyo kniver å anbefale. Har ikke behov for tennstålet, men kniven ser fin ut.
Hultafors er ikke uaktuell. Den kan beskues på Clasern.
Fra sidelinja kom James Brand the Hell Cap opp. Som hverdagskniv ser den jo bra ut. Kanskje litt for hipsteraktig, men det er ok for meg. https://eu.thejamesbrand.com/products/the-hell-gap Noen meninger om denne?
Fra sidelinja kom James Brand the Hell Cap opp. Som hverdagskniv ser den jo bra ut. Kanskje litt for hipsteraktig, men det er ok for meg. https://eu.thejamesbrand.com/products/the-hell-gap Noen meninger om denne?
Den er jo dyr da. Hvis du er villig til å betale så mye, så kan du jo se på Benchmade og andre lignende kniver.
Re: Friluftskniv - den ene?
[Re: Esc]
#271101416/06/202217:14
Den er jo dyr da. Hvis du er villig til å betale så mye, så kan du jo se på Benchmade og andre lignende kniver.
Forstår vi snakker en annen prisliga, men allikavæl…i dag kan jeg ikke nok. Hmmm…hvis jeg drister meg til å vurdere sånt, så ‘Please enlighten me!’ Har behov for å lære.
Fällkniven F1 med blankt blad til kr 1 444 hos Skitt Fiske eller med sort blad til kr 1 499 hos VPG. Med Zytel slire. Det er en god, velprøvd og ujålete kniv. Kun erfarne friluftsmennesker og veteraner vil gjenkjenne at det er en fin kniv, og nikke anerkjennende. Kritikken er kanskje at fingerbeskyttelsen kunne vært litt bedre, men en skal alltid bruke kniv med fornuft. Ingen vil heller spørre om du fikk kniven til konfirmasjonen, noe en kan tenke om du dukker opp med en Brusletto kniv med brun skinnslire, dinglende fra beltet.
Går en på About på James Brand-siden, sitter man igjen med følelsen at du kjøper et Fashion/Image-Accessory. På en av ambassadørene står det "Daily Carry: Rolex, guitar pick, the Chapter".
Eventuelt kan du kjøpe 7 stk Hultafors OK4 universalkniv/friluftskniv, en pakke Førstehjelps-sett Mini og noen batterier på Clas til cirka samme pris. OK4 har " lasergravert millimeter- og tommeskala" også, sånn i tilfelle du lurer hvor langt du har stukket den inn i noe?!
Redigert av Andreas83; 16/06/202217:38. Rediger grunn: Bildeurlkaos
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Har en del kniver, men ender stadig tilbake på den jeg kjøpte for 25 år siden: Brusletto Norgeskniven. Den er passe lang, ligger godt i hånden og fin til de fleste oppgaver. Også sløying av fisk, føler ikke alle kniver er like gode på det.
Mine anbefaler går på kniver som har tilsvarende form på bladet, som Norgeskniven, Brusletto Nansen eller den kniven fra Helle som noen skrev om tidligere. Alternativt noe med litt lengre blad, som Brusletto Tiur eller Røy. Men synes vekten på disse er litt lett og at øvrige kniver ligger bedre i hånda.
Ellers får man også samekniver med to kniver i ulik lengde på slira.