Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Elbil som bil nummer 2

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710687 14/06/2022 05:59
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det foreslås en del i3 her. Når vi skulle bytte nr.2 bilen vår i en elbil fikk jeg klar beskjed fra tenåringsbarna i huset at vi kunne glemme i3 og MX-30. De var drittlei av å sitte på hos venner med disse bilene, og den elendige løsningen for bakdørene.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: parob] #2710700 14/06/2022 07:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: parob
Det foreslås en del i3 her. Når vi skulle bytte nr.2 bilen vår i en elbil fikk jeg klar beskjed fra tenåringsbarna i huset at vi kunne glemme i3 og MX-30. De var drittlei av å sitte på hos venner med disse bilene, og den elendige løsningen for bakdørene.

Det er også ganske vanlig å bli mer enn normalt bilsyk i I3 - altså for passasjerene, ikke sjåføren. Det er sikkert en tilvenning, men jeg opplevde at jeg ble bilsyk i i3 selv når jeg satt bak rattet selv de gangene jeg har hatt en slik bilpoolbil.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: sykkeloyvind] #2710714 14/06/2022 08:58
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Det er også ganske vanlig å bli mer enn normalt bilsyk i I3 - altså for passasjerene, ikke sjåføren. Det er sikkert en tilvenning, men jeg opplevde at jeg ble bilsyk i i3 selv når jeg satt bak rattet selv de gangene jeg har hatt en slik bilpoolbil.

Takk for opplysningen, kona som kan bli sjøsyk av å svømme (kødder ikke ... ) vil da ikke sette pris på en i3. Det var synd for jeg liker størrelsen og designet.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: LAKA] #2710719 14/06/2022 09:08
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: LAKA
I3 er jokeren i klassen. Fortsatt stor nok til to barneseter i baksetet, men litt mer begrenset bagasjerom. Den desidert mest sporty i klassen, har kult design, masse utstyr og er relativt prisgunstig. Mitt valg om jeg ikke hadde trengt særlig med bagasjeplass. Lite minus for dørløsningen som gjør innlasting av små barn litt komplisert.

Vi har en i3 og en Tesla Y, og de utfyller hverandre perfekt.
Men det sitter nesten aldri noen i baksetet på i3'n. Det blir fort upraktisk med de bakdørene hvis de skal brukes mye.
Et annet minus er at dekk til i3'en er latterlig dyre.

Men god å kjøre, ja. Og veldig romslig i framme.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Tex] #2710725 14/06/2022 09:52
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Gammelt jungel-uttrykk i elbilverdenen er at Elbil nr 2 blir Bil nr 1. Det blir den familien kjører 80-90% av turene med. Så da kan en gjerne klaske til først som sist, f.eks. med en 370.000-kroners Tesla Model 3 som har bra benplass for baksetet med tanke på barnesete osv... (hvis ny Model Y blir for dyrt)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=261620863

Redigert av MannenFallerIkke; 14/06/2022 09:53.
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Garpen] #2710735 14/06/2022 10:31
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Garpen

Takk for opplysningen, kona som kan bli sjøsyk av å svømme (kødder ikke ... ) vil da ikke sette pris på en i3. Det var synd for jeg liker størrelsen og designet.

Jeg kjører I3 selv og har aldri opplevd å bli bilsyk. Samboer ber meg innstendig om å ikke være tung på høyrefoten da hun blir bilsyk. Jeg innbiller meg at det er akselerasjonen som gjør at noen blir bilsyke i elbil. De er ofte kjappere enn fossile biler.

Bakdørene mine er lite i bruk, men jeg hadde aldri kjøpt I3 om det var meningen å bruke baksetene ofte.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710738 14/06/2022 10:47
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Har ikke i3 ganske sterk retardasjon når man slipper opp gassen, i.e. såkalt énpedalkjøring? Mistenker at dette kan bidra til sjøsyke passasjerer hvis sjåføren ikke er vant til at det lugger ganske kraftig når gassen slippes opp litt brått. Vante elbilsjåfører gjør naturlig nok ikke denne tabben så ofte.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710748 14/06/2022 12:00
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Min tanke ref dette var at i3 er smal og litt høy, så kanskje den svaier litt?

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Ndreas] #2710859 15/06/2022 12:13
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Ndreas
Min tanke ref dette var at i3 er smal og litt høy, så kanskje den svaier litt?

Det er en kjent ting at folk har blitt bilsyk i en del elbiler (f.eks. Tesla i begynnelsen), og har og hørt at det har gitt seg ved at folk er mindre brå på "gassen".

i3 er i tillegg laget i mye karbon og aluminium, i tillegg til at batteri og motor er i bunn av bilen, sånn at denne lette 1365-kilos bilen har veldig lavt tyngdepunkt. Men jeg har ikke prøvd den selv.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: imag] #2710862 15/06/2022 12:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: imag
Har ikke i3 ganske sterk retardasjon når man slipper opp gassen, i.e. såkalt énpedalkjøring? Mistenker at dette kan bidra til sjøsyke passasjerer hvis sjåføren ikke er vant til at det lugger ganske kraftig når gassen slippes opp litt brått. Vante elbilsjåfører gjør naturlig nok ikke denne tabben så ofte.

Jeg tror som deg at det skyldes mengden brems som inntreffer når man letter på gassfoten. Følelsen av bilsyke har vært større i de elbilene jeg har kjørt når jeg har hatt på høy grad av regenerering, enn når denne er satt på minimum. Noen vil sikkert bruke dette utsagnet som argument for å kalle med en dårlig sjåfør...

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: sykkeloyvind] #2710868 15/06/2022 12:38
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P

Jeg tror som deg at det skyldes mengden brems som inntreffer når man letter på gassfoten. Følelsen av bilsyke har vært større i de elbilene jeg har kjørt når jeg har hatt på høy grad av regenerering, enn når denne er satt på minimum. Noen vil sikkert bruke dette utsagnet som argument for å kalle med en dårlig sjåfør...

Ærlig talt virker dette med regenerering mens man ruller på meg som en særdeles dårlig ide - jeg har ofte utnyttet muligheten for å la bilen bare holde farten rullende frem mot en uavklart situasjon eller et kryss, slik at jeg dermed får redusert faktorene til "situasjon, ratt og bremse" - for så å legge inn passende gir når situasjonen er avklart og jeg trenger fremdriften igjen...

Jeg har altså da stort sett kjørt med multifuel-motor, ikke batteri...

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Peddal-pedanten] #2710871 15/06/2022 13:10
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Tja. Med énpedalskjøring er det ikke behov for å rulle, siden du kan bremse ved å lette opp trykket på wattpedalen. Jeg synes man har mye bedre oversikt i situasjonen siden man ikke trenger å kløne med å flytte høyrefoten fram og tilbake mellom brems og gass. Forenklingen fra to (tre) pedaler til én oppleves som svært trafikksikker for meg, men det krever litt tilvenning. Jeg har kjørt elbil med sterk regenering i fire år og valgte bort VW ID4 som ikke har dette da jeg kjøpte min nåværende bil.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: imag] #2710873 15/06/2022 13:16
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Tja. Med énpedalskjøring er det ikke behov for å rulle, siden du kan bremse ved å lette opp trykket på wattpedalen. Jeg synes man har mye bedre oversikt i situasjonen siden man ikke trenger å kløne med å flytte høyrefoten fram og tilbake mellom brems og gass. Forenklingen fra to (tre) pedaler til én oppleves som svært trafikksikker for meg, men det krever litt tilvenning. Jeg har kjørt elbil med sterk regenering i fire år og valgte bort VW ID4 som ikke har dette da jeg kjøpte min nåværende bil.

Isåfall, er det altså FULL bremse med det samme man letter på foten ? Siden vi andre altså har mulighet for å regulere bremsekraften, og det faktisk gis situasjoner med dårlig føre hvor det faktisk kan være greit å få rulle mens man manøvrerer, for så å bremse...

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Tex] #2710884 15/06/2022 15:30
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Tex
Sitat: LAKA
I3 er jokeren i klassen. Fortsatt stor nok til to barneseter i baksetet, men litt mer begrenset bagasjerom. Den desidert mest sporty i klassen, har kult design, masse utstyr og er relativt prisgunstig. Mitt valg om jeg ikke hadde trengt særlig med bagasjeplass. Lite minus for dørløsningen som gjør innlasting av små barn litt komplisert.

Vi har en i3 og en Tesla Y, og de utfyller hverandre perfekt.
Men det sitter nesten aldri noen i baksetet på i3'n. Det blir fort upraktisk med de bakdørene hvis de skal brukes mye.
Et annet minus er at dekk til i3'en er latterlig dyre.

Men god å kjøre, ja. Og veldig romslig i framme.

Stemmer i, hilsen en som flerret opp bakdekket på i3'n sin. Utover det, enig (som tidligere nevnt) at i3 er en suveren bil. Romsligere enn man tro, utrolig behagelig å kjøre, og jo smalere og trangere jo bedre.

Veldig

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Peddal-pedanten] #2710888 15/06/2022 15:44
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Peddal-pedanten

Isåfall, er det altså FULL bremse med det samme man letter på foten ? Siden vi andre altså har mulighet for å regulere bremsekraften, og det faktisk gis situasjoner med dårlig føre hvor det faktisk kan være greit å få rulle mens man manøvrerer, for så å bremse...

Dette med "motorbrems" på elbil tar ca to turer å venne seg til. Ganske så behagelig å bruke bare èn pedal 99% av tiden.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: aug11x] #2710890 15/06/2022 15:51
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: aug11x

Dette med "motorbrems" på elbil tar ca to turer å venne seg til. Ganske så behagelig å bruke bare èn pedal 99% av tiden.

Ok, så man vil altså ikke svare - greit, jeg står ikke akkurat i kø for en sånn "bil", uansett...

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710905 15/06/2022 18:16
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Nei, det er ikke FULL brems. Ok svar? Rart at du har forvillet seg inn i en tråd om elbiler om du overhodet ikke har noen interesse for slike "biler".
Skal være enig i at elbil er så kjedelig som du får det, men det er veldig fint som familiefraktere. Spesielt med bensinprisene nå til dags. Skal man ha skikkelig bil så kjøper man selvfølgelig med bensinmotor, men det hører nok til i en annen tråd enn "Elbil som bil nr 2" ;-)

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: aug11x] #2710907 15/06/2022 18:20
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Nei, det er ikke FULL brems. Ok svar? Rart at du har forvillet seg inn i en tråd om elbiler om du overhodet ikke har noen interesse for slike "biler".
Skal være enig i at elbil er så kjedelig som du får det, men det er veldig fint som familiefraktere. Spesielt med bensinprisene nå til dags. Skal man ha skikkelig bil så kjøper man selvfølgelig med bensinmotor, men det hører nok til i en annen tråd enn "Elbil som bil nr 2" ;-)

"selvfølgelig med bensinmotor", eh nei - jeg foretrekker multifuel-motor. Som man allerede fikk offentlig demonstrert i Paris i 1900, er altså ikke diesel-motorene avhengig av det drivstoffet oljeindustrien oppkalte etter motorens oppfinner...

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: aug11x] #2710913 15/06/2022 19:05
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P

Et annet moment her, er jo at det da ikke KAN være en-pedal system, med mindre det finnes en spesiell måte å bruke pedalen både for "gass" og bremsefunksjonen. Eller har sånne biler en form for hendel for å bruke bremse, istedenfor pedal ?

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710916 15/06/2022 19:21
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
En-pedal-system innebærer, slik jeg forstår det, at man stort sett bare bruker en pedal. Bremsepedalen bruker man når man MÅ bremse ekstra. Min I3 har ikke variabel regenerering, slik e-Golf har/hadde. Dette har ikke vært noe problem på vinterføre de 5 årene jeg har kjørt med den.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: joje] #2710918 15/06/2022 19:24
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: joje
En-pedal-system innebærer, slik jeg forstår det, at man stort sett bare bruker en pedal. Bremsepedalen bruker man når man MÅ bremse ekstra. Min I3 har ikke variabel regenerering, slik e-Golf har/hadde. Dette har ikke vært noe problem på vinterføre de 5 årene jeg har kjørt med den.

Ok, så en-pedal er altså en feilaktig betegnelse. Meget opplysende å bruke den, i så fall...

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710927 15/06/2022 20:50
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Haha. Du får ta deg en tur i din to-pedal multifuel doning da. Fint å få lufta seg litt.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: aug11x] #2710932 15/06/2022 20:57
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Haha. Du får ta deg en tur i din to-pedal multifuel doning da. Fint å få lufta seg litt.

Jeg har faktisk ikke diskutert hvilke eller hvor mange pedaler mitt kjøretøy eventuelt måtte ha - men derimot forsøkt å få de elektrisk forelskede til å faktisk oppgi forståelig og korrekt informasjom om hvordan de gjenstandene (feil-)funksjonerer...

Forøvrig ønskes du snarlig bedring - det må være en tung skjebne å være så langt inne i tåka...

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Peddal-pedanten] #2710936 15/06/2022 21:14
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Skyter inn, hvis jeg forstår deg riktig at du ikke veit hvordan det fungerer på elbiler(for du er jo ikke her kun for å kverulere vel?);
Det er vel så enkelt som at man, i motsetning til fossildrevne biler, slipper gassen jevnere slik at bilen bremser av seg selv. Er regenereringen hard og man slipper gassen helt vil bilen bremse relativt hardt, og derfor slipper man den mykt. Hatt i3, og har nå TMY og det er relativt uproblematisk og ganske så behagelig.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Gew88] #2710938 15/06/2022 21:33
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Gew88
Skyter inn, hvis jeg forstår deg riktig at du ikke veit hvordan det fungerer på elbiler(for du er jo ikke her kun for å kverulere vel?);
Det er vel så enkelt som at man, i motsetning til fossildrevne biler, slipper gassen jevnere slik at bilen bremser av seg selv. Er regenereringen hard og man slipper gassen helt vil bilen bremse relativt hardt, og derfor slipper man den mykt. Hatt i3, og har nå TMY og det er relativt uproblematisk og ganske så behagelig.

Ja, det fremkom etter hvert noe sånt, med det tillegget at man altså må bruke en annen pedal på et "en-pedal" system for å få full bremse-effekt... Og det jeg pleier å gjøre for å forenkle situasjoner, er å trykke inn clutchen for å la bilen rulle frem mot den aktuelle situasjonen/det aktuelle krysset, mens jeg altså da kan, i ro og mak, gjøre vurderinger i forhold til om det må stoppes, eller om jeg bare kan kjøre rundt det som måtte være problemet.

Og igjen, det er en multifuel-bil; riktignok stort sett med bruk av "vanlig" diesel nå for tiden, men altså i stand til å bruke flere slags drivstoff, i motsetning til det MDG tydeligvis tror (siden de ja naturligvis aldri vil finne på å villede noen, vil de ?)...

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Peddal-pedanten] #2710940 15/06/2022 21:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
..... Og det jeg pleier å gjøre for å forenkle situasjoner, er å trykke inn clutchen for å la bilen rulle frem mot den aktuelle situasjonen/det aktuelle krysset, mens jeg altså da kan, i ro og mak, gjøre vurderinger i forhold til om det må stoppes, eller om jeg bare kan kjøre rundt det som måtte være problemet.

Slik som man også kan gjøre på alle elbiler og biler med automatgir? Bare at man slipper å trykke inn clutchen da.

Og igjen, det er en multifuel-bil; riktignok stort sett med bruk av "vanlig" diesel nå for tiden, men altså i stand til å bruke flere slags drivstoff, i motsetning til det MDG tydeligvis tror (siden de ja naturligvis aldri vil finne på å villede noen, vil de ?)...

Du er veldig på tilbudssiden på disse multifuelbilene. Har du noen anbefalinger?

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: aug11x] #2710953 16/06/2022 06:37
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du er veldig på tilbudssiden på disse multifuelbilene. Har du noen anbefalinger?

Et kjapt google søk viser vel at dette er for de interesserte spesielle. Fordi det er fett!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: Peddal-pedanten] #2710954 16/06/2022 06:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
eh nei - jeg foretrekker multifuel-motor. Som man allerede fikk offentlig demonstrert i Paris i 1900, er altså ikke diesel-motorene avhengig av det drivstoffet oljeindustrien oppkalte etter motorens oppfinner...

Tror Flintstones var enda tidligere ute med multifuel-bil, og der kan du stappe inn omtrent hva som helst.

Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: stosu] #2710966 16/06/2022 07:56
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Audi e-tron kjøres som en fossilbil, dvs uten motorbrems/regenerering når wattpedalen slippes.
På rattet er det hendler for å motorbremse i 2 nivåer.
Ved bruk av bremsepedal, så inntreffer først motorbrems, deretter engasjeres skivebremser dersom motorbrems ikke er nok.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Elbil som bil nummer 2 [Re: jag] #2710973 16/06/2022 09:37
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: jag
Audi e-tron kjøres som en fossilbil, dvs uten motorbrems/regenerering når wattpedalen slippes.

Kan kjøres slik, vel og merke. Det er mulig å kjøre med autogenerering på den også.

Det sagt, så kjører jeg uten selv men bruker hendlene overraskende mye, faktisk såpass mye at jeg klemmer rundt på rattet i den gamle Leafen.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support