Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel
|
Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel
06/06/2022 16:53
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Temaet har sikkert vært oppe før; etter å ha blitt sneiet av syklsiter gjentatte ganger på gang- og sykkelstier så må jeg be om at folk slutter å tenke med ræva men prøver å bruke hodet til å tenke med. Når dere holder 40-50km/t på gang- og sykkelstier så bremser dere ned og gir signal når dere møter eller tar igjen fotgjengere, dere holder ikke farten og passerer med minste mulige margin !
Hvor vanskelig kan det være ?
PS På nevnte strekning er høyeste registrerte fart på Strava over 70km/t, regner med at det er utført av seriøse landeveissyklister som holder seg i veibanen. det gir en indikasjon på at det er mulig å holde grei fart her
Redigert av Flamini; 06/06/2022 17:13.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Gang- og sykkelstier og idioter på sykkel
[Re: Flamini]
06/06/2022 18:17
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det er kun 1 løsning på dette: slutte å lage G/S. Dessverre vil det også ta tid å bygge kultur for ikke gå på sykkelvei eller sykle på gangvei.
Jeg er 100% enig i å bremse ned og passere så trygt som mulig, men signal er ikke pålitelig. Noen blir fly forbannet av å høre et pling, andre skvetter akkurat like mye som om de blir lydløst passert i 50. Resten hører det ikke pga øra fulle av TikTok, drålig hørsel, motvind m.m. Har gitt opp signal, så nå er det heller å passere i gangfart, gjerne på gresset / grøfta for å unngå høns med trynet i mobilen eller slike som insisterer på å bruke hele bredden på G/S alene eller ilag med flere.
De skumleste jeg møter på min pendling er ikke andre syklister (møter i snitt 1-2 daglig), men heller de nyankomne på trimmede elsparkesykler. Høyst uvitenskapelig observert tror jeg ingen slike ikke er trimmet i Nedre Glomma. I tillegg til å kjøre i 40-50 har pilotene gjerne ikke hjelm, samt en crossover-veske som kommer som en slegge ved evt unnamanøver. De får midtlivskrise-personer på karbonrakketter til å se ut som pyser i trafikkbildet her.
|
|
|
08/06/2022 10:45
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det er vel bare å innfinne seg med at det finnes idioter i trafikken uansett hvordan man ferdes. Fotgjengere er idioter som går med nesa ned i telefonen og overhodet ikke ser seg for, gjerne med earbuds samtidig så de ikke hører noe som helst. Har de barn "løst" så virrer det gjerne rundt, gjerne over i dedikert sykkelvei hvor det sykles fort uten noen som helst oppsyn. Syklister i alle former med alt fra strava-jageren, til søndagssyklisten til de med blodtrimma elsykler som lovlig sett ikke er en sykkel lengre, men skulle hatt regnr og forsikring. Så har vi elsparkesyklistene da, kanskje den verste rasen av dem alle, virrer fram og tilbake, de som ikke leier en - har garantert en som er ulovlig og lager farlige situasjoner for alt og alle, inklusive seg selv. Vi må ikke glemme bilistene som bruker vindusspylersystemet aktivt i det de passerer en syklist, som suverent kjører mot "forbudt for motorvogn" (f.eks noen tusen daglig i Dronning Eufemias gate, som ligger altfor tett når de passerer en syklist, som sikter på vanndammen for å sprute mest mulig og som for øvrig prøver å være minst mulig fleksibel. Så har vi bussene da som med hensikt kjører på rødt (min personlige rekord er 13 røde lys på under 5 km som passasjer), som legger seg inn over sykkelmerkingen og tar det som den største selvfølge at alle viker.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
08/06/2022 13:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
. Så har vi bussene da som med hensikt kjører på rødt (min personlige rekord er 13 røde lys på under 5 km som passasjer),
Uten at du konfronterte bussjåføren med dette?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/06/2022 13:44
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
. Så har vi bussene da som med hensikt kjører på rødt (min personlige rekord er 13 røde lys på under 5 km som passasjer),
Uten at du konfronterte bussjåføren med dette? Nå var poenget mitt å få fram at idioti i trafikken har gode kår uansett hvordan en kommer seg fram, men jo da jeg snakket med sjaføren som var totalt uinteressert og sendte derfor også skriftlig klage til Ruter.
Lars-Erik
|
|
|
08/06/2022 13:46
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Kan være helt legitime grunner til at Ugla ikke sa ifra direkte til bussjåføren: ![[Linket bilde fra m.media-amazon.com]](https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjc0MjYyN2EtZGRhMy00NzJiLWI2Y2QtYzhiYTU3NzAxNzg4XkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI@._V1_.jpg)
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
09/06/2022 13:18
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Ukens høydepunkt for meg var en kar i super tuck på vei ned GS-veien langs Trondheimsveien mot Muselunden i morgenrushet. Litt komisk at han neppe hadde over 40 km/t. Litt skremmende også med tanke på at han da neppe hadde verken erfaring eller kontroll på hva han drev med.
|
|
|
10/06/2022 09:44
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Som syklist på gang og sykkelvei, så stiller du veldig dårlig hvis du skulle sykle ned noen. For noen år siden så var det en kvinnelig politistudent som ble dømt for å sykle ned en fotgjenger. Fotgjengeren hadde musikk på ørene, og hettegenser med hette oppe, slik at han hadde verken hørsel eller sidesyn. Han gikk rett frem, og plutselig svingte han av 90 grader, uten at det var naturlig akkurat der, med den følge at syklisten og han kolliderte.
Det var ikke stor fart og heller ikke store skader, men syklisten ble dømt og mistet skoleplassen pga dommen.
Moralen er vel at som syklist så er det alltid din feil hvis uhellet er ute.
|
|
|
10/06/2022 10:15
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ble faktisk stoppa ned vollsveien (på fortauet) av en fyr som på en høflig måte som minte meg på at man skal passere gående i gå-tempo. Det tenker jeg på på sti, men ikke ned det livsfarlige fortauet på vollsveien. Så det var en fin oppfrisker.
Den veien har to hindringer fra å få utbedret fortau, og det er at det er mye dyr infrastruktur under fortauet, så regninga blkir fort skyhøy, og at det er en fylkesvei. Fortsatt jævli frustrerende for det er mye busser og store biler som gjerne sneier det allerede ofte smale fortauet.
|
|
|
[Re: Dexter]
10/06/2022 12:09
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det var ikke stor fart og heller ikke store skader, men syklisten ble dømt og mistet skoleplassen pga dommen.
Moralen er vel at som syklist så er det alltid din feil hvis uhellet er ute.
Drøyt, spesielt siden ~100% av politistudenter har gjort verre ting.
|
|
|
[Re: Dexter]
10/06/2022 12:33
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Som syklist på gang og sykkelvei, så stiller du veldig dårlig hvis du skulle sykle ned noen. For noen år siden så var det en kvinnelig politistudent som ble dømt for å sykle ned en fotgjenger. Fotgjengeren hadde musikk på ørene, og hettegenser med hette oppe, slik at han hadde verken hørsel eller sidesyn. Han gikk rett frem, og plutselig svingte han av 90 grader, uten at det var naturlig akkurat der, med den følge at syklisten og han kolliderte.
Jeg husker dette som at syklisten ble frikjent? Men at fotgjengeren da opprettet sak mot syklistens forsikringsselskap om erstatning, og at syklist/forsikring der ble dømt til å betale. Det skal da ikke være nok til å miste skoleplassen.
|
|
|
10/06/2022 12:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: ]
10/06/2022 12:52
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
På MC har jeg alltid hatt holdningen at alle jeg møter i trafikken fra fotgjengere til semi er idioter, og at man må regne med at de opptrer som det. Så selv om jeg forventer at andre skal følger regler og bruke fornuft, tar jeg det aldri som en selvfølge. Slik jeg ser det, fungerer prinsippet utmerket uansett om jeg opptrer som kjørende, gående eller syklende. Som både MC-fører og terrengsyklist, så støtter helt din innstilling.
Løvsteika
|
|
|
[Re: simson]
10/06/2022 12:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg husker dette som at syklisten ble frikjent? Men at fotgjengeren da opprettet sak mot syklistens forsikringsselskap om erstatning, og at syklist/forsikring der ble dømt til å betale. Det skal da ikke være nok til å miste skoleplassen. Verkar stämma. https://www.terrengsykkelforumet.no...tingrett%20Ulykke%20Sykkelvei_sinsen.zipLäste i dommen " Gangfart er mellom 3 til 5 km/t." interessant, jag går alltså oftast raskare än gångfart enligt dommen. (Husker att de kommit fram till noe liknande men tyckte formuleringen var mer presist än vad jag kom ihåg).
|
|
|
[Re: fredriks]
10/06/2022 13:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg husker dette som at syklisten ble frikjent? Men at fotgjengeren da opprettet sak mot syklistens forsikringsselskap om erstatning, og at syklist/forsikring der ble dømt til å betale. Det skal da ikke være nok til å miste skoleplassen. Verkar stämma. https://www.terrengsykkelforumet.no...tingrett%20Ulykke%20Sykkelvei_sinsen.zipLäste i dommen " Gangfart er mellom 3 til 5 km/t." interessant, jag går alltså oftast raskare än gångfart enligt dommen. (Husker att de kommit fram till noe liknande men tyckte formuleringen var mer presist än vad jag kom ihåg). Nå er det forankret i lov eller forskrift at det ikke er lov til å passere fotgjengere raskere enn gangfart på 6km/t på fortau eller g/s-vei. Dette er såvidt jeg forstår for å ha hjemmel for å ta idioter som kjører sikksakk på ståmopeder.
|
|
|
10/06/2022 14:45
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan passere noen når du tar den igjen når begge har samme fart?
|
|
|
[Re: johannessen]
10/06/2022 15:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvordan passere noen når du tar den igjen når begge har samme fart? Bingo!
|
|
|
10/06/2022 15:21
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan passere noen når du tar den igjen når begge har samme fart? Eh, hvis du tar dem igjen, har dere pr. definisjon IKKE samme fart...
|
|
|
11/06/2022 08:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det blir som haren og skilpadden. Skilpadden går litt over 6 km/t. Haren tar igjen skilpadden, men må senke farten når den skal passere skilpadden. Skilpadden går nå litt fortere og drar fra haren. Haren øker farten igjen får å kunne passere skilpadden, men må bremse ned igjen til 6 km/t for å passere skilpadden. Skilpadden går nå litt fortere enn haren og drar fra den igjen.............
|
|
|
11/06/2022 08:58
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Denne 6 km/t grensen. Hvordan skal denne håndheves? Skal de måle hastighet eller er det en lov med definert grense der farten likevel skal vurderes skjønnsmessig?
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
11/06/2022 09:53
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan passere noen når du tar den igjen når begge har samme fart? Eh, hvis du tar dem igjen, har dere pr. definisjon IKKE samme fart... Riktig, når en person tar igjen en annen då er det hastighetsforskjell. Men etter regelverket så skal man passere i samme hastighet. Henger jo ikke på greip i hele tatt
|
|
|
[Re: appelsin2]
11/06/2022 10:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Denne 6 km/t grensen. Hvordan skal denne håndheves? Skal de måle hastighet eller er det en lov med definert grense der farten likevel skal vurderes skjønnsmessig? Skjønnsmessig vurdering av hastighet?!? Politi: du kjørte 78 i 50-sone. Fartsbølle: jeg synes jeg bare kjørte 47 km/t. Politi: javel, men da er det i orden, bare kjør videre.
|
|
|
11/06/2022 13:49
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan passere noen når du tar den igjen når begge har samme fart? Eh, hvis du tar dem igjen, har dere pr. definisjon IKKE samme fart... Riktig, når en person tar igjen en annen då er det hastighetsforskjell. Men etter regelverket så skal man passere i samme hastighet. Henger jo ikke på greip i hele tatt Hvis man bruker et halvt gram sunn fornuft så henger det fint på greip, og er jo helt likt for biler hvis bilen foran deg kjører i fartsgrensen.
|
|
|
13/06/2022 12:36
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Personlig liker jeg ikke å bli forbikjørt i samme hastighet.
Men seriøst - når skal vi diskutere optimal bruk av ringeklokke på sykkelen? Jeg har kjøpt en ny.
- Avstand, vindforhold, dB på generell støy i området - Volum - Frekvens (1 pling vs 3 pling) - Finnes det StVZO-kompatible bjeller? - Digital vs analog - Når skal den brukes? Det er meg bekjent svært vanskelig å finne underlag på når det er tillatt å klemte med hornet i bil. Gjelder det samme på sykkel?
|
|
|
13/06/2022 12:54
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker en sånn "stille" lydkanon som heller varmer opp vannet i underhudsfettet til den jeg ønsker å varsle, bedre for naboene og kan være fint med litt plutselig ekstra varme for folk på høsten/vinteren her.
|
|
|
[Re: knutspeed]
13/06/2022 12:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanske lära opp hur fotgjengare ska reagera vid pling?
Nu tror jag det ofta tolkas som.
Ok, du vill att jag ska ta ett steg till siden så jag gör det utan att se hvor du er. Oj, du var visst på den siden.
eller
Flytt på dig! Här ska jag fram!
Tycker ikke en ringeklocke fungerar speciellt bra förutom når man må få oppmerksamheten fra gående för att kunna komma förbi.
|
|
|
[Re: Ndreas]
13/06/2022 12:56
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker en sånn "stille" lydkanon som heller varmer opp vannet i underhudsfettet til den jeg ønsker å varsle, bedre for naboene og kan være fint med litt plutselig ekstra varme for folk på høsten/vinteren her. Give my regards to MacGyver...
|
|
|
[Re: Ndreas]
13/06/2022 20:22
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan passere noen når du tar den igjen når begge har samme fart? Eh, hvis du tar dem igjen, har dere pr. definisjon IKKE samme fart... Riktig, når en person tar igjen en annen då er det hastighetsforskjell. Men etter regelverket så skal man passere i samme hastighet. Henger jo ikke på greip i hele tatt Hvis man bruker et halvt gram sunn fornuft så henger det fint på greip, og er jo helt likt for biler hvis bilen foran deg kjører i fartsgrensen. Hvis bilen foran kjører i fartsgrensa, og du kjører forbi, så kjører du over fartsgrensen og ulovlig
|
|
|
[Re: knutspeed]
13/06/2022 20:25
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Men seriøst - når skal vi diskutere optimal bruk av ringeklokke på sykkelen? Jeg har kjøpt en ny.
- Avstand, vindforhold, dB på generell støy i området - Volum - Frekvens (1 pling vs 3 pling) - Finnes det StVZO-kompatible bjeller? - Digital vs analog - Når skal den brukes? Det er meg bekjent svært vanskelig å finne underlag på når det er tillatt å klemte med hornet i bil. Gjelder det samme på sykkel? Sett spillekort i eikene. Da har du konstant lyd som forgjengere bør høre på avstand og som en gradvis økende lyd. Så lenge de ikke har walkman i ørene 
Redigert av johannessen; 13/06/2022 20:26. Rediger grunn: Skrivefeil
|
|
|
13/06/2022 20:59
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
- Avstand, vindforhold, dB på generell støy i området - Volum - Frekvens (1 pling vs 3 pling) - Finnes det StVZO-kompatible bjeller? - Digital vs analog - Når skal den brukes? Det er meg bekjent svært vanskelig å finne underlag på når det er tillatt å klemte med hornet i bil. Gjelder det samme på sykkel? Sett spillekort i eikene. Da har du konstant lyd som forgjengere bør høre på avstand og som en gradvis økende lyd. Så lenge de ikke har walkman i ørene  Som fotgjenger er det best å bli plinget på av sånn gammeldags ringeklokke du snurrer eller de du trykker på med tommelen. De "moderne" med bare en bjelle og en fjærbelastet hammer (dvs de som kommer standard med nye sykler) skvetter jeg av.
|
|
|
|
|